Hyggelig å se at nordmenn flest utnytter smutthullene for å spare skatt og avgifter!Flere og flere i Norge har funnet måter og unngå lite utvalg og høye priser på matvarer.
Hva med litt kjedefri kjøttmat? Norturas medlemsbutikk på Malvik, sør for Trondheim åpnes nå for alle, ikke bare kjøttprodusenter. Sjekk Facebook for åpningstider og utvalg/priser.
Siste innkjøp for vår del var ca 35 kg fårekjøtt til 59 kr/kg.
Finnes et fint alternativ nærmere sentrum av Trondheim også. Det tørrmodnede kjøttet er selvfølgelig i en prisklasse for seg, men går å finne blant annet svinekjøtt der som er billigere enn på Rema. Og stykningsdeler som en slett ikke finner i butikken.Hva med litt kjedefri kjøttmat? Norturas medlemsbutikk på Malvik, sør for Trondheim åpnes nå for alle, ikke bare kjøttprodusenter. Sjekk Facebook for åpningstider og utvalg/priser.
Siste innkjøp for vår del var ca 35 kg fårekjøtt til 59 kr/kg.
Jeg syns tørrmodna fra slakthuset er ganske rimelig, fort 400 spenn kg'n for generisk nortura greier. Kjøpte og grilla denne nyligFinnes et fint alternativ nærmere sentrum av Trondheim også. Det tørrmodnede kjøttet er selvfølgelig i en prisklasse for seg, men går å finne blant annet svinekjøtt der som er billigere enn på Rema. Og stykningsdeler som en slett ikke finner i butikken.
www.slaktehus.no – Just another WordPress site
www.slaktehus.no
Finner du en lokal slakter der du bor; bruk ham!!
Enig i det, og skal ikke si meg helt fri for å ha vært innom den kjøleren ved disken der.Jeg syns tørrmodna fra slakthuset er ganske rimelig, fort 400 spenn kg'n for generisk nortura greier. Kjøpte og grilla denne nylig
Vis vedlegget 1075627
Har hatt den ribba noen år på rappen nå, funker fjellEnig i det, og skal ikke si meg helt fri for å ha vært innom den kjøleren ved disken der.
Jeg bare begriper ikke at ikke flere nytter høvet.
Prøvd den tørrmodnede ribben deres da? Hvis ikke er dette årets tips.
Det er nettopp poenget. Når så å si alle får godkjent i nemd hvorfor da holde på nemd som for mange virker ydmykende og belastende.Jeg er selfølgelig for selvbestemt abort, men jeg synes ikke dette er så enkelt. Synes vi hadde en svært god ordning i Norge med selvbestemt frem til uke 12 og jeg kan ikke helt se at man skulle ha behov for å utvide denne ytterligere. Det ligger jo implisitt i alle diskusjoner at det faktisk er et annet liv som på ett eller annet tidspunkt også får selvstendig verdi og spørsmålet er jo når man skal sette denne grensen. Det er litt pussig at dette regnes som en seier for kvinnekamp. Blir seieren i så fall større til lengre man har lov til selvbestemt abort? Hva med uke 19? Eller 25?
Uansett er dette en sak som har tilnærmet null praktisk betydning. De aller fleste fikk også godkjent abort etter vurdering i nemden.
Hvorfor kan ikke bankene avgjøre dette?Kravet til egenkapital for boligkjøp er nå senket fra 15% til 10%. Noen vil sikkert hevde at dette er en gal retning for Norge. Boligkjøpere vil sikkert juble.
Men her er et interessant spørsmål. Hvorfor er det riktige %-vise tallet i denne sammenheng alltid et «rundt tall»? Når regjeringen gjøre nøye vurderinger på hva som er den riktige %-satsen for egenkaptial på bolig, er forutsetningen først og fremst at tallet må være 10,15 eller 20%?
Hvorfor kunne ikke det riktige tallet være 8,13 eller 16%?
Egenkapitalkravet for bolig gikk fra 10 % til 15%, og nå ned til 10% igjen.
Er det ikkje ein måte å styra det totale låneopptaket (og dimed aktiviteten) i boligsektoren utan å justera renta?Hvorfor kan ikke bankene avgjøre dette?
Fritt etter hukommelsen har hensikten på en side vært å prøve å begrense boligprisveksten, spesielt i Oslo som vel har hatt noen særkrav resten av landet ikke har, samt at Finanstilsynet har vært bekymret for effeken mye gjeld kan ha på stabiliteten i det finansielle systemet. Som jeg har sagt en del ganger i ulike sammenhenger, når ett eller annet går åt helvete innen økonomi/finans så er det nesten alltid betydelig mengder gjeld involvert. Norske husholdninger er blant de tre mest forgjeldede i den vestlige verden.Er det ikkje ein måte å styra det totale låneopptaket (og dimed aktiviteten) i boligsektoren utan å justera renta?
Hvorfor kan ikke bankene avgjøre dette?
Den sammenhengen skjønte jeg ikke. Kan du forklare?Fordi de ikke tenker lenger enn til egen bunnlinje.
Nei da, det gikk jo så det grein en 10års tid etter at USA hadde nærmest frislipp på bolig lån.Regulering av bankvesenet er sunt enten du liker det eller ei.
De som er typisk "tapere" i dagens system er de som ikke har en foreldrebank eller skaffer seg den nødvendige egenkapitalen på annen måte (arv etc), samt typisk unge høyt utdannede i de større byene (aka steder med et fungerende boligmarked) som jobber i privat sektor. Så lenge det er grei skuring å omsette panetet er ikke bankene så veldig bekymrede for det og til folk som vil ha en forventet god lønnsutvikling ville det være helt uproblematisk å låne ut mer enn 5-gangeren startlønna siden man, på porteføljenivå, greit kan anta at betjeningsevnen kommer til å stige i årene fremover for denne gruppen. Har man tatt seg en master i kulturminnevitenskap eller noe slikt så er ikke den antagelsen gydlig.Regulering av bankvesenet er sunt enten du liker det eller ei. Noen ganger lurer jeg jo på om du i ungdommen forleste deg på den boka uten orker.
Det er jo greit å å mene at lovverket bør endres til praksis, men skal dette gjelde på alle områder? Jeg tviler på at man ønsker å tillate alkohol på offentlig sted, senke alkoholgrensen til 15 år, legalisere alle narkotiske stoffer, tillate bruk av mobil bak rattet osv. Dette er også ting som er svært utbredt og vanlig praktisk blandt de fleste. Det er forskjell på å tillate noe og å se gjennom fingrene på lovbrudd. På samme måte som at jeg ikke nødvendigvis ser noe urimelig at man har et system for en ekstra vurdering etter uke 12 selv om de aller fleste fikk dette innvilget.Det er nettopp poenget. Når så å si alle får godkjent i nemd hvorfor da holde på nemd som for mange virker ydmykende og belastende.
Og hvorfor skal et helsevesen med ressursmangel bruke verdifull lege tid på noe som i realiteten er avgjort.
Og jeg skal love deg de jeg kjenner som har gjennomgått en abort har absolutt ikke tatt lett på det.
Det er jo overhode ikke noe nytt at en "nemd" eller andre fagpersoner skal vurdere om man oppfyller kravene til en rettighet. Om man holder seg til helse og sosial: Er det urimelig at en lege vurderer at helsekravene på førerkortet er oppfylt selv om noen synes dette er ubehagelig fordi man mener å være en topp sjåfør? Er det urimelig at NAV vurderer dokumentasjonen opp mot rettighetene til forskjellige stønader? Er det urimelig at en lege vurderer om plagene er av en slik grad at en operasjon er gunstig selv om pasienten mener seg i stand til å selv vurdere dette? Skal man selv vurdere om man skal gjøre en kjønnskorrigerende operasjon? Dette er er jo en gruppe som er i stadig opposisjon til fagmiljøene og helt sikkert synes det er ubehagelig å møte fagfolk som ikke nødvendigvis er enig i omfattende irreversibel kirurgi.Presis. At man skal sitte foran en nemd og måtte legge ut om og rettferdiggjøre så personlige og sårbare beslutninger, hører absolutt ingen steder hjemme.
Og så?Fordi de ikke tenker lenger enn til egen bunnlinje.
Kanskje, men det tenker jeg de kan håndtere med styringsrente og kapitalkrav til bankene. Det bør være grenser for detaljstyring.Er det ikkje ein måte å styra det totale låneopptaket (og dimed aktiviteten) i boligsektoren utan å justera renta?