Aurora
Æresmedlem
Steike for noen vanvittig utrolig dyktige sjåfører dere er... helt hinsides utrolig!!!
Du har selvfølgelig helt rett. Heretter blir det 25-35 km/t i 50-sonen for min del, spes når det er mye trafikk.Steike for noen vanvittig utrolig dyktige sjåfører dere er... helt hinsides utrolig!!!
Minner om du generelt ser på deg selv som den mest opplyste person i kongreriket. Sannsyneligvis i hele verden. Og at det er de samme folkene, som i følge deg åpenbart ikke behersker noe såpass enkelt som å kjøre bil, bør velge politikere som skal bestemme alt her i landet slik at alt blir bra. Litt småskala knarking er omrent verdens undergang med at severin suveren driter i fartsgrenser er som det må være. Du er vel den eneste person jeg vet om som er over ca 23 år som skryter av hvor mye for fort man har kjørt innimellom - men du skulle jo rekke en Rosenborg-kamp på TV så da er selvsagt alt ok.Ja, enig. De overforsiktige, som gjerne ligger 10-15 under fartsgrense, ligger jo i realiteten enda mer under- pga at speedometeret viser 5-10% for mye. Dvs at i 90-sone, med 10 km under på speedometer, kjører de altså i noen få og 70. Når de da i tillegg bremser i hver eneste reelle òg innbilte sving, særlig der det kun er et felt i hver retning, adskilt av fysisk midtdeler... Drap i slike situasjoner burde ikke medføre straff, derimot stående ovasjoner.
Det er nok helt andre ting jeg ser, som jeg tidligere har kommentert ved enkelte av dine innlegg. Uten at jeg føler spesielt stor trang til å gjenta.Minner om du generelt ser på deg selv som den mest opplyste person i kongreriket. Sannsyneligvis i hele verden. Og at det er de samme folkene, som i følge deg åpenbart ikke behersker noe såpass enkelt som å kjøre bil, bør velge politikere som skal bestemme alt her i landet slik at alt blir bra.
Jeg tar det for gitt at du er fullstendig ute av stand til å se ironien her.
Men i følge deg så er altså noe såpass enkelt som fartsgrensen i beste fall veiledende. Om man vil kjøre 10-15 km/t over fordi man etter egen evne vurderer det helt ok så er det bare å kjøre på? Det er mer eller mindre hva du har sagt - hva skal man da med fartsgrenser om alle til enhver tid kan tilpasse egen fart etter en nøye vurdering av relevante faktorer - som f.eks å kjøre som et svin fordi det er viktig fotballkamp på TV?Det er nok helt andre ting jeg ser, som jeg tidligere har kommentert ved enkelte av dine innlegg. Uten at jeg føler spesielt stor trang til å gjenta.
Hyggelig at du følger med.
Selvfølgelig er det det. Problemet er jo at de ødelegger all flyt i trafikken. Nå er det også slik at det langt fra er bare de urutinerte dette gjelder. El-biler er de verste sinkene, med automatisk bremsing og alt for sen akselerasjon deretter.Det har kasnkje ikke falt deg inn at det er mange grunner til at noen er forsiktige... ferske, urutinerrte som kjører lite, ukjent i område eller med bilen, lånt bil etc...
Mange muligheter som du og flere her i deres egen selvopphøydhet faktisk bør ta inn over dere...
Hvis man ikke kan ta hensyn og akseptere at andre trafikanter har andre prioriteringer så har man egentlig ikke noe i trafikken å gjøre.hvis man føler seg ukomfortabel med lånt bil, eller på andre måter på grunn av sin egen usikkerhet ikke tør å følge (de latterlige lave) fartsgrensene her i landet så bør man vurdere andre transportmetoder
veien er for de som vil opp og frem, de som vil la livet passere i sakte film kan ta sykkelen (men ikke på veien vær så snill)
Det er vel også slik da, at de som ligger 10-15 under fartsgrense og nøler i alle situasjoner, muligens også er egoister? Der de insisterer på å hindre trafikkflyten?Joda - ultraegoistene krever alltid sitt, uansett hvor dårlige begrunnelser de har...
Er det å kjøre langt under fartsgrense og skaper lange køer et tegn på at en tar hensyn?Hvis man ikke kan ta hensyn og akseptere at andre trafikanter har andre prioriteringer så har man egentlig ikke noe i trafikken å gjøre.
10 under fartsgrensen betyr at du kommer 1 min senere frem pr mil enn om noen lå på grensen. Men du kjører selvsagt fordi dersom noen holder fartsgrensen også - eller hva?Er det å kjøre langt under fartsgrense og skaper lange køer et tegn på at en tar hensyn?
Regner med at du har lite behov for varer og forsyninger.Er det å kjøre langt under fartsgrense og skaper lange køer et tegn på at en tar hensyn?
Det er privat kjøring som er problemet. Varetransport er det forventet kjører saktere.Regner med at du har lite behov for varer og forsyninger.
En mengde varetransport har begrensinger i max hastighet mye lavere enn fartsgrensen på veien.
Der er jeg helt enig. Som MCfører kjører jeg i min komfortsone, og slipper alle med Super-SS-Rally-GT.... forbi meg så fort jeg kan.Veitrafikkloven sier tydelig at dersom en hindrer trafikken, skal en slippe denne forbi. Det er det svært få som tar til følge.
Helt enig i det siste. Det er ellers et godt prinsipp å anse seg selv som usynlig inntil det motsatte er bevist. Det gjelder egentlig alle kjøretøyer, men tohjulinger, gående og andre små kjøretøyer er veldig utsatt hvis de ikke blir sett.Der er jeg helt enig. Som MCfører kjører jeg i min komfortsone, og slipper alle med Super-SS-Rally-GT.... forbi meg så fort jeg kan.
Forøvrig, noen innlegg her har befestet min overbevisning som MCfører, at man alltid skal anse bilister som uberegnelige idioter.
Eneste måten å holde seg i live som mc fører..
Forøvrig, noen innlegg her har befestet min overbevisning som MCfører, at man alltid skal anse bilister som uberegnelige idioter.
Har aldri forstått at denne “flyten” skal ha eit naturleg innslagspunkt 5-10 km/t over sett fartsgrense, same kva.Problemet er jo at de ødelegger all flyt i trafikken.
Hjulene er endelig girfaktor mot underlaget, dimensjonen gir betydelig utslag og fartsmåleren i bilen er kalibrert for anbefalt dimensjon. Og i enkelte land er det forbudt å vise mer enn faktisk hastighet, som i Australia, hvorpå speedometeret settes til å vise litt lavere hastighet enn den egentlige. I Europa er det UNECE No. 39 som gjelder, med tilsvarende krav om at speedometeret aldri må vise lavere hastighet enn den faktiske, dermed får vi speedometer som viser høyere hastighet.Men det mest uforståelige for meg er at det ikke er krav til presise fartsmålere i bilene.
Det var vel du som lå fire meter fra bakstøtfangeren min og delvis blinket med lyshornet og delvis brukte fjernlys? Sorry at jeg kjørte 10 kmt under fartsgrensen, men det var tåke, glatt og veiarbeidsområde..Veitrafikkloven sier tydelig at dersom en hindrer trafikken, skal en slippe denne forbi. Det er det svært få som tar til følge.
Et korrekt kalibrert speedometer viser 2-3% for mye, ikke 5 - 10. Et unntak for opprinnelige Nissan Leaf som viste 8-10% for mye. Gjetter det var fordi de bilene var for ineffektive, så de ønsket å lure sjåførene til å kjøre saktere for å tøye rekkevidden noen ekstra km.Ja, enig. De overforsiktige, som gjerne ligger 10-15 under fartsgrense, ligger jo i realiteten enda mer under- pga at speedometeret viser 5-10% for mye. Dvs at i 90-sone, med 10 km under på speedometer, kjører de altså i noen få og 70. Når de da i tillegg bremser i hver eneste reelle òg innbilte sving, særlig der det kun er et felt i hver retning, adskilt av fysisk midtdeler... Drap i slike situasjoner burde ikke medføre straff, derimot stående ovasjoner.
Du lå bak meg på motorveien i dag. Jeg hadde cruisekontrollen på 100 km/t i 90-sonen, og gled forbi bilene som lå i høyre felt. Men der kom du, den beste sjåføren i verden, og hadde utvidede rettigheter. Derfor la du deg 0,5 sekunder bak meg og blinket med lysene. Men siden jeg er en så hinsides elendig sjåfør, gjorde jeg ingenting. Da jeg hadde passert et helt tog av biler i høyre felt, blinket jeg (det også fordi jeg er så dårlig til å kjøre bil), og la meg inn i høyre felt. Da klinket du jernet i bånn, tutet og hyttet(!) ved passering, siden du er så utrolig god til å kjøre, og dermed har slike rettigheter. God tur videre, jeg antar den blir hyggelig.Jeg kjører veldig mye, og tar igjen slike overforsiktige, nølende, blinde for trafikk bakfra, snegler i lyskryss og rundkjøringer, bremsende i absolutt alle svinger, med null akselerasjon flere titalls ganger på hver kjøretur. Min påstand er at dette er et langt større problem enn at enkelte kjører 10-15 kmt over angitte fartsgrense.
Tør en ikke kjøre i 90 i 90-sone med fysisk midtdeler (den er tydeligvis uhyre farlig), får en holde seg hjemme da.
Har opplevd det samme. Bilist som limte seg til bakre støtfanger, blinket med fjernlys, tutet. Målet var tydeligvis at jeg måtte kjøre på skogen så han kunne komme forbi. Jeg i fartsgrensen pluss 5 og det var altfor sakte. Han durte på og avsted, endelig, for å ikke lenge etter brase rett av veien og til skogs.Men så er det også alle de som besitter en sterkt overdreven tro på egne ferdigheter og kjører som de skulle stjelt bilen uansett føre og forhold, og som gjerne er livstidsvaksinert mot å se en annen bil foran seg, "Jeg har større og dyrere bil enn deg..." - de som i fullt alvor tror at bilens størrelse og pris definerer mannen i dem..
Midt på 80-tallet var jeg på tur sørover i slutten av juni, alene i bilen.. Jeg lå vel omtrent på fartsgrensen, da veien var svært svingete og hverken bred eller spesielt god...Et stykke nord om Majavatn kom det en Peugeot opp bak meg og begynte å trykke.. det var faktisk dårlige forhold for forbikjøring et langt stykke, men til slutt ble det nå et stykke hvor han greide å trykke seg forbi... noen kilometer senere kom jeg rundt en sving, og der lå karen på taket på et jorde, og et hysterisk tysk ektepar i en bobil sto på vegkanten og var helt fra seg... hastigheta rundt svingen hadde tydeligvis pressa kaksen delvis over i motgående felt.. det ble ikke kollisjon, men fart og unnamanøver sendte Peugeoten på skogen... ut krøp en relativt ung bilfører, ei ung dame og en liten unge.... shaken but not stirred.... ingen skadet fysisk...