Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du slutte, når var du og demonstrerte sist?

Er man ikke venstreradikal bråkmaker så må man prioritere de viktige, det må du da ha forståelse for

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    One can understand how Europe might suffer anxiety and even panic as it seeks to preserve its great cultural traditions, profit from the riches it covets in the non-western world, and retain the advantages gained over so many centuries of class conflict, colonialism and internecine war. But if it is to protect itself, would it be better for Europe to turn inwards, or should it perhaps remember its core values, which once made it the centre of gravity for all the world's intellectuals?
    I de tider Pamuk mimrer om var religion et intellektuelt tidsfordriv. En tid da religiøse ideer fremdels hadde en tiltrekning på tenkende mennesker. Ideer, tanker og funderinger er jo aldri en trussel i en intellektuell sammenheng.

Men slik er det jo ikke lenger. Religion er diskreditert som forklaringsmodell og er erstattet med viten, forskning og metoder som nådeløst forkaster hypoteser hvis de viser seg feilaktige. Religion er i dag nærmest anti-intellekuelt, og de sterkeste kreftene for religionenes fremme er ikke tenkere men fanatiske krefter som er svært lite åpen for diskusjon omkring religiøse temaer. Det er i dag først og fremst politikk, makt, status og anseelse det dreier seg om. Det var denne moderne formen for religion som endret Afghanistan fra å være et liberalt samfunn til hva det er i dag. Det samme gjelder Iran, og det samme gjelder de høyrøstede religiøse kreftene som stikker seg ut fra og ødelegger for fredelige sekulære immigranter i Europa.

Det forundrer meg at ikke Pamuk forstår hvorfor det sekulære Frankrike reagere så sterkt på det nye Tyrkia. Et Tyrkia som er i ferd med å gi slipp på arven fra Kemal. Et Tyrkia som er i ferd med å slippe til de samme religiøse krefter som har gjort Iran og Audi Arabia til rike, men autoritære og strenge regimer som enhver franskmann med selvrespekt vil frykte og forakte. Erdogan er en beinhard islamist, men han er en tålmodig og langsiktig strateg.

I den nye opplysningstiden vi lever i nå, og med den tilgang mennesker har på informasjon så er religionenes eneste funksjon å være kontrollerende, splittende og undertrykkende. Tyrkia er på feil vei politisk, men på rett vei økonomisk.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Pamuk gir Europeerne skylden for dårlig integrering av innvandrere med forskjellig hudfarge og religion. Det er tøvete. Europeerne lider ikke av fremmedfrykt, men er usikre på hvordan de skal forholde seg til kravstore og insisterende muslimer. Andre grupper av innvandrere har ikke problemer, og det burde Pamuk vite.
    Men det er kanskje slik Europa ser ut sett fra Tyrkia?

V

vredensgnag

Gjest
    Syns ikke Pamuk gir noen skyld her, han uttrykker oppriktig bekymring over konsekvensene av at Europa hardner til i forhold til verdiene som skapte den intellektuelle opplysningstiden.

Tyrkia er tapt for Europa, til manges glede og til andres sorg.

I årene fremover vil vi se konsekvensene av EU/Russlands "bolverksstrategi" - og forsøkene fra landene utenfor på å "hente hjem" en andel av "det Europa tok fra oss."

Og det hele under vingeslagene til "dragen vi gjør klokt i å la sove videre," for å halvveis sitere Napoleons råd om Kina.
    Det blir spennende år å gjennomleve.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke se at dette tilfører noe nytt når det gjelder hva som er gått galt i Sverige eller Europa for den saks skyld.

Etter en kjapp gjennomlesing i julestria er vel dette akkurat det den politiskkorrekte venstresiden gjentar og gjentar, hvite manns byrde for all urett som er begått iblandet litt hint om rasisme og fremmedfiendtlighet. Han evner ikke å se at mange av nykommerne legger press på verdier som er høyt verdsatt i Europa og at disse ikke er mulig å beholde i et flerkulturelt samfunn.

Kulturrelativistene evner heller ikke å se at de må gå på akkord med det meste de forfekter, men hva fanen vet jeg som aldri har forstått hva som er høyverdig med å være så tolerang for det intolerante :-\

Vi kan nok enes om at tiden som kommer vil inneholde konflikter på løpende bånd, men jeg kan ikke kalle det spennende, trist er for meg et riktigere ord

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    1. Forfriskende å lese Bergens Tidende for tiden. Skyldes det ny sjef?

Kudos til Trine for å la alternative røster slippe til. Grunnen til at det havner i BT er vel at det er refusert som upassende i Aftenposten.

http://www.bt.no/meninger/kommentar/Idyllen-som-brast-1213899.html

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Radio-Multikulti-1213901.html

2. Om Europolstatistikkene til Honk: (snappet fra et diskusjonsforum)

Magnus Ranstorp, som er terrorekspert ved CATS, chattet for to dager siden med leserne på DN. Her er hva Ranstorp skriver om Europol-statistikken som det er så populært å vise til i venstrekretser (og som altså brukes på en slik misvisende måte av Stavanger Aftenblad):

"josef: Jag har hört att det har utförts 200 terrordåd i världen i år och bara en väldigt liten andel har utförts i islams namn. Stämmer detta och isånnafall varför en sådan hysteri när ett bombdåd är kopplad till islam och inte annars?

Magnus Ranstorp: Alla vansterdebattorer har en tendens att dra fram Europol:s statistik kring terrorhotet i Europa (finns pa natet och heter TE-SAT rapporten) som bevis for att islamistiska terrorismen ar overdriven. Tva fel med detta: Storbrittanien rapporterar inte in statistik (och de har over 235 terror domda; de senaste 10 aren har de haft 20 planerade terrordad (inkl. London 2005) varav 8 var riktigt allvarliga och 6 av dessa hade kopplingar till Pakistan) och statistiken visar inte avvarjda dad (eftersom man ocka gar in polisiart tidigare). Denna typ av argumentation ar totalt missvisande och tyvarr dras den ofta upp i debatten att det inte finns nagot terrorhot. 11:13, 13 december 2010"
    1. Hva det skyldes skal jeg ikke ha uttalt meg om, men ordet "forfriskende" antar jeg er et av de siste jeg ville benytte. Jeg ble derimot trist av den sausen som ble blandet der...

2. En viktig distinksjon for å rette opp virkelighetsbeskrivelsen du gjør her, oddgeir, dette gjør at den noe mer totale Europa-statistikken endres fra å være 99,7 % ikke-muslimsk til å være ca 70 / 30,kke-muslimer / muslimer. Videre hører det med til hiistorien at ca 65 % av de arresterte i U.K. ble løslatt uten tiltale, samt at majoriteten ble arrestert for besittelse av et eller annet medie (sprengstoff, utløsermekanismer etc) egnet for terrorhandlinger. HAr ikke de tilsvarende tall for Europa ellers, men har lite grunnlag for å mene at det er særlig annerledes, muligens bortsett fra at U.K. har gått meget langt i sitt lovverk med henbliikk på terror.
    Uansett står dette i skarp kontrast til Carl I Hagen og Tybring Gjedde i Frp, som hevder at "at alle terrorsiter er muslimer er jo noe vi vet."

Statistikken for U.K. 2001 - 2008 her: http://www.statewatch.org/news/2009/may/uk-ho-terrorism-arrests.pdf

Se ellers Wasim Zahid's blogg i Aftenposten: http://blogg.aftenposten.no/zahid/2010/12/23/kalkulert-kynisme-fra-frp-politikere/ fra hvor jeg gjerne vil sitere det følgende:
    Men like galt som det er å koble nazisme til Frp, er det å koble ekstreme terrorister til muslimer generelt.
    Honkey

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Litt humor må man ha

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    All honnør til svensk og dansk overvåkningspoliti som klarer å forhindre massemordet.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    All honnør til svensk og dansk overvåkningspoliti som klarer å forhindre massemordet.
    Ingenting å bry seg om. Sjansen for å dø av islamsk terror er neglisjerbar i følge statistikerne. :-\

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    oddgeir skrev:
    BT skrev:
    Ingenting å bry seg om. Sjansen for å dø av islamsk terror er neglisjerbar i følge statistikerne. :-\
    Vi lever da med terror i det daglige, i alle fall de av oss som har kvinnelig livsledsagerske som fremdeles ikke har kommet i overgangsalderen.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    kravstorheten til de som kommer til europa generellt er vel ett problem, synes de som kommer hit bør komme med en klar
    innstilling om at gjør jeg dette må jeg bli europeer og ikke iraker bosatt i frankrike f.eks.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    oddgeir skrev:
    BT skrev:
    Vi lever da med terror i det daglige, i alle fall de av oss som har kvinnelig livsledsagerske som fremdeles ikke har kommet i overgangsalderen.
    I så fall har du mer terror i vente. Mye mer. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Litt OT da dette ikke angår Sverige men vårt hjemlige Norge.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020866

LO-nestleder Gerd Kristiansen (Ap) jubler over at det arangeres kurs i "bruk av niqab i det offentlige rom" på Grønland i Oslo.

Dette kurset arangeres for at muslimske kvinner skal "få mot" til å gå på gata i Oslo med niqab ved å trene i felleskap i den muslimske bydelen Grønland.

Hvorfor flytter ikke disse "undertrykte" muslimene til de landene der familiene kommer fra? Der det ikke bare er akseptert men sågar påbudt for kvinner å bruke niqab/burka når de beveger seg i det offentlige rom! Da slipper de å bli utsatt for "rasisme og hets" fra det intolerante og ekskluderende kristne Norge.

Jeg undrer på om Gerd Kristiansen overhodet reflekterer over muligheten av at de som arrangerer dette "kurset" har som overliggende mål at også hun til slutt skal bli pålagt å bruke niqab når hun går på gata? Disse kvinnesakskvinnene som i dag nyter fruktene av sine mødre og bestemødres kamp, unner de ikke sine egne døtre og barnebarn å få vokse opp og bo i et likestillt samfunn der menn og kvinner har like rettigheter?

Forøvrig føler jeg meg diskriminert når jeg ikke får gå inn på Statoil for å betale for bensinen uten først å måtte ta av meg MC-hjelmen! Og hvis jeg kommer fra skitur må jeg straks ta av finlandshetta når jeg kommer inn mot siviliserte strøk, ellers risikerer jeg arrestasjon og bot! Det er FORBUDT å bruke finlandshette i det offentlige rom i Norge!!!

Når får jeg en invitasjon til "Kurs i å bære finlandshette og balltre i det offentlige rom"? Kurset kan jo gjerne arangeres på Grønland. :p

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    oddgeir skrev:
    @Nifelheim:
    Sverige ligger skyhøyt over Norge og Danmark i anmeldte voldtekter. Er det fattigdom og arbeidsledighet som er årsaken til dette?
    Jeg tror nøkkelordet her er "anmeldte". Det kan like gjerne handle om at danskene og svenskene har større tillitt til politiet enn det vi har her i Norge. Av det antatte tallet på voldtekter her i Norge anmeldes bare en bagatell.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    SOEDAL skrev:
    oddgeir skrev:
    @Nifelheim:
    Sverige ligger skyhøyt over Norge og Danmark i anmeldte voldtekter. Er det fattigdom og arbeidsledighet som er årsaken til dette?
    Jeg tror nøkkelordet her er "anmeldte". Det kan like gjerne handle om at danskene og svenskene har større tillitt til politiet enn det vi har her i Norge. Av det antatte tallet på voldtekter her i Norge anmeldes bare en bagatell.
    Når det gjelder Sverige virker det som om, ut fra det jeg har lest ifm voldtektsanklagene mot Julian Assange, de opererer med et "utvidet voldtektsbegrep" i forhold til det som er normen i Norge. For å være "litt" usaklig sitter jeg med en følelse av at om det ikke går for dama har hun en slags reklamasjonsrett på samleiet, i form av en mulig til å definere det som "voldtekt", etterpå, - når hun har tenkt seg om og funnet ut at "levert vare" ikke var slik som lovet på forhånd! :p

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Joda, noe kan naturligvis forklares med endret definisjon av seksualovergrep, men trenden er så tydelig, at det neppe forklarer alt.

Det har varit en del förändringar i lagen som utvidgat våldtäktsbegreppet. Den största förändringen skedde 2005 vilket syns tydligt i jämförelse med 2004. Det finns en del som avfärdar våldtäktsstatistiken pga det och menar att det inte skett en ökning. Grafen för alla sexualbrott visar dock att trenden är solklar. Givetvis har det betydelse för våldtäktsstatistiken när man plötsligt rubricerar fler sexualbrott som våldtäkt, men just förändringen av våldtäktsbegreppet ska ju inte påverka det totala antalet sexualbrott i någon större utsträckning.
    Voldtekt inklusive overfallsvoldtekter:

Alle seksualovergrep:

Tilsammenligning kan nevnes at i Danmark var antall anmeldte voldtekter i 1. halvår 2010: 189

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/08/12/143607.htm?rss=true

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Har ikke skumma tråden, men hva er det som ikke har gått galt i Sverige?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    decibelius skrev:

And that simply wraps it up ! ;D ;D ;D ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Spiralis skrev:
    decibelius skrev:

And that simply wraps it up ! ;D ;D ;D ;D
    Nyter gladelig min garlic beer på Bröderna Olsson, noen som har problemer med det? Er det galt det også nå?
    Steike ta så kjedelig det er med konforme norske besteborgere.

Har forresten endel svenske venninner, hva er galt med de??

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    Nyter gladelig min garlic beer på Bröderna Olsson, noen som har problemer med det?

Tror ikke noen har det minste problem med det.

Bortsett fra da selvsagt at mange av oss gjerne skulle ha vært der sammen med deg ! :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    decibelius skrev:
    Ulrtrafeminister, religi?se galninger og konservative fjols.

... mye det samme som her til lands, bare litt mer fremskredent

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En fremtredende representant for ROKS, Sveriges største og mest innflytelsesrike feministorganisasjon kom i SVT's serie "Könskriget" med den famøse uttalelsen at "Män är djur" og "vandrande dildoer". I ettertid påstod hun at hun hadde blitt kryssklippet, hvorpå SVT la ut hele råopptaket.

Spol frem til 1:15 og grøss over avhumaniseringen av "de andre" som er et klassisk element i enhver hatideologi.

Det er en sjebnens ironi at enkelte av disse grupperingene så fremmedkulturell innvandring som et virkemiddel for å bryte ned det de så på som et patriarkalsk maktmonopol av hvite, middelaldrende menn. At noen av de importerte kulturene var langt mer patriarkalske og voldelige, med tilhørende forutsigbare følger, så ikke ut til å ramle dem inn.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

Ta ut "mann" og erstatt med en hvilken som helst gruppebeskrivelse av etnisitet eller hudfarge, og man vil umiddelbart bli dratt for retten for "hets mot folkgrupp". Menn, derimot, er lovlig vilt. Pussig, det der.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10028578

Interessant artikkel som vel viser at det ikke "har gått galt i Sverige" men at "Det fortsatt går galt i Sverige"

Det jeg ikke klarer å forstå er hvordan man makter å se seg selv i speilet når man utvisker seg seg selv på den måten de gjør der borte i et fortvilet forsøk på å være politisk korrekte!?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Må bare hente frem denne……………

I Sverige er de blitt fullstendig hjernevasket av PK media eller så er naiviteten helt grenseløs, slike kollisjoner av virkelighet er tragikomisk………
    mamman_vadjar.jpg

ensam_ahmad.jpg

Bloggande mamma vädjar om barnkläder och leksaker till ensamkommande flyktingbarn � Avpixlat

Og så noen viktige spørsmål å få svar på …..

Når jeg undrer om de har noen spørsmål til meg, så er det fire viktige spørsmål de stiller:

1. Hvor raskt kan vi reise tilbake og fremdeles beholde vår treårige oppholdstillatelse, og når vi reiser tilbake til Syria, kommer Sverige da til å garantere for vår sikkerhet der?
    2. Kan du fortelle oss hvordan vi skal gå frem for å gjemme pengene og eiendommene våre for svenske myndigheter?
    3. Hvordan skal vi få penger fra den svenske staten samtidig som vi også oppretter et firma her?
    4. Kommer Sverige til å gi oss penger for smuglingsreisen hit, en kostet mye penger? I og med at det jo står i alle avisene i Syria at Sverige tar imot flyktninger derfra, så bør vel Sverige også betale kostnadene ved smuglingsreisene for oss som kommer hit.”

Hva miggene kan fortelle | Rights.no – Human Rights Service

Vedlegg

nuforce

Fersking
    Ble medlem
    25.11.2009
    Antall liker
    0
    Nifelheim, ei bikkje som er født i en stall, er det en hest el.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Var Astrid Lingren stort bedre? Pappa'n til Pippi var opprinnelig negerkung.
    Nrk måtte endre dette i oversettelsen til sydhavskonge, for å skåne norske barn.
    I tegnefilmen fra 1997 er tittelen endret til det politisk korrekte «kurre-kurre-dutt-kung».

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nrk måtte endre dette i oversettelsen til sydhavskonge, for å skåne norske barn.
    I tegnefilmen fra 1997 er tittelen endret til det politisk korrekte «kurre-kurre-dutt-kung».
    Hm, jeg er nå ikke helt sikker på om svarte mennesker vil reagere unisont positivt på at man begynner å omtale dem som kurre-kurre-dutter.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hm, jeg er nå ikke helt sikker på om svarte mennesker vil reagere unisont positivt på at man begynner å omtale dem som kurre-kurre-dutter.
    Poenget er at ingen vet hvem kurre-kurre-dutt er, vil jeg tro.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn