Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Du må jo bare late som om han skal drive å "forske litt"
    I den virkelige verden er det snakk om en full stilling som professor ved UIT og lønnen han får er såvidt over øverste lønnstrinn som professor. Han kunne satt seg på et fastlegekontor og skrevet ut sykemeldinger.. for det dobbelte, betalt av dine skattekroner.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg

Sikkert politisk motivert, men er dette feil? Ut fra metode?

Når jeg var til sesjon i 1980 var gjennomsnittshøyden i Norge den høyeste i verden.
    GjennomsnittsIQen var også på et høyt nivå - langt over verdensgjennomsnittet...

Fast forward, og i 2018 ser vi at både gjennomsnittshøyden og gjennomsnittsIQen
    for dem som er på sesjon, har gått ned betraktelig... Tilfeldig?

Eller er dette et resultat av massiv innvandring fra geografiske områder der det
    hevdes at man har en lavere IQ? Eller er det andre faktorer som kan spille inn?
    For lite Møllers Tran? Andre ting?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil nok hevde at det delvis er metoden som har mangler, og ikke resultatet som sådan.

Som så mye annen statistikk, så får man de resultatene man etterspør. Når man bruker skalaer tilpasser vestlig levemåte, vestlig utdanning, vestlig oppvekst og vestlig kultur, så bør en ikke være for overrasket om at personer fra vesten kommer godt ut...

Johan-Kr

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    ....og der skiftet jaggu Statoil navn til en hestevaksine!

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...nok en storbedrift som velger å forkaste sitt gamle, ekstremt veletablerte navn, og istedenfor velger seg et totalt intetsigende navn... Smartinger.

S

Slubbert

Gjest
    Statoil er et internasjonalt selskap som gjør mye av sin business i andre land. "Oil" kan gi negative konnotasjoner i disse tider, og det gjør også "state" mange steder. Mange har aversjoner mot statseid som gir assosiasjoner til totalitære regimer. Så jeg tror nok at det fra et forretningsmessig ståsted definitivt kan være fornuftig å endre navnet til noe annet enn Statoil.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.224
    Torget vurderinger
    4
    Som tidligere Statoil ansatt så er det jo litt trist men samtidig så forstår jeg det godt ref Slubbert. Best å være så nøytral som mulig både av politiske og miljømessige grunner.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Men det verste er at de skiftet navn uten å spørre Arbeiderpartiet om lov først, fant man ut etter å ha tenkt seg om.

– Det er ikke noe regjeringen bare kan vedta

Arbeiderpartiets energipolitisk talsperson, Espen Barth Eide, sa først at partiet tar navnbyttet til Statoil til etterretning, før han en halvtime senere snudde: – Det er ikke noe regjeringen bare kan vedta uten å snakke med Stortinget.

DN snakket torsdag morgen med Arbeiderpartiets energipolitisk talsperson, Espen Barth Eide.

– Vi visste det kom. Det er friskt å bytte bort et navn som er så innarbeidet, men det får selskapet bestemme selv og det tar vi til etterretning, sa energipolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, sa Espen Barth Eide til DN.

Han mener Statoil hadde et godt navn fra før, men fortalte også at han forstår at selskapet ønsker å vise at det driver med mer enn olje og bli et mer bredt energiselskap.

– Det er en trend at selskaper som ser på seg selv som oljeselskaper brer seg ut og blir bredere energiselskaper. Vi er også i ferd med å bevege oss til å bli en større gasseksportør og sånn sett blir olje en relativt mindre del av totalporteføljen til Statoil, og det ser vi i dette grepet, sa Barth Eide.

Nytt syn på saken

Etter en halvtime tok han derimot kontakt igjen: «Nytt budskap. Ring meg».

– Det å skifte navn på et selskap med så mye historie er et så viktig spørsmål at det tillegger generalforsamlingen å bestemme over, og er ikke noe styret bare kan bestemme. Statoil er mer enn seg selv, det er et selskap som forteller en historie om hvordan Norge håndterte det å bli et oljerikt land uten å gå på de samme tabbene som mange andre land som er rike på naturressurser, sier Barth Eide.

– Terje Søviknes må komme til Stortinget og drøfte dette med oss, og sikre enighet med stortingsflertallet. Dette er ikke noe regjeringen bare kan vedta uten å snakke med Stortinget, legger han til.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Blir artig å se om etterspørselen etter aksjer fra Equipnor øker dramatisk i tiden fremover.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.597
    Sikkert en bra deal for hun veterinæren som hadde navnet.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det blir fokus på hestekrefter istedenfor kilowatt?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.110
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var innleid i Statoil i 2007 da de fusjonerte med (dvs. slukte) olje- og gassdivisjonen i Norsk Hydro og ble StatoilHydro. Jeg sa allerede dengang at navneskiftet var bortkastede penger, for det var bare et tidsspørsmål før de kom til å skifte tilbake til "Statoil", og at de heller burde skifte til et helt nytt navn, for før eller senere ville de komme til å ønske å distansere seg fra både stat og oil. En helt korrekt spådom, viste det seg. I 2009 byttet de navn tilbake til Statoil, og i 2018 til Equinor. Kostnad pr. navneskift: ca. 200-250 millioner kroner.

Tampen brenner! :)
    https://e24.no/energi/statoil/stato...eterinaer-vil-ikke-si-hva-de-betalte/24285875

G

Gjestemedlem

Gjest
    'Hestekur' er vel et litt foruroligende navnevalg for mange ansatte vil jeg tro.
    Dog bedre enn om de hadde jobbet for rumenske "Rompetrol" vil jeg tro.
    Mitsubish fikk litt problemer i Spanoa også med sin firhjuling. Moro med slike språklige rariteter.

Men ... første som gikk gjennom hodet da jeg hørte det nye navnet var noe slikt..

horse.jpg

..på en fjasete emoji-måte. (om det gir noen mening)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.792
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var innleid i Statoil i 2007 da de fusjonerte med (dvs. slukte) olje- og gassdivisjonen i Norsk Hydro og ble StatoilHydro. Jeg sa allerede dengang at navneskiftet var bortkastede penger, for det var bare et tidsspørsmål før de kom til å skifte tilbake til "Statoil", og at de heller burde skifte til et helt nytt navn, for før eller senere ville de komme til å ønske å distansere seg fra både stat og oil. En helt korrekt spådom, viste det seg. I 2009 byttet de navn tilbake til Statoil, og i 2018 til Equinor. Kostnad pr. navneskift: ca. 200-250 millioner kroner.

Tampen brenner! :)
    https://e24.no/energi/statoil/stato...eterinaer-vil-ikke-si-hva-de-betalte/24285875
    Men pytt. Staten tar jo mesteparten av regningen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I et forsvar for den korsposerende Sylvi Listhaug kommer filosofen Rune Eidsaa med et oppsiktsvekkende utsagn i den påfølgende kommentarfeltet etter hans kronikk i Vårt Land. Hvis du velger å være ateist bør du emigrere fra Norge, for her skal alle være kristne. :rolleyes:

rune eidsaa foreslaar at ateister emigrerer.jpg

De mørkeblå i kristen-Norge ønsker altså en religiøst homogen befolkning, uten dissidenter.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Unorsk. Skal man drive med gudedyrking her i landet så får man holde seg til de norske gudene og ikke til denne nymotens importen fra ørkenlandene i midtøsten.
    Ja, det kan du lett argumentere for ut fra den håpløse kronikken og kommentarfeltet i Vårt Land. Men som både du og jeg vet er ikke religiøse dogmer det riktige å styre et land etter. Når Babels tårn brukes som et argument er det på tide å stoppe opp litt. Dette er forresten det utsagnet til Hermod Herstad som Eidsaa reagerer på:

Norge og Europa har klart seg best etter at kravet om "kristen identitet" ble forlatt. I dag er "kravet" at du skal ha full rett til å beholde din eventuelle kristne identitet, men at jeg har full rett til å legge den bort.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Når hovedstadaviser graver fram Støres russekort og kritiserer ham for kommentaren "Bedre rik og frisk enn syk og fattig" er media på ville veier! Dette er bare så innst inn i Hæ..te for dumt!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Bare vent til det fromme alternativet til Giske dukker opp. Da er det klart for lederskifte i AP....

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    302
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig hvor forskjellig "verden" (her Romsås) kan oppleves fra forskjellig ståsted, ref.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/4dXn5q/Politiet-om-Romsas-problemer-En-svart-alvorlig-situasjon
    https://www.nrk.no/norge/rapport_-truet-kvinnelige-vektere-med-voldtekt-og-kastet-stein-1.13968307

Politiet, rektor ved skolen der og borettslag mener at Romsås har seriøse problemer, mens byrådslederen og leder for foreldreutvalget ved ungdomskolen mener at det er et "lite", men ikke så alvorlig problem.

Hva er egentlig grunnen til at man ihvertfall utad, opplever verden så forskjellig?
    Hvis det er et problem der, hvilke fordeler har da byrådslederen og leder for foreldreutvalget å feie det under teppet? Og hvis de har rett, hvorfor ser politiet og rektor det helt annerledes?

PS. Hadde vært greit om innvandring etc. ble holdt utenfor diskusjonen. Det det er snakk om her er mennesker som bor i Norge, og Romsås har "alltid" hatt rykte på seg om et "hardt" ungdomsmiljø.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.014
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel akkurat innvandring som gjør at virkelighetsoppfatningen er så forskjellig, å ikke snakke om det/feie under teppe var jo rådende i mange år og noe henger fremdeles igjen der, så når faktorer skal holdes utenfor er det bare å regne i vei løsningen finner man ikke….

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.457
    Torget vurderinger
    2
    Unorsk. Skal man drive med gudedyrking her i landet så får man holde seg til de norske gudene og ikke til denne nymotens importen fra ørkenlandene i midtøsten.
    Ja, det kan du lett argumentere for ut fra den håpløse kronikken og kommentarfeltet i Vårt Land. Men som både du og jeg vet er ikke religiøse dogmer det riktige å styre et land etter. Når Babels tårn brukes som et argument er det på tide å stoppe opp litt. Dette er forresten det utsagnet til Hermod Herstad som Eidsaa reagerer på:

Norge og Europa har klart seg best etter at kravet om "kristen identitet" ble forlatt. I dag er "kravet" at du skal ha full rett til å beholde din eventuelle kristne identitet, men at jeg har full rett til å legge den bort.
    Odin og alt det der med Valhall og Andrimne og Sleipner og Norner og mye annet rart er nok ikke himeavla, det heller, Gjestemedlem.

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    302
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel akkurat innvandring som gjør at virkelighetsoppfatningen er så forskjellig, å ikke snakke om det/feie under teppe var jo rådende i mange år og noe henger fremdeles igjen der, så når faktorer skal holdes utenfor er det bare å regne i vei løsningen finner man ikke….
    Her har man jo egentlig en konkret sak, og det er jo ganske rart at verden kan se så forskjellig ut. Kan det være at man tilpasser verden etter politisk ståsted, eller rett og slett at man ser den annerledes?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.535
    Når hovedstadaviser graver fram Støres russekort og kritiserer ham for kommentaren "Bedre rik og frisk enn syk og fattig" er media på ville veier! Dette er bare så innst inn i Hæ..te for dumt!
    Men det virker. Jeg var på kaffeklubben i morges og en gammel naustgubbe satt der og remjet om hvor ille det var at Støre er formuende. Han mener tydeligvis at formuende sosialister bør gi bort formuen til trengende freppere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke helt ute denne her.

https://www.dagbladet.no/kultur/stammekrig-i-norge/69646384

Det vi så og hørte på mandag var sammenbruddet for den politiske samtale i Norge. NRK trodde de hadde invitert Trædal (MDG i Oslo), Rune Berglund Steen (Antirasistisk Senter), Hans Rustad (Document) og Helge Lurås (Resett) til å forklare hva «splittelsen i innvandringdebatten» handler om. Deltakerne valgte i stedet å vise problemet.

«Ja, jeg brøler gjerne for å ta et oppgjør med det hatet dere står for!, tordnet Trædal. «Du eier ikke folkeskikk,» sa Rustad, før han snakket videre om borgerkrigtilstander i Norge. «Jeg beklager hvis jeg fremstår som mer sivilisert, det er ikke min hensikt,» sa Berglund Steen. «Er dette et humorprogram?», spurte Lurås. «Jeg vet ikke hvor lurt dette var», sa programleder Fredrik Solvang. «Nei, det var ikke så lurt», sa de stridende parter og forlot branntomten med et svett og lettet smil.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Problemet var at ytterliggående høyreekstreme ble invitert til dax18, så Trædal satte dem på plass. "Dere fortjener ingenting bedre enn meg, Lurås", er en meget presis uttalelse fra Trædal.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    875
    Problemet var at ytterliggående høyreekstreme ble invitert til dax18, så Trædal satte dem på plass. "Dere fortjener ingenting bedre enn meg, Lurås", er en meget presis uttalelse fra Trædal.
    Problemet er at Trædal ble lurt trill rundt og løp Rustad og Lurås’ ærend; ta en kikk på (trafikken til) nettsidene deres og medlemsøkningen til Frp. Populære som aldri før.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Problemet er at Trædal er minst like ekstremistisk som sine motstandere. Sikkert moro for fansen men det blir bare selvforherligende identitetspolitikk av svenskeste slag.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.014
    Torget vurderinger
    1
    Eivind Trædal er et av de største nettrollene der ute, han er det norske svare på Henrik Arnstad og for 10-15 år siden kunne han sikker kunne «herjet» i debatter med hersketeknikker, men når disse er oppbrukt og argumentene om han kommer med noen er for lengst tilbakevist, så han står rimelig avkledd tilbake.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Strålende, dette er diagnosemateriale.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn