Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Det var arumentasjonen om å ikke provosere islamister jeg reagerte på. Jeg ser ingen grunn til å " outsource" landets Innenrikspolitikk til disse.
    Spørmålet blir jo til syvende og sist: Hva er det vi prøver å forsvare og bevare? Når vi endelig har fått satt kristendom på sin rette plass, skal vi da kryppe for en ny totalitær religion?. Kanskje på tide å stille seg selv spørsmålene:
    1. Hvilket samfunn vil jeg at mine barn skal vokse opp i (religiøst eller sekulert)?.
    2. Er det noe som helst jeg er villig til å leve, kjempe og dø for?
    3. Hva kan det lansiktige resultatet bli av å stikke hodet i sanden.

    All reilgion skal og bør kritiseres til de finner sin rettmessige, marginale plass i samfunnet.
    Berøringsangst vil ikke funke i det lange løp, imo.
    Å kritisere islam med lovlige virkemidler kan innebære fare for den eller de som gjør det, i verste fall døden.
    Å kritisere nær sagt alle andre religioner gjør som regel ikke det. Der er hele forskjellen.
    Det finnes veldig mange kjempeålreite muslimer, men Islam har en råtten og mørk side som er helt enestående i verden i dag.
    Derfor er det så vanskelig å få satt den religionen på sidelinja. De fleste er for glad i liv og helse til å gjøre noe.
    Kristendom i Europa har ikke vært totalitær på flere hundre år vel, så å sammenligne de to er meningsløst.
    Islam kom seg aldri gjennom noen opplysningstid og er stuck.
    Du kan si hva du vil om Gud og Jesus og ingenting skjer annet enn noen sinte leserbrev som nesten ingen leser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    lønnsoppgjøret
    https://www.nordnorskdebatt.no/en-pervers-lonnskultur/o/5-124-302354

    sånn går nu dagan
    har ikke temaet vært drøftet tidligere år mon tro?
    lykken er å bli sjef i et tilnærmet statlig monopol selskap (give and take) som leverer noe alle må ha og er regulert så og si pr lov og forskrift slik at overskuddet bestemmes av en knapp man kan vri på for å få et spesifikt ønsket (økonomisk) resultat
    Jeg har egentlig ikke inntrykk av at folk og fe hisser seg så voldsomt opp over hva toppsjefefene i ymse selskaper tjener. Jeg registrerer at enkelte politikere på den norske venstresiden samt (selvsagt) fagforeningstoppene gjør det, men sistnevnte er nok i betydelig grad egentlig lønnskamp for medlemmene fremfor noe dypfølt sinne om jeg skulle tippe.

    Kan knapt huske å ha vært i noen sosial sammenheng der norske lederlønninger har vært et tema i det hele, egentlig. Jeg har møtt ganske mange som er misfornøyde med egen lønn, enten på individuelt nivå eller hva yrkesgruppen tjener om man er i et system med kollektive forhandlinger men kan aldri huske å ha hørt noen av disse argumentere med hva toppsjefen tjener eller hva øverste nivå i den aktuelle offentlige etaten tjener. Det er forsåvidt rasjonell oppførsel, egentlig - det ville ikke blitt allverdens i pungen til ansatte i store bedrifter dersom topplederen jobbet gratis og lønnen ble fordelt ut på øvrige ansatte. Riktig nok utgjør beløpet noe i samme størrelsesorden som det innimellom streikes for, men det sier kanskje mest om hva det kan streikes for. I selskaper hvor staten er 100% eier så kan man jo også si at nevneren skal inneholde alle nasjonens innbyggere og da blir det svært lite igjen.

    I private selskaper er det i siste insatans eierene, altså akjonærene, som betaler lønna, ikke de øvrige ansatte som man til tider kan bli forledet til å tro. Som aksjonær så er det langt mer rasjonell oppførsel å være opptatt av avkastningen til aksjen fremfor hva toppsjefen eventuelt tjener.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    3.795
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Å kritisere islam med lovlige virkemidler kan innebære fare for den eller de som gjør det, i verste fall døden.
    Å kritisere nær sagt alle andre religioner gjør som regel ikke det. Der er hele forskjellen.
    Det finnes veldig mange kjempeålreite muslimer, men Islam har en råtten og mørk side som er helt enestående i verden i dag.
    Derfor er det så vanskelig å få satt den religionen på sidelinja. De fleste er for glad i liv og helse til å gjøre noe.
    Kristendom i Europa har ikke vært totalitær på flere hundre år vel, så å sammenligne de to er meningsløst.
    Islam kom seg aldri gjennom noen opplysningstid og er stuck.
    Du kan si hva du vil om Gud og Jesus og ingenting skjer annet enn noen sinte leserbrev som nesten ingen leser.
    Nå gjør har jeg inntrykk av at du bare gjør deg vrang. Jeg har vel ikke hevdet noe annet en det du kommer med. Poenget du gikk glipp av var: Vi må kjempe mot at religion på nytt skal få urettmessig stor innflytelse på samfunnet. Hvilket navn folk har på sin persjonlige "Skybert" er totalt likegyldig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.487
    Å kritisere islam med lovlige virkemidler kan innebære fare for den eller de som gjør det, i verste fall døden.
    Å kritisere nær sagt alle andre religioner gjør som regel ikke det. Der er hele forskjellen.
    Det finnes veldig mange kjempeålreite muslimer, men Islam har en råtten og mørk side som er helt enestående i verden i dag.
    Derfor er det så vanskelig å få satt den religionen på sidelinja. De fleste er for glad i liv og helse til å gjøre noe.
    Kristendom i Europa har ikke vært totalitær på flere hundre år vel, så å sammenligne de to er meningsløst.
    Islam kom seg aldri gjennom noen opplysningstid og er stuck.
    Du kan si hva du vil om Gud og Jesus og ingenting skjer annet enn noen sinte leserbrev som nesten ingen leser.
    Lurer på hva som hadde skjedd dersom noen stilte seg opp på torget i Liknes og hånte Gud og Jesus og avsluttet seansen med å brenne et par Bibler.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    1.749
    Sted
    Bergen
    ^^^hmm
    interessant, der jeg vanker er dette et tema, spesielt der man ser (leder)lønninger og bonuser som oppfattes som hinsidige og det basert på resultater som egentlig ikke har noe med lederens utøvelse av sitt fag, feks
    Equinor, Statnett, Statkraft, DNB, diverse helse foretak mm, diverse strøm og nettselskap, Telenor
    Det er vel kanskje først og fremst rettet mot høye lønninger i mer eller mindre offentlig, eller offentlige eide selskap at man ser dette
    Og med kontinuerlig lønnsnedgang (vel egentlig kjøpekraft) over flere/mange år så er det lett å skjønne hvorfor
    Bare å se til andre sia av atlanteren så kan man se skrekkeksemplet på hvordan det kan gå
    Man må ikke undervurdere den menige mann i gata, det kan fort gi rare utslag..
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Lurer på hva som hadde skjedd dersom noen stilte seg opp på torget i Liknes og hånte Gud og Jesus og avsluttet seansen med å brenne et par Bibler.
    Noen litt store avisoverskrifter og protester. Men ingen steinkasting, biler presset av veien, trusler, vold og skriking.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Bare å se til andre sia av atlanteren så kan man se skrekkeksemplet på hvordan det kan gå
    Man må ikke undervurdere den menige mann i gata, det kan fort gi rare utslag..
    USA er selvsagt i en helt annen liga og det kommer med en bråte problemer. Norge er langt unna det. Kanskje kommer vi dit en gang (jeg tror ikke det), kanskje gjør vi det (håper ikke).

    Jeg synes vel det er en større undervurdering av mannen i gata å prøve å innbille at det er noen særlig sammenheng mellom hva folk på gølvet tjener og hva toppledelsen eventuelt tjener, variasjoner over dette er forståelig nok ganske vanlig å dra frem i lønnsforhandlinger men det har ikke allverdens rot i virkeligheten. Om man noen gang jobber i et system med et sted rundt 100% individuell lønnsfastsettelse så blir de faktiske mekanismene kanskje noe tydeligere. Selv om også et slikt system er langfra perfekt så vil de fleste neppe slite enormt med å se i alle fall konturene av logikken bak hvorfor ting er som de er. uten at jeg kjenner forholdene i f.eks Statkraft og Equinor så er det nesten garantert folk i systemet der som tjener mer enn folk i konsernledelsen men som ingen bryr seg om fordi ingen vet hvem de er - da skal man til avdelingene for energitrading rundtomkring i verden. De konkurrerer om arbeidskraft med råvarehus, investeringsbanker og hedgefond. Og de betaler enormt mye mer enn hva et delvis statseid norsk selskap gjør. Det er neppe tilfeldig at Statkraft har store deler av sin tradingvirksomhet i Düsseldorf og ditto at Equinor har mye i London.

    Jeg tror vel at en ikke ubetydelig del av misnøyen i de større organisasjonene har sin rot i at det er, som overalt, store sprik i hvor flink man er og hvor mye man står på, men relativt lite sprik i hvor mye man tjener siden lønn primært følger av kollektive avtaler, ansiennitet osv. I ymse organisasjoner så har også enkeltpersoner svært stor påvirkning på bunnlinjens ve og vel. Det er også en mekanisme som er ganske fremmed i store deler av arbeidslivet. Det er mer enn litt thyklerisk når politikere gladelig bruker inntekter fra Statkraft til alle mulige formål men samtidig er potte sure for at tradingavdelingen i Düsseldorf som har generet mye av disse inntektene får betalt - etter norsk standard - enorme summer. Dersom eieren (altså staten) veleger å kutte betalingen mye så vil en god del av disse folkene bare vise Statkraft fingeren og ta en jobb et annet sted, noe de med den største letthet kan og staten vil sitte igjen med daukjøttet som ikke har bedre alternativer. Det er masse folk som har sluttet der visstnok etter at bonusutbetalingene ble kuttet etter politisk press. Det må man anta vil gi norske politikere mindre penger å strø på sine hjertesaker, men i de baner tenkes det ikke i SV og omegn.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Nå gjør har jeg inntrykk av at du bare gjør deg vrang. Jeg har vel ikke hevdet noe annet en det du kommer med. Poenget du gikk glipp av var: Vi må kjempe mot at religion på nytt skal få urettmessig stor innflytelse på samfunnet. Hvilket navn folk har på sin persjonlige "Skybert" er totalt likegyldig.
    Jeg har ikke gått glipp av noe som helst. Du begynte selv med å ta for deg Islam spesifikt. Jeg bare forklarte hvorfor det er vanskeligere med kritikk av Islam enn alle andre religioner. Selvsagt er ikke navnet på guden likegyldig. Det vil du oppdage fryktelig raskt om du prøver deg selv på det du synes er så viktig. Du vil bli møtt med fordømmelse og forakt BÅDE fra dine egne, pga. frykt, og av sinte, fornærmede og hissige muslimer.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.832
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det jo slik at de ulike guder og religioner er same shit, i forskjellige innpakninger. Alt de gjør, er å undertrykke folk, gi de falske forhåpninger og fucke det til fullstendig med kriger, moralsk sammenbrudd (i en eller annen guds navn), forsvare alt det forannevnte. Å tro på sola, er vel den mest intelligente form for gudedyrkelse mennesket har bedrevet, siden den faktisk gir liv.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    1.749
    Sted
    Bergen
    Utfordrende å alltid være best i klassen
    https://www.nrk.no/nordland/xl/en-a...ssland-pa-svalbard-_-fa-kontroller-1.16810516
    Lag livet komplisert for hvermannsen
    La storfiskene leve i fred

    Litt det samme som innsatsen på å ta fartssyndere. Gjør mange til lovbrytere for en liten filleting (jada jeg vet at det er noen virkelig stygge og fæle fartssyndere, men de er et lite mindretall), men klarer ikke å ta de virkelige store fiskene...

    (Bergen 2024; politiet skryter over hvor mange fartssyndere de har tatt her og der
    MC gutta; uten skilt og andre kjennetegn, mørke hjelmvisir herjer på veiene; drar på bakhjulet, kjører fort, svinger opp og ned på fortau, gang og sykkelsti, kjører igjennom den nye gang og sykkeltunnelen - politiet helt hjelpesløs, men trøster seg dagen etter med at de tross alt tok to gamliser på motorveien som kjørte 6 km for fort i 80 sona..(det var ikke meg eller noen jeg kjenner))

    Vanskelig å finne balansen, men kan synes som at balansen i overvekt tipper mot hvermannsen. Men, som alltid, det finnes jo lyspunkt
    https://www.bt.no/hendelser/i/O8R05...onesaken-staten-doemt-til-aa-betale-millioner
    Bak inlog; her kan det synes som at Spar Brødrene tok en "for laget" og vant mot Bergen Kommune og Staten. Synd for de som hørte på Staten og Bergen Kommune og rev sine antatt lovlige bygde kai og sjøhus, jeg antar at det var trussel om dagbøter og fakturering fra Kommunen mht riving og tilbakeføring som gjorde at hvermannsen ikke tok sjansen på å vente og belitet seg..
    Sakens kjerne; en rekke anlegg med brygger og sjøhus ble bygd i en tid der byggegodkjenning hadde andre krav til prosess og dokumentasjon, både for utbygger og kommune. Ifm oppfølging av bygging i strandsonen fant kommunene en rekke anlegg som de ikke fant papirer på i egne arkiv (= ulovlig tiltak fra eieren side). De fleste av disse ble pålagt riving og tilbakeføring av naturen tilbake til sin opprinnelig stand. Mange saker, mye hardt offentlig ordskifte og nå har domstolen sagt sitt; det at kommunen ikke har orden i sitt arkiv kan ikke automatisk bety at motparten nødvendigvis har gjort noe ulovlig (min tolkning siden jeg ikke er BT abbo)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.617
    Antall liker
    27.883
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å finne balansen, men kan synes som at balansen i overvekt tipper mot hvermannsen. Men, som alltid, det finnes jo lyspunkt
    https://www.bt.no/hendelser/i/O8R05...onesaken-staten-doemt-til-aa-betale-millioner
    Bak inlog; her kan det synes som at Spar Brødrene tok en "for laget" og vant mot Bergen Kommune og Staten. Synd for de som hørte på Staten og Bergen Kommune og rev sine antatt lovlige bygde kai og sjøhus, jeg antar at det var trussel om dagbøter og fakturering fra Kommunen mht riving og tilbakeføring som gjorde at hvermannsen ikke tok sjansen på å vente og belitet seg..
    Sakens kjerne; en rekke anlegg med brygger og sjøhus ble bygd i en tid der byggegodkjenning hadde andre krav til prosess og dokumentasjon, både for utbygger og kommune. Ifm oppfølging av bygging i strandsonen fant kommunene en rekke anlegg som de ikke fant papirer på i egne arkiv (= ulovlig tiltak fra eieren side). De fleste av disse ble pålagt riving og tilbakeføring av naturen tilbake til sin opprinnelig stand. Mange saker, mye hardt offentlig ordskifte og nå har domstolen sagt sitt; det at kommunen ikke har orden i sitt arkiv kan ikke automatisk bety at motparten nødvendigvis har gjort noe ulovlig (min tolkning siden jeg ikke er BT abbo)
    Jada. Men det var visst enda verre: På byggetidspunktet var de fleste bryggene meldepliktig, et løyve var ikke nødvendig. På teknisk etat tok man meldingen til etterretning, hvorpå den gikk rett i bosset.

    mvh
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    1.749
    Sted
    Bergen
    Aha,
    og i nyere tid har vi en litt tilsvarende sak med Veidungs byggeprosjekter i Nordåsen. Der mener jeg at kommunen tapte fordi saksbehandlingen Bergens Kommune var under tilstrekkelig tvil, dersom jeg husker rett.
    For hvermannsen er det vel nær sagt sjølsagt at man ikke skal lide for en annens urett. Men i møte med byråkratiet skal man være sterk i troen og ha en god del midler for å kjøre løpet
    Veidung er jo en kar med greie bankkontoer
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    1.749
    Sted
    Bergen
    Dette passer kanskje heller i i en tråd hva kan gå galt..
    For de som husker monstermast i Hardanger diskusjonen. Sjøkabel Sima- Samnanger kunne ikke legges bla påståtte grunnet tekniske utfordringer. Så og si idet beslutningen om monstermaster i Hardanger ble tatt kom det inn en konsesjonssøknad om sjøkabel fra Sima, innerst i Hardangerfjorden, til England, så sjøkabel hadde også fungert for Sima-Samnanger.
    Som vanlig når det gjelder infrastruktur utenfor ring 3 blir kun det økonomiske vektlagt

    Ny runde på gang
    1. i Bærum-Smestad (det er vel litt innenfor ring 3) https://energiteknikk.net/2024/04/hamang-smestad-legges-som-kabel-i-bakken/
    2. Samnanger-Kollsnes https://www.statnett.no/globalasset...kv-forbindelse-samnanger-oygarden-kollnes.pdf

    Skal følge nøye med, merkostnader i pkt 1 er 1,5 milliard kroner
    Merkostnad i pkt 2 ser ikke ut til å være vurdert av Statnett.
    Skal vi ta en folkeavstemning ala nytt OL (der avstemming i Oslo skulle være gjeldende for hele Norge). Vestlandet, her ved kommunene Samnamger, Bergen, Øygarden og de andre avgjør hva som skal gjelde?
    Følger nøye med, men tipper det blir ny runde med monstermast diskusjon. Spennende å se hvilke argumenter som ring 3 vinner frem med denne gangen
    Men for guds skyld, la meg bli innmari skuffet
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    2.523
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Utfordrende å alltid være best i klassen
    https://www.nrk.no/nordland/xl/en-a...ssland-pa-svalbard-_-fa-kontroller-1.16810516
    Lag livet komplisert for hvermannsen
    La storfiskene leve i fred

    Litt det samme som innsatsen på å ta fartssyndere. Gjør mange til lovbrytere for en liten filleting (jada jeg vet at det er noen virkelig stygge og fæle fartssyndere, men de er et lite mindretall), men klarer ikke å ta de virkelige store fiskene...

    (Bergen 2024; politiet skryter over hvor mange fartssyndere de har tatt her og der
    MC gutta; uten skilt og andre kjennetegn, mørke hjelmvisir herjer på veiene; drar på bakhjulet, kjører fort, svinger opp og ned på fortau, gang og sykkelsti, kjører igjennom den nye gang og sykkeltunnelen - politiet helt hjelpesløs, men trøster seg dagen etter med at de tross alt tok to gamliser på motorveien som kjørte 6 km for fort i 80 sona..(det var ikke meg eller noen jeg kjenner))

    Vanskelig å finne balansen, men kan synes som at balansen i overvekt tipper mot hvermannsen. Men, som alltid, det finnes jo lyspunkt
    https://www.bt.no/hendelser/i/O8R05...onesaken-staten-doemt-til-aa-betale-millioner
    Bak inlog; her kan det synes som at Spar Brødrene tok en "for laget" og vant mot Bergen Kommune og Staten. Synd for de som hørte på Staten og Bergen Kommune og rev sine antatt lovlige bygde kai og sjøhus, jeg antar at det var trussel om dagbøter og fakturering fra Kommunen mht riving og tilbakeføring som gjorde at hvermannsen ikke tok sjansen på å vente og belitet seg..
    Sakens kjerne; en rekke anlegg med brygger og sjøhus ble bygd i en tid der byggegodkjenning hadde andre krav til prosess og dokumentasjon, både for utbygger og kommune. Ifm oppfølging av bygging i strandsonen fant kommunene en rekke anlegg som de ikke fant papirer på i egne arkiv (= ulovlig tiltak fra eieren side). De fleste av disse ble pålagt riving og tilbakeføring av naturen tilbake til sin opprinnelig stand. Mange saker, mye hardt offentlig ordskifte og nå har domstolen sagt sitt; det at kommunen ikke har orden i sitt arkiv kan ikke automatisk bety at motparten nødvendigvis har gjort noe ulovlig (min tolkning siden jeg ikke er BT abbo)
    Var akkurat en tilsvarende sak på Tjøme. Noen arvet ei hytte og besluttet seg for å selge den. Av forskjellige grunner var papirene blitt borte i familien, men de stusset over at kommunen mente den var ulovlig oppsatt. Dette fordi den de arvet hytta fra var en særdeles ordentlig og pertentlig person. Argumentet til kommunen var at siden de ikke fant noe i sine arkiver, så måtte den være ulovlig oppsatt.
    Her kommer så arkivarfunksjonen til kommunen inn, her var det en person som også syntes dette hørtes veldig merkelig ut, og etter masse leting med alle mulige kryssjekker osv, så fant hun faktisk papirene som viste at hytta var riktig godkjent og oppført.
    En ting er at hytteeierne nå har en lovlig oppsatt hytte de kan selge.
    En annen og vel så interessant ting er kommentarene fra arkivaren i kommunen:
    Gamle Tjøme kommune (nå sammenslått med Nøtterøy til Færder kommune) var så liten at de hadde ikke noen egen arkivarfunksjon. Derved ble det opp til den enkelte saksbehandler å sørge for at papirene ble korrekt håndtert og lagret. Over årenes løp hvor papirer i forskjellige settinger har gått ut og inn av arkivet ifm saksbehandlinger, så kan det skje at papirene ikke har blitt lagt tilbake, eller lagret på feil sted. Det er ganske tankevekkende at kommunen i slike tilfeller da bare kan konkludere med at det foreligger en ulovlighet. De sendte i prinsippet et standard brev til hytteeierne med sin da forhastede konklusjon, som da ble omgjort når arkivfunksjonen faktisk fant papirene. Det virker ikke som om hytteeierne fikk noen form for beklagelse fra kommunen.
    Det skal sies at det i gamle Tjøme kommune har foregått en god del som nok ikke har vært helt etter boka. Men dog...
    Og nei, gamle Tjøme kommune har ikke hatt råd til å digitalisere arkivet så langt tilbake i tid at det viser alt av (hytte) bebyggelse og hvor disse er lovlig oppsatt.
    Note to self: ta bilder av alle eiendomspapirer og lagre de på minst 3 forskjellige steder...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Fint å se at det ikke bare er meg som omtaler dette som et tullefag i alle fall...

    Alt dette på grunn av en attest på at hun på et gitt tidspunkt skal ha behersket et tullefag.

    Og

    På hjemmesidene til Nord universitet, som de færreste hadde hørt om før Kjerkol- skandalen, blir man hilst av et triumferende banner der det står «20 år – 200 doktorgrader». Som for å markere en idrettsbegivenhet, et dryss av OL-medaljer i kunnskapsproduksjon.

    Så hva slags rakettforskning kan det være snakk om? Av ferske doktordisputaser fant vi for eksempel «Instagram Feminism. Affect, Agency and the Uses of Platform Technology». Blant påfallende mange sportsrelaterte doktoravhandlinger merket vi oss «Virtual(ly) Women Athletes: A Study of Gendered Power Relations and Inequality in Sports-Themed Esports». En fyr har altså forsket for 2–3 millioner på at folk som sitter bak skjermen og spiller dataspill, kan tøyse med kjønn, plage og muligens sextrakassere andre. Dette skal vi leve av etter oljen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.326
    Antall liker
    1.749
    Sted
    Bergen
    nu må vi huske på at alt kan og skal forskes på og beskrives opp og i mente - dersom det ikke ble gjort hvordan skulle da ny kunnskap høstes? mesteparten av masteroppgavene havner nok som hyllefyll uten noen praktisk nytte, hvem orker vel å lese andre masteroppgaver.. unntatt de som skriver tilsvarende masteroppgaver .. når det finnes Google..
    Men innimellom kommer det store gullkorn, som tu.no (bak inlog), har avdekket gjennom sine intervju med endel antatt oppegående mennesker på "samfunnstoppnivået" (nei, ikke politikere)
    og så blir det nok etterhvert antagelig vanskeligere og vanskeligere å finne på noe virkelig nytt Norge i denne globale verden
    en slektning var på utveksling på et universitet i shanghai, eller Singapore (begynner å bli glemsk), stolt som få, men hang litt da hun oppdaget at det var ca 100 000 studenter på universitet og de fleste tok doble masters i vitenskapelige fag.. noe å strekke seg etter
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    nu må vi huske på at alt kan og skal forskes på og beskrives opp og i mente - dersom det ikke ble gjort hvordan skulle da ny kunnskap høstes? mesteparten av masteroppgavene havner nok som hyllefyll uten noen praktisk nytte, hvem orker vel å lese andre masteroppgaver.. unntatt de som skriver tilsvarende masteroppgaver .. når det finnes Google..
    En masteroppgave er fremfor alt et kurs i vitenskapelig metode og formalia, det er ikke forventet at man finner på noe genialt akkurat. Man skal lære seg å definere en problemstilling, oppsøke relevant litteratur på feltet og forholde seg til den, skrive en oppgave med ganske strenge formalkrav til akademisk etterettelighet osv. På doktorgradsnivå er man i større grad forventet å tilføre ny kunnskap til fagfeltet selv om det ligger i sakens natur at de langt fleste vil ha en svært marginal innvirkning på utvidelsen av den kollektive kunnskapshorisonten.

    Men når man ser hva som forskes på og hva som publieres (det er jævlig mye, langt på vei et krav fra systemet) så kan man jo innimellom spørre seg hva som egentlig bedrives på disse universitetene som nå har poppet opp på omtrent ethvert nes her i landet. Som nevnt har altså noen forskere skrevet en artikkel om hvordan folk forholder seg til smarttelefonen på offentlige steder (i dette tilfellet en cafe). Det resulterte i 13 sider med referanseonani og stor patos i språket og 54(!) kildehenvisninger. Helt uten en studie så kan jeg fortelle følgende om hva folk gjør med mobilen på et offentlig sted.

    - om de er alene så brukes det som tidsfordriv, enten fordi man faktisk er alene eller venter på noen eller å vise at man ikke er særlig hypp på å snakke med noen
    - om man er flere sammen så kan man f.eks avklare fakta i en diskusjon, man kan bruke den for å sjekke ting om man planlegger noe osv
    - man kan sjekke den mens den man møter går på dass eller lignende om man er avhengig av å være konstant oppdatert, eventuelt som tidsfordriv mens man venter på at den andre kommer tilbake
    - om den faktisk ringer tar man den kanskje siden man antar det er viktig, spesielt om det er famile eller venner som ringer noe de ellers sjelden gjør. Jeg tar alltid telefonen om samboeren eller ungene ringer.
    - man kan vise saker og ting til andre - bilder, videoer og lignende som en del av sosial interaksjon.
    - man kan være så avhengig at man MÅ sjekke ethvert varsel fra den lange listen av sosiale medier man er aktiv på

    Jeg har kanskje glemt noe men dette er ikke noe som krever over 100 vekttall og flere års studium for å vite, det er ren sunn fornuft og erfaring fra et levd liv som ikke er under en torv ved siden av en steinrøys.

    Her kan man lese artikkelen om man er interessert

    Abstract: The smartphone has become the most ubiquitous piece of personal technology, giving it significant social importance and sociological relevance. In this article, we explore how the smartphone interacts with and impacts social interaction in the setting of the urban café. Through analyzing 52 spontaneous in-depth interviews related to social interaction in cafés, we identify three categories of smartphone use in social settings: interaction suspension, deliberately shielding interaction, and accessing shareables. These categories comprise the constitutive smartphone practices that define the social order of public smartphone use within an interactionist sociological framework.

    Det er svært krevende å ta denne "forskningen" spesielt alvorlig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.604
    Antall liker
    35.533
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En masteroppgave er fremfor alt et kurs i vitenskapelig metode og formalia, det er ikke forventet at man finner på noe genialt akkurat. Man skal lære seg å definere en problemstilling, oppsøke relevant litteratur på feltet og forholde seg til den, skrive en oppgave med ganske strenge formalkrav til akademisk etterettelighet osv. På doktorgradsnivå er man i større grad forventet å tilføre ny kunnskap til fagfeltet selv om det ligger i sakens natur at de langt fleste vil ha en svært marginal innvirkning på utvidelsen av den kollektive kunnskapshorisonten.
    Jeg er jo uenig allerede der. Min forventning til en master er at vedkommende skal kunne utføre et fag noenlunde selvstendig. Forskning er noe annet. Fagbrevet i forskningsmetode er doktorgraden. En nyutdannet master blir ikke bedre maskiningeniør eller programmerer av å ha etterapt (men ikke forstått) formalia i forskningsmetode. Det er tid som heller kunne vært brukt til å lære mer om innholdet i eget fag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Jeg er jo uenig allerede der. Min forventning til en master er at vedkommende skal kunne utføre et fag noenlunde selvstendig.
    Tror kanskje ikke uenigheten er veldig stor. Når man definerer en problemstilling, søker i relevant litteratur, jobber med den og skriver en oppgave så utvøver man jo faget selvstending (under veiledning av en voksen), det er mer eller mindre hva man skal lære seg - altså å utøve fag og presentere hva man har funnet ut på en gitt måte med ganske mange formaliakrav. Basert på mitt ene datapunkt (min egen oppgave) så var det mye fokus på formalia som korrekte kildehenvisninger, oppbygging av oppgaven med en del for teori/metode, ens egne (svært) beskjedne bidrag til fagfeltet, en konklusjon og en kildeliste.

    Jeg mener vel at man knappest blir bedre til noesomhelst av å ta en master og det er i 99% av tilfellene bare en formalitet siden man, i alle fall i de heitere feletene, uansett er ansatt lenge før den er levert og har jobbet en stund allerede når sensuren faller så sånn sett har den liten til ingen faktisk betydning. Har man jobbet en stund så er det uansett ingen som bryr seg om man har en master eller ikke i de langt fleste tilfellene.

    For øvrig finner jeg praksisen med å ha referanse etter omtrent enhver setning noe merkelig. Men det er vel kanskje slik det er i de myke fag hvor man kan mene omtrent hvasomhelst. Om man skriver en oppgave i matematikkk trenger man neppe en kilde på at (a+b) + c = a + (b + c) eller i fysikk på at F=ma (eventuelt med piler for å vise at det er vektorstørrelser) noe må man da tross alt anta alment kjent i et fag som faktisk har en fremdrift.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.305
    Torget vurderinger
    1
    Tror kanskje ikke uenigheten er veldig stor. Når man definerer en problemstilling, søker i relevant litteratur, jobber med den og skriver en oppgave så utvøver man jo faget selvstending (under veiledning av en voksen), det er mer eller mindre hva man skal lære seg - altså å utøve fag og presentere hva man har funnet ut på en gitt måte med ganske mange formaliakrav. Basert på mitt ene datapunkt (min egen oppgave) så var det mye fokus på formalia som korrekte kildehenvisninger, oppbygging av oppgaven med en del for teori/metode, ens egne (svært) beskjedne bidrag til fagfeltet, en konklusjon og en kildeliste.

    Jeg mener vel at man knappest blir bedre til noesomhelst av å ta en master og det er i 99% av tilfellene bare en formalitet siden man, i alle fall i de heitere feletene, uansett er ansatt lenge før den er levert og har jobbet en stund allerede når sensuren faller så sånn sett har den liten til ingen faktisk betydning. Har man jobbet en stund så er det uansett ingen som bryr seg om man har en master eller ikke i de langt fleste tilfellene.

    For øvrig finner jeg praksisen med å ha referanse etter omtrent enhver setning noe merkelig. Men det er vel kanskje slik det er i de myke fag hvor man kan mene omtrent hvasomhelst. Om man skriver en oppgave i matematikkk trenger man neppe en kilde på at (a+b) + c = a + (b + c) eller i fysikk på at F=ma (eventuelt med piler for å vise at det er vektorstørrelser) noe må man da tross alt anta alment kjent i et fag som faktisk har en fremdrift.

    Det er ikke vanlig at man har fått jobb lenge før man har levert en master. Desverre er det snart krav om master for å få vaske gulvene i det offentlige.

    Referanser er svært viktig dersom man hevder noe som framstilles som et faktum. F.eks. Av ren nysgjerrighet fant jeg en vitenskapelig publikasjon som bla omhandlet gneissen som befinner seg der hytta mi er. Det sto at den var 2.5 milliarder år gammel, uten referanse. Dette er en grov forsømmelse. Er den datert eller er det en kvalifisert gjetning? Hvis datert, av hvem? For 20år siden, da jeg drev på med sånt, var den ikke datert. Finner heller ingen senere arbeider hvor den er datert.....
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.539
    Antall liker
    3.656
    Sted
    Sunnmøre
    Min forventning til en master er at vedkommende skal kunne utføre et fag noenlunde selvstendig. Forskning er noe annet. Fagbrevet i forskningsmetode er doktorgraden.
    Trur du må skilja profesjonsstudium og disiplinfaglege studium; på disiplinfag (“akademiske fag”) er det jo forsking som er utføringa, og masteren (etter modell frå gamalt hovudfag, etter modell frå magistergraden) har alltid vore ei lett/avgrensa forskingsoppgåve.

    Om dette har vore så veldig lurt å importera denne forma til profesjon- og embetsstudia, er ei anna sak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Det er ikke vanlig at man har fått jobb lenge før man har levert en master. Desverre er det snart krav om master for å få vaske gulvene i det offentlige.
    Om man har en master i noe som er hot på arbeidsmarkedet så blir man gjerne ansatt før studiene er ferdige og følgelig før masteroppgaven er levert og lenge før sensuren faller. Fritt etter hukommelsen hadde jeg jobbet en måneds tid da jeg fikk karakteren på min og det hadde også vært sommerferie i mellomtiden (jeg leverte i juni og startet i jobb i august). Dersom jeg skulle ventet på sensuren før jeg kunne søke jobb så ville jeg vært arbeidsledig 2-3 måneder (+ sommerferien) siden ansettelsesprosseser tar sin tid. Hvordan det ligger an i de mykere fag vet jeg ikke noe om.

    Der jeg gikk (Ind. Øk) hadde i 2022 98% signert jobbkontrakt før fullført studium - riktig nok et potensielt skjevt utvalg siden kun ca halparten av de spurte i undersøkelsen svarte. 32% hadde signert før de i det hele startet på 5. og siste år av studiet. Da sier det seg selv at selve masteroppgaven er en ren formalitet uten noen praktisk betyning. Dette er nok en outlier i en retning, men det er ikke akkurat uvanlig å bli ansatt før man er ferdig med studiene om man studerer noe som er ettertraktet. Relevansen for oppgaven for en eventuell jobb er uansett i beste fall såder.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    813
    Kjenner en som jobba 5 år i Aker som master, men uten å ha master på grunn av et hengefag fra 3. klasse.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.323
    Jeg er jo uenig allerede der. Min forventning til en master er at vedkommende skal kunne utføre et fag noenlunde selvstendig. Forskning er noe annet. Fagbrevet i forskningsmetode er doktorgraden. En nyutdannet master blir ikke bedre maskiningeniør eller programmerer av å ha etterapt (men ikke forstått) formalia i forskningsmetode. Det er tid som heller kunne vært brukt til å lære mer om innholdet i eget fag.
    Jeg er langt på vei enig i at det burde være sånn, men det er mange som jobber, underviser og sensurerer i akademia som legger stor vekt på formalia. Jeg legger vekt på hva de finner og produserer av kunnskap ift egen problemstilling…

    Jeg har latt meg overtale et par ganger til å heve et par master-karakterer der de har fulgt formalia, men egentlig produsert minimalt med kunnskap … fordi dette var noe faglærer hadde vektlagt og studentene hadde levert på.

    Selv er jeg mest opptatt av tegn til selvstendig og kritisk vurderingsevne, og evne til å skape god innsikt om en gitt problemstilling. Jeg legger litt mer vekt på formalia på en master, men det går aldri foran den reelle kunnskapsproduksjonen.

    Det er mitt inntrykk at de som har tilsvarende bakgrunn som meg ( akademikere med betydelig arbeidserfaring) tenker ganske likt her, mens mange av de som har vært akademikere hele yrkeskarrieren har en annen vekting av formell metodikk vs dømmekraft vs relevans osv.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dét er forsåvidt en grei sak, fylla har forårsaket mye rart.
    Det jeg reagerer på står litt nede i artikkelen: – Mannen ble hentet av politiet og kjørt arresten i Trondheim
    Trondheim? Fra Levanger? Er det ikke noen glattceller I Levanger? Steinkjer? Noe nærmere enn Trondheim? Det er bare 8 mil, men transport av flatfyll såpass langt? Fyren må jo passes på så han ikke spyr seg til døde, og da kan vel den betjenten sitte ved cella som "slutter". Bua på Rinnleiret kan vel gjenåpnes ?
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.494
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^De kjører vel kanskje forbi et par ny/gjenåpnede lensmannskontorer på veien, men de har kanskje ingen glattceller. Eller bemanning utenom kontortid. 🤭
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Nå har både Fellesforbundet og Parat blitt enige med Norsk Industri om en ramme på 5.2% så da blir det fort svaret for de andre i årets lønnsoppgjør også. Det er mulig noen kommer til å lage masse leven og ta ut medlemmer i streik men erfaringsmessig ender det til slutt med noe der resultatet blir en ramme på 5.2% eller kanskje bittelitt mer.

    Dersom TBU sitt anslag på prisveksten stemmer i år - de har bommet ganske kraftig de siste to årene - så ligger det an til en reallønnsvekst på 1.1%. For en medianinntekt på 600k i året så betyr det 6600 kroner i året i økt kjøpekraft, eller et sted rundt 400 kroner i måneden etter skatt. Jeg er litt overrasket over at det ikke ble mer baluba i år - de ble riktig nok enige først 19 timer på overtid men kom i mål til slutt. Så får vi se hva de andre forbundene etter hvert finner på, men nesten uansett hva det er så er fasiten mer eller mindre gitt.

    I Hotell- og restaurantbransjen er det vel allerede brudd i forhandlingene og partene (Fellesforbundet og NHO Reiseliv) og de skal møtes hos Riksmegleren om litt. Her ligger det nok an til en del leven og det kan man forsåvidt skjønne - her finner man en god del av de dårligst betalte bransjene i Norge.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    den enkleste måten for gutta på gulvet å få høyere lønn er å jobbe mindre. Såkalt quiet quitting
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Jeg har sluttet å bli provosert av det der, men med ett unntak: Banksjefer. Gjør en best mulig jobb med å flå flest mulig: 15 - 20 mill. i årslønn.
    Spørst litt hvem man er - norske bankers fortjeneste på boliglån har vært svært lav, til tider endatil negativ de siste par årene etter hvert som styringsrenta har blitt satt opp. Nå som ting har stabilisert seg en smule så har marginene økt noe igjen, men de er fortsatt lave sammenlignet med før.

    Grunnen til at den tidvis har vært negativ endatil er fenomenet med banker at norske banker i praksis ikke endrer rentene før Norges Bank gjør det, deretter tar det noen uker (8?) fra kundene blir varslet til renteendringen faktisk slår inn mens NIBOR (pengemarkedsrenten) justeres i takt med markedets forventninger om fremtidige renteendringer. Så lenge det har vært forventninger om ytterligere renteøkninger fra Norges Bank har boliglånsrentene vært kunstig lave selv om de altså har tikket jevnt og trutt oppover. Marginene er også generelt ganske lave grunnet konkurransesituasjonen, spesielt i perioder der en eller annen bank prøver å øke markedsandelene sine. Dersom det blir forventninger om rentekutt etter hvert vil man nok se det motsatte fenomenet, altså at marginene øker selv om kundene betaler stadig lavere rente.

    Figur fra SSB - her ser man at marginene på eksisterende boliglån faller når NIBOR stiger og øker når NIBOR faller.

    1712609777735.png .

    Husk på at grafen viser marginer i forhold til NIBOR, men for å finansiere boliglån så betaler norske banker typisk ca 0.50% påslag over NIBOR. I tillegg er det en god del kostnader for egenkapitalen banker må holde pluss kostnadene ved å drive butikken osv.

    Så selv om de langt fleste har merket at boliglånet har blitt stadig dyrere de eiste par årene har bankenes fotjeneste på de stort sett gått nedover.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1

    Så får vi se da om det finnes noe som helst ryggrad igjen på stortinget for nå vil eu ha enda mer kontroll over Norske resurser og alle de som vanligvis er så ivrig i å gi bort Norsk kontroll er neppe til å stole på.

    Fuck eu og la de rydde opp i sin egnen forfeilede energipolitikk, så kan diktaturet i Brussel bli bitt av virkeligheten.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Overraskende? På ingen måte. Uakseptabelt? Ja.

     
    • Angry
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis de føler for å få utløp for sin frustrasjon over sitasjonen ved hjelp av vold foreslår jeg at de tar seg en tur ned dit for å kjempe..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn