Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det trur eg er presist. Veldig interessant innlegg.

    Kan det vera at den erklærte, men ikkje veldig truverdige, blokkuavhengigheita er eit problem her i landet? MDG vil vera ein junior i koalisjon også her i landet, men dei er avhengig av å vera så store at dei ikkje berre får glasperler som takk.

    Litt upresist, der, frå mi side.
    Men det skulle jo være rart om et lokallag f.eks i Oslo ikke også skulle kunne være opptatt av bymiljø og sykkelstier..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her må det jo være noen som har en popcornbusiness på si og vil sikre avsetning, eller?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Her må det jo være noen som har en popcornbusiness på si og vil sikre avsetning, eller?
    Litt som anarkistforeningen i Bergen i sin tid. Til tross for stor entusiasme blant enkelte av mine medstudenter klappet det hele ganske fort sammen.

    Hadde en kompis som var innom et av møtene der og fortalte om polsk riksdag fordi hele møtet hadde endt opp i en metakrangel om hvem som kunne sende innkalling og om ikke det å ha en dagsorden for selve møtet representerte et reaksjonært gufs fra fortiden…
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt som anarkistforeningen i Bergen i sin tid. Til tross for stor entusiasme blant enkelte av mine medstudenter klappet det hele ganske fort sammen.

    Hadde en kompis som var innom et av møtene der og fortalte om polsk riksdag fordi hele møtet hadde endt opp i en metakrangel om hvem som kunne sende innkalling og om ikke det å ha en dagsorden for selve møtet representerte et reaksjonært gufs fra fortiden…
    La oss se... partiets motto var visst… jo, «garantisten for stabilitet og fortsigbarhet» var det!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Oslo er nok ein by der dei fleste som stemte MDG kan seia at dei fekk noko att for det.
    Ja, en bedre kollektivtrafikk f.eks. 😂

    Folk våknet til slutt, men jammen klarte de å gjøre mye ugang med enorm pengebruk på få år. En katastrofe for Oslo har de vært, sammen med en forelsket Raymond som Lan hadde tvunnet rundt lillefingeren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, en bedre kollektivtrafikk f.eks. 😂

    Folk våknet til slutt, men jammen klarte de å gjøre mye ugang med enorm pengebruk på få år. En katastrofe for Oslo har de vært, sammen med en forelsket Raymond som Lan hadde tvunnet rundt lillefingeren.
    Eg budde i Oslo 1999-2012, og er no berre sporadisk på besøk der. Eg meiner å sjå at biltrafikken i indre by (type innanfor ring 2) er dramatisk redusert, og mange fleire folk på sykkel.

    Nei, eg veit ikkje. Men kommmentaren min gjekk ikkje på om MDG var eit bra parti eller ikkje, men om dei fekk til ting som MDG-veljarane var nøgde med. Sjølv har eg aldri røysta på MDG.

    Sånn passe, er kanskje svaret. Dei mista 40% av dei røysta MDG i 2019, men i 2019 hadde dei ein oppsiktsvekkjande medgang nasjonalt, samtidig som bekymringa for CO2-utslepp var på topp og få andre parti såg ut til å bry seg. Eg er ikkje sikker på at alle dei 22’000 som stemde noko anna i 2023 var så misfornøgde med Lan.

    Sjølv er eg litt imponert over henne.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Eg budde i Oslo 1999-2012, og er no berre sporadisk på besøk der. Eg meiner å sjå at biltrafikken i indre by (type innanfor ring 2) er dramatisk redusert, og mange fleire folk på sykkel.
    Fenomenet sykling i Oslo er såpass nytt at da Dronning Eufemias Gate i Bjørvika ble planlagt så var det ingen som tenkte på tilrettelegging for sykkel. Det store nye i Oslo er at folk som knapt kan å sykle til en viss grad har begynt å sykle, den harde kjerne har gjort det i lang tid og er / har vært vant til å sykle i trafikk.

    Jeg mener, og har sagt flere ganger, at sykkelsatsingen i Oslo er en relativt stor kaklun. Det er dårlig tilrettelagt, men gitt det begrensede arealet tilgjengelig er det også krevende å få det bra - det er mye smale gater i sentrum og ikke allverdens å ta av og når man skal klatte på noe i ettertid så blir det fort litt såder uansett. For min del er sykkelveier eller ikke temmelig uvesentlig - det sentrale er gode sykkelparkerings- og garderobefasiliteter på jobben.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Det store nye i Oslo er at folk som knapt kan å sykle til en viss grad har begynt å sykle, den harde kjerne har gjort det i lang tid og er / har vært vant til å sykle i trafikk.
    Det er nok eit godt poeng, og det er ikkje sikkert at eigne sykkelvegar er den beste løysinga i Oslo. Men om folk som knapt har sykla før, gjer det, så har det vel skjedd ei viss endring?

    Eg hadde ikkje lappen då eg budde i Oslo, og sykla både i sentrum og i Groruddalen. Det var noko eige med å sykla forbi køen i Schweigaardgt på venstre side då eg budde i Gamlebyen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Hun går ikke av veien for å hugge ned en drøss med 50 år gamle trær, til store protester, for å bygge en sykkelvei som ingen har bedt om eller vil ha. Hun er en fanatiker som viser en glødende forakt for bilkultur og matkultur (kampen mot kjøtt). Hun er etter min mening en hensynsløs egoist. Ikke engang eldre på gamlehjem lar hun være å plage.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Hun går ikke av veien for å hugge ned en drøss med 50 år gamle trær, til store protester, for å bygge en sykkelvei som ingen har bedt om eller vil ha. Hun er en fanatiker som viser en glødende forakt for bilkultur og matkultur (kampen mot kjøtt). Hun er etter min mening en hensynsløs egoist. Ikke engang eldre på gamlehjem lar hun være å plage.
    Relativt emosjonell, subjektiv og uopplyst kommentar, der, altså. :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Relativt emosjonell, subjektiv og uopplyst kommentar, der, altså. :)
    Tja... Jeg innrømmer det, jeg lar meg provosere veldig av typer som Lan. På bakgrunn av det, trekk fra 20% . Men sykkelvei historien er ganske presis ifølge artikler jeg har lest. Og jeg står fast ved at hun er en fanatiker. Hun kaster gjerne flere hundre år gamle tradisjoner for å realisere en flik av sine hjertesaker.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selv om det finnes MDG-ere over hele landet, og at det faktisk finnes noen almengyldige poenger i programmene, så er og blir hovedvekten av det relatert til de større byene... Jeg tror (?) de fleste skjønner at feks samferdselspolitikken er umulig å gjennomføre i distriktene...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Ja, eg skjønar jo at du ikkje liker henne, MDG eller tanken om at bilen i seg sjølv (og særleg den med forbrenningsmotor) er eit problem.
    Nå er det dessverre for Lan ikke bare sykkel satsingen det har gått galt med. Sammen med Raymond og co. er MDG ansvarlige for søppelskandalen, da rotter hadde tidenes fest på bergene med uavhentet søppel samt massive brudd på arbeidsmiljøloven. Den fatale storsatsingen på el-busser i Oslo. Og mye mye mer. Det er bare å google, man blir helt matt av å se hvor mye galt de klarte å gjøre. Heldigvis ser det ut til at de aller fleste av oss skjønner hvor farlig og skadelig dette partiet er. Så kanskje har ikke Oslo lidd forgjeves.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Sammen med Raymond og co. er MDG ansvarlige for søppelskandalen, da rotter hadde tidenes fest på bergene med uavhentet søppel samt massive brudd på arbeidsmiljøloven. Den fatale storsatsingen på el-busser i Oslo.
    Inntrykket mitt er at Lan takla oppgåva med å vera politisk ansvarleg for alle dei store, ganske apolitiske, prosjekta (som søppelhandtering og ny drikkevassforsyning) ganske dårleg, men var ganske god på å få gjennomført MDG-politikk (som sykkel). Ho reagerte for seint på Veireno, og unnlét å leggja kostnadssprekkar på bordet.

    Så kan ein spørja seg, som Fela hinta i retning av, om det å innføra veldig store tiltak med marginal effekt, inspirert av kva som er mogeleg på kontinentet, er rett taktikk i møte med openberre miljøproblem. MDG-veljarane er kanskje litt slik at berre miljøtiltak som gjer vondt, eigentleg kjenst verdifulle? Blood, sweat and tears?

    Men samanlikna med INP/DNI-sirkuset er MDG superflinke til å laga eit parti.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er typisk norsk å tro at vi er best.


    Bl.a.
    15. september 2023 publiserte nær sagt alle norske medier NTB-artikkelen «Norge regnes nå som Ukrainas største bidragsyter målt mot BNP». Her ble det også opplyst at Norge gir, altså i nåtid, fjerde mest i militær støtte målt i pengeverdi, bare slått av USA, Tyskland og Storbritannia.

    Begge opplysninger var villedende. Likevel uttalte daværende utenriksminister Anniken Huitfeldt at det var hyggelig at Norge lå øverst på statistikken. Professor Tormod Heier mente plasseringen var oppsiktsvekkende, og at oppfatningen av Norge som en «krigsprofitør» kan ha påvirket Stortinget til å være ekstra rause.

    Til sammen bidro dette til å skape en falsk oppfatning i Norge om at vi er verdensmester i Ukraina-støtte.

    I virkeligheten har om lag 13 land gitt mer enn oss, tilfeldigvis like mange, enten vi måler i pengeverdi eller som andel av BNP.

    Kanskje det heller burde hete at «Det er typisk norsk å påstå at vi er best».
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Inntrykket mitt er at Lan takla oppgåva med å vera politisk ansvarleg for alle dei store, ganske apolitiske, prosjekta (som søppelhandtering og ny drikkevassforsyning) ganske dårleg, men var ganske god på å få gjennomført MDG-politikk (som sykkel). Ho reagerte for seint på Veireno, og unnlét å leggja kostnadssprekkar på bordet.

    Så kan ein spørja seg, som Fela hinta i retning av, om det å innføra veldig store tiltak med marginal effekt, inspirert av kva som er mogeleg på kontinentet, er rett taktikk i møte med openberre miljøproblem. MDG-veljarane er kanskje litt slik at berre miljøtiltak som gjer vondt, eigentleg kjenst verdifulle? Blood, sweat and tears?

    Men samanlikna med INP/DNI-sirkuset er MDG superflinke til å laga eit parti.
    MDG er også medansvarlige for å ha banket igjennom el-buss fiaskoen i Oslo. Jada, jeg vet selvsagt at det ikke var partiene som valgte ut bussene. Men en gedigen bommert ble det, forhastet miljøhysteri. Om ikke alt det andre de raserte virker avskrekkende nok, så kan kanskje det være noe som setter seg hos folk.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Tja... Jeg innrømmer det, jeg lar meg provosere veldig av typer som Lan. På bakgrunn av det, trekk fra 20% . Men sykkelvei historien er ganske presis ifølge artikler jeg har lest. Og jeg står fast ved at hun er en fanatiker. Hun kaster gjerne flere hundre år gamle tradisjoner for å realisere en flik av sine hjertesaker.
    Saklig, siden når ble bilkultur/råning en "flere hundre år gammel tradisjon"? Og hvorfor skal man okkesom holde på tradisjoner hvis de er skadelige for samfunnet? Omskjæring og æresdrap er flere hundre år gamle tradisjoner, men det er ingen grunn til å ikke bekjempe dem fordetom. Og det er heller ikke noen som ønsker seg tilbake til tiden da Karl Johan og Torggata var stappfull av biler. Én full T-bane tilsvarer 5km med bilkø, så det er helt åpenbart at en vekstby som Oslo er nødt til å ta passasjerveksten via kollektivtransport.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elbuss er ikke bare elbuss. De elektriske leddbussene fra MAN fungerer bra, (trekk på midterste og bakre aksel) men bussene fra Kina sliter både med fremkommelighet og rekkevidde.

    Bl.a
    Bernt Reitan Jenssen mener problemene med bussene etter Ruters syn er brudd på kontrakten. De har ikke fått tilbudet de har bestilt, sier han.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mye likt det russerne opplever med bilene fra sitt nå Kina-dominerte marked altså.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er nok bra at det ble sykkelveier i Oslo istedenfor de planene som de la på sekstitallet etter et studiebesøk i USA.



    Og for å legge til; Oslopatriot som jeg er. Jeg kjørte Taxi i Oslo fra 1983 til 1991. Og jeg har nå kjørt varebil i Oslo i 2022 og 2023.
    Det er som natt og dag. Det er betydelig enklere å kjøre bil i Oslo nå en for 40 år siden. Og det er langt bedre å være fotgjenger også.
    Oslo har blitt en fin by for alle, men bønda skjønner selvfølgelig ikke det.;)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Saklig, siden når ble bilkultur/råning en "flere hundre år gammel tradisjon"? Og hvorfor skal man okkesom holde på tradisjoner hvis de er skadelige for samfunnet? Omskjæring og æresdrap er flere hundre år gamle tradisjoner, men det er ingen grunn til å ikke bekjempe dem fordetom. Og det er heller ikke noen som ønsker seg tilbake til tiden da Karl Johan og Torggata var stappfull av biler. Én full T-bane tilsvarer 5km med bilkø, så det er helt åpenbart at en vekstby som Oslo er nødt til å ta passasjerveksten via kollektivtransport.
    Tror du jeg er så korka? Eksempelet var rettet mot MDG og deres forakt for kjøttmat. Særlig i Oslo. Å servere god norsk julemat til alle som ønsker det i byens institusjoner og overalt der det serveres mat offentlig, burde være en selvfølge. Så kan de som vil spise gørr forkledd som kjøttkaker ta med det selv. Og de kan holde den helsikes pekefingeren for seg selv.

    Nå snudde de delvis i Oslo etter protester, men sann mine ord. Det hadde gledet Lan og co. å få lov til å ta kjøttet fra de eldre.
    Den gangen hun tydelig skadefro utbrøt at hun elsker bomringen, da viste hun sitt sanne ansikt.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror du jeg er så korka? Eksempelet var rettet mot MDG og deres forakt for kjøttmat. Særlig i Oslo. Å servere god norsk julemat til alle som ønsker det i byens institusjoner og overalt der det serveres mat offentlig, burde være en selvfølge. Så kan de som vil spise gørr forkledd som kjøttkaker ta med det selv. Og de kan holde den helsikes pekefingeren for seg selv.

    Nå snudde de delvis i Oslo etter protester, men sann mine ord. Det hadde gledet Lan og co. å fått lov til å ta kjøttet fra de eldre.
    Den gangen hun tydelig skadefro utbrøt at hun elsker bomringen, da viste hun sitt sanne ansikt.
    Dette er jo ikke riktig. Matsvinnet er stort og man vil at beboere skal kunne velge, det er ikke snakk om tvang.

    Bl.a.
    – Det betyr ikke at eldre må ha kjøtt til alle måltider hver dag, men de må kunne velge. Vaner og rutiner er godt innarbeidet når du blir eldre, og det skal føles hjemlig og hverdagslig på sykehjem i Oslo. Et måltid er ofte dagens høydepunkt, og da må det forbindes med noe positivt, sier Steen og legger til:

    – Ingen skal ta kjøttkakemiddagen fra bestemor.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Som jeg sa, de snudde. Men hadde MDG fått bestemme hadde det ikke blitt slik. Det har dessuten blitt innført kjøttfrie kantiner på skoler i Oslo, mot de fleste elevers vilje. Horribelt. La folk velge! Og uten pekefinger. Oslo Kommune vil veldig gjerne stoppe deg fra å spise kjøtt, og metoden er en blanding av tvang og moralisme.

    Jeg hadde håpet at det nye byrådet ville ta til vettet og kanskje få reversert noe. De tok raskt vekk kjøttforbudet i barnehagene da, det er da noe. Tenk, det gamle byrådet la ned forbud mot å servere kjøtt til barn. Absurd!

     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Tror du jeg er så korka? Eksempelet var rettet mot MDG og deres forakt for kjøttmat. Særlig i Oslo. Å servere god norsk julemat til alle som ønsker det i byens institusjoner og overalt der det serveres mat offentlig, burde være en selvfølge. Så kan de som vil spise gørr forkledd som kjøttkaker ta med det selv. Og de kan holde den helsikes pekefingeren for seg selv.

    Nå snudde de delvis i Oslo etter protester, men sann mine ord. Det hadde gledet Lan og co. å få lov til å ta kjøttet fra de eldre.
    Den gangen hun tydelig skadefro utbrøt at hun elsker bomringen, da viste hun sitt sanne ansikt.
    Grønn Ungdom foreslo at offentlige kantiner skulle bli kjøttfrie, men ble nedstemt av landsstyret. De gikk i stedet inn for én kjøttfri dag i uka. Det samme har for øvrig min privatdrevne kantine, faktisk har det blitt ganske normalt i det private med kjøttfrie dager. Og det er ingen tvil om at vi kommer til å bli helt nødt til å redusere kjøttforbruket vårt kraftig i fremtiden. I tillegg til åtte milliarder mennesker, er det per i dag over én milliard storfé på jorda, og ca 1.2 milliarder sauer og 700 millioner griser. Dette er langt flere dyr enn jordas økosystemer er dimensjonert for. Og når man snakker om gamle tradisjoner er det greit å ta inn over seg at for bare noen få hundre år siden var det under en tidel så mange mennesker på jorda som det er i dag (man antar ca 800 millioner mennesker i år 1700, mot 8 milliarder i dag) og dertil færre husdyr. Så hvis vi skal opprettholde alle "flere hundre år gamle tradisjoner" trenger vi ti jordkloder, ikke én.

    "In the grand scheme of things" er det dog åpenbart at kjøttfrie kantiner i kommunehusene primært er en symbolsak, som handler om å etablere bevissthet rundt en del fakta som mange mennesker fortsatt har veldig vanskelig for å ta inn over seg. Og at enkelte politikere tør å gjøre dette selv om det er kontroversielt og vekker harme, synes jeg egentlig innynder mer respekt for dem, enn for de politikerne som bare stikker hodet i sanda og later som ubehagelige fakta ikke eksisterer. Det er nok tåkefyrster i politikken, så da er det greit at noen også tør å si i fra. Selv om en del folk blir sinte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis alle de som i hovedsak lever på biff, burger og kebab går over til et mer normalt kosthold er mye oppnådd bare der…😎
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er ganske ofte på møter i Oslo rådhus hvor vi får servert baguetter og wraps som møtemat. Både med kjøtt og vegetar. Det er alltid en haug med vegetarwraps som blir liggende igjen mens de normale blir spist opp. Merkelig.................
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vi mennesker må spise kjøtt, de som innbiller seg noe annet må gjerne få lov til det bare ikke tving menneskeheten til suboptimalt kosthold.
    Skulle heller ha lagt ned forbud mot sukker/ultraprossesert mat om noe...
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Ikke spesielt merkelig, men det viser på eklatant vis hvorfor systemforandringer må skje politisk. Folk har svært vanskelig for å endre tilvendt atferd, noe man har uendelig mye empiri på. Som et eksempel kan nevnes røykeloven; om den ikke ble presset gjennom politisk, til høylytte protester fra blant andre meg selv, så ville det fortsatt vært innendørs røyking på alle restauranter og utesteder. Fordi det er det folk er vant til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Minner om at menneskets utvikling og hjernekapasitet økte drastisk, fra da vi lærte å beherske ilden. Da kunne vi nemlig steke kjøttet, noe som var helt essensielt for vår utvikling. Veganere må gjerne spise kaninfor, men tving det ikke oss andre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det kunne fint ha vært egne spisesteder der det var lov til å røyke slik at man har valget..
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    det kunne fint ha vært egne spisesteder der det var lov til å røyke slik at man har valget..
    Et poeng med totalforbud på serveringssteder er arbeidsmiljøet til de ansatte. Passiv røyking viste seg jo å medføre større helserisiko enn først anntatt.

    Tobakksindustrien så tidlig sammenhengen mellom tobakksrøyking og lungekreft, i begynnelsen av 50-tallet.

    Confronted by compelling peer-reviewed scientific evidence of the harms of smoking, the tobacco industry, beginning in the 1950s, used sophisticated public relations approaches to undermine and distort the emerging science.

    The industry campaign worked to create a scientific controversy through a program that depended on the creation of industry–academic conflicts of interest. This strategy of producing scientific uncertainty undercut public health efforts and regulatory interventions designed to reduce the harms of smoking.

    A number of industries have subsequently followed this approach to disrupting normative science. Claims of scientific uncertainty and lack of proof also lead to the assertion of individual responsibility for industrially produced health risks.

    Inventing Conflicts of Interest: A History of Tobacco Industry Tactics - PMC (nih.gov)


    På lik linje med sukkerindustrien (Hjerte og karsykdommer, fedme osv)

    På lik linje med oljeindustrien (CO2 og temperaturstigning)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det kunne jo tenkes at det gjerne var røykere som også var ansatte. Det finnes jo mange yrker som medfører økt risiko

    Jeg røyker ikke selv, men finner det merkelig at det ikke skal være lov til å åpne noe som helst av røykere for røykere. Det er ikke lov til å ha et lite røykerom innendørs en gang..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn