Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke bare kriminalitet som koster enorme summer:
    […]
    – Det er mange familier med store barneflokker. Mange har traumer, mange har store fysiske og psykiske plager på bakgrunn av den tilværelsen de har ført, fortsetter hun.
    Legg gjerne til at disse kanskje blir bosatt i en eller annen distriktskommune ved ankomst, men flytter til mer sentrale strøk så fort de kan. Men de “sentrale” kommunene må forholde seg til Vedums budsjettkutt og omfordeling, ikke til det raskt økende behovet for kommunale tjenester i randsonen rundt Oslo. Det vil gå som det må gå.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Legg gjerne til at disse kanskje blir bosatt i en eller annen distriktskommune ved ankomst, men flytter til mer sentrale strøk så fort de kan. Men de “sentrale” kommunene må forholde seg til Vedums budsjettkutt og omfordeling, ikke til det raskt økende behovet for kommunale tjenester i randsonen rundt Oslo. Det vil gå som det må gå.
    Nå har vi hatt barn i skolen i drøyt 15 år i Bergen, og man får jo et greit innblikk i hvilke barn det er som har ekstra utfordringer og hvor mye ekstra ressurser det går.
    Forrige foreldremøte vi var på så var det tre tre tolker i salen. Min bekymring er jo at alle disse elevene som trenger ekstra hjelp - tar ressurser vekk fra undervisningen til de andre - det er jo en klassisk SV/AP sak at man bruker alle ressursene på de svakeste og resten må mer eller mindre greie seg selv. Ser man på den faglige utviklingen i skolen går det jo ikke bra.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.897
    Sted
    Sunnmøre
    Min bekymring er jo at alle disse elevene som trenger ekstra hjelp - tar ressurser vekk fra undervisningen til de andre - det er jo en klassisk SV/AP sak at man bruker alle ressursene på de svakeste og resten må mer eller mindre greie seg selv. Ser man på den faglige utviklingen i skolen går det jo ikke bra.
    Som mange andre kommunar er også min i temmeleg trong situasjon. Det handlar sjølvsagt om skrinne løyvingar frå staten, men også om det eg meiner har vore eit for høgt investeringsnivå i åra som har gått. Det har sjølvsagt vore gode intensjonar bak alle investeringane - skular, symjehall, idrettshall og tomter til tilflytting,* men til saman har det vorte ganske (for) mange pengar.

Altså må det takast kutt overalt i budsjettet, og planen var å ta det i ikkje-pålagde tenester, i oppvekstsektoren slikt som:

- Litt over minimumsbemanning på småbarnsavdeling i bhg
    - To kontaktlærarar i 1-4. klasse (det er klassar med ca. 30 elevar i kvar)
    - Kutt i intensiv leseopplæring 1-4. klasse
    - Kutt i logopedtenesta
    - Kutt i SFO-tilbodet

Alt dette aukar slitasjen på både vaksne og barn, og vil sannsynlegvis utløysa fleire einskildvedtak om spesiell tilrettelegging. Slike utløyser ekstra ressursar, og dei kan ikkje kommunen sno seg unna eller kutta, og kostnaden på lang sikt vert sannsynlegvis større. Så, ja: då går det med veldig mange ressursar til dei svakaste, i staden for breie tiltak som kjem fleire til gode. Allereie for 10-15 år sidan byrja eksplosjonen i tilvisingar til PPT.

Akkurat her, i år, vart resultatet eit massivt foreldreopprør som tvang formannskapet til å bruka litt meir av disposisjonsfondet ("sparepengane") og droppa dei verste tiltaka. Det går nokre år, men ikkje i uendeleg mange år på rad.

--
    * Vestlandet er notorisk vanskeleg, sjølv i ganske små bygder. Tilsynelatande burde det vera enormt med plass, men når du tek vekk dyrka mark og skredfare, er det ofte lite plass att til nye tomter. Dessutan flyttar ingen på bygda for å bu i blokk. Det betyr at det er temmeleg stor utgift for kommunen å leggja til rette for nybygging.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    96
    Nei, det er triste tall. Viktig å få med seg en del nyanser allikevel; det er verstingene som skaper tallene, dvs, det er ikke slik at alle unge menn fra Somalia gjør noe galt hele tiden, men noen få av dem har 100 siktelser.
    Sånn ellers er det typisk FrP å si at Jeppe drikker, men ikke spørre hvorfor. FrP er konstant ute etter syndebukker, de skaper splittelse fremfor kunnskap. "Hvem?" er et veldig ufullstendig og lite interessant spørsmål som lærer oss fint lite, mens "Hvorfor?" (mitt favorittord!) er av betydelig større interesse.
    For først når vi vet en del om hvorfor, kan vi gjøre noe med problemet. Ved å stoppe ved hvem-spørsmålet, skaper vi bare flere problemer.
    På et eller annet tidspunkt så bør vi kanskje tenke på å begrense innvandringen som skaper så store problemer. Om vi ikke gjør noe nå, og det nytter ikke lenger med bare prat, så har vi snart et mini Rinkeby eller to i Oslo.
    Hvorfor er somaliere og palestinere kraftig overrepresentert spør du. Jeg tror egentlig at de fleste kan komme på noen årsaker, men mulig det krasjer med ønsketenkningen enkelte har.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    96
    Vi har mye av svaret allerede, og det er ikke "fordi Somalia".
    Hovedårsakene er bl.a. manglende oppdragelse, bakstreverske og primitive handlingsmønster, æresbegreper, kulturell arv og en mangel på evne, eller vilje, til å tilpasse seg. Mens trangboddhet og fattigdom sikkert kan spille en viss rolle, men tillegges alt for mye vekt pga. berøringsangst og politisk korrekthet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.617
    På et eller annet tidspunkt så bør vi kanskje tenke på å begrense innvandringen som skaper så store problemer. Om vi ikke gjør noe nå, og det nytter ikke lenger med bare prat, så har vi snart et mini Rinkeby eller to i Oslo.
    Hvorfor er somaliere og palestinere kraftig overrepresentert spør du. Jeg tror egentlig at de fleste kan komme på noen årsaker, men mulig det krasjer med ønsketenkningen enkelte har.
    Er enig i at innvandring bør begrenses før en ender med å importere problemet som fikk dem til å rømme hjemlandet i første omgang. Integrering er tvingende nødvendig for å få dette til å funke.
    Hvorfor, ja. Det er mange drivere her. Ingen er så lavt sysselsatt som somalierne, få har en like traumatisk bakgrunn som dem, og det er stor mangel på utdannelse. Og selvsagt er en patriarkalsk kultur med stor motvilje mot det liberale Norge også en driver.
    Et annet interessant trekk med somaliere i Norge, er at ingen andre grupperinger er like fornøyde med Norge som dem, heller!

Og, som nevnt, det er et fåtall somaliere som står for majoriteten av det høye antallet anmeldelser. Det er disse enkeltpersonene ("verstingene") man må gå etter, ikke etter gruppen somaliere, som sådan, da hver og en av dem skal ha samme rett til et fritt liv som deg og meg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.617
    Hovedårsakene er bl.a. manglende oppdragelse, bakstreverske og primitive handlingsmønster, æresbegreper, kulturell arv og en mangel på evne, eller vilje, til å tilpasse seg. Mens trangboddhet og fattigdom sikkert kan spille en viss rolle, men tillegges alt for mye vekt pga. berøringsangst og politisk korrekthet.
    Manglende oppdragelse i et land som er en eneste stor tragedie. Den kulturelle siden av det skal det ikke kimses av, men det andre du påpeker er vel i stor grad dine egne spekulasjoner. Les linkene jeg la inn for å få et litt mer nyansert syn på dette.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    96
    Manglende oppdragelse i et land som er en eneste stor tragedie. Den kulturelle siden av det skal det ikke kimses av, men det andre du påpeker er vel i stor grad dine egne spekulasjoner. Les linkene jeg la inn for å få et litt mer nyansert syn på dette.
    Selvsagt er det min høyst subjektive oppfatning.
    Men jeg har sett nok til å mene noe.
    En ting kan vi sikkert være enig i, og det er at om disse ungdommene hadde fått en bedre start på livet så ville mye sett annerledes ut.
    Det er vanskelig å gjøre noe når unga er 12-13 år gamle. Da er fundamentet lagt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og, som nevnt, det er et fåtall somaliere som står for majoriteten av det høye antallet anmeldelser. Det er disse enkeltpersonene ("verstingene") man må gå etter, ikke etter gruppen somaliere, som sådan, da hver og en av dem skal ha samme rett til et fritt liv som deg og meg.
    Dette fåtallet er nok ikke så lite som du vil ha det til - det er jo bare verstingene som havner i statistikken, men det er nok mange rundt som i større eller mindre grad bidrar - altså ved å ikke støtte opp under norske verdier, lov og rett, tillit til offentlige myndigheter osv.

Jeg ser at du hele tiden prøver å bortforklare alle problemer med at det er noen få dårlige epler - men jeg tror dessverre problemet er medbragt kultur som er mye verre å få bukt med.

Integrering er jo et fint ord - og det har vel vært venstresiden sin løsning i 30 år - uten at noen noe sted i verden har fått det til å funke. Men det er fortsatt det som er løsningen forstår jeg....

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.200
    Torget vurderinger
    4
    Er bare å se på bruken av hijab nå i forhold til 20 år siden så ser man jo hvor det går

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.617
    Dette fåtallet er nok ikke så lite som du vil ha det til - det er jo bare verstingene som havner i statistikken, men det er nok mange rundt som i større eller mindre grad bidrar - altså ved å ikke støtte opp under norske verdier, lov og rett, tillit til offentlige myndigheter osv.

Jeg ser at du hele tiden prøver å bortforklare alle problemer med at det er noen få dårlige epler - men jeg tror dessverre problemet er medbragt kultur som er mye verre å få bukt med.

Integrering er jo et fint ord - og det har vel vært venstresiden sin løsning i 30 år - uten at noen noe sted i verden har fått det til å funke. Men det er fortsatt det som er løsningen forstår jeg....
    Du misforstår. Jeg bortforklarer IKKE, jeg sjekker hva som faktisk er realitetene, spekulasjonene er det helt andre som står for.

Og FAKTA er at det selvsagt ikke er så enkelt som at en jævelig stor andel av somalierne er kriminelle, det er noen flere sider av dette her:

Enheten "siktelser mot person" omfatter i statistikken over etterforskede lovbrudd hvert enkelt av de oppklarte lovbruddene der den siktede personen er utpekt som antatt gjerningsperson gjennom påtalemyndighetens avgjørelse. Hvis ett lovbrudd er begått av to eller flere personer sammen vil det i statistikken telles en siktelse for hver av personene. I saker der mange personer har vært med på å begå lovbrudd sammen mot mange personer, vil dette kunne generere veldig mange siktelser og påvirke statistikken for enkeltland i stor grad. Et tenkt tilfelle av bedrageri med 10 ofre begått av 10 gjerningspersoner med en gitt landbakgrunn vil i statistikken kunne bli til 100 bedragerisiktelser mot personer med denne landbakgrunnen. Ulike praksiser for registrering av saker i ulike politidistrikt vil også lettere kunne påvirke denne statistikkenheten enn når siktede personer telles uavhengig av antall lovbrudd.
    Det er en stor mengde if's and but's i de tallene Listhaug bruker både kunnskapsløst og skruppelløst, og med sin fremgangsmåte skaper et falskt inntrykk av grupperinger, og dermed øker motsetninger i samfunnet. SSB er selv ikke videre imponert over hvordan Listhaug fremstiller det:

Les gjerne undersøkelsen hun benytter her:

Og når du hevder at ingen land i verden har fått til integrering, så er sannheten at Norge er blant de beste i klassen også her, kriminaliteten blant innvandrere i Norge er mye lavere enn i de aller fleste andre land. Problemet oppstår når systemet overbeslastes, og antallet nye innvadrere blir for stort. Det er klart det finnes en grense for hva et lite land kan få til, og jeg tror vi er nær den grensen nå. Det gjelder ikke bare Norge, det gjelder vel på mange måter verden som helhet. Det er for mange folk som utsettes for faenskap, og dette skaper en stor mengde mennesker i drift. Det er i utgangspunktet et uløselig problem og fullt av dilemmaer.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Regjeringskameratene prater og prater samtidig som de kriminelle ler av hva de risikerer.
    De 2 som knivstakk en homofil i Oslo sentrum for en stund siden hadde faktisk fått et pålegg om å holde seg borte fra sentrum på grunn av andre kriminelle aktiviteter, men tenk det, de trosset pålegget og oppsøkte sentrum og brukte kniven likevel.

Desverre må vi sette flere i fengsel av hensyn til oss andre som ikke er kriminelle. Vi må bli betydelig hardere i klypa uansett hudfarge, etnisitet, whatever. Likhet for loven er ekstremt viktig. Og alder ? En 14 åring i dag er langt mer utviklet enn det vi var for 50 år siden.

Og det må selvfølgelig brukes mer ressurser på idrett, fritidsklubber, osv. Det sier seg selv.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    96
    Det må bli slutt på at 14 åringer kan drepe ustraffet. Det er svært skremmende.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.617
    Det må bli slutt på at 14 åringer kan drepe ustraffet. Det er svært skremmende.
    De siste 10 årene har det vært totalt 3 tilfeller av gjerningspersoner under 15 år som har begått drap. Og tro bare ikke at de ikke har blitt ivaretatt på noen måte. Det viktigste for samfunnet, er at de kommer seg ut av et åpenbart elendig handlingsmønster, og fengsel viser seg ikke som en åpenbar løsning i så måte.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.592
    Vi har mye av svaret allerede, og det er ikke "fordi Somalia".
    Jeg er ikke sikker på hva du egentlig mener med det, men det er nok vanskelig å underslå utfordringene med å skulle integrere mennesker fra klanbaserte samfunn i ett som er basert på institusjoner. Og å få folk som lever etter ære til å plutselig skulle leve etter regler.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.617
    Jeg er ikke sikker på hva du egentlig mener med det, men det er nok vanskelig å underslå utfordringene med å skulle integrere mennesker fra klanbaserte samfunn i ett som er basert på institusjoner. Og å få folk som lever etter ære til å plutselig skulle leve etter regler.
    Det er den kulturelle driveren, ja.
    Men det er betydelig flere drivere enn dette. Somaliere er også blant de mest traumatiserte og lavt utdannede som kommer hit som flyktninger. De har også en demografisk sammensetning med stor andel unge menn (bl.a. av den kulturelle driveren, er det rimelig å anta).
    Uansett årsak - virkning, er det helt urimelig å anbefale kollektiv avstraffelse, ettersom det også blant somaliere er et lite fåtall som står for den overveiende del av anmeldelsene.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.592
    Jeg ser heller ikke stort annet enn bare nedsider ved å bevege seg i retning en politistat; det er mer enn nok empiri i verden på at en hard justispolitikk og et brutalt politi bare gir mer brutalitet også andre veien. I favelaen i Rio og slummen i Manila har politiet regelrette dødsskvadroner uten at det har ført til annet enn mer vold og utrygghet for alle som bor der. Men når det kommer til innvandring fra kulturer og samfunn som er diametralt forskjellige fra vårt eget, så er det nok etter hvert også ganske mye empiri som tyder på at det ikke fungerer særlig godt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.617
    Jeg ser heller ikke stort annet enn bare nedsider ved å bevege seg i retning en politistat; det er mer enn nok empiri i verden på at en hard justispolitikk og et brutalt politi bare gir mer brutalitet også andre veien. I favelaen i Rio og slummen i Manila har politiet regelrette dødsskvadroner uten at det har ført til annet enn mer vold og utrygghet for alle som bor der. Men når det kommer til innvandring fra kulturer og samfunn som er diametralt forskjellige fra vårt eget, så er det nok etter hvert også ganske mye empiri som tyder på at det ikke fungerer særlig godt.
    Ja, og som nevnt finnes det en tålegrense for innvandring generelt, og spesielt om det er en ressurskrevende variant. Den generelle opplevelsen er vel at vi er i ferd med å stange mot taket mht. sistnevnte. Dette er et verdensomspennende problem, og sånn sett slipper vi MYE billigere unna enn nasjoner som har krig / borgerkrig i nabolandet. Hva skal verden finne på med den eneorme mengden mennesker som lever under uverdige forhold, og gjentatte ganger utsettes for overgrep, bomber og tortur? For meg ser dette nærmest ut som et uløselig problem, ettersom menneskeheten har et lavt toleransenivå før det tys til vold. Krigerseke og imperialistiske tankesett gjennomsyrer alt for mange nasjonale ledere rundt omkring. Og dette har vi faen ikke tid til, det er ALT for mange andre utfordringe å løse, om vi ikke også er nødt til å ta veien om masse unødig krig og undertrykkelse.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du misforstår. Jeg bortforklarer IKKE, jeg sjekker hva som faktisk er realitetene, spekulasjonene er det helt andre som står for.
    Så bra – realitetene er jo helt åpenbare

Og FAKTA er at det selvsagt ikke er så enkelt som at en jævelig stor andel av somalierne er kriminelle, det er noen flere sider av dette her:
    Vel – i forhold til for eksempel etnisk norske så er det jo akkurat det fakta viser.

Det er en stor mengde if's and but's i de tallene Listhaug bruker både kunnskapsløst og skruppelløst, og med sin fremgangsmåte skaper et falskt inntrykk av grupperinger, og dermed øker motsetninger i samfunnet. SSB er selv ikke videre imponert over hvordan Listhaug fremstiller det:

Tja – de presiserer vel bare litt tallene. Det endrer jo ikke bilde noe særlig.

Og når du hevder at ingen land i verden har fått til integrering, så er sannheten at Norge er blant de beste i klassen også her
    Hvis du synes vi har lykkes med integrering av mennesker fra Somalia, Irak, Syria, Palestina og andre klanbaserte samfunn – så synes jeg vel ikke du har så høye tanker om hva slags liv de kan oppnå under optimale betingsler.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.592
    Naturtilstanden er krig, vår hjerne er skapt for å tilegne seg de ressursene som er nødvendige for å overleve og føre genene videre. Så sånn sett er fred en kunstig tilstand, som er konstruert gjennom byggingen av organiserte samfunn. Og siden den er kunstig er den også temmelig skjør, og beror på en lang rekke forutsetninger som må oppfylles. Og det er da også bare i noen relativt små lommer i verden at man har klart å bygge samfunn som er stabile og fredelige, med forutsetninger for å forbli det i overskuelig fremtid. Men med fred følger gjerne velstand, som gjør at disse samfunnene også blir sårbare for ytre trusler. Så skal de hegne om sitt eller åpne seg for omverdenen og risikere at forutsetningene faller bort? Intet enkelt spørsmål det der, men jeg har nok en tendens til å mene at stabile samfunn har en egenverdi som gjør de verdt å prøve å bevare.

Et veldig anekdotisk og for så vidt uskyldig eksempel, men som nevnt før har jeg selv utenlandsk samboer fra Balkan. Og for ikke så lenge siden var vi hos et bilpleiefirma hvis navn skal forbli usagt og gjorde rundvask av bilen. Innehaver var også fra Balkan og så snart han skjønte at madammen var det samme, så var det plutselig helt uaktuelt at vi skulle betale hvitt. For sånn gjør de det ikke der, hvis man er "av samme folk" så betales ting under bordet, det er normal kotyme og rådende kultur. Så vi måtte kjøre til nærmeste minibank og ta ut cash så vi kunne betale svart og spare en tohundrelapp, selv om det var det siste vi ville bruke tid på akkurat da. Ellers var det en fornærmelse mot eieren av vaskehallen. Og det er ganske åpenbart at hvis mange nok mennesker følger sånne uskrevne regler i et samfunn som det norske, så vil det få ganske negative ringvirkninger. Så kan man dra parallellen videre til kulturer og samfunn hvor lov og rett avgjøres av eldsteråd og familieoverhoder, og håndheves av klaner og utvidede familier. Eller hvor vanære er en dødssynd, da blir brått ikke eksemplene så uskyldige lenger.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Har ikke lest artikkelen, men problemet til AP er vel snarere at arbeiderklassen, den store homogene gruppen fantes en gang i tiden, ikke lengre eksisterer. Det spriker i alle retninger.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.617
    Min klasse på ungdomsskolen var skolens verste.
    Over tredve utvisninger altså over en utvisning pr elev.
    Det var en lømmel som stod for alle
    Og skal jeg få gjette så hadde han enten en diagnose, eller et dysfunksjonelt hjem. Det var antakelig ikke helt enkelt å være den lømmelen.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.592
    Har ikke lest artikkelen, men problemet til AP er vel snarere at arbeiderklassen, den store homogene gruppen fantes en gang i tiden, ikke lengre eksisterer. Det spriker i alle retninger.
    Artikkelforfatteren later til å mene at dagens arbeiderklasse defineres av fordrukne trygdemottakere som lever langt under fattigdomsgrensa i kommunale leiligheter. Jeg tenker nok at hvis AP skal basere seg bare på de som passer den beskrivelsen, så er oppslutningspotensialet også noe begrenset.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.181
    Sted
    Oslo
    Og skal jeg få gjette så hadde han enten en diagnose, eller et dysfunksjonelt hjem. Det var antakelig ikke helt enkelt å være den lømmelen.
    For å si det sånn, lømlene på skolen min kom ikke fra de best møblerte hjemmene, og dette var lenge før innvandringen så det ble ikke kjørt statistikk på hvilke land de kom fra.
    Men vi har jo en riksløk fra Norges mest overmøblerte hjem, så det er kanskje ikke hele forklaringa.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, da har du misforstått, og SSB presiserte jo akkurat det.
    Tabellen du linket til hadde også antall siktede - ikke bare antall siktelser. Presiseringen fra SSB var det ene tallet som ble referert fra FRP var antall siktelser.

Men - da må man jo faktisk lese det man selv legger ut - ikke bare jamme ned enhver diskusjon med "what about"

Screenshot - 2024-12-10T161553.560.png

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.199
    Det har jo vært kjent lenge at utlendinger ikke bosatt i Norge er over-representert i norske fengsler, største gruppe er Litauere, Svensker og Polakker.
    Ca 26 % , for etniske nordmenn er det ca 3,6 %.
    Skal en ta med innvandrere som har opphold i Norge er tallene enda styggere.
    Alle disse tall finner man på Google, ganske lett hvis man vil.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.987
    Torget vurderinger
    1
    Når man prøver å unngå seksualisering av barn var det plutselig en katastrofe å fjerne en bok, er ikke mye man har hørt fra disse når gamle klassiker blir brent på bålet grunnet ord som nå er blitt tabu grunnet kokko woke.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.476
    Når man prøver å unngå seksualisering av barn var det plutselig en katastrofe å fjerne en bok, er ikke mye man har hørt fra disse når gamle klassiker blir brent på bålet grunnet ord som nå er blitt tabu grunnet kokko woke.

Hvilke klassikere?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.617

Hvor tar du dette med seksualisering av barn fra?

Maia Kobabes Genderqueer er en fabelaktig tegneseriebok som utforsker kjønn, identitet og hvordan man finner sin plass i verden. Med sin egen personlige historie som utgangspunkt, tar Kobabe oss med på en reise gjennom sin oppdagelse av sin egen kjønnsidentitet. Boken er et intimt og modig portrett av en kunstners kamp for å finne seg selv og akseptere sin egen unike identitet. Genderqueer har blitt hyllet av kritikere og lesere over hele verden for sin åpenhet, ærlighet og sitt kraftfulle budskap. The Guardian beskrev boken som "en viktig, smertefull og dypt personlig bok", mens Publisher's Weekly kalte den "modig og rørende". For boken ble Kobabe tildelt Stonewall Book Award og Alex Award. Kobabe har også blitt nominert til flere prestisjetunge priser, inkludert Eisner-prisen og Lambda Literary Award. Nå er Genderqueer endelig tilgjengelig på norsk, og det er en glede å kunne introdusere denne unike og viktige boken til et nytt publikum. Boken er en sterk påminnelse om at alle fortjener å bli elsket og akseptert for den de er, uansett kjønn eller identitet. Genderqueer er en bok som vil berøre og inspirere deg, og som vil forandre måten du tenker om kjønn og identitet. En bok som er både gripende og viktig, og som vil bli stående som en klassiker innenfor tegneseriebøker.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.897
    Sted
    Sunnmøre
    Om dette er riktig og hun ikke er til fare eller plager andre så er jo dette et overgrep av dimensjoner….
    Eg trur, utan å vita meir om denne saka enn det som står i dei to VG-sakene at tilfellet hennar er temmeleg balansert framstilt, og, ja, at dette er ein type overgrep som ikkje er heilt uvanleg i rusomsorga.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn