Enig i alt det ovenstående, det er jo rasjonelle avgjørelser som viser seg å fungere etter hensikten. Men de som kommer med løse påstander om at "en del personer burde ikke ha førerkort" er jo i mange tilfeller de som opererer med høyest risikoprofil i trafikkbildet, samtidig som de beskylder "de som ikke burde hatt førerkort" for å skape farlige situasjoner.
Jeg hadde en gang en svigerfar som var av den oppfatning at absolutt alle andre trafikanter bevisst var i veien for ham. En gang han foretok en grusom forbikjøring i en uoversiktlig sving, med sine to mindreårige, skrekkslagne barn i bilen, ble han ved en ren tilfeldighet sett av en politimann, som ble såpass provosert at han fulgte etter hele veien hjem. Såpass trekt var politimannen, at han ytret noe i retning av at "jeg håper jeg en dag skraper deg av asfalten....!", men det skulle han ikke ha sagt. Den herren som på det tidspunkt ikke ante at jeg skulle bli hans svigersønn langt borte i veien, forlangte en uforbeholden unnskyldning, noe han ikke fikk. Han godtok heller ikke bot, men satte himmel og helvete i bevegelse. For å gjøre en lang historie kort, ble bøteleggelsen ettergitt, og han fikk en skriftlig unnskyldning fra selveste politimesteren.