Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    At vi har problemer med økende konflikter og voldsnivå er sikkert.
    Men om du hever blikket fra Sollentuna og Mortensrud, så er det i illiberale og autoritære land vold og borgerkrig er utbredt.
    Latin Amerika, Afrika, Asia, Midtøsten for å nevne noen.

    Så det er ikke sikkert at en liberal styreform er det verste.
    Var det Churchill som sa: Democracy is a bad form of government, but it's the best we have?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er det mulig å lese rent symbolsk:
    Løven representerer voldsapparatet, så kongekrone og over det hele det kristne korset.
    I tillegg er hele riksvåpenet gjennomsyret av kristne kors.
    I tillegg er øksa det katolske helgensymbolet for Olav Digre, innført som en del av statsvåpenet ca 1280 for å styrke kongens autoritet ved å lene seg på helgenkongens religiøse betydning.
    Rundt 1280 utstyrte enten kong Magnus VI (død i 1280) eller sønnen Eirik Magnussons formynderstyre løven med en krone av gull og i fremlabbene en øks av sølv.[3] Øksen var Olav den helligeshelgensymbol,[3] og ved å sette den inn i våpenet ble det symbolisert, eller like gjerne demonstrert, at kongen var den rettmessige arvtaker og etterkommer av «Norges evige konge» (på latin Rex Perpetuus Norvegiae). På den tiden var det dessuten behov for å gi løven større særpreg[trenger referanse] ved å utstyre den med øks, fordi mange andre konger og fyrster hadde løvemotiver i sine våpen.[trenger referanse] Løven symboliserte konge og hersker, men kunne også symbolisere den kristne troen.
    Nøytrale symboler for samfunnsinstitusjoner, ja…
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Empirien sier at de moderne, liberale, og (gryende) multikulturelle demokratiene har et økende konfliktnivå og tiltagende motsetninger i samfunnet. Tross alle idéer om at tilpasning og kulturrelativisme er en farbar vei for et moderne og mangfoldig samfunn, så opplever praktisk talt alle vestlige land etter bare én generasjon med masseinnvandring, at det er økende ghettofisering, økende segregering og økende grad av parallellsamfunn. Som vi ikke minst ser i vårt naboland i øst. Og samtidig så ser man også en stadig sterkere fremvekst av autoritære, nasjonalistiske og etnosentriske partier og politiske bevegelser og et offentlig ordskifte som blir stadig mer tilspisset. Og jeg tror at det er signaler som man bør ta på ytterste alvor.

    Og ørkesløs liberalisme for liberalismens egen skyld er vel heller ikke noe man bør etterstrebe. I likhet med alle andre -ismer så gir ikke liberalismen noen fasit på hvordan man bygger stabile samfunn som ikke degenererer i konflikt og borgerkrig. Det er noe som kalles å være selvutslettende liberal, og som jeg skrev tidligere er min erfaring at det å henge seg opp i bestemte -ismer kan være ganske ødeleggende for selvstendig tankevirksomhet.
    Synes du blander kortene her.

    At økt innvandring kan skape «økende ghettofisering, økende segregering og økende grad av parallellsamfunn», er de fleste enige om. Poenget er hvordan man tar tak i dette. Hvordan får man til økt samfunnsdeltakelse og integrering?

    Et integreringstiltak som uniformstilpasning skaper ikke segregering (det tror jeg ikke du heller mener). Det skyldes heller ordninger som f.eks. kontanstøtte som fører til at mange innvandrerbarn ikke går i barnehager og lærer seg norsk, at generelle støtteordninger virker passiviserende og sikkert en haug med andre faktorer.

    Mht kulturrelativisme og blind liberalisme er vi nok ganske så enige…
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Ok, da får vi være enige om å være uenige, uansett er det befriende å kunne diskutere ting på en voksen måte. Jeg har listet opp en rekke eksempler på hvorfor jeg mener at det er problematisk å tillate religiøse markører hos de som håndhever statens voldsmonopol, og kan avslutningsvis også tilføye at jeg også er en meget sterk motstander av kontantstøtte og religiøse friskoler. Eller å tillate religiøs omskjæring av barn som jeg betrakter som grov mishandling. Og jeg ser helt klart grenser for hva jeg mener man i liberalismens navn bør tillate av illiberale skikker og tradisjoner.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det blir bare litt hult når alt ender opp i borgerkrig, enten det er skattenivå, hijab eller hva det nå er imorra.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Så et lite ord fra Arnulf Øverland, dengang han var en radikaler:
    Stryk kristen korset av ditt flagg.....
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Det blir bare litt hult når alt ender opp i borgerkrig, enten det er skattenivå, hijab eller hva det nå er imorra.
    Det bryter selvsagt ikke ut borgerkrig om den neste Høyreregjeringa fjerner formuesskatten, men et samfunn uten mekanismer som motvirker akkumulering av verdier på få hender vil til slutt ende i borgerkrig. Det er den grunnleggende logikken bak hvorfor jeg anser formuesskatt som moralsk riktig. Som jeg skrev, først moral, så logikk, så politikk.

    Men det tror jeg at du egentlig forstår, og du virket mer opptatt av å karikere argumentene mine enn å diskutere dem. Så derfor har vi ikke noe mer å snakke om her. Over og ut.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så et lite ord fra Arnulf Øverland, dengang han var en radikaler:
    Stryk kristen korset av ditt flagg.....
    En rød fane er kanskje å dra det litt langt, ravneflaggets symbolikk likeså*, men det kan være verdt å tenke over hvor massiv særbehandling en bestemt religion allerede får og hvordan folk som ikke identifiserer seg med denne opplever det når de «nøytrale samfunnsinstitusjonene» som utøver makt er fullspekket med symboler og ritualer assosiert med den ene favoriserte religionen.

    * «Vi skal blote dere alle til Odin!»
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    En rød fane er kanskje å dra det litt langt, men det kan være verdt å tenke over hvor massiv særbehandling en bestemt religion allerede får og hvordan folk som ikke identifiserer seg med denne opplever det når de «nøytrale samfunnsinstitusjonene» som utøver makt er fullspekket med symboler og ritualer assosiert med den ene favoriserte religionen.
    Valgte bevisst ikke å fortsette Øverlands strofe.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel ikke mer komplisert enn at vi hadde statsreligion i flere hundre år.. inntil for ti år siden... dvs omtrent i går, så ting tar nok litt tid, uten at jeg ser noen grunn til å gå av skaftet av den grunn......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel ikke mer komplisert enn at vi hadde statsreligion i flere hundre år.. inntil for ti år siden... dvs omtrent i går, så ting tar nok litt tid, uten at jeg ser noen grunn til å gå av skaftet av den grunn......
    Sant, men en del av åndenøden over «bruk av religiøse symboler i nøytrale samfunnsinstitusjoner» ser ut til å ignorere den omfattende bruken av majoritetsreligionens symboler i samme, som om det liksom skulle være nøytralt.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    Oljefondets far Knut Kjær frykter neste generasjon kan arve «en skakkjørt økonomi»
    Tidligere oljefondssjef Knut Kjær er bekymret for at regjeringen ødelegger Norges evne til å finansiere velferdsstaten. – Offentlig forbruk bare øker og øker, nå føler jeg at det tipper over. Hva vil vi med alle skattene? spør Kjær.

    https://www.dn.no/magasinet/reporta...im/advarselen-fra-oljefondets-far/2-1-1542363

    Sorry, bak mur.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Spare spare spare spare til neste generasjon slik at de kan fikse den skakkjørte økonomien

    Man vet det går ille for folk flest når økonomene rundt norges største veikryss hevder at husholdningene har klart seg så godt gjennom dyrtida fordi de tærer på oppsparte midler
    aka
    staten tar inn vanlige folks oppsparte pengeformue, og det ser ikke ut til at det skal slutte med det første, hva skjer da mon tro?
    = de som kan flytter (bla til Sveits)
    og gjennom det gjør det største bidreg til at norge kan fortsette å skakkjøre økonomien; de frasier seg sin andel av innbetalte midler til fellesskapet (dersom de noen gang skulle fått behov for fellesskapets økonomi andel)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    .
    smk er ikke akkurat vidåpen. merkelig gjeng.

    Forvaltningens grunnholdning er angivelig å ikke gi innsyn, altså lete etter grunner for å unndra fremfor å anta at ting kan gis ut, men så vurdere om noe bør unndras.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Är det inte munnvoks så är skivoks på de norska damerna.😱😉😂
    Det jobbes intenst med brazialian voks hos damene. I utforbakkene, det være seg alpine grener, nordiske grener, skiskyting og rein skliing så spares det fort mange sekunder

    For ikke å snakke om når det er fuktig..

    Men det blir sikkert ulovlig når svenskene finner ut av det
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Dette bekymrer meg veldig også. Jeg opplever veldig sterkt fokus på økte skatter og på å bruke mer penger, og ganske lite fokus på inntjeningssiden i Norge dessverre.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Stykkevis og delt er tydeligvis planen for å flytte makta vekk fra folket, og jeg er dessverre redd for at nei til eu taper ACER-saken i morgen og helt i samme trenden er jo disse små endringen som blir innført uten en offentlig debatt, denne
    passer jo broilerfabrikkene med partipisken på plass.

    Folket kjenner jo ikke sin plass og forakten for dets meninger tyter jo stadig frem, her tydelig demonstrert av en oppdresset og dressert klovn

     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Forbrukertilsynet (eller er det rådet?) burde gis myndighet til å dele ut millionbøter til lurendreierne
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Stykkevis og delt er tydeligvis planen for å flytte maka vekk fra folket, og jeg er dessverre redd for at nei til eu taper ACER-saken i morgen og helt i samme trenden er jo disse små endringen som blir innført uten en offentlig debatt, denne passer jo broilerfabrikkene med partipisken på plass.
    de gjør det for vår del; vi lar oss så lett lure; det må vi unngå.

    "– Dagens ordning kan føre til at velgerne tror de har en innflytelse de i praksis ikke har. Det er derfor uheldig å beholde ordningen."
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    "Mange land det er vanlig å sammenligne seg med har imidlertid avskaffet formuesskatten. Sverige og Frankrike er gode eksempler. Frankrike innførte alminnelig formuesskatt i 1988, og den ble skrotet i 2017. I dag er det kun eiendomsskatten som er igjen av den franske formuesskatten. Skattesatsen var fra 0,5-1,5 prosent, og omfattet individer med formue på over 1,3 millioner euro.

    I følge en studie lagt frem av forskningsgruppen New World Wealth flyttet mer enn 60.000 millionærer (netto) fra Frankrike bare i perioden 2000-2016. Den franske økonomiprofessoren Erik Pichet kom i sine analyser frem til at den franske formuesskatten kostet Frankrike omtrent dobbelt så mye som den bragte inn i formuesskatt, i en studie som ble lagt frem i 2008. Det ble pekt på at utflyttingen ikke bare ga tapt formuesskatt, men også innebar tapt inntektsskatt, arveskatt og merverdiavgift. Han kom også frem til at formuesskatten ga redusert bruttonasjonalprodukt med 0,2 prosent pr. år. Det er lite sannsynlig at effektene i Norge er veldig annerledes enn i Frankrike. Jeg savner slike beregninger i det norske budsjettet. Dersom den norske formuesskatten totalt sett gir negativt skatteproveny på grunn av utflyttingen – og i tillegg har skadelige effekter for norsk økonomi – burde slike analyser i det minste være en del av beslutningsgrunnlaget, uavhengig av hvor man står politisk i disse spørsmålene.."
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Livsfarlig å se til andre land, kopiere noe som fungerer må vite.... :mad: :mad:
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Livsfarlig å se til andre land, kopiere noe som fungerer må vite.... :mad: :mad:
    Livsfarlig politisk for da kan de jo ikke ta all æren selv for ideen, og går det galt med feil tankegang, ja, da er andres feil.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    "If it ain't broken - don't fix it!" er et fornuftig ordtak. Dagens regjering kjører etter "If it IS broken - don't fix it" En viss forskjell. Vi nærmer oss også "If it IS broken - make things even worse!"
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205

    "Mange land det er vanlig å sammenligne seg med har imidlertid avskaffet formuesskatten. Sverige og Frankrike er gode eksempler. Frankrike innførte alminnelig formuesskatt i 1988, og den ble skrotet i 2017. I dag er det kun eiendomsskatten som er igjen av den franske formuesskatten. Skattesatsen var fra 0,5-1,5 prosent, og omfattet individer med formue på over 1,3 millioner euro.

    I følge en studie lagt frem av forskningsgruppen New World Wealth flyttet mer enn 60.000 millionærer (netto) fra Frankrike bare i perioden 2000-2016. Den franske økonomiprofessoren Erik Pichet kom i sine analyser frem til at den franske formuesskatten kostet Frankrike omtrent dobbelt så mye som den bragte inn i formuesskatt, i en studie som ble lagt frem i 2008. Det ble pekt på at utflyttingen ikke bare ga tapt formuesskatt, men også innebar tapt inntektsskatt, arveskatt og merverdiavgift. Han kom også frem til at formuesskatten ga redusert bruttonasjonalprodukt med 0,2 prosent pr. år. Det er lite sannsynlig at effektene i Norge er veldig annerledes enn i Frankrike. Jeg savner slike beregninger i det norske budsjettet. Dersom den norske formuesskatten totalt sett gir negativt skatteproveny på grunn av utflyttingen – og i tillegg har skadelige effekter for norsk økonomi – burde slike analyser i det minste være en del av beslutningsgrunnlaget, uavhengig av hvor man står politisk i disse spørsmålene.."
    Det er da ikke skatteprovenyet som er det viktigste her, spesielt ikke for Norge som har en proppfull statskasse. Land etter land avskaffer formuesskatt og reduserer andre skattesatser i takt med at forskjellene øker, what else is new? De får også stadig større problemer med marginaliserte grupper i samfunnet, fremvekst av høyreradikale og autoritære partier osv, det er en del av pakken.

    Frankrike er jo ett av få land som har hatt omtrent flat GINI-indeks fra 1980 til nå, så de later til å ha hatt et noenlunde fornuftig skattesystem. Så får tiden vise hvordan det utvikler seg i fremtiden.

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Om noe er det vel kanskje bare bra om Norge får lavere skatteproveny, siden vi som selsamme hogen postet noen innlegg tidligere, er mer i fare for å utvikle Hollandsk syke enn å få for lite penger i statskassen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det er da ikke skatteprovenyet som er det viktigste her, spesielt ikke for Norge som har en proppfull statskasse. Land etter land avskaffer formuesskatt og reduserer andre skattesatser i takt med at forskjellene øker, what else is new? De får også stadig større problemer med marginaliserte grupper i samfunnet, fremvekst av høyreradikale og autoritære partier osv, det er en del av pakken.

    Frankrike er jo ett av få land som har hatt omtrent flat GINI-indeks fra 1980 til nå, så de later til å ha hatt et noenlunde fornuftig skattesystem. Så får tiden vise hvordan det utvikler seg i fremtiden.

    Innledningsvis; jeg har ingen tro på at vi kan bli enige om dette, og jeg har ingen hensikt om å prøve å overbevise deg om noe;)

    Jeg mener både verdiskapning og skatteproveny er er svært viktig, også for Norge. Viser til mitt innlegg over # 22 502. Kanskje særlig viktig nettopp for Norge. Oljefondet kan bli verdens største sovepute, og føre til at nordmenn føler at de er så rike at man ikke trenger å bekymre seg over økonomisk vekst og verdiskapning. Jeg mener videre at nettopp økt verdiskapning også vil føre til at de som har minst idag vil få det tilsvarende bedre, forutsatt at man opprettholder grunnprinsippene i den norske velferdsstaten (som jeg også er sterk tilhenger av). Jeg er nok langt mindre opptatt av at alle skal være så like som mulig, enn av at de som har minst også skal ha en god livssituasjon.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Om noe er det vel kanskje bare bra om Norge får lavere skatteproveny, siden vi som selsamme hogen postet noen innlegg tidligere, er mer i fare for å utvikle Hollandsk syke enn å få for lite penger i statskassen.
    Det var innledningen i artikkelen jeg var interessert i:

    "Tidligere oljefondssjef Knut Kjær er bekymret for at regjeringen ødelegger Norges evne til å finansiere velferdsstaten. – Offentlig forbruk bare øker og øker, nå føler jeg at det tipper over. Hva vil vi med alle skattene? spør Kjær."

    Jeg holder ikke DN , og har ikke lest hele artikkelen. Jeg skrev ingenting om hollandsk syke i min kommentar.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Samtidig går jo næringslivet så det griner, og problemet er å skaffe nok arbeidstakere.
    Men det er klart, en sykepleier på Ullevål er en del av offentlig forbruk, en sykepleier på Volvat er en del av privat verdiskaping
    Til tross for at begge i stor grad er finansiert av det offentlige.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Forbrukertilsynet (eller er det rådet?) burde gis myndighet til å dele ut millionbøter til lurendreierne
    Tilsynet har den myndigheten, det er en kjeltring i Kristiansand som får årlige millionbøter
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Hvis det her er sant er dama dummere enn jeg trodde


    Ifølge Baskin var hensikten med samtaler i Oslo, å komme videre med en plan om hvordan Israel og Hamas kunne forhandle om en langvarig våpenhvile.

    Han sier at forsøket stoppet da Huitfeldt ville orientere israelske myndigheter om at Hamas ønsket å møte ham i Norge.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Det var innledningen i artikkelen jeg var interessert i:

    "Tidligere oljefondssjef Knut Kjær er bekymret for at regjeringen ødelegger Norges evne til å finansiere velferdsstaten. – Offentlig forbruk bare øker og øker, nå føler jeg at det tipper over. Hva vil vi med alle skattene? spør Kjær."

    Jeg holder ikke DN , og har ikke lest hele artikkelen. Jeg skrev ingenting om hollandsk syke i min kommentar.
    Knut Kjær nevnte Hollandsk syke.Staten mangler ikke inntekter, men har problemer med å kontrollere sine utgifter. Og inntekter og utgifter har som kjent en tendens til å følge hverandre.

    Jeg er heller ikke opptatt av at forskjellene skal være minst mulig, men jeg er opptatt av at forskjellene ikke skal øke. For når forskjellene øker så vil konfliktnivået i samfunnet øke med dem. Den deriverte er i så måte mye mer interessant enn absoluttverdien.

    IMG_1725.jpeg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo

    Hvis det her er sant er dama dummere enn jeg trodde


    Ifølge Baskin var hensikten med samtaler i Oslo, å komme videre med en plan om hvordan Israel og Hamas kunne forhandle om en langvarig våpenhvile.

    Han sier at forsøket stoppet da Huitfeldt ville orientere israelske myndigheter om at Hamas ønsket å møte ham i Norge.
    Du kan si mye om adelsdama fra Jessheim, noen stor diplomat har hun aldri vært.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn