Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.441
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg har vi langt større sykehjemsdekning enn i mange andre europeiske land, hvor de eldre i større (og til dels langt større) grad blir ivaretatt av familien.
    Litt myte dette med eldreomsorg i familien. I Finland får man betalt for å stelle eldre hjemme, men ellers store likheter mellom nordiske land, som vel er det relevante her. Å sammenligne med land langt sør i Europa blir søkt, siden de økonomiske forholdene er så ulike. Justerer man for kjøpekraft er det Norge som bruker mest pr hode, mens Sverige bruker størst andel av BNP.

På övergripande nivå är äldreomsorgens utformning liknande mellan länderna, men det är svårt att bedöma skillnader i insatsernas omfattning och ännu svårare att jämföra deras innehåll och kvalitet
    I ett internationellt perspektiv finns det flera gemensamma drag i de fyra ländernas äldreomsorg, och likheterna är tydligare än skillnaderna. I alla länderna är äldreomsorgen ett grundläggande offentligt åtagande och ambitionsnivån är hög i internationell jämförelse, sett till äldreomsorgens utgifter som andel av BNP. År 2018 lade de nordiska länderna 1,5–2,4 procent av BNP på äldreomsorgen, jämfört med ett europeiskt genomsnitt på 0,4 procent. Ländernas demografi är också liknande, med en hög och ökandeandel äldre.
    De gemensamma dragen syns även i ländernas sätt att styra och organisera äldreomsorgen. Självstyrande kommuner ansvarar för att tillhandahålla äldreomsorg medan statliga myndigheter står för regelverk, uppföljning och analys på en nationell nivå. På det rättsliga området ses också likheter. De äldre möts av en liknande process när de ansöker om insatser, och omsorgsutbudet har flera gemensamma drag. Målet är genomgående att erbjuda en jämlik omsorg i hela landet, även om det kommunala ansvaret lett till stora kommunala variationer inom länderna.
    Även om äldreomsorgens åtagande och omfattning i de nordiska länderna sticker ut i en europeisk kontext ser vi vissa skillnader. Denrelativa utgiftsnivån är det mest övergripande måttet på hur äldreomsorgen prioriteras gentemot andra offentliga åtaganden och kan till viss del spegla dess omfattning. År 2018 lade Sverige 2,4 procent av BNP på äldreomsorg, jämfört med 2,3 procent för Norge, 2,0 procent för Danmark och 1,5 procent för Finland. Andelarna kan dock inte översättas direkt till faktiskt nivå för hur mycket resurser äldreomsorgen har att röra sig med i varje land, eftersom det påverkas av skillnader i prisnivå på äldreomsorgens resurser, såsom personal och utrustning. Köpkraftsjusterade mått visar här att Norge lägger mest resurser per capita på äldreomsorgen i absoluta tal, följt av Sverige, Danmark och Finland.
    Ett mer direkt mått på äldreomsorgens omfattning är andelen äldre i befolkningen som har olika former av äldreomsorgsinsatser, så kallad täckningsgrad. Variationen i insats- och boendeformer gör det svårt att sammanvägt jämföra andelen äldre som antingen får omsorgsinsatser i sitt eget hem (framför allt hemtjänst) eller i olika former av vård- och omsorgs- boenden. Vi bedömer dock att Danmark har högst total täckningsgrad, med högst andel äldre som mottar omsorg i sitt eget hem och en hög andel äldre som bor på vård- och omsorgsboenden. Även Norge har hög andel äldre som bor på boenden. Däremot är det en mindre andel äldre i Norge som mottar hemtjänst.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.441
    Torget vurderinger
    2
    Fremmedstoffene kommer vel også av et svært høyt inntak av ferdigmat i forhold til mange andre land hvor man fremdeles i større grad lager mat fra bunnen av.
    Utbredt studieområde nå og det er mange forklaringshypoteser. Tilførsel av fremmedstoff utenfra, via hav- og luftstrømmer, er en sentral årsak. I Norge drikker vi "overflatevann" og dette opptar f.eks. fremmedstoff som er luftbårne, der landet presenterer en solid fjellbarriere mot slike luftstrømmer. Og folk i Nord-Norge har flest fremmedstoff i kroppen, pga havstrømmene der.

Det at vi spiser ultraprosessert spiller inn, og samtidig mener forskere at vi har vært altfor slepphendte med hvilke materialer vi tillatter i tøy, møbler, plastartikler, osv. Et gjennomsnittshus er en kjemikaliebombe, pga alle plastproduktene i konstruksjonen. Ironisk nok er passivhus verstinger.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Når det gjelder sykefravær så synes i alle fall jeg det er rimelig kjedelig å være syk og huslig sysler er ikke akkurat det jeg går på om jeg er syk, så derfor går jeg gjerne på jobb selv om det skranter litt.

Når det gjelder damer ligger ofte de litt etter på det de mener burde vært gjort, og da gjern i huset. Da er det kanskje lettere å være hjemme om man har et lite husmor gen i magen ? Å klippe gresset midt i uka, når men har meldt seg syk, er vel ikke akkurat akseptert - bake boller til barnebursdagen dog, er det ikke så mange som ser man gjør...

Kanskje Norge har flere utarbeidende damer enn land vi sammenligner oss med, og en del av de ønsker seg tilbake til kjøkkenbenken?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.928
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje Norge har flere utarbeidende damer enn land vi sammenligner oss med, og en del av de ønsker seg tilbake til kjøkkenbenken?
    Høyere andel yrkesaktive kvinner i alle andre nordiske land enn i Norge:
    Høyest på Island, som har en tredjedel av det norske sykefraværet.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.456
    Sted
    Interiore Simplicitate
    VÅB kan overhode ikke sammenlignes med våre syke barn dager. Vård av barn er en støtte du må søke om og er beregnet på alvorlig syke barn. Den gjelder ikke for tilfeller der ungen spyr en dag.
    Det stemmer ikke:

Du kan få ersättning för vab när du

• tar hand om ett barn som inte kan gå till förskolan, skolan eller motsvarande på grund av sjukdom eller smitta
    • följer med ett barn till läkare, barnavårdscentralen (BVC), tandläkaren eller BUP
    • tar hand om ett barn på grund av att den ordinarie vårdaren är sjuk
    • deltar i en kurs som ordnas av en sjukvårdshuvudman för att du ska lära dig att sköta ditt barn.
    Videre heter det:

När ett barn är allvarligt sjuk kan föräldrarna få ersättning för vab för samma barn och tid i obegränsat antal dagar. Det gäller ända tills barnet har fyllt 18 år.

Med allvarligt sjuk menas att det är fara för barnets liv, eller att det vore fara för barnets liv utan behandling.

Jeg har hatt personalansvar i Sverige en del år, og har sett nok av hvordan vab kan fungere i praksis. Jeg har også til gode å se egenmelding fra en forelder til barn mellom 1 og 12.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    For ikke å snakke om
    Hmm, hva skal en velge?
    Ensporede narkiser?
    Sharia lover?
    Tror jeg velger meg sharia.. ihvertfall relatert til narko, feks;
    1 joint = 1 hånd
    2 joint = 2 hånd
    Hva skjer ved 5. joint mon tro?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.602
    Sted
    Smurfeland
    For ikke å snakke om
    Hmm, hva skal en velge?
    Ensporede narkiser?
    Sharia lover?
    Tror jeg velger meg sharia.. ihvertfall relatert til narko, feks;
    1 joint = 1 hånd
    2 joint = 2 hånd
    Hva skjer ved 5. joint mon tro?
    Jeg tror ikke å røyke en joint rammes av sharialover, men å drikke alkohol gjør. Får håpe du ikke er så veldig glad i et glass rødvin eller en øl innimellom, da.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992
    Man kan jo undre på hvorfor noe som er forbudt er lettere å skaffe enn noe som er regulert...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.753
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I dag er det vel knapt et problem å få tak i alkoholholdig drikke, - om man ikke lever i den oppfatning at alt skal være døgnåpent. Jeg husker ikke når ølmonopolet ble generelt opphevet, men ute i distriktene på 60- og 70-tallet fikk man ikke kjøpt et par øl, - men man fikk kjøpt hele kasser... på vestlandet var det flere steder at bygdas folk måtte over til nabokommunene for å få kjøpt en øl.. salg til bygdas egne folk var forbudt....

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.551
    I dag er det vel knapt et problem å få tak i alkoholholdig drikke, - om man ikke lever i den oppfatning at alt skal være døgnåpent. Jeg husker ikke når ølmonopolet ble generelt opphevet, men ute i distriktene på 60- og 70-tallet fikk man ikke kjøpt et par øl, - men man fikk kjøpt hele kasser... på vestlandet var det flere steder at bygdas folk måtte over til nabokommunene for å få kjøpt en øl.. salg til bygdas egne folk var forbudt....
    I 2002 ble det slutt for den siste kommunen uten ølsalg over disk..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.602
    Sted
    Smurfeland
    Joda, ref min sharia lov.. lokalt tilpasset forholdene av uber yppersteprest
    Så du har tenkt å hugge av noen hånda hvis du ser dem røyke en joint? Skjære av homofile tissen hvis de vifter med prideflagg også, kanskje?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Homofile er good En utmerket løsning for å begrense overbefolkningen på jorda
    Joint er godt så lenge mine surt innkrevde skattepenger ikke går til å dekke andre slabedaskers behov for stimuli. Gjør de det kan jeg fort bli shariansk
    Eg og vil ha øl, sprit og annet dekket av staten

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Egentlig er det ikke mye som har forandret seg; by mot land, ring 3 mot resten..
    Stolt at mine naboer tok til motmæle da. Vi er ikke like ordrik idag, desverre

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '
    men ute i distriktene på 60- og 70-tallet fikk man ikke kjøpt et par øl, - men man fikk kjøpt hele kasser...
    Ikke nok med det, men for å gjøre det ekstra tungrodd måtte du legge inn bestilling to dager i forveien.
    Hadde du ikke bestilt innen onsdag, ble det ikke noe øl den helga.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.665
    Homofile er good En utmerket løsning for å begrense overbefolkningen på jorda
    Joint er godt så lenge mine surt innkrevde skattepenger ikke går til å dekke andre slabedaskers behov for stimuli. Gjør de det kan jeg fort bli shariansk
    Eg og vil ha øl, sprit og annet dekket av staten
    Er årsaken til at du ønsker alkoholen på blå resept at også den begrenser overbefolkningen?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.602
    Sted
    Smurfeland
    Er årsaken til at du ønsker alkoholen på blå resept at også den begrenser overbefolkningen?
    Eventuelt kan man jo gjøre som i Brave New World og tilsette etanolen på fosterstadiet for å hemme ambisjonsnivået og sikre arbeidskraft til lavstatusyrker. Så ikke reseptbelagt, men obligatorisk.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Hører på politikerne:
    Alle skal med
    For folk flest
    Då blir det jo sånn

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En ny Svartedauden, fortrinnsvis i den vestlige verden, hadde løst mye. Overforbruk av naturressurser, global oppvarming, skjevfordeling mellom rike og fattige land, rovdyrproblematikk, narkotikamisbruk, gitt langt flere ledige plasser innen eldreomsorg osv. Svartedauden er nok det vi bør satse på.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    En ny Svartedauden, fortrinnsvis i den vestlige verden, hadde løst mye. Overforbruk av naturressurser, global oppvarming, skjevfordeling mellom rike og fattige land, rovdyrproblematikk, narkotikamisbruk, gitt langt flere ledige plasser innen eldreomsorg osv. Svartedauden er nok det vi bør satse på.
    Helt enig, men vent littegrann.. må bare leve ferdig først

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Det betyr at tilbudet av boliger for salg øker med de følger det har for markedet.
    At hushaier spekulerer i boligmarkedet tjener ingen andre enn hushaier på...

Forøvrig er dette ikke noe nytt. Det har vært vanskelig å finne leieboliger for (særlig) studenter i minst 40år. Her jeg bor i distriktsnorge, i en småby med 5000 innbyggere, er det nærmest umulig å oppdrive noe å leie.....

"Mange tenker kanskje at et mindre leiemarked vil gi flere mulighet til å eie egen bolig, og på kort sikt har de kanskje rett når det kommer flere bruktboliger inn på salgsmarkedet. Men, ser du på nybolig ser vi allerede tendenser til byggestopp og lavere utviklingsgrad i pressområdene."

Det bygges alt for lite nytt i Oslo (jeg kjenner bare markedet i Oslo så holder meg til det) til at dette monner noe særlig i forhold til boligprisene på kjøp/salgsmarkedet.

Litt usikker på hva du mener med "hushaier som spekulerer". Men de som feks kjøper leiligheter i nye byggeprosjekter bidrar til at prosjektene i det i hele tatt blir igangsatt, da bankene krever at en viss andel av leilighetene må være solgt før igangsettelse. Uten disse ville det derfor vært enda færre boliger tilgjengelige på markedet. I neste omgang leier endel av dem ut etter at boligene er ferdig bygget, og sånn sett bidrar de også til et større tilbud på leiemarkedet, og derfor samlet sett lavere leiepriser enn det ellers ville ha vært. Det er ingen garanti for å tjene penger på dette, de som gjør dette tar en risiko, og jeg mener det er rimelig at de kan tjene på det dersom det går bra

Angående leiemarkedet så har jeg fulgt med på leiemarkedet i Oslo ganske tett de siste 20-25 årene, og jeg har aldri sett noe i nærheten av den prisutviklingen man har sett det siste året. Markedet er totalt forandret på de siste 5-10 årene. Årsaken er at vi har sett en vesentlig reduksjon av tilbudssiden, mens etterspørselen er tilsvarende eller høyere enn før. Da øker prisene, det er helt fundamental økonomisk teori. Hovedårsaken slik jeg ser det er de siste årenes økning i eierkostnadene (samt rentekostnader for de som har belånt sine eiendommer). Utleie av boliger har alltid gitt veldig lav yield (dvs avkastning i forhold til verdi) i Norge, sentralt i Oslo kanskje bare mellom ca 2,5 - 3,5% brutto før kostnader. Det bør si seg selv at dette markedet blir ødelagt når bare formuesskatt og tilhørende utbytteskatt har økt fra 0 til ca 1,5% de siste 10 årene. Eierne vurderer disse regnestykkene kontinuerlig, og mange har nok kommet til at det er bedre å plassere midlene i investeringer som kan gi bedre avkastning.

• Liker
    Reaksjoner: MML

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, sånn var det der jeg vokste opp. Ikke veldig lenge vel å merke, for ølkonsumet steg med godt over 100%. Når det står en hel kasse eller to i boden, istedet for de seks du ellers ville kjøpt....

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Kjøttvekta sitter i de store byene.
    Et lite mindretall driver kampanje politikk for sine kampsaker som er av typen «eg veit best, eg skal redde verden, eg skal bestemme alt, eg skal ha alle penga dine, eg skal..» Man har holdningen om my way eller no way
    Det være seg rødt kjøtt(EAT), vindmøller, bilfrie byer (eg treng ikke bil eg bor jo i by, det må alle andre også gjøre), elbiler, bensin … lista er lang
    Også lurer ring 3 gryta på hvorfor Trond Giske får så stor mønstring

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Skulle hatt en tråd for «hva kommer til å gå galt i Norge», denne i den kategorien
    (Bak betalingsmur)
    Verdenssituasjonen tilsier helt klart at kritisk data av nasjonal viktighet og sikkerhet MÅ lagres og forvaltes i Norge av norsk personell (som kan vise til direkte blodlinje tilbake til minst Harald Hårfagre). Alle med så langt.
    Data er den nye religionen med sine egne yppersteprester. Etatslederne i offentlige virksomheter er de nye nesekongene som ikke kan fordra hverandre og de skal ALLTID ha egen autonomi og full frihet.
    Felles løsninger? Nei takk, JEG skal bestemme hvordan MINE data i MIN virksomhet skal håndteres og behandles.
    Det være seg foto for bil kjennemerke til Kina, eller røntgenbilder til Romania eller eller.. uten reguleringer av noe slag
    Og når avhengigheten er stor nok kan JEG presse det offentlige. Regningen går jo bare til skattebetalerne…

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    "Berikelsen" skyr ingen midler!
    Bussjåførene om dagen kjører som om de har fått "lappen i postkassa"!

Mvh.
    SAL
    Rent faktisk så har de nok også det! Fått lappen i posten!

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Bergen
    Mørke skyer i horisonten som kryper nærmere
    SP gleder seg kanskje?
    Hvis vi tar en US versjon for Norge mht med eller mot kan dette bli en riktig spennende høst.
    Løgnkameratene i ring 3 kommer nok til å kjøpe inn mange spinnere fra sine kamerater..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Hvis en leder ikke kan ta opp noe med en sjåfør av utenlandsk opprinnelse så er vel det et nordmann problem og ikke et "berikelse" problem. Uansett så har vi jo ingen dokumenterte eksempler på at slikt stemmer, eller at noen grupper sjåfører er dårligere enn andre
    Har vi ikke nettopp fastslått at bussjåfører er en "gruppe sjåfører" som er dårligere enn andre?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    Du tenker altså at norske arbeidslivsforskere ikke har undersøkt det faktum at kvinner føder barn mens menn ikke gjør det?
    Fy søren altså!! Du påstår her rett ut at (trans)menn ikke kan føde barn? Skamme deg skulle du din din transfobe XYsjåvinist!
    Man blir altså SÅ veldig oppgitt over folk her på HFS som ikke følger med i tiden men som klorer seg fast i "gamle sannheter"
    selv etter at der fastslått at de var feil! Fysj altså!!

( Jo det var ironi!! )

• Haha
    Reaksjoner: SAL

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.090
    Torget vurderinger
    0
    I følge min nå avdøde broder, distriktslegen, så var det ingen tvil om at kvinner gikk mye oftere til legen sin og de maste mer om alskens
    undersøkelser og behandlinger som de hadde hørt om fra sine venninder eller hadde lest om i et ukeblad. Og for å få fred ( få dem ut av kontoret ) var det nok ofte at legen gav dem det de ba om, selv om det medisinskfaglig bare var bambus.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.523
    Torget vurderinger
    23
    Det scenarioet der kjenner jeg godt igjen ja :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn