Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    Passer analysen også på separatister som korsikanere og baskere, samt dyrevernere, som til sammen tross alt utgjør ca 99% av Europas potensielle terrorister? Eller er de uinteressante å tenke på, fordi de ikke tror speseilt mye på Allah?
    Og hva skal vi gjøre med det faktum at polakkene dreper 4500 uskyldige sjeler i trafikken hver eneste år?

Honkey
    Så man kan ikke kan diskutere radikal islam og mekanismene rundt dette uten å trekke inn trafikkdrepte polakker?

Det er notert. ;D

S

Slubbert

Gjest
    ^ Malplassert sarkasme. Man diskuterer terrorisme som om det er en eksistensiell trussel mot Europa, mens realiteten er at flere européere drepes av jordfeil på badet enn av terrorister. Frykten for terrorisme utnyttes til å samle opinionen om en stadig utvidelse av statens fullmakter i forhold til overvåking og en uthuling av individuelle rettigheter og liberale verdier, men tallenes tale viser klart at det er irrasjonell frykt. Det er tusen ganger større sjanse for å bli drept i trafikken enn det er for å bli drept av en terrorist.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    ^ Malplassert sarkasme. Man diskuterer terrorisme som om det er en eksistensiell trussel mot Europa,
    Jeg vet ikke hvem "man" er, men jeg anser ikke islamistisk terror for å være en eksistensiell trussel mot andre enn innbyggerne i enkelte byer i Irak /Pakistan/Afganistan.

Jeg påpeker kun at mange mener at det er viktig å finne årsakene til den økende utbredelsen av radikal islam. Selv våre myndigheter har det på agendaen. Når man da blir møtt med argumentet om at der er flere som dør i trafikken, dermed er det ingenting å bry seg om, blir jeg litt matt.

Skulle man følge samme tankegangen når det gjelder forskning på sykdommer, kan man jo likegodt slutte å forske på HIV/AIDS.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Terrorisme handler ikke om antall drepte men om å skape angst i befolkningen.
    Terroristen i Sverige klarte bare å drepe seg selv, likevel oppnådde han det han ville.

P

Parelius

Gjest
    BT skrev:
    Terroristen i Sverige klarte bare å drepe seg selv, likevel oppnådde han det han ville.
    Der er vi evig enig! Slik sett har det intet med polske sjåfører å gjøre. Hvem og hvorfor er like problematisk.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Parelius skrev:
    BT skrev:
    Der er vi evig enig! Slik sett har det intet med polske sjåfører å gjøre
    Man kan sikkert få angst av at de kjører vogntog på nordiske vinterveier uten å være skikkelig skodd, men det hører nok hjemme i en annen tråd.

V

vredensgnag

Gjest
    Orwell var usedvanlig fremsynt.

"We've always been at war with EastAsia."
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nineteen_Eighty-Four

I Orwells bok skifter man til og med fiende midt i en tale, fra Eurasia til Eastasia -- og folket kjøper det.
    Kanskje det til slutt vil være noen som stiller spørsmålet som bør stilles: hvem tjener på dette?

Republikanerne i USA var ekstatiske da Eisenhower var villig til å stille som presidentkandidat for dem. Har du noensinne reflektert over hvor lite du hører til President Eisenhower? Han var den 34. amerikanske presidenten, og ble gjenvalgt. Han satt i det hvite hus fra 1952 til 1961 -- men det er som om det skulle være et sort hull i den perioden når det gjelder hans innflytelse.

Hvorfor? Han holdt en tale, og den er han aldri blitt tilgitt. I tiden frem til sin avgang kjempet han mot de som ville ha "permanent war."

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    Orwell var usedvanlig fremsynt.

"We've always been at war with EastAsia."
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nineteen_Eighty-Four

I Orwells bok skifter man til og med fiende midt i en tale, fra Eurasia til Eastasia -- og folket kjøper det.
    Kanskje det til slutt vil være noen som stiller spørsmålet som bør stilles: hvem tjener på dette?

Republikanerne i USA var ekstatiske da Eisenhower var villig til å stille som presidentkandidat for dem. Har du noensinne reflektert over hvor lite du hører til President Eisenhower? Han var den 34. amerikanske presidenten, og ble gjenvalgt. Han satt i det hvite hus fra 1952 til 1961 -- men det er som om det skulle være et sort hull i den perioden når det gjelder hans innflytelse.

Hvorfor? Han holdt en tale, og den er han aldri blitt tilgitt. I tiden frem til sin avgang kjempet han mot de som ville ha "permanent war."

Pssst - dette er en tråd om Sverige. Kan du ikke slippe USA bare et lite sekund innimellom?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    BT skrev:
    Der er vi evig enig! Slik sett har det intet med polske sjåfører å gjøre. Hvem og hvorfor er like problematisk.
    Tja...

Men hvem er det som er flinkest til å skape angst i befolkningen da?

Er det de klassiske terroristene, de med Gud og sprengstoff, eller er det politikerne som skal advare oss mot dem og skremme oss med dem, og bruke dem for alt de er verdt for å oppnå videre fullmakter til å skaffe seg mer makt og kontroll over oss fredelige mennesker, samt de deler av media som fungerer som deres stenografer?

Hvem er da terroristene hvis evnen til å spre angst og frykt er definisjonen?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    BT skrev:
    Tja...

Er det de klassiske terroristene, de med Gud og sprengstoff, eller er det politikerne som skal advare oss mot dem og skremme oss med dem, og bruke dem for alt de er verdt for å oppnå videre fullmakter til å skaffe seg mer makt og kontroll over oss fredelige mennesker, samt de deler av media som fungerer som deres stenografer?

Terroristene.

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    BT skrev:
    Tja...

Jeg linket ikke til denne bare av kjedsommelighet:

Parelius skrev:

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    De beste terroristene er vel å finne blant religiøse ledere, som i århundrer holdt befolkningen i age med trussel om helvetes pinsler?

Problemet med politiske "terrorister" er at den enes terrorist er en annens frihetskjemper - og avgjørelsen om hvem som blir hva tas først når kampen er sluttført.

Den "svenske" attentatsmannen er et mysterium - og man får den tanken at han slo til i Sverige fordi han ikke hadde ressurser et annet sted, spesielt når man leser at han sannsynligvis fikk sin opplæring i Irak (!), og at han i tillegg hadde forsøkt å samle tilhengere i UK ...

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Pssst - dette er en tråd om Sverige. Kan du ikke slippe USA bare et lite sekund innimellom?
    Det Eisenhower advarer mot har ikke kun med USA å gjøre, det er et internasjonal fenomen - og Sveriges våpeneksport er meget aktuelt i den sammenheng. Om noe kan det forklare hvorfor denne attentatmannen slo til i Sverige.

Også tankevekkende at Sverigedemokratene blir så sterke nettopp i putelandet mot øst - de blir ikke mindre sterke nå. ‘May you have a strong foundation When the winds of changes shift.’

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Parelius skrev:
    BT skrev:
    Tja...

I dag er det kanskje de med Gud og sprengstoff. I går de som var under den røde fane. Eller de som bekjempet den. Forut for det, var det den nasjonalistiske epidemien som skapte problemer og ustabilitet. Eller, helst er det vel slik at det er tider med litt ulik vekt på de ulike nevnt her. Bortsett fra noen konger og adelige som holdt folk hardt nede i riktig gamle dager.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gledelig initiativ fra Islamsk Råd Norge:

http://irn.no/2006/index.php?option=com_content&task=view&id=261&Itemid=39
    Siste helgs selvmordsaksjon i Stockholm har vært en tankevekker for de fleste av oss som har levd i denne ellers fredelige delen av verden. Islamsk Råd Norge mener at denne situasjonen fordrer at vi samlet markerer en sterk avstand fra terror, uansett begrunnelse og sted, og inviterer i denne sammenheng til en markering i Oslo sentrum (nøyaktig sted kommer etterhvert) kommende lørdag (18/12) kl 14.

Alle, uansett livsynsmessig eller politisk bakgrunn, er hjertelig invitert til å stå samlet mot terror, og til å demonstrere en aktiv støtte for et inkluderende samfunn grunnet i toleranse. I tillegg til appeller fra IRN og muslimske organisasjoner, ønsker vi bidrag fra representanter for offentligheten, samt andre livsynsbaserte og frivillige organisasjoner. Vi henstiller alle om å møte opp mannsterke til dette arrangementet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jøss! Oddgeir siterer Islamsk råd uten den minste antydning om at det kan være spill for galleriet? ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Zomby_Woof skrev:
    Jøss! Oddgeir siterer Islamsk råd uten den minste antydning om at det kan være spill for galleriet? ;D
    Hehe, jeg har fått så mye kritikk, at jeg må oppføre meg fint noen timer...... ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    oddgeir skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Hehe, jeg har fått så mye kritikk, at jeg må oppføre meg fint noen timer...... ;D
    Har du endelig innsett at det er våre politikere som er problemet?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    oddgeir skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    ;D Naturligvis.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    På TV2 nyhetene så vi imamen i Södermalmmoskeen som var lei seg for terrorbomben i Stockholm. Fra hans egen moské kom denne reportasjen på TV2 i går:

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/hevder-svensk-moske-rekrutterte-hellige-krigere-3365293.html

følge Arrospide visste imamen om at det fantes personer i menigheten som tilhører ekstreme grupper. Folk uten arbeid og utdanning og med dårlige framtidsutsikter ble forsøkt lokket til ekstreme handlinger.

– Er det sånn at personen er singel, så betaler man ham litt penger. Har han familie, så lover man mye penger til familien i tilfelle han velger å dø i Allahs navn.

Og på Newsmill:
    http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/12/vad-jag-s-g-i-mosk-n-vid-medborgarplatsen-skr-mmer-mig

mamen vet precis vilka de är och skulle mycket väl ha kunnat kontaktat SÄPO men valde att inte göra detta. Jag kunde aldrig förstå varför trots mina försök att ta reda på det. Jag vill inte påstå att han indirekt stödde detta men ibland undrade jag...

Du verden. ::)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    BT skrev:
    oddgeir skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    ;D Naturligvis.
    Det er vel noen av oss som har hevdet det i lang tid! Muslimistene ( ekstreme "muslimer" med facistiske trekk ) er kun et symptom, våre egne folkevalgte ( i allefall noen av dem ) er sykdommen. Om man skal holde seg til medisinsk terminologi.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Passer analysen også på separatister som korsikanere og baskere, samt dyrevernere, som til sammen tross alt utgjør ca 99% av Europas potensielle terrorister? Eller er de uinteressante å tenke på, fordi de ikke tror speseilt mye på Allah?
    Og hva skal vi gjøre med det faktum at polakkene dreper 4500 uskyldige sjeler i trafikken hver eneste år?

Honkey
    Så man kan ikke kan diskutere radikal islam og mekanismene rundt dette uten å trekke inn trafikkdrepte polakker?

Det er notert. ;D
    Med en anelse velvilje ser du relevansen.
    Poenget mitt var: ALLE deltakere i denne debatten er enige om at en hver form av fanatisme er utålelig, spesielt de som medfører bomber mot kjøpesentre. På den annen side viser virkeligheten at problemet med islamsk terror er minimalt sett ut fra perspektivet om hvor mange som trues eller drepes i Europa. Det er for det første andre terrorister europerne burde bekymre seg ca 99 ganger mer over, dessuten, om vi skal ta problemene i samfunnet på alvor, bør vi begynne der det går med flest tilfeldige ofre.
    Så min intensjon med innlegget var: Er dette en relevant diskusjon? ER det strengt tatt av interesse å legge så mye energi i et tross alt så minimalt problem? Og kan det være at vi er mer enn en tanke villedet av pressens fokus, og at virkeligheten faktisk IKKE gjenspeiler vår oppfatning av islamsk terrorisme?

Honkey

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:
    BT skrev:
    oddgeir skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    ;D Naturligvis.
    Det er vel noen av oss som har hevdet det i lang tid! Muslimistene ( ekstreme "muslimer" med facistiske trekk ) er kun et symptom, våre egne folkevalgte ( i allefall noen av dem ) er sykdommen. Om man skal holde seg til medisinsk terminologi.
    Siden det er de som har sluppet inn muslimene? ::)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Ikke først og fremst derfor, men mest fordi det ikke fra begynnelsen av har vært vilje til å "fortelle" nyankommne om hva slags samfunn de kommer til, hvilke verdier dette samfunnet bygger på og ganske spesifikt når det gjelder kvinners rettigheter.

Dessuten har det ikke vært vilje til å pælme ut de som ikke "spiller spillet etter regelboka", dvs kriminelle som vi utgangspunktet har nok av i form av "hjemmeavlede kjeltringer". Hadde de kriminelle "nye" blitt sendt tilbake dit de kom fra ville mye vært anderledes. Det ville f.eks vært mye mindre frykt forbunnet med å møte en av de nye landsmenn på gata en sen nattetime. Risikoen for at han skulle være en kriminell overfalls/voldteksmann ville vært ganske liten. Innvandrerne ville møtt en helt annen og mere åpen motagelse fra etnisk norske. Slik det er nå tror gamle fru Andersen i borettslagt at hennes dager er talte om det flytter inn en Somalisk familie i oppgang B.

Til slutt kunne man ha "bremset" noe på endel sosiale ytelser for folk som aldri har bodd i landet. Somaliere i USA er kjent som dyktige hardt arbeidende forretningsdrivende, i Norge er de kjent som.....? Jeg tror ikke det er somalierene det er feil ved, det er oss, vårt samfunn og måten de er mottatt på! For alle andre grupper hevdes det at det er verdifullt å "kjenne seg nyttig" og det å "være deltager i arbeidslivet". Hvorfor skal da innvandrere settes på trygd?? Gjelder ikke behovet for "å kjenne seg nyttig" for disse?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    Poenget mitt var: ALLE deltakere i denne debatten er enige om at en hver form av fanatisme er utålelig, spesielt de som medfører bomber mot kjøpesentre. På den annen side viser virkeligheten at problemet med islamsk terror er minimalt sett ut fra perspektivet om hvor mange som trues eller drepes i Europa. Det er for det første andre terrorister europerne burde bekymre seg ca 99 ganger mer over, dessuten, om vi skal ta problemene i samfunnet på alvor, bør vi begynne der det går med flest tilfeldige ofre.
    Så min intensjon med innlegget var: Er dette en relevant diskusjon? ER det strengt tatt av interesse å legge så mye energi i et tross alt så minimalt problem? Og kan det være at vi er mer enn en tanke villedet av pressens fokus, og at virkeligheten faktisk IKKE gjenspeiler vår oppfatning av islamsk terrorisme?

Honkey
    Greie betraktninger, men du overser en viktig detalj, og det er den innsatsen europeisk og amerikansk etterretning legger ned for å avsløre og forhindre planlagt terror. Hadde det ikke vært for dette, ville bildet sett helt annerledes ut. Jeg gidder ikke lete opp lenker her, men du har helt sikkert fått med deg presseoppslagene i hele år på nesten vellykkede terroraksjoner. Og det er bare de som er kjent. Det er ikke urimelig å anta at mange avslørte terrorforsøk her hemmeligholdt, nettopp for ikke å spre frykt i befolkningen. En annen ting man bør at med i betraktning, er islamistenes vilje og ønske om å ramme uskyldige sivile.

Se ellers den glimrende kronikken om dette i dagens Tante. (Ikke på nett foreløbig.)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Greie betraktninger, men du overser en viktig detalj, og det er den innsatsen europeisk og amerikansk etterretning legger ned for å avsløre og forhindre planlagt terror. Hadde det ikke vært for dette, ville bildet sett helt annerledes ut. Jeg gidder ikke lete opp lenker her, men du har helt sikkert fått med deg presseoppslagene i hele år på nesten vellykkede terroraksjoner. Og det er bare de som er kjent. Det er ikke urimelig å anta at mange avslørte terrorforsøk her hemmeligholdt, nettopp for ikke å spre frykt i befolkningen. En annen ting man bør at med i betraktning, er islamistenes vilje og ønske om å ramme uskyldige sivile.

Se ellers den glimrende kronikken om dette i dagens Tante. (Ikke på nett foreløbig.)
    Ser du på antallet arresterte for planlegging eller gjennomføring av terror i Europa (ref europol's statistikk), vil du se at ca 99% av de arresterte er IKKE muslimer og har en helt annen agenda. Så fokus i avisene stemmer ganske enkelt ikke med virkeligheten.

Honkey

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    BT skrev:
    Ikke først og fremst derfor, men mest fordi det ikke fra begynnelsen av har vært vilje til å "fortelle" nyankommne om hva slags samfunn de kommer til, hvilke verdier dette samfunnet bygger på og ganske spesifikt når det gjelder kvinners rettigheter.

Dessuten har det ikke vært vilje til å pælme ut de som ikke "spiller spillet etter regelboka", dvs kriminelle som vi utgangspunktet har nok av i form av "hjemmeavlede kjeltringer". Hadde de kriminelle "nye" blitt sendt tilbake dit de kom fra ville mye vært anderledes. Det ville f.eks vært mye mindre frykt forbunnet med å møte en av de nye landsmenn på gata en sen nattetime. Risikoen for at han skulle være en kriminell overfalls/voldteksmann ville vært ganske liten. Innvandrerne ville møtt en helt annen og mere åpen motagelse fra etnisk norske. Slik det er nå tror gamle fru Andersen i borettslagt at hennes dager er talte om det flytter inn en Somalisk familie i oppgang B.

Til slutt kunne man ha "bremset" noe på endel sosiale ytelser for folk som aldri har bodd i landet. Somaliere i USA er kjent som dyktige hardt arbeidende forretningsdrivende, i Norge er de kjent som.....? Jeg tror ikke det er somalierene det er feil ved, det er oss, vårt samfunn og måten de er mottatt på! For alle andre grupper hevdes det at det er verdifullt å "kjenne seg nyttig" og det å "være deltager i arbeidslivet". Hvorfor skal da innvandrere settes på trygd?? Gjelder ikke behovet for "å kjenne seg nyttig" for disse?
    Meget bra innlegg. Først og fremst må fokuset legges nettopp her, for innvandring får vi åkke som. Hvor mye den kan begrenses kan sikkert diskuteres, men jeg mener at dette ikke er mulig å motsi. De muslimske innvandrerne jeg kjenner etterlyser kravet til å lære om Norge for å overhodet kunne bli statsborger, og en ed hvis de får det. Å sverge troskap er noe de synes burde gjøres. Opplæring for nyankomne mener de er essensielt, for de måtte gjennom en lærekurve som de synes tok lang tid, på tross av åpenhet.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Selv den tidligere? Venstreradikale Hans Rotmo er redd for denne Muslimske terrortrussel.

Hørte han snakket for noen uker siden.

Hans Rotmo har gitt kirken og den Norske prestestand inn gjennom sine låter/viser.

Dette innrømmet han, at han ikke hadde turt når det gjelder Muslimer / Koranen.
    Hans Rotmo var også skeptisk til fremtiden for flere Vest-Europeiske land.

Ganske sterkt når en fra Venstresiden uttaler seg slik, synes nå jeg da.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    rock skrev:
    Selv den tidligere? Venstreradikale Hans Rotmo er redd for denne Muslimske terrortrussel.

Hans Rotmo har gitt kirken og den Norske prestestand inn gjennom sine låter/viser.

Det må da være et halvt år siden vi diskuterte de uttalelsene her på OT?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    baluba skrev:
    rock skrev:

Det må da være et halvt år siden vi diskuterte de uttalelsene her på OT?

Han har tydeligvis mannet seg opp siden den gangen...

Vårres jul 2

Forrig høst ringt en gammel venn
    og sa han va sjuk og ha kort tid igjen
    Så synd, sa æ
    Ånei, sa han
    Av jord bli det liv
    Og av is bli det vann
    Og av mæ minna om en fargerik mann

I kista vil æ han på'en dress som e gul
    Prest vil æ itj sjå
    men æ vil du ska stå - og søng Vårres Jul

Ukan gikk, og æ hørt itj et ord
    men plutselig ringt'n og sa ''Hei det e Tor''
    Så bra, sa æ
    Ånei, sa han
    Lokalet mått betales og grava forsvann - te en fremskrittspartimann
    Æ står som dust, i en dress som e gul
    og længte mot vår,
    mens på radioen går - Vårres jul

No sei Tor, han har blitt ein muslim
    Utuleg, men sant, han har skifta team
    Så rart, sei æ
    Ånei, si han
    Det e naturlig for en fremgangsrik mann
    Islam veks jo fram i alle land
    Han studere Koranen - i en lang kjortel, gul.
    Og sei te mæ mutt ''Snart må du slutt - å søng Vårres jul''

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Honkey-Chateau skrev:
    Må skuffe dere som tror at terror er en islamrelatert greie. Dagbladet har lest europol's statistikker og der kan man lese at det er europas separatister som er de faktiske terrorister i vår verdensdel. Baskere, korsikanere(!), politiske ekstremister og dyrevernere troner høyt på statistikkene.
    Ved å se på statistikkene fra Europol fra 2006 - 7 - 8 og 9, vil man ved selvsyn oppdage at alle terrorister er islamister, med unntak av de drøyt 99 % som IKKE er det. Allikevel er det disse vi er redde for.
    http://www.dagbladet.no/2010/07/21/magasinet/utenriks/terror/12636842/

Trafikken drepte mer enn 22 000 mennesker i Europa i 2009 alene. Polen tok ansvar og drepte mer enn 4500 i trafikken, og holder på den måten fanen høyt som et uredd folk. På tide at Polske myndigheter igangsetter sterke trafikkreduserende tiltak, som massive førerkortbeslag, inesperring av potensielle trafikkmordere (herrer under 25 med egen bil), samt straks avslutter utstedelse av nye førerkort før godkjent psykologisk test.
    http://www.transportsfriend.org/road-safety/2010/july-road-deaths.html
    Dette er vel omtrent som å si at Tyrkias respons på de ni døde aktivistene ombord Mavi Marmara var fullstendig overdrevet fordi antallet var mindre enn hva som strøk med i tyrkisk biltrafikk i løpet den samme dagen. ::)

N

Nifelheim

Gjest
    coolbiz skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Må skuffe dere som tror at terror er en islamrelatert greie. Dagbladet har lest europol's statistikker og der kan man lese at det er europas separatister som er de faktiske terrorister i vår verdensdel. Baskere, korsikanere(!), politiske ekstremister og dyrevernere troner høyt på statistikkene.
    Ved å se på statistikkene fra Europol fra 2006 - 7 - 8 og 9, vil man ved selvsyn oppdage at alle terrorister er islamister, med unntak av de drøyt 99 % som IKKE er det. Allikevel er det disse vi er redde for.

Trafikken drepte mer enn 22 000 mennesker i Europa i 2009 alene. Polen tok ansvar og drepte mer enn 4500 i trafikken, og holder på den måten fanen høyt som et uredd folk. På tide at Polske myndigheter igangsetter sterke trafikkreduserende tiltak, som massive førerkortbeslag, inesperring av potensielle trafikkmordere (herrer under 25 med egen bil), samt straks avslutter utstedelse av nye førerkort før godkjent psykologisk test.
    Dette er vel omtrent som å si at Tyrkias respons på de ni døde aktivistene ombord Mavi Marmara var fullstendig overdrevet fordi antallet var mindre enn hva som strøk med i tyrkisk biltrafikk i løpet den samme dagen. ::)
    Forskjell på ulykker og krigshandling fra en annen stat.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    coolbiz skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Nei, nei, her misforsto du totalt budskapet. Terror, uansett årsak er totalt uakseptabelt, selvsagt. Og det er naturlig at så fel enkeltpersoner som regjeringer reagerer sterkt mot slike virkemidler.
    Poenget var dette: Hva bør et samfunn legge sin energi i å bekymre seg over? Hvor skal vi sette inn ressurser, og hvilke effekter har det? Det er for eksempel mer enn tvilsomt at den såkalte krigen mot terror har medført en nedgang i antall potensielle terrorister. Videre er det en kjennsgjerning at den muslimske ektremist verken truer eller dreper så mange europeere som inntrykket fra aviser og massemedia kan tyde på. Ergo undrer jeg på om det ville være mer effektivt å bekymre seg mer over reelle farer, i stedet for å bygge opp et fiendebilde som skaper usikkerhet og motsetnger mellom folk. Spesielt når dette bildet rent faktisk er en forfalskning.
    Og jeg kan bare gjenta at det er ingen her som argumenterer på noen måte for terrorens vesen. Det er den mest nedrige handling som tenkes kan, helt uavhengig av utløsende årsak.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Forfriskende å lese Bergens Tidende for tiden. Skyldes det ny sjef?

Kudos til Trine for å la alternative røster slippe til. Grunnen til at det havner i BT er vel at det er refusert som upassende i Aftenposten.

http://www.bt.no/meninger/kommentar/Idyllen-som-brast-1213899.html

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Radio-Multikulti-1213901.html

Om Europolstatistikkene til Honk: (snappet fra et diskusjonsforum)

Magnus Ranstorp, som er terrorekspert ved CATS, chattet for to dager siden med leserne på DN. Her er hva Ranstorp skriver om Europol-statistikken som det er så populært å vise til i venstrekretser (og som altså brukes på en slik misvisende måte av Stavanger Aftenblad):

"josef: Jag har hört att det har utförts 200 terrordåd i världen i år och bara en väldigt liten andel har utförts i islams namn. Stämmer detta och isånnafall varför en sådan hysteri när ett bombdåd är kopplad till islam och inte annars?

Magnus Ranstorp: Alla vansterdebattorer har en tendens att dra fram Europol:s statistik kring terrorhotet i Europa (finns pa natet och heter TE-SAT rapporten) som bevis for att islamistiska terrorismen ar overdriven. Tva fel med detta: Storbrittanien rapporterar inte in statistik (och de har over 235 terror domda; de senaste 10 aren har de haft 20 planerade terrordad (inkl. London 2005) varav 8 var riktigt allvarliga och 6 av dessa hade kopplingar till Pakistan) och statistiken visar inte avvarjda dad (eftersom man ocka gar in polisiart tidigare). Denna typ av argumentation ar totalt missvisande och tyvarr dras den ofta upp i debatten att det inte finns nagot terrorhot. 11:13, 13 december 2010"

G

Gjestemedlem

Gjest
    Bor man i nærheten av baskerland er det nok ETA man må se opp for, og i Nord Irland er det kristne grupperinger som er skumle. Separatister retter sin virksomhet mot lokale og ganske spesifikke fiender.

Men de store og skumle attentatene mot sivilbefolkningen ellers i Europa er det islamistene som står for. Det er vel ikke andre grupperinger som utgjør noen reell trussel mot Norge og Skandinavia i alle fall.

Dette er folk som må overvåkes og passes på.

Men det er ytterst viktig å ikke behandle alle frie nordmenn som potensielle terrorister som må passes på, bokføres, transkriberes, avlyttes og arkiveres til senere bruk. Gir vi etter for slikt har terroristene vunnet.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Bor man i nærheten av baskerland er det nok ETA man må se opp for, og i Nord Irland er det kristne grupperinger som er skumle. Separatister retter sin virksomhet mot lokale og ganske spesifikke fiender.

Men de store og skumle attentatene mot sivilbefolkningen ellers i Europa er det islamistene som står for. Det er vel ikke andre grupperinger som utgjør noen reell trussel mot Norge og Skandinavia i alle fall.

Dette er folk som må overvåkes og passes på.

Men det er ytterst viktig å ikke behandle alle frie nordmenn som potensielle terrorister som må passes på, bokføres, transkriberes, avlyttes og arkiveres til senere bruk. Gir vi etter for slikt har terroristene vunnet.
    Godt innlegg fra Deff her. Bør leses minimum to ganger. :)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Islamsk råd gikk for noen dager siden ut og oppfordret norske muslimer å møte opp for å demonstrere mot vold og terror i islams navn. Et prisverdig tiltak, og mange regnet med at mange ville benytte anledningen til å stille opp, med NRK, TV2 og Mr Dialouge tilstede.

Men nei, av de 150 som stilte opp, var halvparten etnisk norske!! Så stort var altså engasjementet. Litt spesielt å tenke på at 3.000 stilte opp for å demonstrere mot ytringsfriheten da Dagbladet trykket en tegning av en gris. Da var det ikke mye å utsette på engasjementet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10028415

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn