Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.573
    Torget vurderinger
    2
    Tror man bør skille mellom kunnskap utviklet over århundrer som del av inngrep som skulle lindre/bedre funksjonsevne, fra før man utviklet trygg kirurgi –– og de ulike retningene som dukket opp mot slutten av 1800-tallet, s.s. osteopati og kiropraktikk, der "foregangsmenn" kom med påstander på grensen til frenologiens om hva man kunne utlede/få til ved knekking og strekking.

Det er liten tvil om at det å få ledd på plass igjen har noe for seg og at det er metoder der dette er enklere og gunstigere, uten å nødvendiggjøre kirurgiske inngrep.

Selv har jeg erfaring med kiropraktikk fra ett tilfelle der ryggen gikk i stå. Jeg ble sendt til Atlas-klinikken og syns de gikk meget forstandig frem. Jeg ble sendt derfra til røntgen og ingen behandling skjedde før bilde av ryggsøyle forelå. Det bildet har jeg et eller annet sted, ryggen står skeivt ut til siden og det var jævlig vondt.
    To knekk etterpå kunne jeg rusle ut av klinikken uten å hive etter pusten av smerte. Og fra samme røntgenbilde kunne kiropraktoren fastslå at jeg hadde en låsing i nakken. Jeg fikk spørsmål fra den som tok røntgenbildet (et annet sted i byen) om jeg var der på grunn av nakkesmerter, og svarte avkreftende, årsaken burde være opplagt, mente jeg, vindskeiv som jeg var.
    Kiropraktor sa at han kunne sette nakken på plass og det gjorde han. Og en låsing som hadde medført at jeg hadde vansker med å dreie hodet for å se bakover til høyre forsvant der og da.

Så jeg er ikke direkte avvisende til kiropraktikk, men har registrert at det er mykje rart i feltet. Utfra min erfaring ville jeg ikke nølt med å anbefale den klinikken, jeg har ikke hatt ryggproblemer etter de to knekkene.
    Men på vei ned til Oslo fra Valdres, etter at ryggen gikk skeiv, lå jeg i baksetet på bilen og skreik, mens hun som har valgt å slite seg gjennom et samliv med meg forsøkte å ta svingene så mykt hun kunne. Natten før jeg dro til Atlasklinikken lå jeg i en seng i leiligheten i Oslo og skreik og bannet, uten å kunne sove. Sent på ettermiddagen, dagen etter, ruslet jeg omkring som om ryggen alltid hadde vært i orden, etter to besøk på klinikken, ett om morgenen og ett om kvelden, med røntgen som mellometappe på Grünerløkka, av alle steder.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.594
    Det er en utbredt misforståelse at leddene i ryggen er som andre ledd i kroppen. Ingen leddkuler som ligger i en leddskål der, men bruskputer mellom hvirvlene. Nesten all smerte i ryggen kommer fra en muskel i krampe. Det er vel 40 forskjellige muskler bare i korsryggen.
    Å "knekke ryggen på plass" er som en bløff å regne.
    Prolaps er en annen sak.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.573
    Torget vurderinger
    2
    Det er en utbredt misforståelse at leddene i ryggen er som andre ledd i kroppen. Ingen leddkuler som ligger i en leddskål der, men bruskputer mellom hvirvlene. Nesten all smerte i ryggen kommer fra en muskel i krampe. Det er vel 40 forskjellige muskler bare i korsryggen.
    Å "knekke ryggen på plass" er som en bløff å regne.
    Prolaps er en annen sak.
    Det er riktig, men at min rygg falt på plass etter behandling, som lød som to knekk etterhverandre, kan jeg stå med hånden på Norges lover og sverge på, om du vil. Jeg burde rammet inn røntgenbildet, jeg hadde uopprettelig knekk i ryggen som en olding som hadde gått i potetåkeren livet ut.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.282
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Brukt samme Ostepat/Manuellterapeut i 20år nå allt från belastninger fra tungt arbeid/trenings skader, som palmaris sier fokus på orsak og hvor problemet sitter. Sjelden mange behandlinger mye går på egen trening/rehab.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.756
    Har forsøkt kiropraktor 2 ganger i mitt liv, det kommer aldri til å skje igjen.
    Sist gang var det fordi jeg inngikk et veddemål, fordi jeg ikke på noen måte trodde på selve ideen. Vedkommende kiropraktor er vel ansett, og jeg hadde fått flere uavhengige anbefalinger av vedkommende.
    Jeg ankom med ferske røntgenbilder og fortalte at jeg ga ham en sjanse, selv om jeg ikke trodde et øyeblikk på at han kunne fikse noe som helst. Du går faen ikke løs på en rygg på den måten, allikevel ga jeg ham 4 sjanser med drøy betaling. Han var avslappet, og mente han skulle fikse det uten problemer. Det hjalp akkurat zero, og jeg er glad jeg slapp med skrekken.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun to grunner til å ta bilde av en vond rygg. Utelukke kreft eller å ta bilde av et prolaps før operasjon. Det er svært sjelden at et prolaps skal opereres og det er åpenbart at kiropraktorer overbelastet røntgeninstitutter slik at andre som har god grunn for å ta bilde må vente lenger.

Kiropraktikk bygger på et håpløst premiss om påvirkning av nervebaner og at manipulasjon av ryggsøylen skal fikse dette. Manipulasjon av ledd i ryggen er meningsløst noe som er opplagt for alle som har sett inn i en rygg.

Sist redigert:

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun to grunner til å ta bilde av en vond rygg. Utelukke kreft eller å ta bilde av et prolaps før operasjon. Det er svært sjelden at et prolaps skal opereres og det er åpenbart at kiropraktorer overbelastet røntgeninstitutter slik at andre som har god grunn for å ta bilde må vente lenger.

Kiropraktikk bygger på et håpløst premiss om påvirkning av nerve aner og at manipulasjon av ryggsøylen skal fikse dette. Manipulasjon av ledd i ryggen er meningsløst noe som er opplagt for alle som har sett inn i en rygg.
    Brudd, inflammasjon og infeksjon er også indikasjon for røntgen eller MR. + noen flere.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte ved vanlige ryggsmerter. Selvfølgelig skal man ta bilde ved traume/brudd. Inflammasjon er ingen grunn til bilde, men om man har infeksjon i ryggen må man også ta bilde da man i så fall er livstruende syk og helt sikkert må opereres.

Kiropraktikk er i en heldig posisjon da de aller fleste ryggsmerter går over av seg selv etter noen uker. Ergo vil mange som oppsøker kiropraktor se at man blir bedre etter en tid og konkludere med at behandlingen hjalp godt.

Jeg synes det er helt riktig at staten ikke skal sponse slik behandling og at det er et stort paradoks at kiropraktorer har opparbeidet seg så omfattende rettigheter som sykemelding og henvisninger. Jeg har ikke møtt en lege som forstår noe særlig av begrepsbruk og årsaksforklaringer i denne profesjonen.

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte ved vanlige ryggsmerter. Selvfølgelig skal man ta bilde ved traume/brudd. Inflammasjon er ingen grunn til bilde, men om man har infeksjon i ryggen må man også ta bilde da man i så fall er livstruende syk og helt sikkert må opereres.

Kiropraktikk er i en heldig posisjon da de aller fleste ryggsmerter går over av seg selv etter noen uker. Ergo vil mange som oppsøker kiropraktor se at man blir bedre etter en tid og konkludere med at behandlingen hjalp godt.

Jeg synes det er helt riktig at staten ikke skal sponse slik behandling og at det er et stort paradoks at kiropraktorer har opparbeidet seg så omfattende rettigheter som sykemelding og henvisninger. Jeg har ikke møtt en lege som forstår noe særlig av begrepsbruk og årsaksforklaringer i denne profesjonen.
    SI-artritt er vell en indikasjon for MR? Samtidig er den vanligste infeksjon i ben, osteomylity, som starter med symptomer fra ben men også rygg. De er ikke syke i starten… Går fint med i.v. antibiotika for å bli frisk av det, for de fleste.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Ikke meningen å starte en stor diskusjon om alle aspekter av ryggsmerter. "Vond i ryggen" er vel en tilstand som rapporteres av 30-40% av den voksne befolkningen årlig. De reelle ryggsykdommene er en brøkdel av dette. Prolapser kan med 99% sikkerhet påvises med klinisk undersøkelse både plassering og alvorlighetsgrad. Det er forøvrig ikke et bilde av prolapset som avgjør alvorlighetsgraden, men symptomene.

Bekhterevs er en giktsykdom og påvises ganske riktig med et mr av IS-leddet. Man vil jo som regel ha en klar formening om dette før man tar bildet.

Osteomyelitt i ryggen er ikke vanlig og vil uansett være alvorlig.

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.759
    Geelmuyden har flere
    Geelmuyden har flere gode poeng i sin artikkel, litt artig, som det nevnes, at alle stortingsrepresentantene har fått boken "Landet som ble for rikt" ( Martin Bech Holte, siviløkonom fra NHH , doktorgrad i samfunnsøkonomi fra Stockholms Universitet) i julepresang av Jan Petter Sissener.

Det er nok mange som ikke kommer til å lese den.....

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.697
    Mer tog, det er januar i Norge og da kan det bli vanskelig med utendørs tog..Egentlig dilldalltråden men..

Skjermbilde 2025-01-02 kl. 10.08.21.png

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    783
    Mer tog, det er januar i Norge og da kan det bli vasnskelig med utendørs tog..Egentlig dilldalltråden men..

Vis vedlegget 1086227
    Det er faktisk et reelt problem.
    Hvis du har sett et tog dra i gang på en lite trafikkert strekning i kaldvær, blir du servert en galopperende lysbue.
    Er det ille nok og du i tillegg har kombinasjonen tungt tog/bratt bakke/lav fart, skjer ovennevnte.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.697
    Det er faktisk et reelt problem.
    Hvis du har sett et tog dra i gang på en lite trafikkert strekning i kaldvær, blir du servert en galopperende lysbue.
    Er det ille nok og du i tillegg har kombinasjonen tungt tog/bratt bakke/lav fart, skjer ovennevnte.
    Klar over det men tog i Norge er litt «artig» da, aldri kjedelig. Er det ikke det ene så er det i hvertfall det andre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samme problem med togene i Sverige i går og i dag. Ising på kjøreledninger.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.395
    Torget vurderinger
    4
    Mulig det er snakk om semantikk, noen vil kanskje si det er ordkløyveri, men for de fleste nordmenn, (jeg drister meg til å begrense det til "nordmenn som er født med ski ppå beina"), så er rim så tynt og flyktig at den eneste konsekvensen det skal kunne ha er småbarns ekstatiske fryd over det de tror er sin første opplevelse av snø. Rim er dugg som har frosset. Rim er ikke hverken is eller snø. Dersom noe som helst slutter å fungere i Norge på grunn av rim så er det ikke laget for å fungere i Norge.

Dersom det faktisk er isdannelse de mener så bør Go-Ahead oppdatere sin kommunikasjonsansvarlige med noen mer språklig kompetent.

Dersom det faktisk er riktig at det er rim som er problemet må jeg spørre, - var dette et problem på 80-tallet ? 90-tallet ? 00-tallet ?
    Jeg kan ikke minnes at det var det, men så minnes vi som kjent at "alt var så meget bedre før"....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - så kan man vel også legge til at ekstrem lavprofil på vinterdekk ikke akkurat er det lureste man kan finne på... blir særlig mye moro når man kombinerer det med helårsdekk og tildels piggfrie vinterdekk, - litt avhengig av hvor man bor og ferdes...

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.309
    Sted
    Oslo

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.756
    I det store og det hele er de fleste ansatte ansvarsfulle folk, og vil bedriftens beste. Om man overlater flere avgjørelser til de ansatte selv, er det duket for interessante effekter, såpass er jeg overbevist om.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.697
    Trodde det var opplest og vedtatt at karensdager og kutt i lønna var det som skulle til
    Det der er interessant, hva f...gjør de hvis noen finner løsninger på å få ned sykefraværet som innebærer at man ikke tar noe fra folk? Da vil de slite...

Erna er forøvrig ikke enig med NHO...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.553
    Sted
    Interiore Simplicitate
    I det store og det hele er de fleste ansatte ansvarsfulle folk, og vil bedriftens beste. Om man overlater flere avgjørelser til de ansatte selv, er det duket for interessante effekter, såpass er jeg overbevist om.
    Enig, men fullt så enkelt er det ikke. Jeg har holdt på en del med turnusplanlegging selv, og skal man følge alle arbeids- og hviletidsbestemmelser ender man opp med en håpløs turnus, og mange velger redusert stilling for å få levelige forhold.

Min erfaring er at fagforeningene er en større bremsekloss enn arbeidsgiver i akkurat disse spørsmålene. Den best likte turnusen vi fikk til var der hvor ingen var organisert, og de ansatte fikk det som de ville med én uke på og en av. Sykefraværet varierte litt, men var aldri over 2% de 4-5 årene jeg var der. Ingen sluttet heller før de måtte pga pensjonsalder.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.764
    Torget vurderinger
    1
    Tromsø og Lofoten er full av kinesiske vinterturister som leier bil. De fleste av dem kan ikke kjøre. Ligger strødd med leiebiler i grøfta. Ofte kjører de på galsiden av veien.
    Helt håpløst at hvem som helst kan kjøre på vinterveiene våre mens nodrmenn må ha glattkjøringskurs for å få sertifikat. Dette komme til å gå riktig galt snart.

Her er et videoeksempel:

Trafikk, Politi | Flere nestenulykker på E10: – Har ikke kjøreferdighetene som kreves

119768921.png

119604306.jpg 119606569.jpg

119747709.jpg

bil+av+veien+29+sladd.jpg

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.309
    Sted
    Oslo
    Tromsø og Lofoten er full av kinesiske vinterturister som leier bil. De fleste av dem kan ikke kjøre. Ligger strødd med leiebiler i grøfta. Ofte kjører de på galsiden av veien.
    Helt håpløst at hvem som helst kan kjøre på vinterveiene våre mens nodrmenn må ha glattkjøringskurs for å få sertifikat. Dette komme til å gå riktig galt snart.

Her er et videoeksempel:

Trafikk, Politi | Flere nestenulykker på E10: – Har ikke kjøreferdighetene som kreves

Vis vedlegget 1086396

Vis vedlegget 1086397 Vis vedlegget 1086398
    Store deler av Kina er like mye vinterland som Norge.
    Men de italienske mc turistene på Nordkapp som slo opp telt der brøyte bilene med snøfreser pleide å snu tok kaka

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trafikk i Kina er en hel historie for seg. De er fatalister - er det din dag til å dø, så er det din dag til å dø. Hvilken side av veien du kjører på har da ingen ting med det å gjøre. Jeg har reist en del, men det er noen land hvor jeg definitivt ikke ville satt meg bak rattet selv. Kina er ett av dem. Mye heller navigere mellom tuktuker, fotgjengere og hellige kuer i veibanen i India.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.848
    Sted
    Bartistan
    Trafikk i Kina er en hel historie for seg. De er fatalister - er det din dag til å dø, så er det din dag til å dø. Hvilken side av veien du kjører på har da ingen ting med det å gjøre. Jeg har reist en del, men det er noen land hvor jeg definitivt ikke ville satt meg bak rattet selv. Kina er ett av dem. Mye heller navigere mellom tuktuker, fotgjengere og hellige kuer i veibanen i India.
    Jeg vil heller ikke anbefale Filippinene i så måte. Skjebnetro trumfer fornuft.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.003
    Og vi som trodde du baserte deg på data og ikke fordommer..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egne observasjoner i kinesisk trafikk et sted nordvest for Nanjing er også data. 😱

Tolkningen fatalisme er basert på lokale kontaktpersoners forklaring av tilsynelatende suicidal adferd rundt oss, nokså ordrett gjengitt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn