Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror tendensen til å avskrive statistikk når den ikke bekrefter egne oppfatninger er et større problem.
    Jobber selv med statistiske analyser og får fra tid til annen høre at det jeg presenterer MÅ være feil.
    Det kommer ofte kommentarer som "har du tenkt på at ..." eller "jammen, virkeligheten er slik eller slik...." og lignende kommentarer som viser at vedkommende ikke helt skjønner de sammenhenger som presenteres.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Jobber selv med statistiske analyser og får fra tid til annen høre at det jeg presenterer MÅ være feil.
    Det kommer ofte kommentarer som "har du tenkt på at ..." eller "jammen, virkeligheten er slik eller slik...." og lignende kommentarer som viser at vedkommende ikke helt skjønner de sammenhenger som presenteres.
    Jeg hadde behøvd en som deg til å forklare litt med teskje omkring hva statistikk egentlig er for noe, og hvordan man kan og bør lese det. Jeg får ærlig talt litt krampe når folk avfeier det med begrunnelsen at det er løgn fordi det er statistikk. Det vitner tross alt om en grunnleggende mangel på elementær kunnskap.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Jobber selv med statistiske analyser og får fra tid til annen høre at det jeg presenterer MÅ være feil.
    Det kommer ofte kommentarer som "har du tenkt på at ..." eller "jammen, virkeligheten er slik eller slik...." og lignende kommentarer som viser at vedkommende ikke helt skjønner de sammenhenger som presenteres.
    Er vel en fordel å kvalitetssikre arbeidet hos en selvtenkende korpsdirigent fra Trøndelag før du presenterer, kan jo spare deg for mange blemmer og mye hodebry
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jobber selv med statistiske analyser og får fra tid til annen høre at det jeg presenterer MÅ være feil.
    Det kommer ofte kommentarer som "har du tenkt på at ..." eller "jammen, virkeligheten er slik eller slik...." og lignende kommentarer som viser at vedkommende ikke helt skjønner de sammenhenger som presenteres.
    Det har visstnok blitt skrevet hele doktorgrader om utsagnskraften i statistiske utvalg med størrelse 1. Den korte versjonen er vel at det ikke er så veldig mye, at man slett ikke vet hvor stor variasjonen i populasjonen er og at begrep som signifikans etc ikke kan brukes, at i mangel på annen informasjon er det ene datapunktet en forventningsrett estimator av populasjonens gjennomsnitt, og at det mest kraftfulle det ene datapunktet kan brukes til er å punktere en a priori overgeneralisering. Bayesianere kan få noe utav enkeltpunkter.

    «Alle svaner er hvite.»
    «Her er en svart svane.»
    «!!!»
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det har visstnok blitt skrevet hele doktorgrader om utsagnskraften i statistiske utvalg med størrelse 1. Den korte versjonen er vel at det ikke er så veldig mye, at man slett ikke vet hvor stor variasjonen i populasjonen er og at begrep som signifikans etc ikke kan brukes, at i mangel på annen informasjon er det ene datapunktet en forventningsrett estimator av populasjonens gjennomsnitt, og at det mest kraftfulle det ene datapunktet kan brukes til er å punktere en a priori overgeneralisering. Bayesianere kan få noe utav enkeltpunkter.

    «Alle svaner er hvite.»
    «Her er en svart svane.»
    «!!!»
    Vi er alltid veldig nøye med å presentere forutsetninger så som utvalgsstørrelse, konfidensintervall, feilmargin og alskens tester for reliabilitet. Validitet beskrives normalt i en innledning. Nå jobber jeg heldigvis med svært store utvalg eller hele populasjoner så stort sett får vi ganske forventningsrette estimatorer. Om de er valide, tja, det legges ned mye arbeid i modellbygging så jeg tror det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tenker det er lurt å ha i mente at statistikk har mange fallgruver;

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det stemmer sikkert at det er færre anmeldelser av ungdomskriminalitet enn det var i visse perioder før i verden. Men det var en helt annen kriminalitet som ble anmeldt tidligere. Det var ikke unger som gikk rundt med pistol og som skjøt "Gud og hvermann" eller som ranet og skadet andre unge med macheter og kniver.
    Greit nok at det faktisk var vold på 50-60-70 og 80 tallet, men den var for det meste ikke så brutal som det vi ser i dag. Hvis man sammenligner epler og pærer vil summen faktisk bli feil.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Ferske tall fra 3 kommuner i dag. Opptelling er ikke helt det samme som statistikk, men journalisten kaller det en trend. Sterk økning siste år av voldsutsatte barn, mens barn som utøver er stabilt de siste 3 år.
    Greit å huske at vi mennesker har et sterkt ønske om å finne årsak og sammenheng----- også der den ikke finnes.
     

    Vedlegg

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For de som husker flyktninge vedtaket i Drammen - så vet vi det mest av alt var politikk:

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Sånt som dette er bare tragisk. Fullstendig meningsløst, og den unge gjerningsmannen ødelegger sitt eget liv i tillegg til offerets.

    For hva? Noen likes kanskje.

    Saken som startet en diskusjon om statistikk begynner i retten i dag,, gutten erkjenner delvis skyld.


     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det der er like ille som å grisebanke en 5åring. Hadde det vært rettferdighet i verden skulle vedkommende fått skamjuling av en tungvektsbokser.
    Fy faen den saken der gjør meg forbanna
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Sympatien min for Listhaug er akkurat null, men her meiner eg at demonstrantane gjorde feil. Det er noko truande ved å følgja etter politikarar i flokk og ropa "spørsmål" etter dei.
    Enig med deg. Jeg tåler ikke dama men akkurat her skjønner jeg henne, her i landet har vi vært heldige med at politikere kan menge seg med «vanlige folk» og slik skal det være. Trusler på nettet er en ting men å bli forfulgt på gata er ikke bra. Det skal være trygt å styre landet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke bra nei. De demonstrere mot krigen og at Israel mobber palestinerne og så gjør de det samme selv, mobber Listhaug. Hadde Hamas sluppet gislene fri hadde krigen vært over for lengst så hvem mobber hvem ?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bra nei. De demonstrere mot krigen og at Israel mobber palestinerne og så gjør de det samme selv, mobber Listhaug. Hadde Hamas sluppet gislene fri hadde krigen vært over for lengst så hvem mobber hvem ?

    Hamas tenker veldig langsiktig. De vet, og får det demonstrert hver eneste dag, at sympatien for Israel minker for hver dag denne krigen fortsetter, og for hver skadd/drept palestinsk unge som vises på TV vil minst 100 nye mennesker hate Israel. Verden synes å ha glemt hvorfor denne krigen startet. INGEN synes å bry seg om de som ble drept i Hamas angrepet. Det var forøvrig ikke bare israelere som ble drept. Også svensker og andre nasjonaliteter. Så det Hamas ser er at det ikke er "lønnsomt" for dem å frigi gisler. Hamas sine ledere sitter jo heller ikke i Gaza og det er ikke de som får bomber i hodet. Og la oss nå ikke glemme at det i Hamas sitt charter står klart at Israel skal utslettes og alle jøder drepes! Det er ikke lett å ha en slik fiende. Men dagens israelske regjering overasker med måten de går fram på, for de er like klar over internasjonale reaksjoner som Hamas er og det synes "noe" kontraproduktivt å holde på slik som de gjør. De har jo faktisk en viss erfaring med "nålestikks operasjoner" der de i "all stillhet" tar ut fiendens ledere. Det skaper mye mindre reaksjoner ute i verden. Vi så det etter 9/11 der USA faktisk "karnøflet" et helt land og bombet ganske friskt i Pakistan også. Hvor var massedemonstrasjonene da? I det omfang som vi ser i dag mot Israel? Kan det være slik at vi faktisk har en liten jødehater inne i oss de fleste av oss? Personlig ser jeg ikke så stor forskjell på afganske barn og palestinske barn. Den STORE forskjellen er at TV dekningen fra Afganistan ikke var den samme som det vi ser fra Gaza.

    My ten cents!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Vi så det etter 9/11 der USA faktisk "karnøflet" et helt land og bombet ganske friskt i Pakistan også. Hvor var massedemonstrasjonene da?
    Det er mogleg at eg hugsar litt skeivt, men eg hugsar iallfall å ha vore med på massedemonstrasjonar mot angrepa både på Afghanistan og Irak, og at eg engasjerte meg sterkt mot det norske bidraget i Afghanistan.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Høye er mildt sagt. Astrid Lindgren fikk fnatt da hun måtte betale 102 % inntektsskatt, altså mer skatt enn hva hun tjente. Det kostet en finansminister jobben.
    Mange som betaler over 100% skatt ift inntekt i Norge idag også.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det er mogleg at eg hugsar litt skeivt, men eg hugsar iallfall å ha vore med på massedemonstrasjonar mot angrepa både på Afghanistan og Irak, og at eg engasjerte meg sterkt mot det norske bidraget i Afghanistan.

    Jo bevares, men omfanget world wide?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man driver med skatteplanlegging og manipulering for å ende uten normal skattbar inntekt, som slett ikke er uvanlig, så er de det vel unt....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Mange som betaler over 100% skatt ift inntekt i Norge idag også.
    Folk er generelt flinke til å inkludere all skatt i telleren men så kun bruke lønnsinntekt i nevneren og "glemme" andre inntekter som påvirker telleren i regnestykket. Kan være rimelig stor forskjell på faktisk inntekt og skattbar inntekt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Formue ja. Men inntekten kan fremdeles være ganske grei, den trenger på ingen måte være lav.
    Tja om man tjener 1 million i året i lønnsinntekt, har 50 millioner i banken (eller i rentepapirer kanskje mer realistisk) og får 4% rente på disse så betaler man 1.27 millioner i skatt, eller 127% av lønnsinntekten eller 43% av totalinntekten (altså lønn + renteinntekt).

    Om man har en betydelig finansiell formue så er det imidlertid vanlig at den er plassert på måter som gjør at skatteregningen for inntekter blir usatt svært lenge. Noe så standard som aksjefond akkumulerer og reinvesterer utbytte over tid så man har en løpende inntekt fra de underliggende aksjene, men man ser ikke noe direkte til de fordi de akkumuleres i fondet.

    Edit: endret regnefeil.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Tja om man tjener 1 million i året i lønnsinntekt, har 50 millioner i banken (eller i rentepapirer kanskje mer realistisk) og får 4% rente på disse så betaler man 1.27 millioner i skatt, eller 127% av lønnsinntekten eller 106% av totalinntketen (altså lønn + renteinntekt)
    Eventuelt at disse 50 millionene ikke er bankinnskudd men verdsetting av en bedrift eller selskap. Hva skjer da dersom bedriften skulle gå med underskudd et år eller etpar år? Og man derfor ikke får mulighet til å ta ut utbytte for å betale skatten?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Tja om man tjener 1 million i året i lønnsinntekt, har 50 millioner i banken (eller i rentepapirer kanskje mer realistisk) og får 4% rente på disse så betaler man 1.27 millioner i skatt, eller 127% av lønnsinntekten eller 106% av totalinntekten (altså lønn + renteinntekt).
    Den siste prosentutrekninga (106%) skjøna eg ikkje heilt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jammen, 4% av 50 mill er jo 2 mill?
    Ja, brainfart der. Du har selvsagt helt rett og svaret blir 42,3% skatt av total inntekt (1.27/3). Aner ikke hvor jeg tok 200k fra, egentlig...
    Beregningen på 1.27 milli i skatt er gjort i kalkulatoren til skatteetaten da med 1 mill i inntekt, 50 mill bankinnskudd og 2 mill renteinntekter så det tallet skal være korrekt.

    Fint du følger med:;)

    Men nå som vi da har oppklart dette så var forsåvidt poenget at man gjerne glemmer å ta med alt i nevneren i slike regnestykker og dersom man har mye skattebar inntekt som ikke er i form av lønn (og gjerne en slump formueskatt på toppen av det) så kan prosentsatsene bli ganske voksne om man kun deler på lønnsinntekten.

    Siden skatteetaten i praskis trekker all skatt over lønnsutbetalingene fra arbeidsgiver så føles det forsåvidt også som om skattesatsen er betydelig høyere enn hva den faktisk er om man inkluderer alle inntekter.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Jammen, 4% av 50 mill er jo 2 mill?

    Edit: Sorry, dette var ei avsporing. Du fekk fram eit godt poeng.
    Renteinntekt er ikke lønnsinntekt. Se mitt innlegg #25394. Hva gjør man dersom disse 50 mill ikke er bankinnskudd men beregnet verdi av en bedrift, og denne bedriften tilfeldigvis skulle gå med underskudd et år? Slik at det ikke er mulig å betale utbytte for å dekke skatten.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Renteinntekt er ikke lønnsinntekt. Se mitt innlegg #25394. Hva gjør man dersom disse 50 mill ikke er bankinnskudd men beregnet verdi av en bedrift, og denne bedriften tilfeldigvis skulle gå med underskudd et år? Slik at det ikke er mulig å betale utbytte for å dekke skatten.
    Nei, men det er inntekt.

    Du snakkar altså om aksjar i unoterte selskap, typisk familiebedrifta Gufsevika Verft AS, som vanlegvis ikkje betalar utbyte fordi bedriftseigaren et matpakke som alle andre, køyrer Skoda Octavia og bur i rekkjehus? Eg anar ikkje kor vanleg dette eigentleg er, sjølv om historia (med variasjonar) er ein gjengangar i diskusjonen om formueskatt.

    Eg er heilt for å løysa dette spesifikke problemet - Gufsevika Verft er jo ei hjørnesteinsbedrift i Gufsevika - dersom det kan gjerast utan at poenget er å unndra reell formue frå beskatning. Korleis burde det vore løyst?

    Edit: Dette kan eg ingenting om, men det ser ut som om løysinga no om dagen er slike investeringsselskap, om det er snakk om unoterte aksjar:

    Et eksempel kan være en person som nylig har blitt ansatt i et startup-selskap. Som en del av lønnspakken får hun muligheten til å kjøpe aksjer i bedriften til en gunstig pris. Hvis arbeidstakeren har stor tro på at bedriften vil bli en suksess og at aksjene kan mangedoble verdien, kan det være skattesmart å opprette et AS og kjøpe aksjene i ASet, og ikke privat. Blir startup-selskapet ingen suksess likevel, kan eieren legge ned ASet og få fradrag for tapet, på lignende måte som en privatperson får fradrag for aksjetap.

    Veit ikkje om dette funkar for verdiar som har oppstått før 2017, altså. Men eg tippar det finst folk som veit alt om slikt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn