Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innføringen av fagspesialist systemet har nok også hjulpet godt på til at mange relativt unge teknikere og ingeniører har rømt i de seinere årene. Ingen kommer ut fra et utdanningsløp med erfaring, - selv om det ikke så rent sjelden dukker verdensmestre som "tror" de er erfarne... Selv tekniske utdanninger har neten ingen praktiske fag igjen...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Man lærer stadig noe nytt her inne.

    Som i at to ingeniørutdanninger ikke er tilstrekkelig til å kunne handle rette jernbanesviller.

    Trodde i min enfoldighet at det ikke en gang var så mange forskjellige typer jernbanesviller å kjøpe på jernbanesvillebutikken.
    Fritt etter hukommelsen kjøpte noen i Spania en gang tog det ikke var plass til i tunellene de skulle kjøre gjennom.

    Edit: Ja, det stemmer

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.587
    Antall liker
    35.514
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man lærer stadig noe nytt her inne.

    Som i at to ingeniørutdanninger ikke er tilstrekkelig til å kunne handle rette jernbanesviller.

    Trodde i min enfoldighet at det ikke en gang var så mange forskjellige typer jernbanesviller å kjøpe på jernbanesvillebutikken.
    Etter å ha ristet gjennom den nye Blix-tunnelen noen ganger i togsett som tydeligvis har en millimeter eller to mindre avstand mellom hjulene enn avstanden mellom skinnene i tunnelen er jeg villig til å tro ganske mye. Sist jeg hadde dårlig tid for å rekke et møte (pga kansellert regulær togavgang) ble det alternative regiontoget redirigert langs den gamle Østfoldbanen langs Nordstrand, utenom tunnelen, fordi det togsettet ikke fikk lov til å kjøre der. Endte opp med å måtte bytte tog to ganger på 40 km, og kom selvsagt for sent til møtet jeg selv hadde kalt inn til. Og det var før det ble kaldt i været.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.156
    Antall liker
    2.668
    Det er satt kriseberedskap i Porsgrunn etter stadige strømbrudd, 500 boenheter uten strøm. Både hovedkabler og back-up systemer har røket.
    I går var det også stømbrudd i samme området. Høy belastning på strømnettet sees som årsak.

    Så godt at ikke flere følger myndighetens råd og kjøper seg elbil. Man er tydeligvis på etterskudd med å forsterke kapasiteten i strømnettet😀
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Etter å ha ristet gjennom den nye Blix-tunnelen noen ganger i togsett som tydeligvis har en millimeter eller to mindre avstand mellom hjulene enn avstanden mellom skinnene i tunnelen er jeg villig til å tro ganske mye. Sist jeg hadde dårlig tid for å rekke et møte (pga kansellert regulær togavgang) ble det alternative regiontoget redirigert langs den gamle Østfoldbanen langs Nordstrand, utenom tunnelen, fordi det togsettet ikke fikk lov til å kjøre der. Endte opp med å måtte bytte tog to ganger på 40 km, og kom selvsagt for sent til møtet jeg selv hadde kalt inn til. Og det var før det ble kaldt i været.
    Et bærende prinsipp i mitt liv har vært å bosette meg slik at jeg ikke er avhengig av NSB eller dets etterfølgere i det daglige. Har også anvendt samme prinsipp på Oslo Sporveier, men de er forsåvidt temmelig pålitelige basert på min erfaring i alle fall. Gang/løpe/sykkel - avstand til det daglige er fint, samt alternative transportmåter.

    Når det innimellom ikke funker så er det fascinerende å se på folk på den lokale trikkestasjonen som ser fullstendig lost ut og ikke aner hva de skal gjøre. På listen over alternativer er mellom annet å gå 10 minutter i nedoverbakke ned til Mosseveien hvor det går buss ca hvert tredje minutt i rushtiden inn til sentrum, alternativt så går det et tog fra Nordstrand stasjon med litt flaks, men de går ikke så ofte så akkurat det skal litt til at plutselig klaffer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.587
    Antall liker
    35.514
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser den, men her ute hos meg er det fint lite med alternativer bortsett fra hjemmekontor og bil. Det er visstnok konsesjonsbestemmelser som forbyr at noen setter opp bussruter som kan tenkes å konkurrere med det som en gang var NSB.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Trondheim
    Nå er det flere direktørstillinger enn intensivplasser i norsk helsevesen. Ikke rart det blir dyrt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.156
    Antall liker
    2.668
    Nå er det flere direktørstillinger enn intensivplasser i norsk helsevesen. Ikke rart det blir dyrt.
    Det er jo så meget skjemaer og kvalitetsrapporter som skal fylles ut. Da trenger man flere direktører for å delegere nedover i systemet sånn at alle rapportene blir forskriftsmessig levert til rett tid :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Trondheim
    Litt for mye til å oppsummere kort, men 56 av dem sitter i departementet. Det totale tallet har økt fra 302 til 333 i løpet av fjoråret. Det har ikke vært noen økning i intensivplasser til tross for at det skulle være et fokus under og etter pandemien.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.661
    Antall liker
    4.321
    Sted
    Bartistan
    Fra linken:
    Helse Bergen har 31 direktører – kaller det «flat lederstruktur»
    Flest direktører i et enkelt helseforetak er det i Helse Bergen. Der er det ifølge foretakets egen nettside hele 31 direktører innenfor alt fra ren administrasjon til HR, teknologi og kommunikasjon.

    «Helse Bergen, Haukeland universitetssjukehus har ein flat leiarstruktur. I alt 30 direktørar på divisjons-, klinikk- og avdelingsnivå rapporterer direkte til administrerande direktør», skriver Helse Bergen på sin egen nettside.

    I alle de helsevirksomhetene MN24 har kartlagt, er det i tillegg et stort antall med en eller annen sjefstittel eller ledertittel i tillegg til direktørene. I tillegg til alt dette er det selvsagt direktører og andre ledere i kommunal helsetjeneste.
    Joda :rolleyes:
     
    • Haha
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Litt for mye til å oppsummere kort, men 56 av dem sitter i departementet. Det totale tallet har økt fra 302 til 333 i løpet av fjoråret. Det har ikke vært noen økning i intensivplasser til tross for at det skulle være et fokus under og etter pandemien.
    Spørst jo hva man faktisk driver med for å ha en tittel som inneholder ordet "direktør". En kompis av meg er avdelingsdirektør i det offentlige noe som medfører ansvar for et gitt fagområde og personalansvar for et 20-talls personer. Fyren kunne sikkert hatt en tittel som ikke inneholdt det noe belastende ordet "direktør" men et sted rundt 20 personer er fort også et slags maksmium antall man faktisk kan ha ansvar for, i alle fall på en arbeidsplass der det i all hovedsak bedrives ymse former for tankearbeid og veldig mye skal innom vedkommende som en del av saksflyten og i tillegg ha alt som i disse tider er forventet av noen med personalansvar og store og små problemer som finnes eller oppstår i en populasjon på rundt 20 personer. Jeg har i alle fall som et av mine store mål i yrkeslivet at jeg aldri ska ha personalansvar og det har funket greit så langt.

    Han er mye mindre direktør enn mange andre i statsforvaltningen som også har ordet "direktør" i tittelen sin, men det er heller ikke spesielt lett å se for seg at jobben til vedkommende greit kunne vært fjernet for å ha i alle fall en mindre direktør.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Trondheim
    Joda, det kan godt være at det bare er inflasjon i titler - de kaller mange av dem fagdirektør - for de skal jo ha en master eller helst en dr.grad og da må man vel gjerne kalles direktør. Men med en direktørtittel følger det også gjerne med en lønnsplassering som kanskje er over det den jobben som utføres strengt tatt burde ha.
    Litt av poenget er vel at man bruker ressursene på å lønne administratorer i "direktørstillinger" og ikke til å behandle pasienter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Joda, det kan godt være at det bare er inflasjon i titler - de kaller mange av dem fagdirektør - for de skal jo ha en master eller helst en dr.grad og da må man vel gjerne kalles direktør. Men med en direktørtittel følger det også gjerne med en lønnsplassering som kanskje er over det den jobben som utføres strengt tatt burde ha.
    Litt av poenget er vel at man bruker ressursene på å lønne administratorer i "direktørstillinger" og ikke til å behandle pasienter.
    En avdelingsdirektør i det offentnlige tjener vel +/- en million i året , noe som typisk er mindre enn hva man ville fått i det private med tilsvarende utdannelse og erfaring og ansvar. Husk også på at de som har disse stillingene er folk som har gjort karriere innenfor offentlig forvaltning, det er ikke jobber man etter hvert får på autopilot bare fordi man har vært ett eller annet sted lenge nok. En annen bekjent av meg hadde i sin tid personalasvaret for folk som var gamle nok til å være faren hans.

    Jeg har generelt innrykk av at man der ute ikke her helt klar over at det faktisk finnes et ganske tungt seleksjonshierarki innefor offentlig forvaltning der man faktisk må søke på jobber, dra på intervju og konkurrere om attraktive stillinger med et titalls andre søkere. Dette er en del av staten som er rimelig ukjent for de langt fleste, da utover saker som denne med at det finnes så og så mange direktører i en eller annen etat.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.747
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Trondheim
    Jeg tviler ikke på at det er et seleksjonshierarki i det offentlige og at man ikke bare uten videre blir "flyttet opp" i disse stillingene. Det det vel reageres på er at mens sykehusene får beskjed om å kutte ned og spare (St. Olav skal spare 200 mill i 2024) økes antall administratorer med millionlønn samtidig med at man sier at man må behandle flere pasienter og at antall administrative stillinger i det offentlige skal reduseres.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi må følge situasjonen nøye på alle felt.




    Almlid sier han drakk kaffe med en norsk industrileder her om dagen.

    – Jeg fortalte ham om funnene og spurte ham hva han trodde var årsaken. Han sa:
    «Fordi det går så forferdelig tregt i Norge».
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.851
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flere arealer å bygge ned og flere skattepenger til utbytte i grønne ballongselskaper. Jada.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.552
    Torget vurderinger
    4
    Av direktør titler så har en barndomsbekjent som jobber i Skattetaten tittelen Underdirektør :) Problemet er jo alle firma at man må ha en fin tittel for å gi folk høyere lønn. Fagstigen har det vel aldri blitt noe av for ingeniører - må ha direktør/leder tittel
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Sanna treffer her.
    Knakande godt.

    Men eg trur ho tek litt feil av dette i historisk perspektiv (hennar døme: hjelpa til Finland 1939). Eg trur at det alltid har vore ein sosial gevinst av å gje til gode saker, sjølv om likninga om tempelgåva frå den fattige enkja også har hatt moralsk verdi (dette gjeld også om "gåva" er frivillig innsats).

    Farmor fortalde om då ho som ungjente strikka balaklava og vottar til Finland i 1939, og subjektet i setningen var eit "vi" som gjorde det. Altså var den gode handlinga noko eit fellesskap gjorde, og å bidra hadde openbert eit sosialt aspekt.

    Skilnaden var at alle slike kollektiv som premierte god/rett innsats var små og lokale før sosiale medium. Det var nok at dei andre i Bondekvinnelaget (eller om det var Sanitetsforeininga, eg veit ikkje) visste det, godheita måtte ikkje delast med folk du hadde møtt ein gong for tjue år sidan.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.221
    Fra linken:

    Joda :rolleyes:
    I forbindelse med at det skal spares 200mill i Helse Bergen var det en som foreslo å se på organiseringen og ledelsesstrukturen. Det forslaget falt som et klissvått håndle.

    En jeg kjenner som jobbet i Helse Bergen, sa at det er en stor skog av mellomledere som han mente var unødvendige. De satt stort sett og drakk kaffi i møter. Han hadde forsøkt å få tak i referater fra disse møtene eller hva som kom ut av de. Referat ble sjelden skrevet og..... .

    Ledelsgruppen i Helse Bergen skulle ha arbeidsmøter om tiltak for innsparing som tema , da reiste de til Tromsø !
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Møter er viktige, må vite!! Møteveldet er like gale som mastersjuka... ingenting kan avgjøres direkte - det er møte på møte, - og møter om hvor og når neste møte skal være...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.587
    Antall liker
    35.514
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir fort sånn hvis man har en «flat struktur» med 30 småkonger som alle rapporterer til samme leder. Det er et uhåndterlig kontrollspenn for å kunne skjære gjennom, og da blir det tidkrevende forankringsprosesser i stedet.

    Min tabell for kontrollspenn slutter vel ved 20-25, og da bare for en situasjon hvor alle jobber med samme enkle, rutinemessige oppgave og befinner seg på samme sted. F eks supervisor for et call-senter eller en typisk skoleklasse. Jeg kan ikke helt se hvordan en ledergruppe med 30 direkterapporterende med ulike funksjoner er tenkt å fungere.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    5.235
    Fortsatt mange råtne epler i politiet. Regner med rask og effektiv henleggelse av Spesialenheten.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    *ioni*
    jamen han hadde jo mistet lappen... fortjener røff behandling når man kjører uten den..
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.496
    Antall liker
    3.333
    Torget vurderinger
    1
    BTW, Ullevål Sykehus har 24.000 ansatte og et årlig budsjett på 27,5 milliarder kroner. Forhåpentligvis er der noen direktører.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    5.235
    I Oslo er det 54 bybusslinjer som går minst hvert 10. minutt, så vi snakker i størrelsesorden 5.000-10.000 avganger i døgnet. Så da er 200 avganger et sted i størrelsesorden 2%-5% av totalen. Selvsagt kjipt for de som må vente lenger eller gå til en annen holdeplass, men "kaos" er det knappest. Og som påpekt i en annen tråd er Oslo ikke Kautokeino, eller Røros eller Lillehammer for den del, og -20°C er svært uvanlig her, spesielt mange dager i strekk. Så om kommunen brukte hundrevis av millioner på å dimensjonere for 100% avgangskapasitet på alle ruter også under en kuldeperiode som oppstår hvert 10. eller 20. år (eller i fremtiden kanskje aldri) så ville de garantert også fått masse kjeft for å kaste bort penger på det som resten av tiden ville vært ledig kapasitet.

    PS! Har fortsatt ikke vært forsinket til jobb i 2024, selv om jeg tar bussen hver dag.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo ikke slik at kapasiteten er bortkastet heller da.. De ville feks ha gått lenger mellom hver lading og fungert hver dag uavhengig av temperatur. Syns ikke det er så mye å forlange.
    Det handler om punktlighet og troverdighet, hvis ikke kollektiv transport kan tilby det er det verdiløst.
    Det skal ikke være slik at kanskje kommer bussen i dag... Selvfølgelig kommer bussen og den har en forsinkelse på maks et minutt.
    Alt annet er altfor dårlig og det å bruke kulden som unnskyldning er en veldig dårlig unnskyldning.
    Det burde innføres kompensasjon for forsinkelse / innstillinger i størrelseorden prisen av et månedskort så vil det bli mer insentiv til å tilby en skikkelig tjeneste.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    I Oslo er det 54 bybusslinjer som går minst hvert 10. minutt, så vi snakker i størrelsesorden 5.000-10.000 avganger i døgnet. Så da er 200 avganger et sted i størrelsesorden 2%-5% av totalen. Selvsagt kjipt for de som må vente lenger eller gå til en annen holdeplass, men "kaos" er det knappest. Og som påpekt i en annen tråd er Oslo ikke Kautokeino, eller Røros eller Lillehammer for den del, og -20°C er svært uvanlig her, spesielt mange dager i strekk. Så om kommunen brukte hundrevis av millioner på å dimensjonere for 100% avgangskapasitet på alle ruter også under en kuldeperiode som oppstår hvert 10. eller 20. år (eller i fremtiden kanskje aldri) så ville de garantert også fått masse kjeft for å kaste bort penger på det som resten av tiden ville vært ledig kapasitet.

    PS! Har fortsatt ikke vært forsinket til jobb i 2024, selv om jeg tar bussen hver dag.
    Det var vel snakk om 200 avganger på morgenen, ikke i løpet av hele døgnet. Og ca 100 avganger mellom kl 07 og 09.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    5.235
    ^Ja jeg så det, og det er jo en atskillig mer betydelig andel (bortimot like ille som toget på en normaldag?). Men som jeg skrev i den andre tråden, så er det ikke nødvendigvis gitt at det er fornuftig å dimensjonere for normal drift under ekstremforhold, siden det vil være svært kostnadsdrivende under normale forhold. Og vi må nok til en viss grad akseptere at alt ikke fungerer som normalt når forholdene er svært unormale.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Det burde innføres kompensasjon for forsinkelse / innstillinger i størrelseorden prisen av et månedskort så vil det bli mer insentiv til å tilby en skikkelig tjeneste.
    Har ikkje Ruter ein slags reisegaranti? Det hadde dei iallfall før.

    Men eg har stor sympati. Har sjølv stått kalde morgonar på ein T-banestasjon i Groruddalen med ungar som skulle i barnehagen før eg sjølv skulle på jobb. Så kjem ikkje banen, og alternativet er å anten pressa barnevogna inn på erstatningsbussen (som går ein lang omveg) eller gå to kilometer med sure ungar på elendig brøyta vegar.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.013
    Antall liker
    395
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Vassøy-ferja, en ferje til en av byøyene i Stavanger skal elektrifiseres. Da trenger den tid til å lade og dermed må rutetilbudet innskrenkes. Det fører bl.a. til at hjemmehjelpen ikke kan betjene beboerne som før på kveldstid og i helger. F.eks. må enkelte beboere legges tidlig på ettermiddag/kveld om de ikke har noe familie som kan hjelpe til.
    folk som skal på jobb i byen må enten reise tidligere eller komme for sent på jobb, motsatt når de skal hjem.
    kulturopplevelser i byen blir vanskelig uten overnatting.
    etc.etc.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn