Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sjekket litt statistikk. Var ikke snø der i 2022 eller 2021 heller.
    Ifjor var det historisk tidlig parkering for MC for min del så kanskje 2023 var litt spesiell?
    I 2011 kjørte jeg MC fra Oslo til Haugesund (Over Haukeli) på helt bare veier 16 November.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tenker denne nokså ettertrykkelig setter halen på grisen... kronikkforfatteren bør vite hva han snakker om - i motsetning til store deler av kommentariatet..

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Jeg tenker denne nokså ettertrykkelig setter halen på grisen... kronikkforfatteren bør vite hva han snakker om - i motsetning til store deler av kommentariatet..

Han var bedriftslegen min en periode, vi skulle definitivt hatt flere leger som ham.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.581
    Torget vurderinger
    2

Dette stemmer med min egen erfaring vedrørende effekten av dagens rammebetingelser for næringslivet. Dette har nok ikke slått helt inn i statistikkene som skrivebordsøkonomene (og AP/SP) legger til grunn, men vil ganske sikkert gjøre det i løpet av noen år.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.786
    Torget vurderinger
    1

Usikker på om en slik bakgrunn skal gi noen spesiell innsikt i dette temaet på et overordnet nivå. Arbeidsmedisin jobber stort sett med HMS og er i utgangspunktet ikke involvert i direkte sykemeldingsarbeid. Siden han også har vært bedriftslege er det også en stilling som jobber mest med HMS og generelle helsesjekker som en service til ansatte. I enkelte tilfeller er nok bedriftslegen involvert i saker der fraværet har bakgrunn i forhold på arbeidsplassen. Altså, mulig han har noen poenger, men dette skulle ikke bety noen spiker i kisten for debatten. Spesielt ikke siden noe av premisset virker å være kortere fravær med feber og "influensa". Dette er altså ikke det som driver verken sykefraværet eller kostnadene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.846
    Regjeringens kutt i forskning og utvikling bærer frukter. Det samme kan sies om næringslivet. Vi havner stadig lenger ut i bakleksa.

Norske selskaper sakker etter: Spotify mer verdt enn Equinor | DN

Saken oppsummert
    • Norske selskaper taper terreng blant de største nordiske børsnoterte selskapene, med kun Equinor og DNB igjen på topp 30-listen.
    • Mens de norske børsvinnerne er i tradisjonelle næringer, har svenske og danske en rekke teknologi- og farmasibedrifter på topp
    • Regjeringen kutter bevilgninger til forskning og utvikling, mens norske bedrifter ligger langt bak EU-snittet i satsing på forskning og utvikling.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.232
    Torget vurderinger
    1
    Regjeringens kutt i forskning og utvikling bærer frukter. Det samme kan sies om næringslivet. Vi havner stadig lenger ut i bakleksa.
    Nei, hva er dette for noe tull? I følge vår rødgrønne regjering og deres heiagjeng her inne, går alt så meget bedre her i Kongeriket om dagen.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.256
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Usikker på om en slik bakgrunn skal gi noen spesiell innsikt i dette temaet på et overordnet nivå. Arbeidsmedisin jobber stort sett med HMS og er i utgangspunktet ikke involvert i direkte sykemeldingsarbeid. Siden han også har vært bedriftslege er det også en stilling som jobber mest med HMS og generelle helsesjekker som en service til ansatte. I enkelte tilfeller er nok bedriftslegen involvert i saker der fraværet har bakgrunn i forhold på arbeidsplassen. Altså, mulig han har noen poenger, men dette skulle ikke bety noen spiker i kisten for debatten. Spesielt ikke siden noe av premisset virker å være kortere fravær med feber og "influensa". Dette er altså ikke det som driver verken sykefraværet eller kostnadene.
    Likefullt kommer forslaget om karensdager opp støtt og stadig.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.786
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men det er også mye kort fravær som åpenbart ikke er slik sykdom. Uansett finnes det ikke noe fasit på hva som er rett. Personlig synes jeg det er merkelig at man kan være borte fra jobb uten at det er en eneste krone i egenandel uansett årsak.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Du vinkler dette feil. Det er ikke skolene som forsvinner, men folkene. Folkene i bygda har flyttet til byen. Skoletilbudet er der i dag, men skolene står igjen halvtomme. Halvtomme skoler slås sammen av økonomiske årsaker.

Distriktspolitikken har blitt Norges dyreste hobby, på linje med U-hjelp og klimasaken. Hvem skal ut, mener du?
    Sjølv om befolkningsnedgangen er der, er det delvis eit vikarierande argument i denne samanhengen. Klart: ein meir desentralisert struktur i seg sjølv er dyrare enn ein (meir) sentralisert. Iallfall dersom om det er ledig kapasitet på sentrale skular. Og iallfall så lenge hybelkostnader er delt mellom stat og foreldre. Sjølvsagt.

Når fylka har bygd ut eit desentralisert tilbod, i takt med at vgs i praksis er obligatorisk, så har det med ei klar oppfatning av at det å bu heime, og gå på skule ikkje så frykteleg langt unna, er eit gode. Eg trur dei aller fleste er einige i det. Også at det er positivt for eit lokalsamfunn å ha ein skule.

Men Lom, som det har vore skrive mest om, er ikkje halvtom. Berre liten.

At dei vel å spara pengane på å sentralisera, kanskje heller enn å leggja ned kreative linjer eller redusera fagtilbodet (alle vil kutta "Musikk, dans og drama"-linjer, td, det er skikkeleg dyrt og produserer heller ikkje faglærte arbeidarar): Det er eit politisk val. Akkurat som det er eit politisk val at kutta kjem i vgs-tilbodet.

Greitt nok, det er det vi har fylkeskommunen til - å ta slike val (då er det opning for at dei kan vera dumme, også). Men dei burde ha mage nok til å seia at det er det dei gjer, og ikkje bruka SSB-framskrivingar som ein fasit på korleis strukturen bør vera i dag.

Kva kommunestyret i Vågan tenkte på då dei vedtok å byggja ein skule til 87 mill for eit faktisk elevgrunnlag på 24, er eg meir usikker på, og eg er usikker på om det burde vera lov å vera så dum.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kva kommunestyret i Vågan tenkte på då dei vedtok å byggja ein skule til 87 mill for eit faktisk elevgrunnlag på 24, er eg meir usikker på, og eg er usikker på om det burde vera lov å vera så dum.
    Godt spørsmål. De ble jo advart, men SP-ordfører støttet av AP, SV og Rødt.
    Ordfører Frank Johnsen vil ikke si noe om hvor pengene skal hentes før det fullstendige budsjettet legges frem på mandag.

Men han sier de er helt enige om at ny skole – det blir det.

– Nå har posisjonen hatt sitt første budsjettmøte. Vi er enige om å legge skolen inn i budsjettet igjen. Vi håper å komme i gang så raskt som mulig til neste år.

Men også han innrømmer at det er med en viss bismak.

– På en måte føles det godt. Men samtidig øker vi lånegjelden ytterligere. Jeg vet vi må betale det tilbake.

– Er du bekymret for økonomien i kommunen?

– Ja, absolutt. Vi har akkurat åpnet ny skole og barnehage i Kabelvåg til vel 310 millioner i kostnad. Det er klart at dette merkes godt.
    Så rett inn på Robek-lista, kommunenes versjon av Luksusfellen.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.958
    Er det ulovleg å uttale seg kritisk offentleg?

Tja, veldig mange av oss har jo en lojalitetsplikt i forhold til arbeidsgiver, i min arbeidsavtale så står blant annet:

Brudd på lojalitetsplikt kan for eksempel foreligge dersom
    • arbeidstaker uttaler seg sterkt kritisk og på sviktende grunnlag om arbeidsgivers virksomhet
    Å skrive på facebook at arbeidsgiver og ledere dekker over lovbrudd er jo ganske drøyt, selv om det skulle være sant. Sosiale medier bør jo generelt ikke være fora for slikt.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.581
    Torget vurderinger
    2

Norske selskaper sakker etter: Spotify mer verdt enn Equinor | DN

Saken oppsummert
    • Norske selskaper taper terreng blant de største nordiske børsnoterte selskapene, med kun Equinor og DNB igjen på topp 30-listen.
    • Mens de norske børsvinnerne er i tradisjonelle næringer, har svenske og danske en rekke teknologi- og farmasibedrifter på topp
    • Regjeringen kutter bevilgninger til forskning og utvikling, mens norske bedrifter ligger langt bak EU-snittet i satsing på forskning og utvikling.
    Det kan legges til at EU-snittet i satsing på forskning og utvikling (og innovasjon) også er alt for lavt, langt bak USA og Kina.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det ulovleg å uttale seg kritisk offentleg?

Nei, men injurier er ikke lov.
    1730296064030.png

Det forstår jeg. Her beskylder hun enkeltpersoner, ledere i en bestemt avdeling, for å bruke «store deler» av arbeidstiden på å «mikse og triske», «dekke over for hverandre», «lovbrudd og andre ting». Avskjed vil være en mild reaksjon. Hun kan bli saksøkt med krav om å betale erstatning til lederne for dette. Som leder lever man av sitt gode navn og rykte, og er helt avhengig av den tilliten man har i organisasjonen. Beskyldninger som dette vil ha reelle økonomiske konsekvenser for den det går ut over, dvs grunnlag for erstatningssøksmål også etter norsk rettspraksis.

Start med menneskerettighetserklæringens §12.
    1730299857851.png
    Fortsett her:
    1730300098590.png
    Og da blir det kanskje tydeligere hvorfor jurister er involvert.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det står at hun har vært langtids sykemeldt over 2 år så dette er kanskje bare toppen av isfjellet...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.420
    Joda, men det er også mye kort fravær som åpenbart ikke er slik sykdom. Uansett finnes det ikke noe fasit på hva som er rett. Personlig synes jeg det er merkelig at man kan være borte fra jobb uten at det er en eneste krone i egenandel uansett årsak.
    Jeg var hjemme en dag i forrige uke, og jeg skammer meg (not) Småfrøs og svettet om hverandre og hodet pakket inn i bomull. Armer og ben fungerte, så jeg kunne ha karret meg på jobb, men ville mest ha gått i veien for de andre. En dags hvile og 14 timer søvn gjorde susen.
    Jeg tror arbeidskjøperen min er glad for at jeg jobbet 100% fire dager den uken fremfor at jeg hadde truet meg på jobb og vært 15% effektiv hele uken.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det står at hun har vært langtids sykemeldt over 2 år så dette er kanskje bare toppen av isfjellet...
    Formodentlig. Det arbeidsforholdet kunne allerede vært avsluttet uten ytterligere seremoni for et år siden, hvis det var klart for arbeidsgiver at hun neppe ville komme tilbake i vanlig jobb.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.177
    Står litt her...

Arbeidstakers ytringsfrihet

Ytringsfriheten er en grunnlovsfestet menneskerettighet. Hovedprinsippet er at alle kan ytre seg fritt på egne vegne, og at virksomheten bestemmer hvem som uttaler seg på virksomhetens vegne. Den ansattes lojalitetsplikt beskytter bare mot ytringer som på en illojal måte skader arbeidsgivers rettmessige og saklige interesser. Lojalitetsplikten innebærer ingen generell adgang til å regulere eller sanksjonere ansattes ytringer. Arbeidsgivere kan derfor ikke slå ned på ytringer fordi de oppfattes som uønskede eller uheldige. Uttalelser som ikke er underlagt taushetsplikt og som i hovedsak gir uttrykk for arbeidstakerens egne oppfatninger vil vanligvis være tillatt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hennes problem her er at hun ikke uttalte seg om arbeidsgiver, virksomheten, men rettet beskyldninger om ulovligheter mot identifiserbare enkeltindivider som har bestemte lederroller i den virksomheten. Det er ikke berettiget kritikk av arbeidsgiver, men offentlige injurier mot personer. Det er en helt annen ting.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.786
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var hjemme en dag i forrige uke, og jeg skammer meg (not) Småfrøs og svettet om hverandre og hodet pakket inn i bomull. Armer og ben fungerte, så jeg kunne ha karret meg på jobb, men ville mest ha gått i veien for de andre. En dags hvile og 14 timer søvn gjorde susen.
    Jeg tror arbeidskjøperen min er glad for at jeg jobbet 100% fire dager den uken fremfor at jeg hadde truet meg på jobb og vært 15% effektiv hele uken.
    Anekdote som ikke er overførbar til det massive norske sykefraværet. Ingen mener at man ikke skal være hjemme når man er syk og det er vel heller ingen som mener at syke folk skal skamme seg. Det er vel heller ingen logikk i at du skulle vært 15% effektiv resten av uken siden du ble frisk etter en dag? Eller kanskje biologien er anderledes hos arbeidstakere enn hos selvstendig næringsdrivende som har null i inntekt når man faktisk ikke er på jobb. Det hadde vel heller ikke vært spesielt merkelig om du hadde fått en litt lavere lønn denne dagen som du ikke jobbet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Anekdote som ikke er overførbar til det massive norske sykefraværet. Ingen mener at man ikke skal være hjemme når man er syk og det er vel heller ingen som mener at syke folk skal skamme seg. Det er vel heller ingen logikk i at du skulle vært 15% effektiv resten av uken siden du ble frisk etter en dag? Eller kanskje biologien er anderledes hos arbeidstakere enn hos selvstendig næringsdrivende som har null i inntekt når man faktisk ikke er på jobb. Det hadde vel heller ikke vært spesielt merkelig om du hadde fått en litt lavere lønn denne dagen som du ikke jobbet.
    Det kan tyde på at bilogien i statsforvaltningen avhenger ganske mye av hvor man jobber. Her er sykefravær i ymse statlige departementer, viser kun for kvinner siden menns i de tilsvarende departementene er jevnere og selvsagt mye lavere

1730307924167.png

Øverst og nedover:
    - Arbeid og sosial
    - Justis og beredskap
    - Finans
    - Utenriks
    - Olje og energi

Mønsteret er i all hvoedsak det samme om man gruppere etter alder (16-34, 34-59, 60-69). Det er ikke speseilt lett å se noen grunn til at kvinner i Arbeids- og sosial skal ha dobbelt så høyt legemeldt sykefravær som UD/Olje og energi.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Det er rart med det.
    Desto rikere Norge blir, desto vanskeligere er det å forsvare og beholde ordninger vi har hatt i lang tid.
    Full lønn under sykdom fra 1978 er plutselig et problem.
    Egenandel ved legebesøk stiger alltid mere enn inflasjonen
    Nesten alle våre veier er bompengveier.
    Strøm og nettleie er ikke lenger et offentlig tilbud til befolkningen, men selges til "markedspris"
    Vannavgiften og andre kommunale avgifter stiger i rekordfart.
    Idrettstilbud til unge blir stadig dyrere.

Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.126
    Torget vurderinger
    4
    Nå er arbeidsmoralen i oljå bra da! :LOL:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.581
    Torget vurderinger
    2

Fall i produktivitetsutvikling: At utviklingen gjør oss litt mer effektive hvert år, at vi kan produsere litt mer med mindre innsats, er den viktigste årsaken til vekst og velstandsutvikling.

Produktivitetsutviklingen har vært fallende i Vesten siden årtusenskiftet, men spesielt nitrist i Norge og EU. Her hjemme har flere av våre viktigste næringer til tider hatt negativ produktivitetsutvikling i lange perioder, eksempelvis byggnæringen. Med andre ord blir ting dyrere og mindre effektivt over tid. Dette gjør oss alle fattigere.

De siste 5–6 årene har Norge/EU knapt hatt positiv produktivitetsutvikling, mens USA over tid har klokket inn betydelig bedre enn oss, faktisk dobbelt så høyt de siste 25 år. Ser vi på BNP-tall og reallønnsvekst blir de praktiske konsekvensene synlige. I 2011 var europeisk BNP på 92 prosent av det amerikanske – i 2023 er tilsvarende tall 66 prosent. Pr. innbygger produserer nå europeere bare litt over 50 prosent av verdiene hver amerikaner klarer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.420
    Kanskje begynne å bytte litt om på forholdet mellom de som produserer varen og de som flytter papirer?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er noe merkelig med disse betraktiningene rundt produktivitet og effektivitet innen administrasjon og offentlig forvaltning.. hvordan måler man produktivitet ved papirforflytting ? Ved ren produskjon er det jo enkelt nok å telle antall produserte enheter, men når arbeidet består av saksbehandling, utredning osv ?
    Hvordan måler man produktivitet hos mellomlederskiktet hvor jobben ofte består av å sende rapporter opp/ned til hverandre - ofte om effektiviteten hos de som faktisk produserer noe, - også utredning og saksbehandling??

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.180
    Torget vurderinger
    2
    • Haha
    Reaksjoner: tkr

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke tid til å lese artikkelen. Er det et utvalg av landets partitopper den handler om?
    Hvis nordmenn generellt er naive, hvor naiv går det an å bli ?, som politiker, som økokrimsjef, som kriminell, som vanlig nordmann???

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.581
    Torget vurderinger
    2

Veksten i fondsbransjen er en global trend. Denne trenden vil fortsette. PwC anslår at fond innen 2027 vil holde en forvaltningskapital på over 147 trillioner dollar globalt.

Våre naboer i Sverige er på offensiven, og vil ta del i denne veksten. Der jobbes det med tiltak for å styrke rammevilkårene for fondsbransjen og erstatte utdatert infrastruktur for fond. Blant annet vurderer svenske myndigheter å åpne for særskilte selskapsformer med variabel kapital for fond, noe som vil senke kostnadene for fondsinvestorene samtidig som det vil styrke den svenske fondsbransjen i den internasjonale konkurransen.

Det er neppe tilfeldig at Sverige vurderer slike grep. Myndighetene i Irland har de siste 30 årene satset på fondsbransjen, og fått solid avkastning. Fasit for Irland i 2023 var over 37.000 sysselsatte og direkte skatteinntekter på over 11 milliarder kroner (Indecon/Irish Funds). I Irland er fond en industri. Samtidig flagger norske fond og forvaltere ut grunnet dårlige rammevilkår.

Målet er ikke å skape et skatteparadis, men å øke fremtidige skatteinntekter fra det som kan bli en av Norges viktigste bransjer i fremtiden
    Tilsvarende sysselsetting og inntekter vil ikke erstatte Norges fremtidige tap av oljeinntekter alene, men det vil være et steg i riktig retning. Norge har allerede sterke aktører innen kapitalforvaltning, også statlig gjennom Norges Bank Investment Management (NBIM) og Folketrygdfondet, og vi har derfor en unik mulighet til å bygge videre på den kapitalen og kompetansen vi allerede besitter.
    https://finansavisen.no/artikkel/8191261
    I flere år har fondsbransjen prøvd å gjøre myndighetene oppmerksomme på dårlige rammebetingelser. Nå har flere fått nok og rømmer landet.
    Det er i denne sammenheng flere grep som kan vurderes for å styrke norsk fondsindustri. Her er forslag til tre enkle grep:

• Vedta et regelverk som åpner for etablering av særskilte selskapsformer for fond, med variabel kapital og muligheten for fondsstrukturer med underfond, mv.
    • Opprettholde finansieringen av Finanstilsynet, slik at det kan fortsette det gode arbeidet med tilsyn av og tilrettelegging for den norske fondsbransjen.
    • Vedta et stabilt skatteregime for fond, som gir bransjen forutsigbarhet og et «level playing field» i konkurransen om internasjonale fond og forvaltere. Målet er ikke å skape et skatteparadis, men å øke fremtidige skatteinntekter fra det som kan bli en av Norges viktigste bransjer i fremtiden.
    Om Norge på lang sikt klarer å bli like suksessfullt som Irland og Sverige er uvisst, men vi bør som et minimum unngå at de fondene og forvalterne vi har flykter landet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men, men, slike «rikinger» vil man ikke ha i Norge. Det er en villet politikk at fondsbransjen skal forlate landet. Et uforutsigbart og ustabilt skatteregime ser ut til å være et virkemiddel for å nå det målet. Det vi skal «leve av etter oljen», ihvertfall om nåværende regjering får fortsette på samme kurs, er AFP og AAP. Forvaltningen av de sparepengene får heller skje i utlandet.
    (Om man skal være helt presis: Offentlige utgifter, inkludert utbetalinger til private, utgjør 62 % av fastlands-BNP. 23 % av statsbudsjettet er bruk av sparepenger fra Oljefondet.)

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Det er i denne sammenheng flere grep som kan vurderes for å styrke norsk fondsindustri. Her er forslag til tre enkle grep:
    Eg forstår dette er ein kampanje.

Kva er nedsida? Eller, spurt på ein annan måte, kvifor har korkje Solberg- eller Støre-regjeringa gjort noko med dette?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Eller, spurt på ein annan måte, kvifor har korkje Solberg- eller Støre-regjeringa gjort noko med dette?
    Mest sannsynelig fordi de ikke har brydd seg. Det ser man også av Findep sin passivitet ang rentefondene som har vært i media, men nå som de flagger ut så våkner de plutselig etter flere års dvala fordi det da blir politisk sensitivt (kanskje). Det særnorske regelverket rammer også primært rentefond og det er det knapt noen som har brydd seg om de siste årene pga 0-rente men nå har volumene økt ganske betydelig i den aktivaklassen. Som norsk nordmann er det generelt ikke noe problem å kjøpe utelandske ETFer (børsnoterte fond). Nordnet har en bråte av de, men utvalget av utenlandske rentefond med norske rentepapirer eller i det minste uten valutarisiko finnes rimelig nok ikke.

Fondssparing i stor skala er også en ganske ny oppfinnelse i Norge - den har fått en boost av ordningen med tjenestepensjon men også generelt økt bevissthet i befolkningen om at det faktisk finnes alternativer til banksparing og de siste årene er det sikkert mange som har hørt fra en bekjent hvor mye avkastning det har vært og hevet seg på selv. Svenskene ligger langt foran her.

Hvordan folk investerer i en nasjon er ganske kulturelt betinget, i Norge har eiendom vært den hellige gral i lang tid, også for private.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn