Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.497
    Torget vurderinger
    2
    5-10% for lite på speedometer er ve der det stort sett ligger. Det burde være overkommelig i 2025 å kalibrere speedometeret til faktisk hvyldiameter. Såpass overkommelig at noen burde laget noen lover….
    Det introduserer en variabel man ikke har kontroll over, med potensiale for manipulasjon. Å sette kalibreringen til anbefalt hjuldiameter er derimot i henhold til satt standard, noe bilindustrien etterstreber. Som du vil se i linken er lovsettet i Nr. 39 ganske omfattende, og egentlig er det lett å forstå hvorfor man ikke vil at speedometerfeil skal føre til at folk kjører fortere enn fartsgrensen, uten å være klar over det. Rosenborgfans unntatt i liten skrift.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Hvor har du det fra - teori eller dokumenterte fysiske tester?
    Her må jeg altså krype til korset og innrømme at jeg har tatt feil. Antakelig første gang i mitt liv. Prøvde å finne ut hvor jeg hadde denne (feil)oppfatningen fra, men mislyktes. Kom derimot til ny lærdom, og kan f.eks. benytte denne linken som underbyggelse på min nå nye kunnskap:

Herved bøyer jeg meg i støvet, kysser skotupper, og tar i mot en uviss mengde piskeslag mens jeg går min Canossagang gjennom HFS' ugjestmilde landskap til spott og spe. Med dette ber jeg så ydmykt om forlatelse, og erklærer herved mine 2-3% som døde og maktesløse.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En variabel som også spiller inn er avvik i rulleomkrets på dekk hos forskjellige produsenter.
    I teorien skal jo et 225/45-19 dekk ha en gitt omkrets, men her kan det forekomme avvik på flere % mellom ulike merker og dekktyper.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.497
    Torget vurderinger
    2
    I Google Maps kan man velge at faktisk hastighet skal vises i kartet på bilens display, f.eks. gjennom CarPlay/Android.

"Show speedometer on/off".

Da vises faktisk hastighet ved siden av påbudt hastighet på strekningen. Slik ser det ut om du er korpsmusiker i Trøndelag.

Screenshot 2024-12-28 at 12.13.17.png

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Politiet kan inndra det.
    Domstolene kan bestemme for hvor lenge
    Legene kan bedømme deg til ikke å være skikket.
    Det ironiske er at selv om du aldri har kjørt rusa, så kan du fratas førerkortet om du tas for marihuana bruk.
    Danskenes regel om "vanvids kørsel" der du mister både førerkort og kjøretøy har jeg sansen for.
    Enig i alt det ovenstående, det er jo rasjonelle avgjørelser som viser seg å fungere etter hensikten. Men de som kommer med løse påstander om at "en del personer burde ikke ha førerkort" er jo i mange tilfeller de som opererer med høyest risikoprofil i trafikkbildet, samtidig som de beskylder "de som ikke burde hatt førerkort" for å skape farlige situasjoner.
    Jeg hadde en gang en svigerfar som var av den oppfatning at absolutt alle andre trafikanter bevisst var i veien for ham. En gang han foretok en grusom forbikjøring i en uoversiktlig sving, med sine to mindreårige, skrekkslagne barn i bilen, ble han ved en ren tilfeldighet sett av en politimann, som ble såpass provosert at han fulgte etter hele veien hjem. Såpass trekt var politimannen, at han ytret noe i retning av at "jeg håper jeg en dag skraper deg av asfalten....!", men det skulle han ikke ha sagt. Den herren som på det tidspunkt ikke ante at jeg skulle bli hans svigersønn langt borte i veien, forlangte en uforbeholden unnskyldning, noe han ikke fikk. Han godtok heller ikke bot, men satte himmel og helvete i bevegelse. For å gjøre en lang historie kort, ble bøteleggelsen ettergitt, og han fikk en skriftlig unnskyldning fra selveste politimesteren.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    446
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Enig i alt det ovenstående, det er jo rasjonelle avgjørelser som viser seg å fungere etter hensikten. Men de som kommer med løse påstander om at "en del personer burde ikke ha førerkort" er jo i mange tilfeller de som opererer med høyest risikoprofil i trafikkbildet, samtidig som de beskylder "de som ikke burde hatt førerkort" for å skape farlige situasjoner.
    Jeg hadde en gang en svigerfar som var av den oppfatning at absolutt alle andre trafikanter bevisst var i veien for ham. En gang han foretok en grusom forbikjøring i en uoversiktlig sving, med sine to mindreårige, skrekkslagne barn i bilen, ble han ved en ren tilfeldighet sett av en politimann, som ble såpass provosert at han fulgte etter hele veien hjem. Såpass trekt var politimannen, at han ytret noe i retning av at "jeg håper jeg en dag skraper deg av asfalten....!", men det skulle han ikke ha sagt. Den herren som på det tidspunkt ikke ante at jeg skulle bli hans svigersønn langt borte i veien, forlangte en uforbeholden unnskyldning, noe han ikke fikk. Han godtok heller ikke bot, men satte himmel og helvete i bevegelse. For å gjøre en lang historie kort, ble bøteleggelsen ettergitt, og han fikk en skriftlig unnskyldning fra selveste politimesteren.
    Nå vaser og synser du igjen.
    Det er mange som ikke burde ha førerkort av ulike grunner og som Hønndjevelen er inne på kan politi/helsevesen/domstoler inndra førerkort. Men de fanger ikke opp alle og gjerne ikke før det er for sent.
    Personlig måtte jeg ta kontakt med min fars fastlege for å starte prosessen med å inndra førerkort da vi merket at han ikke var trygg i trafikken lenger. En langdryg og smertefull affære, han ville ikke gi fra seg førerkortet frivillig men vi måtte bare gjennomføre prosessen før det eventuelt hadde gått galt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.568
    Sted
    Bergen
    I Google Maps kan man velge at faktisk hastighet skal vises i kartet på bilens display, f.eks. gjennom CarPlay/Android.

"Show speedometer on/off".

Vis vedlegget 1085192
    Nå vet jeg ikke hvordan de ulike bilfabrikantene integrerer kartløsningen med tilhørende teknologi. Min erfaring tyder på at de lager sine egne løsninger, eller at jeg har urealistiske forventninger..;
    - Toyota viste 10% avvik på fart ift vegvesenets målet (som jeg stoler på). Her vil jeg forvente at man faktisk bruker gps hastigheten og ikke en eller annen lurt egenutviklet algoritme (tenk på hvor mange Toyota er som surrer rundt med konstant fart hele tiden relativt langt unna fartsgrensen)
    - Audis mamma som satt en plass inne i dashbordet holdt på med alle mulige slags angstvarsler
    — mange varsler om filskifte på flerfelts motorvei, kartet vet jo hvor jeg er og filskifte på motorvei bør ikke være grunnlag for spesielle varsler, sakker fart når man nærmer seg bil bakfra på motorvei og skal kjøre forbi osv
    For meg er dette helt uforståelig og jeg vil hevde noen av disse er rett og slett farlig; kom bak en kvinne på motorveien som skulle legge seg ut for en forbikjøring og da bremset hennes bil ned slik at jeg kom ubehagelig nært henne. Hadde jo ikke forventet at en bil forbikjøring plutselig slakker av. Dette gjentok seg et par ganger og det antar jeg skyldes akkurat den innebygde funksjonen i bilen.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Nå vaser og synser du igjen.
    Det er mange som ikke burde ha førerkort av ulike grunner og som Hønndjevelen er inne på kan politi/helsevesen/domstoler inndra førerkort. Men de fanger ikke opp alle og gjerne ikke før det er for sent.
    Personlig måtte jeg ta kontakt med min fars fastlege for å starte prosessen med å inndra førerkort da vi merket at han ikke var trygg i trafikken lenger. En langdryg og smertefull affære, han ville ikke gi fra seg førerkortet frivillig men vi måtte bare gjennomføre prosessen før det eventuelt hadde gått galt.
    Enig igjen.
    Det er tilnærmet umulig å fange opp alle. Selv har jeg en plan jeg håper å holde, og det er å levere fra meg førerkortet før jeg blir en for dårlig fører. Systemene omkring legeundersøkelser har vært endret litt hit og dit opp gjennom årene, og det fungerer sånn delvis. Av og til ender det med en og annen 80+'er som kjører mot fartsretningen på E18 (det har jeg selv sett), og da forsvinner heldigvis førerretten på sekundet. Det er praktisk vanskelig å fange opp alle, det er så mye rart med mennesker, og noen ganger går det over stokk og stein uten at noen egentlig forstår det før det er for sent.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Nå vet jeg ikke hvordan de ulike bilfabrikantene integrerer kartløsningen med tilhørende teknologi. Min erfaring tyder på at de lager sine egne løsninger, eller at jeg har urealistiske forventninger..;
    - Toyota viste 10% avvik på fart ift vegvesenets målet (som jeg stoler på). Her vil jeg forvente at man faktisk bruker gps hastigheten og ikke en eller annen lurt egenutviklet algoritme (tenk på hvor mange Toyota er som surrer rundt med konstant fart hele tiden relativt langt unna fartsgrensen)
    - Audis mamma som satt en plass inne i dashbordet holdt på med alle mulige slags angstvarsler
    — mange varsler om filskifte på flerfelts motorvei, kartet vet jo hvor jeg er og filskifte på motorvei bør ikke være grunnlag for spesielle varsler, sakker fart når man nærmer seg bil bakfra på motorvei og skal kjøre forbi osv
    For meg er dette helt uforståelig og jeg vil hevde noen av disse er rett og slett farlig; kom bak en kvinne på motorveien som skulle legge seg ut for en forbikjøring og da bremset hennes bil ned slik at jeg kom ubehagelig nært henne. Hadde jo ikke forventet at en bil forbikjøring plutselig slakker av. Dette gjentok seg et par ganger og det antar jeg skyldes akkurat den innebygde funksjonen i bilen.
    Jeg også opplever at nye biler i dag har ALT, ALT for mange funksjoner som gjør at du må sloss mot bilen i tide og utide, samtidig som det uler og piper i alle regnbuens farger uten stans. Det tar oppmerksomheten vekk fra trafikken! Og en ting er 100% sikkert; den funksjonen som skal holde bilen innenfor stripene i veibanen har ikke på noen måte tatt høyde for smale Vestlandsveier der du møter en lastebil. Det er jo galskap at bilen forsøker å tvinge deg ut i veibanen når du faktisk MÅ kjøre på den lille skulderen som finnes.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    446
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Enig igjen.
    Det er tilnærmet umulig å fange opp alle. Selv har jeg en plan jeg håper å holde, og det er å levere fra meg førerkortet før jeg blir en for dårlig fører. Systemene omkring legeundersøkelser har vært endret litt hit og dit opp gjennom årene, og det fungerer sånn delvis. Av og til ender det med en og annen 80+'er som kjører mot fartsretningen på E18 (det har jeg selv sett), og da forsvinner heldigvis førerretten på sekundet. Det er praktisk vanskelig å fange opp alle, det er så mye rart med mennesker, og noen ganger går det over stokk og stein uten at noen egentlig forstår det før det er for sent.
    Ja, det høres fint ut men la oss håpe at du selv innser at du blir en dårligere fører. Det er lett å si dette når man er oppegående, når helsen svikter og alderen siger på er det ikke alle som kan eller vil innse dette.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.708
    Ja, det høres fint ut men la oss håpe at du selv innser at du blir en dårligere fører. Det er lett å si dette når man er oppegående, når helsen svikter og alderen siger på er det ikke alle som kan eller vil innse dette.
    Bruttern fikk det til. Satser på at jeg er like smart. Når 70 år passeres, tenker jeg finne på noe som gir en slags kontrollfunksjon. Betale en sjåførlærer for å ta et par timer med innlagte overraskelser eller noe sånt. Faen, tida flyr. Det er bra jeg bor i et område med godt utbygget kollektivtransport, og jeg digger buss. :)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.497
    Torget vurderinger
    2
    Speedometermålingen på bilens eget display er ikke en funksjon av gps-måling, men kalibrert i forhold til hjulenes rotasjon. "Faktisk hastighet", som vist på f.eks. Google Maps, kalkuleres av app'en fra gps-data.

Ellers enig i at alle varslene og avbrytelsene er irriterende. Bilfabrikanter måler prestasjoner også utfra antall ulykker og alvorsgraden i samme, og de har kommet frem til at det å gjøre bilene sikrest mulige også involverer å forsøke å styre hva føreren begår av urimelige manøvrer. (Samt å rapportere til forsikringsselskap dersom det kjøres veldig uvørent).

Kjenner ikke alle bilmerker, men på dem jeg bruker/har brukt kan man skru av slike "angstvarsler", noen ganger dessverre slik at man må gjøre det før oppstart av hver tur.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn