Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.752
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra regjeringen:

Hjemmekontor ansees som et viktig gode som bidrar med fleksibilitet og mindre stress i arbeidshverdagen, særlig gjelder dette for arbeidstakere med ansvar for barn. Hjemmekontor gir mindre sykefravær og mindre opplevd utbrenthet. Samtidig utfordres grensen mellom arbeidstid og fritid med den økte tilgjengeligheten.

Nylig artikkel fra finansavisen:

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.732
    Man kan leve av subsidier kanskje? Vi har iallfall mange navn for dette nå:

Fin artikkel det.

EDIT: Litt pirk angående artikkelen, det er jo fredda` ... ! Det er en mye brukt fyndsetning at Inuittene (før kalt eskimoer) har så mange (60, 70 tenk på et tall) ord for snø. Det er en myte.

Hexmasters Faktoider: Grönländsk snö

Det er også en annen variant at finnene har så mange ord for snø. Det er også feil.

Men spoler tilbake til tema:

"Subsidiene er ikke bare et økonomisk tapsprosjekt, men et taperprosjekt. Politikere skjønner nok egentlig dette, og derfor prøver de å pynte seg med komplisert språk for å distansere seg fra subsidieringen. Samtidig som de gir bånn gass og skal subsidiere mer enn noensinne."

"Morrow-sjef Lars Christian Backer sa i studio at han «ikke har bedt om subsidier», mens Morrow har en lånesøknad på 1,5 milliarder liggende til behandling hos Innovasjon Norge akkurat nå.

Hvis staten gir et lån ingen private er villige til å gi, er det en subsidie."

"Næringsminister Myrseth fortalte at det ikke er hun alene som skal velge hvilke næringer eller bedrifter som subsidieres. Hun har nemlig en del ansatte som skal hjelpe til med å fordele risikoavlastning, innovasjonstilskudd, eksportgaranti og alle disse fine ordene.

At hun har noen ansatte gjør ikke saken bedre, de er ikke verdensledende investorer de heller, og de adlyder nok når sjefen instruerer om at vindturbiner og batterifabrikker er den nye oljen. "

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2
    "Næringsminister Myrseth fortalte at det ikke er hun alene som skal velge hvilke næringer eller bedrifter som subsidieres. Hun har nemlig en del ansatte som skal hjelpe til med å fordele risikoavlastning, innovasjonstilskudd, eksportgaranti og alle disse fine ordene.

At hun har noen ansatte gjør ikke saken bedre, de er ikke verdensledende investorer de heller, og de adlyder nok når sjefen instruerer om at vindturbiner og batterifabrikker er den nye oljen. "

Dette illustrerer poenget mitt. Regjeringen tar inn veldig mye risikokapital fra private næringsdrivende i feks formuesskatt, også skal næringsminister Myrseth og hennes ansatte fordele endel av dette ut igjen i "risikoavlastning, innovasjonstilskudd, eksportgarantier" (eller "lån" som ingen private finner det forsvarlig å gi).

Jeg har null tro på at Myrseth og hennes ansatte er bedre til å benytte denne kapitalen til å skape lønnsomme virksomheter enn de næringsdrivende det ble innbetalt fra i skatt. De private satser tross alt egne penger, og har 100% fokus på dette døgnet rundt, mens de Myrseth og hennes ansatte ikke har noe i nærheten av samme forhold til dette. I tillegg er det et ganske stort effektivitetstap i å administrere først skatteinnbetaling, og deretter videre utbetaling i alle disse formene for subsidier.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Hjemmekontor ansees som et viktig gode som bidrar med fleksibilitet og mindre stress i arbeidshverdagen, særlig gjelder dette for arbeidstakere med ansvar for barn. Hjemmekontor gir mindre sykefravær og mindre opplevd utbrenthet. Samtidig utfordres grensen mellom arbeidstid og fritid med den økte tilgjengeligheten.
    Det er jo ganske opplagt at det reduserer en del av behovet for å "skulke" om man er bakis, litt pjusk eller barna skal ett eller annet og så burtetter. Så lurer litt på hvordan de eventuelt klarer å skille på hva som er det ene eller det andre. Jeg kjenner kun til egen arbeidsplass og her har det etter hvert blitt strammet en del inn på hjemmekontor siden det åpenbart har sklidd ut for enkelte.

U

utgatt19288

Gjest
    Det er ikke akkurat hva som har gått galt men mere litt trist over at vi har så få betydningsfulle selskaper i Norge. Vi er råvarer: Olje, vannkraft og fisk. Norge har 2 selskaper som er på topp 30 lista i Norden: Equinor og DnB. Hvem hadde trodd at DnB var det meste verdifulle selskapet i Norge etter Equinor som er mindre verdifult enn Spotify? Low res banker olja - hvem hadde trodd?

selskap.JPG

Sist redigert av en moderator:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.783
    Torget vurderinger
    23
    Naive og sidrumpa politikere uten guts og visjoner får ta mye av skylda. Burde hatt støttehjul i ræva, så ille er det til tider.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Naive og sidrumpa politikere uten guts og visjoner får ta mye av skylda. Burde hatt støttehjul i ræva, så ille er det til tider.
    Nettopp. Men de nevnte politikerne er folkevalgte. Dere partier og partiprogrammer er stemt frem av folk som ikke forstår prinsippene og dynamikken i næringslivet. Fokuset der i gården er fordeling, ikke foredling. De stirrer seg blinde på hva enkelte næringslivsaktører tjener, uten å vekte dette opp mot samfunnsnytten av å ha storkapital, industri, innovasjon og private arbeidsplasser. De røde vil ha kapitalismens goder, men vil ikke ha kapitalister. Og da ender vi der nede hvor Norge er på vei nå.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.167
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg har hatt litt erfaring med å arbeide for ledende merkevarer i Skandinavia – i Finland, Danmark og Sverige – i tillegg til i Norge.

Jeg etablerte min "karriere" i Norge, for noen av de fremste reklamebyråene, for så å bli rekruttert til Sveriges ledende byrå, Lowe Brindfors, som kreativ direktør.
    Da jeg ankom Stockholm tok det ikke lang tid å forstå at norske byråer ikke ante noe som helst om merkevarebygging og læringskurven ble skarp. Byrået hadde på den tiden Absolut, Saab, Ikea, SJ, Kosta Boda, iittala, Electrolux, H&M, Coca Cola, osv. som kunder. Ingen andre svenske (eller skandinaviske) byråer hadde en kundeliste som kom i nærheten. Og samarbeidet mellom byrå/merkevarestrateger/kundene var på et helt annet plan enn hva som var tilfelle i Norge. Etter en stund arbeidet jeg også med Helly-Hansen, som vi fikk inn som kunde, SAS, Bang & Olufsen og Lexus som vi fikk inn som kunder, med ansvar for global markedsføring (Europa for Lexus).

Så det er en del av forklaringen på hvorfor vi ikke har mange etablerte og internasjonalt anerkjente merkevarer i Norge. Kunder som måtte ha slike ambisjoner fant ikke nødvendig støtte innen norsk reklame-/markedsføring. Helly Hansen la sin konto til oss uten å så mye som vurdere norske byråer - "de har ikke det vi behøver".

En annen forklaring er at norske produsenter ikke tenker merkevare (selv om de vil protestere om du skulle påstå dette). Hva så med Helly Hansen og Stokke, for eksempel. Begge er arbeidsuhell, som fikk internasjonal oppmerksomhet fordi førstnevnte lagde veldig godt arbeidstøy, mens sistnevnte hadde en eksepsjonelt god designer i nylig avdøde Opsvik. Helly Hansens brief til byråene spesifiserte at de skulle slutte med arbeidstøyet og satse på lifestyle og ungdomssegmentet. Vi vant kontoen da vi meldte at da var det uaktuelt for oss å arbeide med dem, fordi all troverdighet lå i hva de hadde fått til innen arbeidstøy. Lifestylesegmentet måtte bygges på den troverdigheten.
    Stokke? Jeg hadde noen runder med dem og ble kjent med Opsvik, som på den tiden var på kant med eiern(e). Han mente de ikke skjønte noe som helst, og det hadde han rett i. Stokke hadde nemlig bestemt seg for å legge ned produksjonen i Norge og bli "et virtuelt selskap", som designet produkter som ble produsert på anbudsbasis av utenlandske fabrikker. På den tiden de fant på dette begynte også Stokke å gå på trynet resultatmessig. Hele sjelen gikk på trynet ut av selskapet.
    Da NXMH kjøpte Stokke i 2014 fikk de selskapet billig, på grunn av flere år med dårlige resultater. Dette utenlandkse private equity selskapet restrukturerte, skjønte hva som skulle til for å utnytte merkeverdiene Opsvik hadde skapt (og eierne hadde ødelagt), og nå tjener Stokke bra med penger igjen.

Den tredje forklaringen? Norske virksomheter selger seg ut for tidlig, fordi de ikke har tilgang til innenlandsk markedsføringskompetanse som kan løfte dem videre og fordi man på eiersiden ikke har kultur for å vektlegge verdiøkende merkevarearbeid. Det er bare å se på sløseriet til Telenor i utlandet, om man vil ha et utrolig eksempel. De kjøper seg inn "på råvaresiden" i virksomheter, uten å bygge egne merkevareprodukter ut til sluttkonsument.

På grunn av min utdannelse fra USA var det ikke komplisert å komme inn i merkevaretenket på Lowe Brindfors (og senere GROW), men de norske byråene jeg hadde arbeidet i (Ted Bates > N&T > Leo Burnett) ante ikke noe som helst om merkevarebygging, i sammenligning med kompetansen som var blitt utviklet hos Lowe Brindfors.

Ser i tråden at det legges skyld på norske politikere, men det er ikke så enkelt.

Se på Chess Communication. Kunne blitt et milliardselskap, men kom aldri virkelig i gang. Ble solgt for fem millioner til Idar Vollvik, som klarte å få fart på abonnementsbasen og noen få år etter at grunnleggerne av Chess ga vekk selskapet kunne Vollvik innkassere 1,6 milliarder fra TeliaSonera.
    MEN - Vollvik skulle selvsagt fortsatt å drive Chess og bygd det ut og kjørt internasjonal strategi, uten å selge seg for det TeliaSonera anså som småpenger.

Gitt hva Vollvik i neste omgang gjorde med pengebingen han fikk overlevert var det kanskje like greit.

Legger til: Ble engasjert av Hans Mustad for å gjøre en merkevaregjennomgang av Mustad. Hva kunne merkevaren brukes til, utover krokene og fiskeutstyr? Vi gjorde en "brand extension" analyse, som viste at det var stort potensial for å skape tilliggende produkter i høyt prissegment, på grunn av merkets renommé, OG DET UTROLIGE FAKTUM at det hadde salgsrepresentasjon i over 160 land, verden over! Som å ha bygd en haug butikker uten å noensinne virkelig åpne dem, gitt potensialet.
    Prosjektet ble kun brukt for å berettige en høyere pris fra dem som til slutt kjøpte Mustad. (Først NLI, senere Verdane Capital). Men potensialet ble aldri utviklet. I hendene på en svenske som Erling Persson (H&M) ville dette vært en global gigant.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.454
    Hvis nordmenn generellt er naive, hvor naiv går det an å bli ?, som politiker, som økokrimsjef, som kriminell, som vanlig nordmann???
    Det går an å bli veldig naiv. Vi som har tatt et slikt valg får av og til en på trynet i en eller annen form. Samtidig som vi også mye oftere opplever hvor fine folk stort sett er. :)

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2

• Liker

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Bergen
    Hvem trenger vel eksterne trussler, det klarer vi utmerket selv
    Jeg blir mer og mer forundret over naiviteten og dumskapen til de man antar er relativt godt utdannet og oppegående mennesker
    Om ikke man er redd for krig eller ser trussler på høylys dag bør man i hvert fall passe på egen utviklet kompetanse og produkter.
    Og begrunnelsen om lov om offentlig anskaffelser er helt bort i natta. Man gidder tydeligvis ikke å gjøre jobben sin og skylder på lovverket
    fy f*&% for en gjeng Hiv de på havet..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er bare tull. DB har som vanlig kokt ei gigantisk suppe på ting man ikke forstår bæra av. Ja - man har kjøpt en formidabel stabel av antenner fra Kina - antenner som er en svært enkel men samtidig svært sentral komponent i dette systemet... Slike antenner kan kjøpes i et internasjonalt marked fra en lange rekke leverandører, men antageligvis til en betydelig høyere pris, - men hva så? Her lager man en lapskaus av løse påstander og koblinger som ikke har noen med hverandre å gjøre..
    Hvis man først skal være bekymret og/eller opptatt av kjøp fra Kina, hvorfor er man ikke like opptatt av annen kinesisk produksjon, - elbiler, klær, elektronikk generelt - KIna er en betydelig internasjonal leverandør av alt mulig, og siden landet er organisert som det er, er absolutt all eksport med til å finansiere både militær og sivil aktivitet i landet, akkurat som Kongsberg og Nammo bidrar til våre statsinntekter....
    Dagbladet kan jo feks begynne å skrote sin egen annonsering for kinesiskproduserte varer feks fra Temu, alskens firma som i hovedsak lever av diverse kinaprodukter som klær, elektronikk, osv
    I min tidligere jobb hadde jeg ofte med EISCAT organisasjonen å gjøre, og nokså mange av de løse påstandene som framsettes vitner først og fremst om totalt manglende fagkunnskap om hva dette er, - og da blir det igjen Dagbladsuppe av verste sort.....

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Bergen
    Er nok ikke helt enig med deg her. På lik linje med alt annet utstyr som benyttes til infrastruktur bør man, etter min mening, være ytterst forsiktig med alt som lukter kinesisk, og spesielt der elektronikk er involvert

Har du fått med deg hva som var installert på Lenovo nettbrett som det amerikanske forsvaret brukte? Det å identifisere og isolere uvennlig hw og sw er en tidkrevende oppgave og hvorfor skal man ta sjansen når det kan ordnes på andre måter?

Litt på samme måte som Huawei, Kinesisk logistikk senter på kaia i Kirkenes, Kinesere som ønsker å kjøpe eiendom på Svalbard osv osv
    La Temu unga holde på også må de voksne være mer forsiktig

hvorfor gir kineserne nå carte blanch for nordmenn å reise til Kina samtidig som PST advarer mot økt etterretning fra de samme, la meg tenke meg om… heter jeg F Berg?

• Liker

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg forstår dette rett, så er ikke elektronikken osv levert fra Kina. Kun selve antennene. Hvis det er slik, så har de levert aluminium og kobber, men ikke det som faktisk genererer signalet eller styrer signalene.
    Det blir som en gammeldags tv antenne.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er nok ikke helt enig med deg her. På lik linje med alt annet utstyr som benyttes til infrastruktur bør man, etter min mening, være ytterst forsiktig med alt som lukter kinesisk, og spesielt der elektronikk er involvert

Har du fått med deg hva som var installert på Lenovo nettbrett som det amerikanske forsvaret brukte? Det å identifisere og isolere uvennlig hw og sw er en tidkrevende oppgave og hvorfor skal man ta sjansen når det kan ordnes på andre måter?

Litt på samme måte som Huawei, Kinesisk logistikk senter på kaia i Kirkenes, Kinesere som ønsker å kjøpe eiendom på Svalbard osv osv
    La Temu unga holde på også må de voksne være mer forsiktig

hvorfor gir kineserne nå carte blanch for nordmenn å reise til Kina samtidig som PST advarer mot økt etterretning fra de samme, la meg tenke meg om… heter jeg F Berg?
    Enig i at man børe være på alerten nå med kjøp fra Kina, men dette er antenner - i seg selv en passiv komponent som består av metall og noen ledningsstumper...
    Hvis vi skal dra denne litt videre, så er Lockheed Martin gruppen antageligvis verdens største leverandørkonsern av materiell til både sivil og militær andvendelse- og forskning.. jeg er nokså hellig overbevist at selv om USA nå har nokså heftige restriksjoner på leveranse til utlandet generelt, så er nok en betydelig del av greier herfra også havnet steder hvor det ike skulle... Forsvarsindustrien på internasjonal basis er dessverre passe blind på ene øyet så lenge det dreier seg om store fortjenster...

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Bergen
    Lærdommen, og den er rimelig gammel, er at som Kunde har man et selvstendig ansvar for å sjekke ut at "alt er som det skal være", nettopp for å unngå tvilstilfeller der man ikke helt vet ala Huawei rutere. Når det verste skjer, dvs det man ikke klarte å verifisere ikke kunne skje, skjer, er det for sent.
    Våpen/forsvars industrien er, så lenge den ikke blir fullt ut overtatt av Staten, ansvarlig for å tjene penger, sjefene sitter kort tid (omtrent som i annen offentlig kritisk infrastruktur i Norge, Hilde Tonne 2 år som sjef i Statnett; tipper hun fikk med seg mye detaljert lærdom om sikkert i OT systemene og sensorene der før hun gikk..), skal ha sine bonuser og pengeracet er gang. De belønnes også for dette av bla unge fremadstormende politikere...

Fra det virkelig liv, en kamerat av meg installerte alarm systemer i sitt hus og hytte, kameraer og app for å følge nøye med. Hva skjedde 24 februar 2022? Begge systemene gikk i svart. Han fant ut, uten at jeg kan gå god for historien, at kameraene var kinesisk produsert (of course, goes without saying) og hadde stor utbredelse i landet der det pågår en spesial operasjon. Så kineserne gjorde russerne en tjeneste og fikk slått av disse kameraene, jeg antar, permant..
    SÅ enkelt kan det gjøres. Jeg vet ikke hvilket kamera det var og om det var integrert nettverk etc etc.
    Og såvidt jeg vet benytter det offentlige Norge seg av masse elektronisk utstyr fra kina, bla noen skannere.. osv osv

Men det viser potensialet

Men sjølsagt, vi har jo så dårlig råd i norge så vi bare MÅ kjøpe billigt ræl fra kineserne når det offentlige skal anskaffe noe..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Bergen
    Vi kan diskutere mye, og det er mye vi ikke vet;
    Hvem har levert hva
    Hvem kontrollerer alle de fabrikantene som har levert noe til disse

til slutt; la oss diskutere personsøkere…

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du virker ikke som du har tatt inn over deg at Kina er mangeårig medlem av EISCAT, hvor Norge, Sverige, Finnland, Tyskland og England grunnla organisasjonen ca 1970.. EISCAT 3D har vært på tegnebrettet i omlag 20 år..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Bergen
    Du virker ikke som du har tatt inn over deg at Kina er mangeårig medlem av EISCAT, hvor Norge, Sverige, Finnland, Tyskland og England grunnla organisasjonen ca 1970.. EISCAT 3D har vært på tegnebrettet i omlag 20 år..
    Helt klar over det, men det betyr ikke at man må kjøpe kritiske komponenter fra de.
    Legg merke til lokasjonene der kinesisk utstyr er installert

er det lurt å la disse få innpass i kjerneområdet til det nye forsvarsområdet?
    og er det lurt å samarbeide med kineserene om romforskning?

for å snu på det, tror man at Norge, som et NATO land, hadde fått tilsvarende adganger i Kina?

og hvorfor er Kina så interessert i nordområdene? Med i BRICS som skal lage en ny verdensorden?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Igjen- dette er et lass med antenner - en passiv komponent som man dog gjerne plasserer i gruppen elektronikk, men som ikke er i stand til å gjøre noen ting på egenhånd... EISCAT er som kjent en sivil forskningsinstitusjon med hovedinteresse i ionosfærefysikk, og har i 50 år vært en sentral del av fysikkmiljøet rundt særlig UITø, men også de andre norske fysikkmiljøene. Hvor lurt det var å oppta Kina i denne organisasjonen er også et politisk spørsmål, men det skjedde vel også for omlag 20 år siden. At den norske delen av EISCAT er lokalisert i Skibotn, er forsåvidt uproblematisk, gitt at man forstår hva systemet gjør - og kan gjøre...

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.049
    Sted
    Oslo

Røkke hadde en utsatt skatteregning på+/- 15 milliarder da han flytta ut.
    Iløpet av 5 år nulles den.
    De som argumenterer mot exit skatten får komme opp med noe bedre, eller rett ut si at det bør være lov å flykte fra sin skatteregning i Norge,
    På min aksjesparekonto betaler jeg null og niks i skatt inntil jeg tar pengene ut.
    På min sparekonto i banken betaler jeg 22% i skatt på rentene, enten jeg tar de ut eller ei.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    På min sparekonto i banken betaler jeg 22% i skatt på rentene, enten jeg tar de ut eller ei.
    Akkurat det problemet finnes det en realtivt enkel løsning på - kjøp et pengemarkedsfond på en investeringskonto og vips så har du utsatt skatt der også. Vil du spekkulllere i valuta kan det løses på samme måte, men da f.eks ved å kjøpe en ETF som eier korte statssertifikater i Euro eller USD for eksempel. Da får du full valutarisiko i tillegg, men det er det jo kanskje noen som vil ha.

Det blir ikke uansett allverdens av det, forskjellen på løpende og utsatt skatt med en sparerente på 4.5% er over 10 år ca 3500 kroner pr 100.000 i startsaldo. Med lavere rente blir forskjellen mindre, større med høyere rente.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Vil du spekkulllere i valuta kan det løses på samme måte, men da f.eks ved å kjøpe en ETF som eier korte statssertifikater i Euro eller USD for eksempel. Da får du full valutarisiko i tillegg
    Eg har ein mistanke om at det ikkje er direkte anbefalt for oss som ikkje heilt veit kva vi driv med.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Hvordan folk investerer i en nasjon er ganske kulturelt betinget, i Norge har eiendom vært den hellige gral i lang tid, også for private.
    Skattefordelen med å investere i eiendom er nok en viktig årsak her.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.049
    Sted
    Oslo
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.167
    Vi skulle kanskje ha gjort som Carl Ivar foreslo, solgt åljå i Nordsjøen på rot for 10milliarder, og putta pengene i Norsk Data?
    Han skal ha for at han i ettertid var glad for at de ikke hørte på dem...

- Jeg husker ikke hvem det var som fremmet forslaget. Men hvis det var meg er jeg glad for at Stortinget ikke hørte på en ung og uerfaren stortingsrepresentant, sier Carl I Hagen til NA24.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Bergen
    ..
    Hvor lurt det var å oppta Kina i denne organisasjonen er også et politisk spørsmål, men det skjedde vel også for omlag 20 år siden. At den norske delen av EISCAT er lokalisert i Skibotn, er forsåvidt uproblematisk, gitt at man forstår hva systemet gjør - og kan gjøre...
    Ikke bare i Norge:
    "..
    ferdig bygget, vil den bestå av et omfattende sender- og mottakeranlegg i Skibotn i Troms, og to separate mottakeranlegg i Sverige og Finland..", og videre
    "..EISCAT har operert radarer i Norge, Sverige og Finland siden 1981 - samt på Svalbard siden 1996. Kina ble medlem av EISCAT i 2007.."

Så for meg som er litt paranoid anlagt når det gjelder russere og kinesere, + endel andre, så kan man enkelt se på kartet og legg sammen risikoen dersom ikke alt er slik man trudde det var.
    (Fra Wicki; Karesuvando, Finland and Kaiseniemi, Sweden. The radar antennas are located in Tromsø, Norway; Sodankylä, Finland and Kiruna, Sweden.. Stilig lokalisering og helt sammenfallende med et annet faglig nordkalotisk miljø..)

Her er det også tilgang til algoritmer og jeg tipper gode tekniske beskrivelser tatt frem all in good faith.. not so much anymore.
    Dermed har nok kineserne, på lik linje med de andre medlemslandene, god kontroll på dette

Og siden "The use of EISCAT 3D is solely civil" så er nok alt i skjønneste orden. Kineserne er jo heldigvis blant annet godt kjent med å skille mellom civil og annen virksomhet..

• Liker

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Han skal ha for at han i ettertid var glad for at de ikke hørte på dem...

- Jeg husker ikke hvem det var som fremmet forslaget. Men hvis det var meg er jeg glad for at Stortinget ikke hørte på en ung og uerfaren stortingsrepresentant, sier Carl I Hagen til NA24.
    Jeg skjønner det er morsomt å lage enkle poenger her, men i dag gir vi bort "oljen" helt gratis - pengene hentes inn gjennom skatter. Et skattesystem som er endret mange ganger gjennom årene.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke bare i Norge:
    "..
    ferdig bygget, vil den bestå av et omfattende sender- og mottakeranlegg i Skibotn i Troms, og to separate mottakeranlegg i Sverige og Finland..", og videre
    "..EISCAT har operert radarer i Norge, Sverige og Finland siden 1981 - samt på Svalbard siden 1996. Kina ble medlem av EISCAT i 2007.."

Så for meg som er litt paranoid anlagt når det gjelder russere og kinesere, + endel andre, så kan man enkelt se på kartet og legg sammen risikoen dersom ikke alt er slik man trudde det var.
    (Fra Wicki; Karesuvando, Finland and Kaiseniemi, Sweden. The radar antennas are located in Tromsø, Norway; Sodankylä, Finland and Kiruna, Sweden.. Stilig lokalisering og helt sammenfallende med et annet faglig nordkalotisk miljø..)

Her er det også tilgang til algoritmer og jeg tipper gode tekniske beskrivelser tatt frem all in good faith.. not so much anymore.
    Dermed har nok kineserne, på lik linje med de andre medlemslandene, god kontroll på dette

Og siden "The use of EISCAT 3D is solely civil" så er nok alt i skjønneste orden. Kineserne er jo heldigvis blant annet godt kjent med å skille mellom civil og annen virksomhet..
    Resultater og i stor grad også algoritmer er utførlig beskrevet i vitenskapelige publikasjoner og avhandlinger i de siste 40 år og mer... DEt er avlagt nokså mange avhandlinger fra alle medlemslandene i disse årene, og jeg har også møtt flere av disse personene i forskjellige sammenhenger... Som student var jeg første gang innom Eiscat Ramfjorden utenfor Tromsø allerede i 1975, mens man enda var i oppbyggingsfasen
    Dette er en radar som opererer på 233 MHz med de fordeler og ulemper dette medfører. Antennesystemene er fasestyrt og ikke fritt styrbare, så det har også sine begrensinger....Den kan ikke sammenlignes med feks Globus som har skapt så mye røre både her i landet og annetsteds... særlig øst for oss...
    Kina er også etablert med egen stasjon i forskningsbyen NyÅlesund, sammen med bl.a. Korea, India, Japan... så kan man selvsagt lure på formålet med dette, ettersom ingen av disse landene egentlig har noen arktisk tilhørighet... bortsett fra at Japan har hatt sin Syowa stasjon i Antarktis i rundt 50 år..

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.167
    Jeg skjønner det er morsomt å lage enkle poenger her, men i dag gir vi bort "oljen" helt gratis - pengene hentes inn gjennom skatter. Et skattesystem som er endret mange ganger gjennom årene.
    Må ikke ta alt så bokstavelig og alvorlig. For ordens skyld, hvis man skulle være litt alvorlig, så var det ikke hele nordsjøen de foreslo å selge i 1975 men Statoil sine interesser i bl.a. Statfjord og event. andre felt.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi har nye å takke Jens Evensen og kretsen rundt ham for... (der var også Arne Treholt) - selv om det etterhvert virker mer som en forbannelse enn en velsignelse... å ha for mye penger er visst ikke bra hverken for folk eller stat...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Da Arbeiderpartiet byttet bort oljen
    Året var 1978. Arbeiderpartiet, representert ved Statsminister Oddvar Nordli signerte avtalen med svenskene. Olje mot Volvoaksjer. Heldigvis var det noen svenske Volvo-aksjeeiere som satte ned foten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn