Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.980
    Antall liker
    2.248
    Svært tragisk, men det føyer seg inn i mønsteret til Norge sitt syn på natur og miljø. Verdensmestre på bortebane med undertegning av internasjonale avtaler, men hjemme ? Det er kun tre land (jeg har feilaktig tidligere skrevet 2) i verden som tillater sjødeponi av gruveavfall, vi er et av dem.

    Vi fortsetter med vår raserende tankegang, fra gruvedrift på havbunn til nedbygging av naturområder, og skyt alle større dyr som ikke spiser "gress" (Bjørn spiser begge deler).
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.062
    Antall liker
    11.510
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Denne står som ei kule.. hodet på spikeren - osv osv..

     
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.694
    Antall liker
    35.668
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne står som ei kule.. hodet på spikeren - osv osv..

    Ja. Som nevnt andre steder har NPM gått fra gode intensjoner om å få mer fokus på brukernes («kundenes») behov, inspirert av privat sektor, til å bli en byråkratisert ansvarspulverisering som ihvertfall mangler sidestykke i privat sektor. Der er «single point of accountability» helt sentralt. Kunden er ikke det minste interessert i å høre historier om underleverandører hvis varen eller tjenesten ikke blir levert.

    Det var også en forbilledlig klarhet i dette hos politisk ledelse ved at Stortinget kun kjente statsråden, ingen andre. Det var ikke mulig å skylde på embedsverk eller underliggende etater. Nå ser vi ut til å være på vei mot en pulverisering også der, hvor statsråder kan slippe unna med å skyve underordnede foran seg. (Ja, jeg tenker på Mehl og NSM.) Det bør ikke få gå for langt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.580
    Antall liker
    3.715
    Sted
    Sunnmøre
    Kunden er ikke det minste interessert i å høre historier om underleverandører hvis varen eller tjenesten ikke blir levert.
    Eg er heilt einig i karakteristikken av offentleg sektor, men lurer på om du kanskje presenterer eit noko forskjønna bilete av privat sektor (særleg den som rettar seg mot privatkundar). Eller kanskje det berre er eg som er lite flink til å bruka utestemma.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.694
    Antall liker
    35.668
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller at mine kunder er desto bedre til nettopp det.

    Man kan alltids forklare hva som har hendt, men det er likevel den direkte leverandøren som er ansvarlig for å løse problemet, evt å påberope seg force majeure hvis det er utenfor enhver evne. Å si at underleverandøren ikke har gjort sin del slår bare tilbake på en selv. Hvem valgte den underleverandøren, hvorfor gikk man med på den avtalen, hvordan følger man opp, hva har man tenkt å gjøre med vedkommende?
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.593
    Antall liker
    8.179
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Privat sektor er vel neppe spesielt ensartet hva ryddighet angår. Business som foregår selskap til selskap er nå en ting, selskap til private en helt annen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.593
    Antall liker
    8.179
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så den i går. Rimelig begredelig lesning som sier sitt om i alle fall en laksebaron.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.586
    Antall liker
    7.137
    "Det er dyrt å krevende å bytte ut mer kraft" - har de helt gitt opp korrekturlesning i Dagsavisen?
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    234
    Antall liker
    318
    Sted
    Minhus
    Om noen fortsatt er i tvil om at oppdrettsnæringen langt på vei er ren mafiavirksomhet, les denne og spy norsk laks.

    boktips: les «den nye fiske» da får du mer om oppdrettsnæringen og dens mafiavirksomhet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.586
    Antall liker
    7.137
    Om noen fortsatt er i tvil om at oppdrettsnæringen langt på vei er ren mafiavirksomhet, les denne og spy norsk laks.

    Forøvrig et godt argument for hvorfor det å ha en fortsatt noenlunde solid allmennkringkaster som en offentlig tjeneste er av nasjonal betydning.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    "Det er dyrt å krevende å bytte ut mer kraft" - har de helt gitt opp korrekturlesning i Dagsavisen?
    De skjønner ikke forskjellen på energi og effekt heller. Av disse fantasiliardene Statkraft skal investere er det langt meste investeringer i vannkraft for å få mer effekt, ikke mer energi (eller strøm som Dagsavisen kommentator kaller det).

    Det som faktisk skal gi mer energi, altså primært bygging (og formodentlig oppgradering av eksisterende) vindkraft er oppgitt til 10-12 milliarder kroner i investeringer.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Hva pleier man å få når man installerer et vannkraftaggregat som har større merkeeffekt enn det man bytter ut? Mer…?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det skal ifølge artikkelen investeres 67 MRD og gi 2,8TWh mer produksjons.

    Skrekkeksempelet med kjernekraft i Finland var 125 MRD i investering og 13 TW økt produksjon.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.580
    Antall liker
    3.715
    Sted
    Sunnmøre
    De skjønner ikke forskjellen på energi og effekt heller. Av disse fantasiliardene Statnett skal investere er det langt meste investeringer i vannkraft for å få mer effekt, ikke mer energi (eller strøm som Dagsavisen kommentator kaller det).
    Eg hadde, i sedvanleg einfald, trudd at oppgradering av vasskraft også var meint å gje mindre effekttap? Då vil jo energiproduksjonen også auka utan å tappa ned meir vatn?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.190
    Antall liker
    10.739
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra Moe gård på FB
    Moe Gård
    sSotorednph33g40914gaaifi117092l8luc66la0u457h2uc34l0l6luhfa ·

    Idag er jeg skuffet, og skuffelsen har kvernet i hodet mitt i hele dag.
    Jeg er skuffet over mitt eget selskap Tine.
    Tine som jeg er medeier i.
    Tine som jeg til vanlig er sprekkferdig stolt over å være en del av.

    Idag har de tatt en avgjørelse jeg er dypt imot. I mangel på melk i Norge, skal de nå importere melk. Melk i form av tørrmelk. Denne tørrmelka skal tilsettes i små mengder i yoghurt, som fortsatt skal ha Nyt Norge merket på seg.
    Jeg mangler ord...
    Personlig planla jeg ekstremt dårlig i fjor høst, noe som førte til at jeg produserte ca 16000liter over kvoten. Dette har jeg tapt 82000kr på,i form av at jeg har fått ei overproduksjonsavgift på alle literne som oversteg kvoten min. Fra oktober gjorde jeg ganske mange tiltak for å gjøre tapet minst mulig. Men jeg tenker at jeg hadde sikkert greid å produsere nærmere 10 000liter mer enn det jeg gjorde, om Tine og Landbruks-og matdepartementet hadde vedtatt at de ønsket å få inn mer melk på slutten av året. Et vedtak som hadde bidratt til å få inn ganske mye mer melk på landsbasis på slutten av året, enn det faktisk gjorde.
    Så nå mangler vi i Tine melk. Vi som vanligvis kan skryte av å bare bruke norske råvarer, åpner nå for import.
    Med god hjelp av landbruks-og matdepartementet
    😥

    See less
    419151811_790400399793085_614680644069927458_n.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Eg hadde, i sedvanleg einfald, trudd at oppgradering av vasskraft også var meint å gje mindre effekttap? Då vil jo energiproduksjonen også auka utan å tappa ned meir vatn?
    Det er kanskje noe av det for alt jeg vet, men neppe allverden. Turbiner for vannkraft er rimelig energieffektive uansett vil jeg anta.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Eg hadde, i sedvanleg einfald, trudd at oppgradering av vasskraft også var meint å gje mindre effekttap? Då vil jo energiproduksjonen også auka utan å tappa ned meir vatn?
    Det er veldig lite å hente der på store anlegg. Rørgate, turbin, generator er stort sett veldig tett på optimalt.

    Når man snakker om å øke produksjonen på eksisterende anlegg - så handler det stort sett opp 2 ting:
    1) Få mer vann inn i anlegget. Dette inne bærer gjerne store naturinngrep når man skal lede vann fra andre steder til reservoaret eller bygge større magasiner.
    2) Utnytte mer fallhøyde - igjen - store magasiner og store naturinngrep.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.580
    Antall liker
    3.715
    Sted
    Sunnmøre
    Det er kanskje noe av det for alt jeg vet, men neppe allverden. Turbiner for vannkraft er rimelig energieffektive uansett vil jeg anta.
    NVE anslo i 2020 eit realistisk potensial for å auka norsk vasskraft med 23 TWh, der 2-3 TWh kunne koma om ein bytta ut alle turbinhjul eldre enn 1970. Så finst det visst også ein del andre oppgraderingar ein kan gjera utan å meir vatn, også (dette med fallhøgd).

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Til innlegg 24.218, fra Bambadoo over.

    Siden 1991 har kompensasjonen til bøndene gått opp med 1 krone literen for melk. (Jeg forestiller meg at kompensasjonen til lederne i TINE har hatt en spenstigere utviklingskurve).

    Lav godtgjørelse til produsent har ført til en feilslutning: man må bygge storfjøs og ha store bestander. Dette har bøndene gjeldsfinansiert. Men inntektene står ikke i forhold til kostnadene og mange bønder har gitt opp.

    Så nå oppdager TINE brått at de ikke får inn nok melk. Løsningen er å importere melkepulver fra utlandet, som skal blandes inn i den norske melken (dvs. det hvite vannet som TINE kaller melk etter at de har manipulert fettinnholdet i varen de får fra bøndene).
    Og dette hvite vannet skal det stå NYT NORGE på.

    Det er et skikkelig bondeopprør på gang, men det pågår også en betydelig driftsnedleggelse. Det byr på noen utfordringer.

    Denne kronikken er god om emnet:

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Ja, det skal ifølge artikkelen investeres 67 MRD og gi 2,8TWh mer produksjons.

    Skrekkeksempelet med kjernekraft i Finland var 125 MRD i investering og 13 TW økt produksjon.
    Er det gøy å late som om du ikke skjønner hvorfor Statkraft gjør disse investeringene?

    ditt kjære kraftverk i Finland tok også 18 år å bygge. Hadde bare hatt Sunniva Rose så ville det tatt maks 4-5 år og vært løst med små, modulære reKtorer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det gøy å late som om du ikke skjønner hvorfor Statkraft gjør disse investeringene?

    ditt kjære kraftverk i Finland tok også 18 år å bygge. Hadde bare hatt Sunniva Rose så ville det tatt maks 4-5 år og vært løst med små, modulære reKtorer.
    Tja, hva som er morsomt er tidevis vanskelig å vite

    Jeg har vel skrevet ganske mye om konsekvensene av å fase inn mye uregulert kraft på produsentsiden. At Statkraft investerer en haug med milliarder for å utnytte alle de krisene som kommer er i grunn en god illustrasjon av mitt poeng.

    Om det tar 18 år å bygge atomkraft, så haster det bare mer å komme i gang.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og det støtter vel også mitt argument om at strømprisen i Norge kommer til å være høyere enn markedspris i Europa fremover pga stor andel regulert kraft som vil få høyere verdi.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.384
    Antall liker
    1.779
    Sted
    Bergen
    Kæm skulle tru at nokon kjøpte
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.694
    Antall liker
    35.668
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og det støtter vel også mitt argument om at strømprisen i Norge kommer til å være høyere enn markedspris i Europa fremover pga stor andel regulert kraft som vil få høyere verdi.
    Eller motsatt, om den økte produksjonen av uregulerbar vindkraft rundt Nordsjøen gjør at vi får lengre perioder med import av tilnærmet gratis overskuddskraft og det regulerbare vannet blir liggende i magasinene inntil de renner over.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Eller motsatt, om den økte produksjonen av uregulerbar vindkraft rundt Nordsjøen gjør at vi får lengre perioder med import av tilnærmet gratis overskuddskraft og det regulerbare vannet blir liggende i magasinene inntil de renner over
    Tja, hvis de trodde det er det vel litt dumt å bruke ti-talls milliarder på å få mer vann til å renne over.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.580
    Antall liker
    3.715
    Sted
    Sunnmøre
    Tja, hvis de trodde det er det vel litt dumt å bruke ti-talls milliarder på å få mer vann til å renne over.
    Eg slit litt med å følgja dei underliggjande antakingane og implikasjonane her.

    Er påstanden din, @weld77, at dette berre handlar om effekt, altså evna til å gjera den norske vasskrafta endå meir “regulert” (dvs, kunne ta ut meir når det trengst/lønar seg)? Er det ikkje, i så fall, rart at NVE konsekvent vurderer straumproduksjon i Wh/normalår?

    Er @OMF, @weld77 og @Asbjørn usamde om det er straum eller effekt som er problemet?

    Det er nesten slik at eg skulle ønskt meg Ingunn Solheim her i tråden 😜
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Situasjonen er veldig ulik i Norge vs Europa. I Norge har vi veldig mye regulert kapasitet, så vi kan fase inn all slags produksjon uten problemer.

    I Europa mangler de mye produksjon for å fase ut fossilt, men de har også lite regulert produksjon - så dersom de faser inn mye uregulert vind så vil de få kjempeproblemere i perioder med lite vind og stor overproduksjon når det blåser mye. Dette har Statnett tenkt å utnytte ved å øke sin "batterikapasitet".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.694
    Antall liker
    35.668
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den tilsynelatende uenigheten er nok mest hvordan man ser på balansen mellom produksjon og forbruk. Jeg ser for meg at Norge er i ferd med å bygge himla mye forbruk og tilnærmet ingen produksjon, dvs at produksjonsoverskuddet for eksport vender til et produksjonsunderskudd og importbehov. Det handler mest om energi gjennom hele året, og vil jo føre til høyere gjennomsnittlig strømpris i Norge enn f eks i Tyskland. Den lille prisdifferansen som har vært vil skifte fortegn, mens priskurvene fortsatt vil følge hverandre med vær og vind som de har gjort i mange år. Tilbud vs etterspørsel gjør det vanlige.

    Men jeg ser balansen mellom regulert og uregulert kraft som mer sekundært. Det vil øke volatiliteten, slik at svingningene i pris blir større, men perioder med eksport av dyr regulert kraft vil veksle med import av tilnærmet gratis uregulerbar kraft. Tidligere i dag gikk strømkabelen til UK med import til Norge. Nå har den snudd til eksport, mens Danmarkskabelen fortsatt er på full import. Når det bygges mer uregulerbar vindkraft rundt Nordsjøen vil det også føre til at periodene med «gratis» import blir fler og lengre. Jeg ser ikke at det i seg selv vil drive opp markedsprisen på regulert kraft, men at det kan øke lønnsomheten for produsentene ved at de i større grad kan skumme fløten ved å velge å produsere når markedsprisen er høy og la humla suse når det er overskudd av vindkraft.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.297
    Antall liker
    2.545
    Torget vurderinger
    1
    Planlagte luftslott trenger egentlig ikke så mye strøm, det virker som de er mer enn fornøyd med hva sugerøret i statskassa bringer av goder
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.721
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg er heilt einig i karakteristikken av offentleg sektor, men lurer på om du kanskje presenterer eit noko forskjønna bilete av privat sektor (særleg den som rettar seg mot privatkundar). Eller kanskje det berre er eg som er lite flink til å bruka utestemma.
    Kunsten å drive ut offentleg sektor er å sveltefore dei. Då vert kvaliteten sjølvsagt laber, slik at ein kan stramme endå meir inn og seie "kva var det eg sa". Så overlet ein alt til dei private, som kan diktere prisen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tidligere i dag gikk strømkabelen til UK med import til Norge. Nå har den snudd til eksport, mens Danmarkskabelen fortsatt er på full import. Når det bygges mer uregulerbar vindkraft rundt Nordsjøen vil det også føre til at periodene med «gratis» import blir fler og lengre.
    Vel - strømprisen har vel knapt nok være under 1,-/kWh i dag - så denne gratis strømmen er det nok Statnett som tjener på. (Noe jeg synes er helt greit, men billig strøm for deg og meg blir det ikke).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Atomkraftverket i Finland tok lengre tid å bygge og ble dyrere bl.a. fordi det ble en endring i prosjektet etter 11. September. Utbygger fikk beskjed om at kraftverket måtte tåle en direkte treff av et passasjerfly eller to.
    Ikke så rart at det tok 18 år og kostet mye penger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn