Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det er noe man lærer på kjøreskolene eller om det er et uttrykk for 'rugged individualism' der man skal signalisere et eller annet.

    Det barskes på fergene sommerstid med nødtørtfig og utstudert langsom av- og påkledning foran en gjeng småbarnsforeldre i elbil og andre grå mus.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    2.591
    Sted
    Bergen
    Forståelig,
    Jeg har etterhvert lært meg å leve med at ting jeg ikke kan gjøre så mye med får heller gå rett ut.
    MC eller bil må gjerne kjøre på meg bakfra, det gidder jeg ikke å tenke så mye på.
    Forfra kan jeg gjøre noe med siden jeg sitter i førersete. Har tatt MC kjøringens prinsipp inn i bilen:
    1. full fokus på bil og vei, ingen small talk dersom trafikken tilsier det, ingen mobil ingen fikling med instrumenter
    2. skaff oversikt, kjør «vid sving» inn og få oversikt
    3. unngå for langt ut mot gul og hvit stripe.
    4. ikke kjør nærmere en 3 sek regel
    5. dersom jeg kjører fortere en all annen trafikk, kjør forbi eller stopp og la «skinkene» få kjøre i fred noen minutter

    Sist men ikke minst, ønsker man å kjøre mer fort eller på bedre veier, ta det ut i utlandet der vei og kjørekultur er vant til høyere hastighet en 75…
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Synes at artikkelen fra trygg trafikk gir en god oversikt og sammenheng i ulykker. Kan være at man kan søke opp i SSB eller hos vegvesen/biltilsyn for å finne fordeling av ulykker på mc merke. Dersom man skal finne r-sykler må man antagelig vite hvilke typebetegnelser hos hver enkelt merke som inngår i r-sykler.
    Hvordan dømmer man om det er r-sykkel forresten? De fleste tunge Mc (750 kubikk og opp) har vel godt over 100 + hester…

    Edit
    Ut November ser det ut til at det var totalt 20 drepte på MC, som er det samme som i 2022, i 2023 var det 21. Det er selvfølgelig alt for mange. Hvis en legger til grunn at en relativt stor andel har kjørt altfor fort, i rus eller tilsvarende, så blir det ikke så mange igjen en kan fordele på sykkeltyper (?)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.141
    Antall liker
    19.178
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kategorien MC-førere 50+ er nok økende, og noen er i den alderskategori at de aldri har tatt førerkort for tung MC.
    Kom, som eksempel, i prat med 2 i sommer, som var på en av sine første turer. De hadde ikke kjørt MC siden de var <18 og hadde "plombert" 100ccm, med førerkort for lett MC som "automatisk" ble gjeldende for tung MC etter fylte 18.
    Nå stilte de ferske med hver sine +/- 1000ccm Sport Touring sykler - uten videre opplæring - og sånn er jo regelverket.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sist men ikke minst, ønsker man å kjøre mer fort eller på bedre veier, ta det ut i utlandet der vei og kjørekultur er vant til høyere hastighet en 75…
    En kan da kjøre så fort en vil her i Norge også. Ikke er det spesielt dyrt heller.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.141
    Antall liker
    19.178
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kjører ikke sykkel, men forstår heller ikke dette med å ligge omtrent på midtstripa... midt i filen/feltet kan jeg forstå, men....
    På rett vei ligger jeg "alltid" mot midtstripa - i mitt felt omtrent der hjulspor til venstre forhjul på bil er. På 4-felter i venstre felt ligger jeg motsatt - dvs mot høyre felt.
    Hvorfor - jo, best sikt og best plass dersom en unna-manøver må tas.
    I venstre sving trekker jeg "normalt" ut mot høyre skulder og i høyre sving holder jeg "normalt" sporet som ved rett frem.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.062
    Antall liker
    10.593
    Jeg har inntrykk av at verdensmestere på 50+/- som har fått 50-årskrisen midt i fleisen og skal dyrke friheten på en chrom-tung Harley er de mest usikre førerne. Alltid morsomt å se når de må stoppe i et kryss og nesten kanter. Ikke fullt så morsomt å møte dem på en svingete vestlandsvei når Harleyen plutselig har blitt sjef og helst vil kjøre rett frem.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    På rett vei ligger jeg "alltid" mot midtstripa - i mitt felt omtrent der hjulspor til venstre forhjul på bil er. På 4-felter i venstre felt ligger jeg motsatt - dvs mot høyre felt.
    Hvorfor - jo, best sikt og best plass dersom en unna-manøver må tas.
    I venstre sving trekker jeg "normalt" ut mot høyre skulder og i høyre sving holder jeg "normalt" sporet som ved rett frem.
    En annen grunn for å ligge i et av hjulsporene er at evn oljesøl el lign som regel havner midt i kjørefeltet og siden ingen bilhjul kjører der, så blir det som regel liggende.
    En ulempe med hjulsporene er at spes om våren så kan de være ganske dype etter vinteren, og det merker en på sykkelen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har inntrykk av at verdensmestere på 50+/- som har fått 50-årskrisen midt i fleisen og skal dyrke friheten på en chrom-tung Harley er de mest usikre førerne. Alltid morsomt å se når de må stoppe i et kryss og nesten kanter. Ikke fullt så morsomt å møte dem på en svingete vestlandsvei når Harleyen plutselig har blitt sjef og helst vil kjøre rett frem.
    Eller de som skal / må ta bakkestart med fotclutch uten mousetrap...
     
    • Haha
    Reaksjoner: ptb

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    2.591
    Sted
    Bergen
    Fart Vanskelig på vestlandet, et reelt eksempel
    Kjør Bergen-Drammen på 6 timer med bil, 443 km, en utfordring, legg merke til hva som skjer ca ved Geilo
    Kjør Drammen til Gøteborg på 3 timer med bil, 307 km, går helt fint
    Mc det samme, men litt mindre utfordring Bergen Drammen

    Men folket som sjåfører er ikke tunet på større fart og da har man en utmanning dersom man ønsker større fart, om en bare å følge fartsgrensen
    btw, i Bergensområdet er det en strekning på ca 20 km i tunnel der du kan kjøre i 100. Ellers er vel nærmeste 90 sone på Filefjell eller så. Resten er. 50, 60, 70 og litt 80..
    Legg til at nye biler viser for høy fart så folket kjører reelt 5-10 km lavere en fartsgrensen

    i utlandet er sjåførene mer vant til fart og da er man plutselig blant likemenn
    I Norge er man fort en råkjører, en egoist, en fare… kjært barn har mange navn
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    3.015
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Eller Hirtshals - Hamburg, 50 mil. Går fint på under 5 timer HVIS det ikke er stau. Flyter det greit så behøver en ikke kjøre spes fort heller...
    Og til de som tror en fortsatt på dagtid kan kjøre grisefort på autobanen, de har ikke kjørt der på en stund. Nå er det såpass mye (trailer) trafikk at det begrenser effektivt hvor fort en kan kjøre.
    Har også lagt merke til at tyskerne selv har begynt å senke farten. Der hvor de fleste før lå i rundt 140-150 er det nå flere som ligger i rundt 120 eller så. Og det selv om det såkalte fri fart.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    2.591
    Sted
    Bergen
    Eller en kø som går i gangfart. Det burde ha vært påbudt med støttehjul på motorsykkel som veier mer enn 300 kg.
    Motorsykler står ikke i kø. Man kjører forbi, dersom det ikke er til fare for andre, på både høyre og venstre side…
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.912
    Antall liker
    40.148
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg, mot all formodning, skulle få det for meg å begynne med MC tror jeg det ville blitt en Royal Enfield. Mer britisk enn selveste imperiet, nå også elektrisk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.141
    Antall liker
    19.178
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, nå har de jo gjennom de senere år blitt en del oppgradert mht "teknologi" og kvalitet. Litt verre var det for en del år tilbake. Når produksjonen ble flyttet til India fortsatte de å produsere med relativt (ut)slitt produksjonsutstyr og uten nevneverdigt fornyelse i mange år.
    Om man kjøpte en GB produsert fra 50-tallet eller en Indisk fra 80-tallet, så var det vel omtrent akkurat samme greia.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.803
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg har inntrykk av at verdensmestere på 50+/- som har fått 50-årskrisen midt i fleisen og skal dyrke friheten på en chrom-tung Harley er de mest usikre førerne.
    Eg veit ikkje, men den einaste MC-ulukka eg har sett på kloss hald var føraren mann 50+.

    Han var på veg nedover ein bakke, og det gjekk opp for han litt seint at han hadde vikeplikt for meg som var i ferd med å køyra inn på vegen. I bil hadde det vore trivielt å bremsa ned, men typen fekk sleng på sykkelen og sklei av sidelengs. Tørr veg, men litt restgrus etter vinteren

    Det gjekk tilsynelatande bra med både førar og sykkel, men nett dei små marginane gjorde meg vesentleg mindre interessert i å påropa meg femtiårskrise og kjøpa motorsykkel. Får heller springa maraton eller noko.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.995
    Antall liker
    13.194
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg, mot all formodning, skulle få det for meg å begynne med MC tror jeg det ville blitt en Royal Enfield. Mer britisk enn selveste imperiet, nå også elektrisk.
    Har de nye like elendig svingradius som de gamle RE hadde?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.912
    Antall liker
    40.148
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, men en av mine indiske kolleger har en slik, og han kommer seg frem mellom tuktuk’er, fotgjengere, hellige kuer, biler, scootere, og alt det andre som fyller veibanen. Veimerkingen tilsier to felt, bilene kjører i tre, tohjulingene i fire. Smidighet i trafikken. Bare ca hundreogfemti tusen trafikkdrepte pr år, halvparten på to-hjulinger. (Av en eller annen grunn fant jeg det naturlig å slå opp de tallene etter en førstehåndsopplevelse i kaoset.)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    18.553
    Torget vurderinger
    2
    Har vært altfor nær tilskuer til to dødsulykker på motorsykkel. Og har sett hvordan kropper ser ut når det går til helvete galt.
    Så jeg foretrekker å sitte i en bils «survival cage», for å bruke et uttrykk fra bildesign.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Interiore Simplicitate
    I fjor sommer hadde departementet som ville straffe studenten, selv foreslått en ny universitets- og høyskolelov.
    Samtidig som staten forberedte seg til Høyesterett for å felle studenten for fusk, hadde departementet i forarbeidene foreslått at lignende saker i fremtiden ikke skulle regnes som fusk.
    I domstolene mente departementet det ikke var rom for særlig med skjønn, fusk var fusk. I forarbeidene til ny lov mente de derimot at det var grunn til å nyansere.


    Dessuten (selvsagt!):
    Kjerkol står fortsatt for at de mange tekstlikhetene er hennes egne ord, men er ikke lenger statsråd.

    Norge trenger lærere. Likevel var 2024 året der staten satte inn sin tyngste skyts for å hindre akkurat denne kvinnen i å bli det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.912
    Antall liker
    40.148
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sykefraværet må ned, kanskje dette er med og bidrar....fra 1 Jan

    Vis vedlegget 1085799
    Kiropraktikk er rare greier. Enslags alternativt kvakksalveri som endte opp med å bli en offentlig finansiert fysioteriapivariant.
    D. D. Palmer founded chiropractic in the 1890s,[21] claiming that he had received it from "the other world".[22]Palmer maintained that the tenets of chiropractic were passed along to him by a doctor who had died 50 years previously.[23] His son B. J. Palmer helped to expand chiropractic in the early 20th century.[21] Throughout its history, chiropractic has been controversial.[24][25] Its foundation is at odds with evidence-based medicine, and is underpinned by pseudoscientific ideas such as vertebral subluxation and Innate Intelligence.[26]
    In 1910, D.D. Palmer, the founder of chiropractic, wrote:[9]
    Nerves carry impulses outward and sensations inward. The activity of these nerves, or rather their fibers, may become excited or allayed by impingement, the result being a modification of functionating—too much or not enough action—which is dis-ease.
    In 1909, D.D. Palmer's son, B.J. Palmer, incorrectly claimed that chiropractic subluxation caused contagious diseases, writing:[10]
    Chiropractors have found in every disease that is supposed to be contagious, a cause in the spine. In the spinal column we will find a subluxation that corresponds to every type of disease. If we had one hundred cases of small-pox, I can prove to you where, in one, you will find a subluxation and you will find the same conditions in the other ninety-nine. I adjust one and return his functions to normal... . There is no contagious disease... . There is no infection... . There is a cause internal to man that makes of his body in a certain spot, more or less a breeding ground [for microbes]. It is a place where they can multiply, propagate, and then because they become so many they are classed as a cause.
    Derfor også koblingen mellom kiropraktikk og antivaxxere. Snodig fenomen.
    Some chiropractors oppose vaccination and water fluoridation, which are common public health practices.[35]Within the chiropractic community there are significant disagreements about vaccination, one of the most cost-effective public health interventions available.[238] Most chiropractic writings on vaccination focus on its negative aspects,[27] claiming that it is hazardous, ineffective, and unnecessary.[28] Some chiropractors have embraced vaccination, but a significant portion of the profession rejects it, as original chiropractic philosophy traces diseases to causes in the spine and states that vaccines interfere with healing.[28] The extent to which anti-vaccination views perpetuate the current chiropractic profession is uncertain.[27] The American Chiropractic Association and the International Chiropractors Association support individual exemptions to compulsory vaccination laws, and a 1995 survey of U.S. chiropractors found that about a third believed there was no scientific proof that immunization prevents disease.[28]
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.803
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Sunnmøre
    Kiropraktikk er rare greier. Enslags alternativt kvakksalveri som endte opp med å bli en offentlig finansiert fysioteriapivariant.
    Eg har alltid hatt djup skepsis mot kiropraktikk, kanskje fordi eg har ei tante som er fysioterapeut, men mest fordi det teo-/ideologiske fundamentet er ei enorm, blinkande varsellampe for meg.

    Likevel: Eg registrerer at mange har veldig gode erfaringar med kiropraktor, at ein del autoriserte fysioterapeutar også er kiropraktor og at då ein ungane hadde nakkelåsing som beibi vart ho sendt til ein sk «manuellterapeut», som hadde arbeidsmåtar som for ein ufaglært minna veldig om det eg trur kiropraktoren gjer.

    Etter å ha gjennomgått ei slags pragmatisk erkjenning, har eg byrja å lura på om kiropraktisk praksis kanskje fungerer, akkurat slik folk kjenner seg bra av yoga og tai chi, heilt uavhengig av om ein trur på det.

    Litt som Bohrs hestesko? På hi sida kjenner folk seg bra av å ta homøopati-medisin også.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er skeptisk - jeg gikk noen ganger til kiropraktor for en del år siden, og der var det inntjeningen som sto i fokus. Inn en dør, ut en annen 5 minutter og 500kr senere. Ett knekk i korsryggen, og dett var dett, eller såkalt manipulasjon. Ikke sikkert han jeg gikk til er representativ, men ser i alle fall ingen grunn til å bruke offentlige midler på sånt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.995
    Antall liker
    13.194
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Min erfaring er at en kiropraktor kan fjerne symptomer på ryggproblemer for en periode. Eller som en venn av meg sa; hvis du har ryggplager og ønsker å beholde de, er kiropraktorbesøk en utmerket løsning.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.811
    Antall liker
    25.987
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Manuellterapi har jeg gode erfaringer med. Kan det være fordi manuellterapeuter gjerne kommer fra fysioterapi og ikke har ideologisk fundament fra kiropraktikken?
    Eller: Muskler og ledd er bedre tenkt i sammenheng enn hver for seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn