Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Men "heldigvis" har de en borgerlig regjering i Sverige......

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.854
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig skjult rasisme i den artikkel, og samtidig forsøker å bote på det ved å publisere den i anerkjente Berlinske Tidende. Noe som IMO ikke akkurat gjør det noe bedre.
    At du lenker til den forteller en hel del om deg og dine holdninger IMO.
    Kan vanskelig se at det er noen rasisme i den artikkelen. Ikke et ord om rase der. Det er helt legitimt å være motstander, endog hater, av enhver religion. Dette er selvfølgelig i seg selv, men også fordi flere religioner har hatet mot anderledes tenkende som del av sitt manifest. Det sistnevnte er nok et viktig bidrag til mangel på integrering av visse grupper.

Man kan diskutere innhold i en artikkel men jeg synes det følgende er treffende også her på berget:

"Mens Oversverige messer ’inklusion’, ’tolerance’ og ’mangfoldighed’ fra deres privilegerede trädgårdsidyl, plages stadig flere menige svenskere af en hverdag, der er langtfra’tolerant,’ men hvor utryghed, vold og politisk dæmonisering af anderledes tænkende fylder mere og mere."

Det er en avstand mellom elitenes (i tillegg til den økonomiske) sjølrealiseringsprosjekt, hvor politikk og meninger er endel av imagebygging, og realitetene på "bakken" der vanlige mennesker oppholder seg.

Hvis vi bare skal omgi oss med oppfatninger på bakgrunn av deres estetikk uten et ønske om diskutere realitetene, fordi realitetene ikke nødvendigvis møter de estetiske kravene, så klarer vi ikke på sikt å opprettholde et bærekraftig samfunn. Det er her hunden er begravet i innvandringsdebatten.

Sist redigert:

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Dårlig skjult rasisme i den artikkel, og samtidig forsøker å bote på det ved å publisere den i anerkjente Berlinske Tidende. Noe som IMO ikke akkurat gjør det noe bedre.
    Kan vanskelig se at det er noen rasisme i den artikkelen. Ikke et ord om rase der. Det er helt legitimt å være motstander, endog hater, av enhver religion. Dette er selvfølgelig i seg selv, men også fordi flere religioner har hatet mot anderledes tenkende som del av sitt manifest. Det sistnevnte er nok et viktig bidrag til mangel på integrering av visse grupper.

Man kan diskutere innhold i en artikkel men jeg synes det følgende er treffende også her på berget:

"Mens Oversverige messer ’inklusion’, ’tolerance’ og ’mangfoldighed’ fra deres privilegerede trädgårdsidyl, plages stadig flere menige svenskere af en hverdag, der er langtfra’tolerant,’ men hvor utryghed, vold og politisk dæmonisering af anderledes tænkende fylder mere og mere."

Det er en avstand mellom elitenes (i tillegg til den økonomiske) sjølrealiseringsprosjekt, hvor politikk og meninger er endel av imagebygging, og realitetene på "bakken" der vanlige mennesker oppholder seg.

Hvis vi bare skal omgi oss med oppfatninger på bakgrunn av deres estetikk uten et ønske om diskutere realitetene, fordi realitetene ikke nødvendigvis møter de estetiske kravene, så klarer vi ikke på sikt å opprettholde et bærekraftig samfunn. Det er her hunden er begravet i innvandringsdebatten.
    Ikke ett ord om rase ?? er det terskel for rasisme ?
    Teknisk sett så er vel vi alle av samme rase, er vel stort sett hudfarge og religion som er forskjellene eller ??

Denne blogger/skribent i BT er tydeligvis en av flere som velger å lese og publisere statistikk på en måte som passer egne synspunkter

”Ondskabens imperium” måske ikke så ondt endda - dr.dk/P1/Detektor

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.854
    Torget vurderinger
    1
    Teknisk sett så er vel vi alle av samme rase, er vel stort sett hudfarge og religion som er forskjellene eller ??

Denne blogger/skribent i BT er tydeligvis en av flere som velger å lese og publisere statistikk på en måte som passer egne synspunkter

Religion har ingenting med rase og gjøre. Å likestille religionskritikk med rasisme er latterlig. Det gjør alle ateister til rasister.

Selvfølgelig publiserer man statitsikk som passer ens synspunkter; det kan endog være at statistikk har gitt en ens synspunker. Det gjør man for å dokumentere sine utsagn. Er man uenig eller har alternativ statistikk så får man diskutere dette i stedet for å dra det forslitte rasismekortet. Det sistenvnte gir bare det inntrykk at man ikke ønsker noen form for debatt.
    Uansett, statistikk var ikke hovedpoenget med artikkelen det refereres til...

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Religion har ingenting med rase og gjøre. Å likestille religionskritikk med rasisme er latterlig. Det gjør alle ateister til rasister.

Selvfølgelig publiserer man statitsikk som passer ens synspunkter; det kan endog være at statistikk har gitt en ens synspunker. Det gjør man for å dokumentere sine utsagn. Er man uenig eller har alternativ statistikk så får man diskutere dette i stedet for å dra det forslitte rasismekortet. Det sistenvnte gir bare det inntrykk at man ikke ønsker noen form for debatt.
    Uansett, statistikk var ikke hovedpoenget med artikkelen det refereres til...
    Religion har ingenting med rase og gjøre har eg hevdet det ???
    Eg mener å huske at eg skrev at vi er av samme rase, men kan ha forskjellig hudfarge og religions tilhørighet.

Leser du denne artikkel en gang til så ser du b.l.a følgende "Så er der masseindvandringen"
    Hvordan tolker du det ? Tror du at det nordmenn, finner og dansker hun mener ?? Eg tviler på at det.....

"Uansett, statistikk var ikke hovedpoenget med artikkelen det refereres til..."
    Hva er det da hun baserer denne artikkel og sine påstander på ??

"Tal fra BRÅ, der udarbejder Sveriges officielle kriminalitetsstatistikker, viser, at alene i 2011 blev knap to ud af 50 (3.4 procent) af kvinder i alderen 16-24 år udsat for en voldtægt. Der er vel at mærke ikke tale om anmeldelser, men faktiske begåede voldtægter, skriver debattøren videre i klummen.

Men ifølge Klara Hradilova-Selin fra det svenske Kriminalpræventive Råd (BRÅ), så viser deres tal ikke at 3,4 procent af de unge kvinder har været udsat for en voldtægt. Der er nemlig spurgt ind til, om man har været udsat for en seksuel forbrydelse, hvilket dækker over meget andet end bare voldtægt:

- Det tæller ikke bare fysiske overgreb, men seksuel forbrydelse, som for eksempel blotning og verbale overgreb, siger Klara Hradilova-Selin til Detektor."

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Så sannheten er rasime, man må da få lov til og diskutere problemene uten at rasisme kortet kommer frem med engang.

Artikkelen viser både voldekt og seksualforbrytelser:

Vold (alle typer): 4.880
    Mord/drabsforsøg: 43
    Voldtægt: 174
    Vold mod tjenestemand: 200
    Sexualforbrydelser: 491
    Indbrud i biler: 5.998
    Overtrædelse af våbenloven: 556

Jeg synes da at 174 anmeldte voldekter er veldig mye på et så lite sted, er du ikke enig?

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1

Bare til info så er det å skrike ut om rasisme utgått på dato som hersketeknikk, og hva du mener den forteller om meg og mine holdninger er like interessant som å se maling tørke.

Du har jo en holdning lik den svenske pk mafiaen, vasser ikke DU i problemene eksisterer de tydeligvis ikke og utfordringen som står i kø skal ikke belyses for det er rasistisk :rolleyes: man er selvsagt fri til og velge tilnærming til disse ikke eksisterende utfordringene men konsekvensene kommer uansett hvor hardt du lukker øynene

Og siden det tydeligvis var litt ondt at slikt ble publisert hos anerkjente BT får du noen alternative linker som plaster på såret

En migga: ”Problematiken är känd, men det blir för omfattande att ställa rutinmässiga förfrågningar.” |

Ingen törs vittna mot rasistisk invandrarfamilj � Avpixlat

Invandrare med nio identiteter misstänks för bl.a mordförsök

Haramförbud sprider sig på danska förskolor - Fria Tider

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Dersom det ikke eksisterer raser kan det jo heller ikke eksistere rasisme. Glade nyheter.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Teddyh,

Jeg er ikke spesialist på biologi, gikk "Naturfaglinje" på Gymnasiet for en herrens mange år siden. Men ut fra det jeg mener å huske så er mennesker delt inn i ulike "raser", derimot er vi samme "art", og jeg tror derfor at du blander begrepene litt her.

Som andre har vært inne på allerede har vi kommet i en ulykksalig situasjon der religion har blitt sammenblandet med "rase" slik at religionskritikk i visse miljøer sammenblandes med rasisme, og dette er objektivt sett helt feil! Det vitner om en total mangel på beherskelse av språket! Muligvis vil det over tid bli en akseptert betydning av ordet rasisme, men vi har faktisk ikke kommet dit ennå. Og den dagen vi eventuellt kommer dit vil det være ignoransens seier over fornuften!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    I Sverige er det høyst ukorrekt å skrive "Svensker" med slike "rasistiske" undertoner.
    Så her må nok hele det svenske folket stå samlet og ta kollektivt ansvar!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    14 år gamle jenter som vil redde verden har vi her også, og alle andre steder vil jeg tro. Straks mer trøblete hvis det ender i noe annet enn 'henlagt som intet straffbart forhold'

X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Från en norrman som bor i Sverige
    får man säga Vitlök eller vitkål utan att er rasistiskt?

Jag blir stum över allt skit folk hittar på som är "Rasistiskt"

Snart tar man vel bort brunsausen också.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men bare for å slenge en brannfakkel inn i kruttårnet: Hva om kanskje arbeidsledigheten Sverige har slitt med er en vesentlig faktor oppi alt? Jeg har intrykk av at integrering i samfunnet henger tydelig sammen med deltagelse i yrkeslivet. Det kan være at noen faller utenfor arbeidsmarkedet fordi de er dårlig integrert. Eller kanskje stikk motsatt????

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    14 år gamle jenter som vil redde verden har vi her også, og alle andre steder vil jeg tro. Straks mer trøblete hvis det ender i noe annet enn 'henlagt som intet straffbart forhold'
    Har visstnok støtte fra faren og flere lærere ifølge artikkelen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Har visstnok støtte fra faren og flere lærere ifølge artikkelen.
    Ser det ved nærmere ettersyn. Hårreisende! Ikke at jeg tror det handler om annet enn å 'vise støtte' og 'anerkjenne' jentungens følelse av å være 'krenket'. Livsfarlig er det uansett.

Kjære alle som har barn: Si fra når de tøyser.

X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Men bare for å slenge en brannfakkel inn i kruttårnet: Hva om kanskje arbeidsledigheten Sverige har slitt med er en vesentlig faktor oppi alt? Jeg har intrykk av at integrering i samfunnet henger tydelig sammen med deltagelse i yrkeslivet. Det kan være at noen faller utenfor arbeidsmarkedet fordi de er dårlig integrert. Eller kanskje stikk motsatt????
    Så kan det absolut vara.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så kan det absolut vara.
    Tror faktisk det er sånn. Vi har ekstremt lave ledighetstall. Neppe noen annen gruppe som er mer utsatt for å bli ekskludert fra arbeidslivet enn nyankomne flyktninger/asylsøkere/familiegjenforente/innvandrere. Ved å utestenges fra arbeidslivet er man utestengt fra så mye, materielle goder, trygghet, selvrespekt, sosial omgang med andre, språkferdigheter, lista fortsetter nærmest i det uendelige.

Trikset for oss er i mine øyne å utnytte dette for alt det er verdt. Alle som får oppholdstillatelse bør møtes med utdanning (spesielt språk) som gjør dem i stand til å få innpass i arbeidsmarkedet, så støtte, oppmuntring og økonomisk trygghet i jobbsøkingsfasen. Det må gå an å kommunisere at det normale hos oss er å leve av lønnsslaveriet uten at det skal oppfattes som nedverdigende. Penger brukt her tror jeg vi før tilbake med særdeles gode renter.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    En skolfröken startar sitt nya jobb på en skola i Solna. För att göra ett första gott intryck förklarar hon för klassen att hon är en AIK-supporter. Hon ber eleverna räcka upp handen om dem också är det. Alla utom en liten flicka räcker upp handen.Fröken tittar förundrat på flickan och frågar: - Lisa, varför räcker inte du upp handen? - För att jag inte är en AIK-supporter,svarar hon. Fröken, fortfarande förundrad frågar: - Om du inte är en AIK-supporter vad är du då? - Jag är en Djurgårds Supporter och en stolt sådan, svarar Lisa. Fröken kan inte tro sina öron. - Lisa, varför är du en Djurgårds-Supporter? - För att min mamma och pappa är från det Riktiga Stockholm dvs ej från angränsande kommuner, och min mamma är en DIF-supporter och min pappa är en DIF-Supporter, därför är jag också en DIF-supporter. - Jaså, svarar fröken lite irriterad. Det är ingen anledning för dig att vara en DIF-Supporter. Man måste inte tycka som sina föräldrar hela tiden. Tänk om din mamma hade varit prostituerad, din pappa varit en knarklangare och din bror en biltjuv. Vad hade du varit då? - Då hade jag varit en AIK-supporter!

Rajapruk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Norge har alltid legat 20-30 år efter Sverige! ;)
    Vi får bumpa tråden om 20 år och se var ni ligger i statistiken på anmälda våldtäkter.
    Hela västvärlden verkar sträva efter att bli som USA av någon märklig anledning. Sverige har kommit en längre bit på vägen än Norge tror jag med privatiseringar, stora sociala klyftor, och "sköt dig själv och skit i andra"?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Nei vi ligger ikke så langt bak, men heldigvis har ikke galskapen nådd de samme høydene enda, se bare på hvordan Sverige behandler sine pensjonister i forhold til nyankomne lykkejegere

Når folk starter å kjenne på kroppen hvilke økonomisk vurderinger og valg som må tas grunnet nåværende innvandringsnivå vil nok stadig flere ytre seg på tvers av høylytte moralister som er avkledd alt annet enn følelsesbasert argumentasjon.

Sverige Det öppna landet i norr � Avpixlat

Norge - Jens var den dårligste statsministeren siden Per Borten NA24

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Enda en höydare från grannlandet: Leserstorm mot innvandringskritisk annonse i svensk avis - Aftenposten

Jeg tror at Norge hadde vært i samme situasjon som Sverige er i nå hadde vi ikke hatt Frp. Tenk tilbake på 80 og 90-tallet. Det var alltid Frp som målbar befolkningens innvandrings-skepsis i media. Selv om de "ansvarlige" partiene ikke ville ta i Frp med ildtang, måtte de etter hvert ta hensyn til de brede lag nettopp fordi Frp gnålte og gnålte om innvandringen. Politikk som på nittitallet ble fordømt som rasistisk og menneskefiendtlig, er i dag stueren.

I Sverige hadde de ikke noe Frp. Alle partier var "ansvarlige" og mente (i alle fall sa) det samme. En virkelighetsfjern venstreklikk har kunnet styre innvandringspolitikken og nåde den som sa imot.
    Sverigedemokratene er i dag omtrent der Frp var på åttitallet, ingen "ansvarlige" partier vil ta i dem med ildtang. SD vil gnåle og gnåle, og med tiden komme inn i varmen, men for Sverige er det for sent.....

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    I Sverige har massemedia nå gått så langt i å overvåke borgernes meninger at de foretar ulovlig datainnbrudd (hacker)
    kommentarsystemer og nettservere for systematisk å organisere informasjonene og deretter offentliggjøre kommentatorenes fulle navn, yrke og adresse.
    Alt selvsagt i "samarbeid" med venstreekstreme grupperinger.

Svensk TV3 skal nå følge opp med en serie som stiller med tv-team på folks arbeidsplasser og privatadresser for å konfrontere
    de anonyme kommentatorene med deres meninger som er i strid med hva som er "politisk korrekt"
    (moralt uakseptabelt ifølge journalistenes politiske overbevisning).

Etter at en lokalpolitiker (Anders Dahlberg) fra partiet Sverigedemokratene (SD) ble "avslørt som anonym nettdebattant"
    av avisen Expressen fikk familien hans en bombe kastet inn i hjemmet, bare meter fra familiemedlemmer!

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Det er interessant å se hva kriminelle elementer svenske politikere og journalister finner akseptabelt å samarbeide med/unngår å sette et kritisk blikk på……….men hva kan man forvente det finnes knapt en seriøs journalist igjen, de er alle erstattet med propagandister fra det ekstreme venstre og objektivitet er ikke i deres ferdighetsbase.

Han är AFA-veteranen som misstänks för dråpförsök - Fria Tider

DagensPS.se – Ny artikel

https://www.realisten.se/2013/12/18/stefan-lofven-ska-demonstrera-med-revolutionara-fronten/

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.515
    Torget vurderinger
    2
    Sverige er ødelagt som vestlig samfunn. Jeg begrenser meg til opphold i skjærgården på vestkysten og polet i Strømstad, så slipper jeg å bli minnet om at Oslo snart er som Malmø og Groruddalen som Rinkeby.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.616
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Synd at det er så mange svensker der.

Sverige er ødelagt som vestlig samfunn. Jeg begrenser meg til opphold i skjærgården på vestkysten og polet i Strømstad, så slipper jeg å bli minnet om at Oslo snart er som Malmø og Groruddalen som Rinkeby.
    Og jeg syns Strømstad har blitt rimeligt ødelagt!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.274
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg syns Strømstad har blitt rimeligt ødelagt!
    Av nordmenn??? Neinåharjegaldri!!! :D
    Inga problm Zomb, bare handle på:) Tenkte mer på att hele kommersen fullstendigt blokerer Strømstad, en evig traffik i det lille tettstedet har det blitt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn