Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjører veldig mye, og tar igjen slike overforsiktige, nølende, blinde for trafikk bakfra, snegler i lyskryss og rundkjøringer, bremsende i absolutt alle svinger, med null akselerasjon flere titalls ganger på hver kjøretur. Min påstand er at dette er et langt større problem enn at enkelte kjører 10-15 kmt over angitte fartsgrense.

Tør en ikke kjøre i 90 i 90-sone med fysisk midtdeler (den er tydeligvis uhyre farlig), får en holde seg hjemme da.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Ja, enig. De overforsiktige, som gjerne ligger 10-15 under fartsgrense, ligger jo i realiteten enda mer under- pga at speedometeret viser 5-10% for mye. Dvs at i 90-sone, med 10 km under på speedometer, kjører de altså i noen få og 70. Når de da i tillegg bremser i hver eneste reelle òg innbilte sving, særlig der det kun er et felt i hver retning, adskilt av fysisk midtdeler... Drap i slike situasjoner burde ikke medføre straff, derimot stående ovasjoner.
    Minner om du generelt ser på deg selv som den mest opplyste person i kongreriket. Sannsyneligvis i hele verden. Og at det er de samme folkene, som i følge deg åpenbart ikke behersker noe såpass enkelt som å kjøre bil, bør velge politikere som skal bestemme alt her i landet slik at alt blir bra. Litt småskala knarking er omrent verdens undergang med at severin suveren driter i fartsgrenser er som det må være. Du er vel den eneste person jeg vet om som er over ca 23 år som skryter av hvor mye for fort man har kjørt innimellom - men du skulle jo rekke en Rosenborg-kamp på TV så da er selvsagt alt ok.

Jeg tar det for gitt at du er fullstendig ute av stand til å se ironien her.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.801
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har kanskje ikke falt deg inn at det kan være mange grunner til at noen er forsiktige... ferske, urutinerte som kanskje kjører lite, ukjent i område eller med bilen, lånt bil etc... Mange muligheter som du og flere her i deres egen selvopphøydhet faktisk bør ta inn over dere...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Minner om du generelt ser på deg selv som den mest opplyste person i kongreriket. Sannsyneligvis i hele verden. Og at det er de samme folkene, som i følge deg åpenbart ikke behersker noe såpass enkelt som å kjøre bil, bør velge politikere som skal bestemme alt her i landet slik at alt blir bra.

Jeg tar det for gitt at du er fullstendig ute av stand til å se ironien her.
    Det er nok helt andre ting jeg ser, som jeg tidligere har kommentert ved enkelte av dine innlegg. Uten at jeg føler spesielt stor trang til å gjenta.

Hyggelig at du følger med.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Det er nok helt andre ting jeg ser, som jeg tidligere har kommentert ved enkelte av dine innlegg. Uten at jeg føler spesielt stor trang til å gjenta.

Hyggelig at du følger med.
    Men i følge deg så er altså noe såpass enkelt som fartsgrensen i beste fall veiledende. Om man vil kjøre 10-15 km/t over fordi man etter egen evne vurderer det helt ok så er det bare å kjøre på? Det er mer eller mindre hva du har sagt - hva skal man da med fartsgrenser om alle til enhver tid kan tilpasse egen fart etter en nøye vurdering av relevante faktorer - som f.eks å kjøre som et svin fordi det er viktig fotballkamp på TV?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har kasnkje ikke falt deg inn at det er mange grunner til at noen er forsiktige... ferske, urutinerrte som kjører lite, ukjent i område eller med bilen, lånt bil etc...
    Mange muligheter som du og flere her i deres egen selvopphøydhet faktisk bør ta inn over dere...
    Selvfølgelig er det det. Problemet er jo at de ødelegger all flyt i trafikken. Nå er det også slik at det langt fra er bare de urutinerte dette gjelder. El-biler er de verste sinkene, med automatisk bremsing og alt for sen akselerasjon deretter.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.801
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tilbake på 80-tallet lå jeg mellom Oslo og Drammen i lånt, ny og grisedyr Mercedes, på tur til et firmabesøk.. jeg var ikke særlig kjent i området og var usikker på hvor jeg skulle kjøre av E18.... gjett hvem som var sinken der og da...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis man føler seg ukomfortabel med lånt bil, eller på andre måter på grunn av sin egen usikkerhet ikke tør å følge (de latterlige lave) fartsgrensene her i landet så bør man vurdere andre transportmetoder
    veien er for de som vil opp og frem, de som vil la livet passere i sakte film kan ta sykkelen (men ikke på veien vær så snill)

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.262
    Sted
    Oslo
    hvis man føler seg ukomfortabel med lånt bil, eller på andre måter på grunn av sin egen usikkerhet ikke tør å følge (de latterlige lave) fartsgrensene her i landet så bør man vurdere andre transportmetoder
    veien er for de som vil opp og frem, de som vil la livet passere i sakte film kan ta sykkelen (men ikke på veien vær så snill)
    Hvis man ikke kan ta hensyn og akseptere at andre trafikanter har andre prioriteringer så har man egentlig ikke noe i trafikken å gjøre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda - ultraegoistene krever alltid sitt, uansett hvor dårlige begrunnelser de har...
    Det er vel også slik da, at de som ligger 10-15 under fartsgrense og nøler i alle situasjoner, muligens også er egoister? Der de insisterer på å hindre trafikkflyten?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Er det å kjøre langt under fartsgrense og skaper lange køer et tegn på at en tar hensyn?
    10 under fartsgrensen betyr at du kommer 1 min senere frem pr mil enn om noen lå på grensen. Men du kjører selvsagt fordi dersom noen holder fartsgrensen også - eller hva?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Bergen
    Ja, samtidig er det å kjøre i kø noe av det dummeste man gjør, hvem vet hva tullingene som ikke holder fartsgrensa kan finne på av andre lure ting, slik som stoppe opp midt i rundkjøring? lese på mobilen, gjøre morgenstellet, koke kaffi, og alt annet man ikke bør gjøre bak rattet
    og dersom veien er fri, man kjører lavere en fartsgrensa, biler stabler seg bak, hvorfor ikke slippe forbi?
    Det har nok ikke så mye med tiden man sparer, men heller å måtte følge med rykk og napp fremfor …

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Regner med at du har lite behov for varer og forsyninger.
    En mengde varetransport har begrensinger i max hastighet mye lavere enn fartsgrensen på veien.
    Det er privat kjøring som er problemet. Varetransport er det forventet kjører saktere.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Veitrafikkloven sier tydelig at dersom en hindrer trafikken, skal en slippe denne forbi. Det er det svært få som tar til følge.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.262
    Sted
    Oslo
    Veitrafikkloven sier tydelig at dersom en hindrer trafikken, skal en slippe denne forbi. Det er det svært få som tar til følge.
    Der er jeg helt enig. Som MCfører kjører jeg i min komfortsone, og slipper alle med Super-SS-Rally-GT.... forbi meg så fort jeg kan.
    Forøvrig, noen innlegg her har befestet min overbevisning som MCfører, at man alltid skal anse bilister som uberegnelige idioter.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.801
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selv om jeg bor ute i provinserne, hender det selvsagt at jeg også kan bli irritert... En av mine gamle kompiser tok ikke førerkort og kjøpte bil før han var langt oppi 30-årene.. da kjøpte han en Golf GTI med størst mulig motor... "kjører pluss moms" var standarden, - og det gjør ofte jeg og når vei, føre og øvrig trafikk tillater det...stakkatokjøring som enkelte bedriver er faktisk irriterende.. her ute i distriktene er det stort sett også kun tofeltsveier, og det som en gang i verden ble kalt "landeveiens riddere" - yrkessjåførene, er ofte vel så irriterende for privatbilister... teknikken er stort sett å peise på der det går, og så det remmer og tøy kan holde i nedoverbakker... svært ofte med små muligheter til å kjøre forbi.... Nå blir det fler og fler store biler med fartssperre, så det tar litt luven av det problemet, men utlendinger er ofte verst, der de ligger og svaier fram og tilbake, sånn akuurat litt oover midtlinja... og for ikke å snakke mareritt her normidnattsolens mareritt her nord,. "Blomstertellerne" - turistene i store bobiler som lusker seg avgårde i ca 50-60 for å oppleve naturen..... godt at jeg hittil ikke er diagnostisert med høyt blodtrykk.. :ROFLMAO:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.573
    Der er jeg helt enig. Som MCfører kjører jeg i min komfortsone, og slipper alle med Super-SS-Rally-GT.... forbi meg så fort jeg kan.
    Forøvrig, noen innlegg her har befestet min overbevisning som MCfører, at man alltid skal anse bilister som uberegnelige idioter.
    Helt enig i det siste. Det er ellers et godt prinsipp å anse seg selv som usynlig inntil det motsatte er bevist. Det gjelder egentlig alle kjøretøyer, men tohjulinger, gående og andre små kjøretøyer er veldig utsatt hvis de ikke blir sett.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Problemet er jo at de ødelegger all flyt i trafikken.
    Har aldri forstått at denne “flyten” skal ha eit naturleg innslagspunkt 5-10 km/t over sett fartsgrense, same kva.

Dessutan er inntrykket at dei som argumenterer for slik “flyt” ofte er dei same som insisterer for å tilføra masse spaning ved å bruka kvart einaste rette strekk på å forbikøyra seg ein plass framover i køen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Men det mest uforståelige for meg er at det ikke er krav til presise fartsmålere i bilene.
    Hjulene er endelig girfaktor mot underlaget, dimensjonen gir betydelig utslag og fartsmåleren i bilen er kalibrert for anbefalt dimensjon. Og i enkelte land er det forbudt å vise mer enn faktisk hastighet, som i Australia, hvorpå speedometeret settes til å vise litt lavere hastighet enn den egentlige. I Europa er det UNECE No. 39 som gjelder, med tilsvarende krav om at speedometeret aldri må vise lavere hastighet enn den faktiske, dermed får vi speedometer som viser høyere hastighet.

Avhengig av hastighet er det så mye som 4km/h høyere enn faktisk på min Buzz.

Screenshot 2024-12-27 at 09.19.48.png

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.554
    Det var vel du som lå fire meter fra bakstøtfangeren min og delvis blinket med lyshornet og delvis brukte fjernlys? Sorry at jeg kjørte 10 kmt under fartsgrensen, men det var tåke, glatt og veiarbeidsområde..
    Du ble jo veldig glad da vi kom ut på 4-felt og du kunne suse avgårde i fartsgrensen pluss moms.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Det er også noko med at sjølv om ein kan ta bremsetest på starten av turen, er det ingen garanti for at det er like (lite) glatt ein annan stad.

Det er verkeleg eit slikt tilfelle der alt går heilt fint til det plutseleg ikkje gjer det.

Men, så klart, ein ekte mann veit jo alltid nøyaktig kvar den grensa går, med 10^-2 presisjon.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Bergen
    Hehe, har funket bra for meg i så langt 42 år, millimeter presisjon er viktig, Anne P sang det så godt…
    Fra spøk til…
    Tid og sted, kjøreforhold
    Jeg synes det er helt fint at man kjører etter egen evne og vurdering. Men respekter at andre vurderer annerledes og slipp frem trafikken når man ser at det bygger seg opp bak

F.eks. når jeg kjører 4x4 med piggdekk en vinterdag på Vidda så er det helt åpenbart at jeg vurderer kjøreforholdene og kjører helt annerledes en en ny sjåfør med 2 hjuls drift og piggfrie dekk. Da kjører jeg kontrollert forbi, og tenker at den som ligger fremfor kan bidra til at det skjer. Og forbikjøring starter som regel med at jeg gir et kjapt blink med hovedlysene for å gi et varsel om at jeg kommer til å kjøre forbi. Enkelte har en tendens til å «sovne» bak rattet og følger ikke med bakover.

På samme måte, kommer det en lavtliggende bil i bedre driv en meg bakfra så får han meget god hjelp til å kjøre kontrollert forbi, enten ved aktivt høyre blinklys, eller to kjappe bremsepedaler mens farten slakkes.
    Det er som regel slik at blir man tatt igjen av en bil så er det et tegn på at noen vurderer kjøreforholdene annerledes og har større fart, slipp de forbi uten å ha en masse grunner for å blokkere.

Alle glad og fornøyd, alle ansvarlige for egne handlinger, ingen vits å være foreldre for alle andre som gjør det annerledes en seg selv

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.684
    Ja, enig. De overforsiktige, som gjerne ligger 10-15 under fartsgrense, ligger jo i realiteten enda mer under- pga at speedometeret viser 5-10% for mye. Dvs at i 90-sone, med 10 km under på speedometer, kjører de altså i noen få og 70. Når de da i tillegg bremser i hver eneste reelle òg innbilte sving, særlig der det kun er et felt i hver retning, adskilt av fysisk midtdeler... Drap i slike situasjoner burde ikke medføre straff, derimot stående ovasjoner.
    Et korrekt kalibrert speedometer viser 2-3% for mye, ikke 5 - 10. Et unntak for opprinnelige Nissan Leaf som viste 8-10% for mye. Gjetter det var fordi de bilene var for ineffektive, så de ønsket å lure sjåførene til å kjøre saktere for å tøye rekkevidden noen ekstra km.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.684
    Jeg kjører veldig mye, og tar igjen slike overforsiktige, nølende, blinde for trafikk bakfra, snegler i lyskryss og rundkjøringer, bremsende i absolutt alle svinger, med null akselerasjon flere titalls ganger på hver kjøretur. Min påstand er at dette er et langt større problem enn at enkelte kjører 10-15 kmt over angitte fartsgrense.

Tør en ikke kjøre i 90 i 90-sone med fysisk midtdeler (den er tydeligvis uhyre farlig), får en holde seg hjemme da.
    Du lå bak meg på motorveien i dag. Jeg hadde cruisekontrollen på 100 km/t i 90-sonen, og gled forbi bilene som lå i høyre felt. Men der kom du, den beste sjåføren i verden, og hadde utvidede rettigheter. Derfor la du deg 0,5 sekunder bak meg og blinket med lysene. Men siden jeg er en så hinsides elendig sjåfør, gjorde jeg ingenting. Da jeg hadde passert et helt tog av biler i høyre felt, blinket jeg (det også fordi jeg er så dårlig til å kjøre bil), og la meg inn i høyre felt. Da klinket du jernet i bånn, tutet og hyttet(!) ved passering, siden du er så utrolig god til å kjøre, og dermed har slike rettigheter. God tur videre, jeg antar den blir hyggelig.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.801
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men så er det også alle de som besitter en sterkt overdreven tro på egne ferdigheter og kjører som de skulle stjelt bilen uansett føre og forhold, og som gjerne er livstidsvaksinert mot å se en annen bil foran seg, "Jeg har større og dyrere bil enn deg..." - de som i fullt alvor tror at bilens størrelse og pris definerer mannen i dem..

Midt på 80-tallet var jeg på tur sørover i slutten av juni, alene i bilen.. Jeg lå vel omtrent på fartsgrensen, da veien var svært svingete og hverken bred eller spesielt god...Et stykke nord om Majavatn kom det en Peugeot opp bak meg og begynte å trykke.. det var faktisk dårlige forhold for forbikjøring et langt stykke, men til slutt ble det nå et stykke hvor han greide å trykke seg forbi... noen kilometer senere kom jeg rundt en sving, og der lå karen på taket på et jorde, og et hysterisk tysk ektepar i en bobil sto på vegkanten og var helt fra seg... hastigheta rundt svingen hadde tydeligvis pressa kaksen delvis over i motgående felt.. det ble ikke kollisjon, men fart og unnamanøver sendte Peugeoten på skogen... ut krøp en relativt ung bilfører, ei ung dame og en liten unge.... shaken but not stirred.... ingen skadet fysisk...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Men så er det også alle de som besitter en sterkt overdreven tro på egne ferdigheter og kjører som de skulle stjelt bilen uansett føre og forhold, og som gjerne er livstidsvaksinert mot å se en annen bil foran seg, "Jeg har større og dyrere bil enn deg..." - de som i fullt alvor tror at bilens størrelse og pris definerer mannen i dem..

Midt på 80-tallet var jeg på tur sørover i slutten av juni, alene i bilen.. Jeg lå vel omtrent på fartsgrensen, da veien var svært svingete og hverken bred eller spesielt god...Et stykke nord om Majavatn kom det en Peugeot opp bak meg og begynte å trykke.. det var faktisk dårlige forhold for forbikjøring et langt stykke, men til slutt ble det nå et stykke hvor han greide å trykke seg forbi... noen kilometer senere kom jeg rundt en sving, og der lå karen på taket på et jorde, og et hysterisk tysk ektepar i en bobil sto på vegkanten og var helt fra seg... hastigheta rundt svingen hadde tydeligvis pressa kaksen delvis over i motgående felt.. det ble ikke kollisjon, men fart og unnamanøver sendte Peugeoten på skogen... ut krøp en relativt ung bilfører, ei ung dame og en liten unge.... shaken but not stirred.... ingen skadet fysisk...
    Har opplevd det samme. Bilist som limte seg til bakre støtfanger, blinket med fjernlys, tutet. Målet var tydeligvis at jeg måtte kjøre på skogen så han kunne komme forbi. Jeg i fartsgrensen pluss 5 og det var altfor sakte. Han durte på og avsted, endelig, for å ikke lenge etter brase rett av veien og til skogs.

Det stod allerede et par parkerte biler i motsatt veikant, med bilister på veiskulderen som observerte kjøreferdighetene. Stanset og sjekket at det ikke gjaldt livet, kun såret stolthet, før jeg kjørte videre.
    Har eid en del firehjulstrekkere og hadde alltid med slepetau. Har trukket en del biler opp på veien igjen. "Hva slags dekk er det du har?"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn