Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    VilhelmW skrev:
    Nifelheim skrev:
    Løsning? Gi disse menneskene fremtidsutsikt. Gi dem mulighet til å klare seg selv. Jobb er utrolig viktig.
    Mye bra i det du skriver her. Jeg har lenge undra meg på hvorfor media er så kjappe med å kunngjøre at "gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse"...Spiller det noen rolle for ofrene om forbryteren er rød, hvit, gul, svart eller rosa?
    Ja det spiller en rolle når 90% av overfallsvoldtektene i Norge begås av innvandrere og asylsøkere fra kulturkretser ulike vår europeiske . Kunnskap og fakta er grunnleggende for å treffe korrekte tiltak.

Forøvrig ligger Sverige normalt 10år foran oss i de fleste trender, så det er å forvente det samme i Norge, eller enda værre når vi kke lenger kan dope ned problemene med oljepenger...
    Sleiven

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Javel. Hva er det som i følge deg er problemet da? Uten å linke til noe som helst. Og hva forteller disse dokumentene deg?

Jeg hitler forøvrig ingen. Men fremveksten av ultranasjonalistiske, fremmedfiendlige høyreekstreme partier rundt i Europa behøver en fellesbetegnelse. Om fascister er feil (det er jo mest innen italiensk politikk det er relevant)... hva er da etter din mening et mer dekkende fellesbegrep for denne bevegelsen? http://www.guardian.co.uk/gall/0,,711990,00.html

Politisk korrektekthet er en antidemokratisk mekanisme for å fraskille temaer fra den demokratiske prosessen. Ekstremisme vekser fram under fravær av demokrati noe historien gjentatte ganger har visst oss. Dersom enkelte temaer hadde fått den fortjente plass i den demokratiske diskusjonen og prosess hadde ektreme utslag vært fraværende.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Voff skrev:
    Politisk korrektekthet er en antidemokratisk mekanisme for å fraskille temaer fra den demokratiske prosessen. Ekstremisme vekser fram under fravær av demokrati noe historien gjentatte ganger har visst oss. Dersom enkelte temaer hadde fått den fortjente plass i den demokratiske diskusjonen og prosess hadde ektreme utslag vært fraværende.
    Temaet i seg selv er ikke problemet overhodet. Ei heller kritiske røster til dagens ordninger. Jeg er selv tilhenger av systemer der hvem som ønsker skal få bosette seg i landet, så sant de kan dokumentere arbeid eller at de kan forsørge seg selv og ikke har en alvorlig kriminell bakgrunn. Vårt sosiale system tillater ikke for mange trygdeturister på sikt. Noen unntak for profilerte politikere og andre dissidenter i en asylsammenheng er tilstrekkelige unntak.

Men fra det å prøve å mane et bilde av at innvandrere og asylsøkere med høy sannsynlighet er noen skumle halvgale islamistiske voltektsforbrytere som bare ikke er fakket ennå er å trekke saken ned på et nivå der man ikke kan beklage seg over manglende politisk korrekthet om man møter alvorlig motbør for et slik menneskesyn og generaliseringsiver. Da hjelper det ikke å furte om man prøver å finne en passende terminologi for slikt.

N

Nifelheim

Gjest
    Sleiven skrev:
    VilhelmW skrev:
    Nifelheim skrev:
    Løsning? Gi disse menneskene fremtidsutsikt. Gi dem mulighet til å klare seg selv. Jobb er utrolig viktig.
    Mye bra i det du skriver her. Jeg har lenge undra meg på hvorfor media er så kjappe med å kunngjøre at "gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse"...Spiller det noen rolle for ofrene om forbryteren er rød, hvit, gul, svart eller rosa?
    Ja det spiller en rolle når 90% av overfallsvoldtektene i Norge begås av innvandrere og asylsøkere fra kulturkretser ulike vår europeiske . Kunnskap og fakta er grunnleggende for å treffe korrekte tiltak.

Forøvrig ligger Sverige normalt 10år foran oss i de fleste trender, så det er å forvente det samme i Norge, eller enda værre når vi kke lenger kan dope ned problemene med oljepenger...
    Sleiven
    Måkke glemme at 90% av et lite tall er et enda mindre tall. Oslo jan 2007 - okt 2007.

18 overfallsvoldtekter anmeldt (sannsynlig samtlige anmeldt. overfallsvoldtekter har en tendens til å bli anmeldt).
    138 anmeldt totalt (hvor kanskje 40% er anmeldt totalt. venner og nære relasjoner...).

Dine 90% utgjør maksimum hele 12 % av totalen. Sannsynlig noe rundt 5 %

G

Gjestemedlem

Gjest
    Her er noen bilder fra den nyere partihistorien til Sverigedemokratene. De har riktignok tonet ned symbolbruken de siste par årne, og sluttet med uniformsbruk på møtene. Men det er samme gjengen fremdels. Bildene får tale for seg selv. :-\

http://www.expressen.se/

Vedlegg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Et samfunn har normalt seg selv å takke for fremvekst av høyreekstreme.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.012
    Torget vurderinger
    1
    Må muligens bytte navn på tråden nå da svenske politikere har startet med å klubbe gjennom endringer i grunnloven for og tekkes multikulturen, bit for bit forvitres landet som en gang var kjent som verdens fremste sosialdemokrati, er ikke navnet Sverige litt gammeldags og vanskelig å uttale for det nye, på tide å klubbe gjennom et nytt?

Sverige har startet en reise med ukjent destinasjon, hvor de ender vites ikke, men en ting er sikkert det blir ingen fredlig reise :-\

LYKKE TIL SVENSKER

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Roald skrev:
    Nå vet man snart ikke om nyheten kommer fra nabolandet eller en mislykket stat langtvekkifra :'(

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7421348
    Men herregud mann!! Du kan jo ikke trekke slike konklusjoner. Denne personen var helt sikkert sinnforvirret, det var garantert ikke noe politisk i det! Han var også svensk, når du etterhvert får se sladdete bilder av ham vil du se at han har hvit hud i ansiktet, og dette skyldes slett IKKE hvitpixling som Oddgeir påstår i sine mest paranoide øyeblikk!!

Sverige er et multikulturelt paradis! Påstår du at de har integreringspsoblemer der borte er du en paranoid neofacistisk høyrekstrem frepper eller Sverigedemokrat med nynasistiske tendenser!

Nei lukk øynene og drikk vinen, fan vet hvor lenge konsumpsjon av alkohol vil være tillatt i Sveariket ! :mad:

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    I dag har oddgeir vært på Lavvofest. Vaskekte samer har ordnet med pinnekjøtt, akkevitt og juleøl..
    I går fikk jeg til og med en god klem av en muslim............. Hjelp meg deff. What to do?? Jeg som er redd for fremmede???

Sverige har jeg skrevet om i årevis. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10020173

Når smeller det på Karl Johan?

S

Slubbert

Gjest
    Fra gruppevoldtekt til selvmordsbombere...har gjengmedlemmer som digger Tupac, går med kniv og gruppevoldtar på nachspiel, egentlig kulturelt mye til felles med überreligiøse gærninger som vier hele sin eksistens til en gud og så sprenger seg selv? Blir vel litt som å putte Hells Angels og Indremisjonen i samme kulturelle bås fordi begge er norske.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Fra gruppevoldtekt til selvmordsbombere...har gjengmedlemmer som digger Tupac, går med kniv og gruppevoldtar på nachspiel, egentlig kulturelt mye til felles med überreligiøse gærninger som vier hele sin eksistens til en gud og så sprenger seg selv? Blir vel litt som å putte Hells Angels og Indremisjonen i samme kulturelle bås fordi begge er norske.
    Det virker som et fornuftig resonnement.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    Jeg googlet Tupac, så nå vet jeg hva det er. Ellers kunne du ha fordel av å sette deg inn i radikaliseringen blant muslimsk ungdom. Prøv google du også. :)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    oddgeir skrev:
    Slubbert skrev:
    Jeg googlet Tupac, så nå vet jeg hva det er. Ellers kunne du ha fordel av å sette deg inn i radikaliseringen blant muslimsk ungdom. Prøv google du også. :)
    De som stikker hodet i sanden, beholder i det minste et hode å begrave etter at bombene smeller..

M

musicus

Gjest
    En liten refleksjon man har gjort seg etter 7 år som fastboende i Sverige kjenner jeg jeg kan sammenfatte prinsippiellt i det som Oddgeir har i sin signatur "Anti-facism is the new facism", f.eks når man i beste sendetid på Svensk radio P1 kan fremme i feminismens/genus vitenskapens navn at alle menn er svin og det nærmest er en sykdom å være mann , ja da har noe som var bra i utgangspunktet, gått for langt, og det gjelder mye.. :-\

mvh

S

Slubbert

Gjest
    oddgeir skrev:
    Når er Tupac riktignok ikke nevnt i artikkelen, rett skal være rett, men de andre ingrediensene ser ut til å være med.

28-åringen som trolig står bak selvmordsattentatet i Stockholm, likte å spille basketball og drikke øl med venner. Så ble han dypt religiøs.
    Hvis "likte å spille basketball og drikke øl med venner" er et typisk signalement på et gjengmedlem, så fremstår de plutselig ikke som så skumle.

oddgeir skrev:
    Problemet er at man så fort havner på apokalyptiske hatsider som Gates of Vienna, Brussels Journal eller LGF og når jeg leser der mister jeg troen på menneskeheten. Selvsagt er radikalisering av ungdom og det at de faller ut av samfunnet et problem. Det skal sies at jeg i utgangspunktet ikke har noe imot radikale/autonome ungdomsmiljøer per se; samfunnet hadde blitt ufattelig kjedelig hvis det kun var befolket av besteborgere med åtte-til-fire-liv, men når miljøene blir voldelige er såklart det bekymringsverdig. At ungdom trekkes inn i voldelige miljøer er et gammelt problem og ikke ett jeg tror det finnes noen enkel løsning på. En forklaring av årsakssammenhengene i så måte er noe jeg skal overlate til de som har studert det. Men selvsagt er det ikke i noens interesse om det er en fremvekst av voldelige muslimske ungdomsmiljøer. Dog er det suverent skumleste aspektet ved det at opinionen dreies mot å ville gi staten fullmakter som går på akkord med grunnleggende individuelle rettigheter og det som ofte varmt omtales som "vestlige verdier", altså liberale sådanne.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Nifelheim skrev:
    wotg skrev:
    Er nesten redd for å svare, men det er vel mulig at dette til en viss grad henger sammen med innvandring. Bla. England og Frankrike har jo lignende statestikker.

her har vi fienden igjen. innvandring. skap et "oss og dem"-bilde så kan politikere gjøre hva de vil. Gi en gruppe skylden for all elendighet. Dette er en velprøvd strategi med stor effekt. Overforenkling av problemet der svaret er gitt på forhånd. Den folkegruppen(gjerne minoritet) har skylda. punktum.

Den reelle årsaken ligger oftest i fremtidsutsiktene til enkeltmennesket. Hvilke muligheter har du til å klare deg i samfunnet. Fattigdom er et stikkord. Hvis du har null mulighet til jobb til tross for all verdens innsats du legger ned, er ødeleggende. Arbeidsledighet er et annet stikkord. "Ledighet er roten til alt ondt" sies det, og det er mye sant i det. Disse menneskene må fortsatt klare seg. Maten må på bordet. Når du får valget mellom å la familien bokstavelig talt sulte eller å ty til kriminalitet, så er valget strengt tatt enkelt. Og med kriminalitet kommer mye dritt, inkludert bl.a. det som nevnes...voldtekter.

Helt enig. Men det er jo en kjent strategi fra både høyre- og venstre-ekstreme å skylde på en gruppe av befolkningen. finn en knagg å henge skiten på...Naziene brukte jødene, sigøynere osv. og her heime skyldes det på innvandrere / folk av utenlandsk opprinnelse. Det opplyses t.o.m. i NRK at "gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse". Som om det gjør noen forskjell?

mvh. VilhelmW

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Sverige er politisk korrekthet på sitt verste og våre kjære islamister utnytter det maksimalt, men slapp av slik blir det nok snart i Norge også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Skulle ønske det alltid gikk slik med terrorister, at eksplosivene går av for tidlig og terroristene selv blir de eneste som rammes.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    Asbjørn skrev:
    Beklager, men han rakk å få barn og tilfredsstiller således ikke kriteriene.
    Vel, han får ikke fler, i det minste, og det holder i massevis:
    The existence of offspring, though potentially deleterious to the gene pool, does not disqualify a nominee. Children inherit only half of each parent's genetic material and thus have their own chance to survive or snuff themselves. If, for instance, the offspring has inherited the "Play With Combustibles" gene, but also has inherited the "Use Caution When..." gene, then she is a potential innovator and asset to the human race. Therefore, each nominee is judged based on whether or not she has removed her own genes, without consideration to the number of offspring or, in the case of an elderly winner, the likelihood of producing more offspring.
    Se også http://www.darwinawards.com/rules/rules.children.html.

Nesten like velfortjent som den figuren som prøvde å sende en brevbombe, undervurderte hvor mye frimerker som trengtes, fikk pakken returnert til sin egen adresse som han hadde påført som avsender, og åpnet den. Den virket.

Idioter og sprengstoff er en dårlig miks, uansett hvilket motiv de har.

M

musicus

Gjest
    wotg skrev:
    Sverige er politisk korrekthet på sitt verste og våre kjære islamister utnytter det maksimalt, men slapp av slik blir det nok snart i Norge også.
    Spot On!!!

mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Denne svenske selvmordsbomberen var hinsides all tvil "svensk". Han må nok være en av de best integrerte "innvandrere" i Sverige!

Hvorfor? Vel han fucket jo til det hele, det er vel kun svenske selvnmordsbombere som bare dreper seg selv ! ;D ;D

Jada jeg vet at enkelte av dere synes slik humor er særs usmakelig, men jeg synes det er litt morro hver gang det kommer en ny svenskevits ! :p

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Man kan gjærne le av et misslykket selvmordbombeforsøk, men det er å ikke ta gale radikalister på alvor.
    Faktum her er at denne saken dreier seg om kun en ting:
    At koranen rettferdiggjør drap mot de som ikke er muslimer og at de som gjør ugjærningen virkelig tror de vil bli belønnet i etterlivet.
    Problemet her er relgion og for å være mere spesifik: Islam.
    Det er Islam som skaper verdiforskjellene som hindrer integrering, det er islam og deres forkynnere som ønsker våre vellferdsordninger, muligheter og åpne samfunn, men kun om det endelige målet er et teokrati med sharialov - altså hva de fleste fra midtøsten flyktet fra i utgangspunktet.
    Forklar det den som kan...

S

Slubbert

Gjest
    wotg skrev:
    Man kan gjærne le av et misslykket selvmordbombeforsøk, men det er å ikke ta gale radikalister på alvor.
    At koranen rettferdiggjør drap mot de som ikke er muslimer og at de som gjør ugjærningen virkelig tror de vil bli belønnet i etterlivet.
    Det er Islam som skaper verdiforskjellene som hindrer integrering, det er islam og deres forkynnere som ønsker våre vellferdsordninger, muligheter og åpne samfunn, men kun om det endelige målet er et teokrati med sharialov - altså hva de fleste fra midtøsten flyktet fra i utgangspunktet.
    "De" er ubehjelpelige. Ok, så hva skal "vi" gjøre da? Bygge opp en fasciststat?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Gott mit uns. Alle og en hver.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Slubbert skrev:
    wotg skrev:
    "De" er ubehjelpelige. Ok, så hva skal "vi" gjøre da? Bygge opp en fasciststat?
    Vi tar aktivt avstand fra all destruktiv relgion som bestemmer hvordan mennesker skal leve basert på flere tusen år gamle ideer og vi skammer oss ikke for å si det offentlig. Starter man der er mye gjort.
    Les Nomade av Ayaan Hirsi Ali.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Og hva betyr i praksis å "ta avstand fra"? Jeg tar avstand fra innholdet i alle religioner, men anerkjenner menneskers suverene rett til å tro på hvilke eventyr eller fantasiskapninger de selv vil.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Slubbert skrev:
    ^ Og hva betyr i praksis å "ta avstand fra"? Jeg tar avstand fra innholdet i alle religioner, men anerkjenner menneskers suverene rett til å tro på hvilke eventyr eller fantasiskapninger de selv vil.
    Det er forskjell på å akseptere relgionsfrihet og tvinge gjennom samfunnsendringer som er diktert av relgion. Altså du kan ha din personlige relgion, men kommer konflikten samfunn vs relgion, så må samfunn vinne hver gang.
    Et godt eksempel kan være alle de muslimene som sykemelder seg under ramadan, de orker ikke å jobbe rett og slett fordi de ikke har mat i magen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Forskjellen ligger i hvilken rolle staten og det offentlige skal ha:

Finansiering, utdanning av ledere, hva vi tillater skoler å gjøre med barn, lavalder, skatteregler, plass i offentlig kringkasting, statlig avlønning av ledere, statlig drift av bygningsmasse.. Med andre ord om det blir sett på som noe ønskelig eller noe man bør begrense så mye det lar seg gjøre uten å bryte individets rett til å være eksentrisk.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.924
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    wotg skrev:
    Jeg er ikke enig. Jeg synes det er viktig å le av disse gærningene. Hvis vi kryper sammen i redsel og ber myndighetene dra et fascistoid lureteppe over oss har vi tapt for terroren. Hvis sånne tapere som denne gærningen og "skobomberen" møtes av den hånfliren de rikelig fortjener, mislykkes de i å spre terror (=frykt) og det blir vanskeligere å skape noe heltebilde av disse "martyrene". Hvem vil følge etter en patetisk taper som mislykkes så totalt i sitt vanvittige prosjekt at gapskratten bølger rundt den lille røyksoppen hans?

Dessuten, hvis man nå skulle tro på disse gudehistoriene, altså at det er en allmektig gud som styrer verden og krever underkastelse, hva slags hint var det denne guden ga fra seg i dette tilfellet? Det var åpenbart ikke en allmektig guds vilje at denne fyren skulle lykkes i massedrap, snarere at han skulle lide en pinefull død på offentlig sted til skrekk og advarsel for likesinnede. (Skjeggete guddom mumler for seg selv: "Hmmm, best jeg stopper denne gærningen før dette går for langt. En av de bombene skulle være passe... Sånn, ja! Problemet løst.")

Jeg nekter å være redd for sånne tullinger, vil ikke være med på krav om sikkerhetstiltak som undergraver det liberale samfunnet vi forsøker å forsvare, og krever retten til å gapskratte av patetiske tapere som begår et totalt mislykket attentat. Jeg vil heller ikke være med på en "krig" mot noen eller noe som helst, men vil gjerne at politi og rettsvesen nøster opp bakmennene og hindrer dem fra å regissere flere sånne insidenter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn