Svært tragisk, men det føyer seg inn i mønsteret til Norge sitt syn på natur og miljø. Verdensmestre på bortebane med undertegning av internasjonale avtaler, men hjemme ? Det er kun tre land (jeg har feilaktig tidligere skrevet 2) i verden som tillater sjødeponi av gruveavfall, vi er et av dem.Rett og slett tragisk
Vis vedlegget 985136
Ja. Som nevnt andre steder har NPM gått fra gode intensjoner om å få mer fokus på brukernes («kundenes») behov, inspirert av privat sektor, til å bli en byråkratisert ansvarspulverisering som ihvertfall mangler sidestykke i privat sektor. Der er «single point of accountability» helt sentralt. Kunden er ikke det minste interessert i å høre historier om underleverandører hvis varen eller tjenesten ikke blir levert.Denne står som ei kule.. hodet på spikeren - osv osv..
Helseforetak - en organisatorisk ansvarsfraskrivelse
Helseforetak i Norge ble innført 1. januar 2002. I det siste har vi sett og hørt hvordan Helse Nord arbeider. Foretaksmodellen er en etterlevning fra en tid hvor det var akseptert å organisere slik at den politiske ledelsen kunne rette baker for smed. Ledelsen i departementet kunne henvise til...www.nordnorskdebatt.no
Eg er heilt einig i karakteristikken av offentleg sektor, men lurer på om du kanskje presenterer eit noko forskjønna bilete av privat sektor (særleg den som rettar seg mot privatkundar). Eller kanskje det berre er eg som er lite flink til å bruka utestemma.Kunden er ikke det minste interessert i å høre historier om underleverandører hvis varen eller tjenesten ikke blir levert.
boktips: les «den nye fiske» da får du mer om oppdrettsnæringen og dens mafiavirksomhet.Om noen fortsatt er i tvil om at oppdrettsnæringen langt på vei er ren mafiavirksomhet, les denne og spy norsk laks.
Gulljenta som ble fengslet, og dumpet av oppdrettsgiganten
Yimin Dong var en sentral person for laksegiganten SalMars salg i Kina. Nå er hun dømt til 13 års fengsel for smugling av norsk laks, og mener hun er blitt dumpet av nordmennene.www.nrk.no
Forøvrig et godt argument for hvorfor det å ha en fortsatt noenlunde solid allmennkringkaster som en offentlig tjeneste er av nasjonal betydning.Om noen fortsatt er i tvil om at oppdrettsnæringen langt på vei er ren mafiavirksomhet, les denne og spy norsk laks.
Gulljenta som ble fengslet, og dumpet av oppdrettsgiganten
Yimin Dong var en sentral person for laksegiganten SalMars salg i Kina. Nå er hun dømt til 13 års fengsel for smugling av norsk laks, og mener hun er blitt dumpet av nordmennene.www.nrk.no
De skjønner ikke forskjellen på energi og effekt heller. Av disse fantasiliardene Statkraft skal investere er det langt meste investeringer i vannkraft for å få mer effekt, ikke mer energi (eller strøm som Dagsavisen kommentator kaller det)."Det er dyrt å krevende å bytte ut mer kraft" - har de helt gitt opp korrekturlesning i Dagsavisen?
Eg hadde, i sedvanleg einfald, trudd at oppgradering av vasskraft også var meint å gje mindre effekttap? Då vil jo energiproduksjonen også auka utan å tappa ned meir vatn?De skjønner ikke forskjellen på energi og effekt heller. Av disse fantasiliardene Statnett skal investere er det langt meste investeringer i vannkraft for å få mer effekt, ikke mer energi (eller strøm som Dagsavisen kommentator kaller det).
Moe Gård
sSotorednph33g40914gaaifi117092l8luc66la0u457h2uc34l0l6luhfa ·
Idag er jeg skuffet, og skuffelsen har kvernet i hodet mitt i hele dag.
Jeg er skuffet over mitt eget selskap Tine.
Tine som jeg er medeier i.
Tine som jeg til vanlig er sprekkferdig stolt over å være en del av.
Idag har de tatt en avgjørelse jeg er dypt imot. I mangel på melk i Norge, skal de nå importere melk. Melk i form av tørrmelk. Denne tørrmelka skal tilsettes i små mengder i yoghurt, som fortsatt skal ha Nyt Norge merket på seg.
Jeg mangler ord...
Personlig planla jeg ekstremt dårlig i fjor høst, noe som førte til at jeg produserte ca 16000liter over kvoten. Dette har jeg tapt 82000kr på,i form av at jeg har fått ei overproduksjonsavgift på alle literne som oversteg kvoten min. Fra oktober gjorde jeg ganske mange tiltak for å gjøre tapet minst mulig. Men jeg tenker at jeg hadde sikkert greid å produsere nærmere 10 000liter mer enn det jeg gjorde, om Tine og Landbruks-og matdepartementet hadde vedtatt at de ønsket å få inn mer melk på slutten av året. Et vedtak som hadde bidratt til å få inn ganske mye mer melk på landsbasis på slutten av året, enn det faktisk gjorde.
Så nå mangler vi i Tine melk. Vi som vanligvis kan skryte av å bare bruke norske råvarer, åpner nå for import.
Med god hjelp av landbruks-og matdepartementet
See less
Det er kanskje noe av det for alt jeg vet, men neppe allverden. Turbiner for vannkraft er rimelig energieffektive uansett vil jeg anta.Eg hadde, i sedvanleg einfald, trudd at oppgradering av vasskraft også var meint å gje mindre effekttap? Då vil jo energiproduksjonen også auka utan å tappa ned meir vatn?
Det er veldig lite å hente der på store anlegg. Rørgate, turbin, generator er stort sett veldig tett på optimalt.Eg hadde, i sedvanleg einfald, trudd at oppgradering av vasskraft også var meint å gje mindre effekttap? Då vil jo energiproduksjonen også auka utan å tappa ned meir vatn?
NVE anslo i 2020 eit realistisk potensial for å auka norsk vasskraft med 23 TWh, der 2-3 TWh kunne koma om ein bytta ut alle turbinhjul eldre enn 1970. Så finst det visst også ein del andre oppgraderingar ein kan gjera utan å meir vatn, også (dette med fallhøgd).Det er kanskje noe av det for alt jeg vet, men neppe allverden. Turbiner for vannkraft er rimelig energieffektive uansett vil jeg anta.
Er det gøy å late som om du ikke skjønner hvorfor Statkraft gjør disse investeringene?Ja, det skal ifølge artikkelen investeres 67 MRD og gi 2,8TWh mer produksjons.
Skrekkeksempelet med kjernekraft i Finland var 125 MRD i investering og 13 TW økt produksjon.
Tja, hva som er morsomt er tidevis vanskelig å viteEr det gøy å late som om du ikke skjønner hvorfor Statkraft gjør disse investeringene?
ditt kjære kraftverk i Finland tok også 18 år å bygge. Hadde bare hatt Sunniva Rose så ville det tatt maks 4-5 år og vært løst med små, modulære reKtorer.
Eller motsatt, om den økte produksjonen av uregulerbar vindkraft rundt Nordsjøen gjør at vi får lengre perioder med import av tilnærmet gratis overskuddskraft og det regulerbare vannet blir liggende i magasinene inntil de renner over.Og det støtter vel også mitt argument om at strømprisen i Norge kommer til å være høyere enn markedspris i Europa fremover pga stor andel regulert kraft som vil få høyere verdi.
Tja, hvis de trodde det er det vel litt dumt å bruke ti-talls milliarder på å få mer vann til å renne over.Eller motsatt, om den økte produksjonen av uregulerbar vindkraft rundt Nordsjøen gjør at vi får lengre perioder med import av tilnærmet gratis overskuddskraft og det regulerbare vannet blir liggende i magasinene inntil de renner over
Eg slit litt med å følgja dei underliggjande antakingane og implikasjonane her.Tja, hvis de trodde det er det vel litt dumt å bruke ti-talls milliarder på å få mer vann til å renne over.
Kunsten å drive ut offentleg sektor er å sveltefore dei. Då vert kvaliteten sjølvsagt laber, slik at ein kan stramme endå meir inn og seie "kva var det eg sa". Så overlet ein alt til dei private, som kan diktere prisen.Eg er heilt einig i karakteristikken av offentleg sektor, men lurer på om du kanskje presenterer eit noko forskjønna bilete av privat sektor (særleg den som rettar seg mot privatkundar). Eller kanskje det berre er eg som er lite flink til å bruka utestemma.
Vel - strømprisen har vel knapt nok være under 1,-/kWh i dag - så denne gratis strømmen er det nok Statnett som tjener på. (Noe jeg synes er helt greit, men billig strøm for deg og meg blir det ikke).Tidligere i dag gikk strømkabelen til UK med import til Norge. Nå har den snudd til eksport, mens Danmarkskabelen fortsatt er på full import. Når det bygges mer uregulerbar vindkraft rundt Nordsjøen vil det også føre til at periodene med «gratis» import blir fler og lengre.