Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.976
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    torem skrev:
    Kanskje jeg kjører denne i framtida. Ser stilig ut.
    Når jeg ser nøye etter, har jeg en sånn en i garasjen:

Restaureringsobjekt som har stått bom stille i mange år, så jeg kan dessverre ikke si at jeg "kjører" en slik. Men jeg gjorde det en gang, og forhåpentligvis får jeg den tilbake på veien etterhvert. Jeg kjøpte den i 1987 og har ikke hatt hjerte til å kvitte meg med den til tross for et massivt restaureringsbehov. Bare for et par dager siden kunngjorde eldstedatter at hun skal kjøres i den bilen til sitt bryllup, når det engang måtte bli, bare så det er klart. Det var en undertone av "marsjordre til far" i den stemmen...

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    842
    Asbjørn skrev:
    torem skrev:
    Orginalen er sikkert best. Men jeg har dessverre aldri kjørt den. Spørs om jeg får klare meg med en ny DS4, men jeg skal sjekke prislista først når den kommer.
    Lykke til med restureringen! Det aner meg at du har en liten jobb å gjøre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.976
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    torem skrev:
    Asbjørn skrev:
    torem skrev:
    Orginalen er sikkert best. Men jeg har dessverre aldri kjørt den. Spørs om jeg får klare meg med en ny DS4, men jeg skal sjekke prislista først når den kommer.
    Lykke til med restureringen! Det aner meg at du har en liten jobb å gjøre.
    Ja, det kan du trygt si. Fagbrev i rustsveising, minst. Kjøreegenskapene til en original DS er forresten ganske interessante. Vanligvis understyrer den som bare det, men det er så lite vekt på bakhjulene at den kan godt finne på å slippe med bakhjulene først hvis du mister kontrollen. Da roterer bilen og du om et punkt som ligger foran deg. Da føler man seg som passasjer, da. Stor respekt for de som kjørte sånne i rally på 1960-tallet.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Endrer man bredde på dekk og har større felger, må man endre ET (innpress) på felgen og endrer dermed sporvidden. På biler med SKIKKELIG forstilling og ikke lekegreier som andre enn Mercedes-Benz og Citroên har går det ikke å endre særlig mye på innpress. De to merkene har nemlig noe som ikke alle har, og det heter nullpunktstyring. Aksen hjulet dreier rundt er MIDT på dekkets trykkflate på bakken. På en annen bil svinger man hele navet med akse innunder bilen som det var en dør med hjulet plassert ute i enden. Volvo 240 er slik... Fordelen med nullpunktopplegget er at man ikke merker at vannplaning trekker i rattet, punktering ender ikke i grøfta osv osv.. Så tullinger som tror en MB blir bedre med 18" hjul vet ikke hva de roter med.. Nå har dere fått svaret på hvorfor en MB er dårlig på glatta. FEIL felger!!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.877
    Asbjørn skrev:
    Bare for et par dager siden kunngjorde eldstedatter at hun skal kjøres i den bilen til sitt bryllup, når det engang måtte bli, bare så det er klart. Det var en undertone av "marsjordre til far" i den stemmen...
    Tog du'an ikkje?? Hun er gravid og gifte seg snart.

;D ;D

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Moderne datter.. Hehe.. Sikkert skilt om 5 år osv.. Neida, ikke alle er slik - heldigvis! :)
    Men skjønner jo godt folk som liker å sitte bra i bilen også.. :)

oyvind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Brasse skrev:
    Lurer på om det var Top Gear Australia som testa org. dimensjon felger (18") på ein Monaro mot tilleggsvalget 20" og breiare dekk. Resultatet var to sekunder rundt testbane med 18". Det viste at større ikkje alltid er betre, sjølv ved ekstremkøyring. Kan det være fordi dempere er satt opp til org. dimensjon?

Sjølv er eg for å ha felger og dekk som takler dårlig veg. Og som visuelt passer bilen. Ingenting er styggere enn ein Audi eller BMW med 20" felger og bremser som såvidt stikker fram bak navet.
    Enig i sistnevnte Brasse. Synes det ser tåpelig ut selv, men hver sin smak selvfølgelig :)

Det er flere som har testet dette med diverse hjul dim og det er en smertegrense på hvor profilen og bredden gir noe økt gevinst ved bane eller aktiv kjøring.
    Helt offtopic og ikke relevant, men F1 biler har det som må regnes som Donald 313 ballongdekk ;D
    Hehe, ja. Men ikke uten grunn. F1-hjulene har så enorm varmeutvikling at lavprofildekk ikke ville fungert etter hva jeg har forstått. Går relativt fort for det da :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.976
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Asbjørn skrev:
    Bare for et par dager siden kunngjorde eldstedatter at hun skal kjøres i den bilen til sitt bryllup, når det engang måtte bli, bare så det er klart. Det var en undertone av "marsjordre til far" i den stemmen...
    Tog du'an ikkje?? Hun er gravid og gifte seg snart.

;D ;D
    Faen, da må jeg ut og sveise til kvelden...

C

Cyber

Gjest
    AlabamaRodeoStar skrev:
    Kjører den ene av disse to og drømmer om den andre.
    Hvorfor? Fordi jeg er materialist...

Mvh,
    Olav
    Er jo ikke så gal den merca, klarer deg lenge med den ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.877
    oyvind skrev:
    ]

Hehe, ja. Men ikke uten grunn. F1-hjulene har så enorm varmeutvikling at lavprofildekk ikke ville fungert etter hva jeg har forstått. Går relativt fort for det da :)
    Det er sidene i ett dekk som er det viktigste. Med de enorme belastningene et F1 dekk blir utsatt for så er det umulig å bake de nødvendige egenskapene inn i et lavprofildekk.
    Fordelen med lavprofil er at da kan man gå opp i felgdimensjon og dermed få plass til større bremseskiver og dermed bedre kjøling av bremsene. Viktig på f.eks. en LeMans-racer. De har ikke samme belastning i kurvekjøring som F1. Påstanden om at et lavprofildekk har bedre kurveegenskaper er bare tull. Bruk heller samme sum på dekk i orginaldimensjon som brukes på dekk og felg i gummireim/lastebildimensjon.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Alle burde kjørt Mercedes-Benz. Da hadde alle vært sikret deler livet ut. Ryker det noe på en E-klasse, kan man bare kjøpe en del fra en S- eller C-klasse, Sprinter, G-wagen osv..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Mulelid skrev:
    Formel 1-dekka er vel fylt med noe helt annet enn det man får i veggen på Esso? ;)
    Husker jeg ikke helt feil er det enten Nitrogen eller Helium. Skal vel ha noe med avkjøling å gjøre??

Undres på om ikke vi hadde en tråd om dette temaet for laaang tid siden. Fylle "lurium" på dekkene og så spare masse drivstoff !??

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Mener det er helium, ja. Lettere enn luft og bruker lenger tid på å bli varmt/blir fortere kaldt? Aner ikke.. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.976
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De pleide å bruke nitrogen, for å redusere trykkendringer med endret temperatur og gjøre de endringene mer forutsigbare enn hvis man pumper inn "rå luft" med ukjent fuktighetsprosent. En annen grunn er at nitrogen ikke kan nøre opp under en eksplosjonsartet brann etter et krasj. Det er også grunnen til at flyhjul er fylt med nitrogen. Jeg tror formel 1 nå har gått over til avfuktet luft ved montering på felg. I så fall brukes nitrogen ved etterfylling i depot bare fordi de luftavfukterne er noen digre beist å dra med seg fra bane til bane.

Det sparer uansett ikke noe drivstoff. ;)

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Pink_Panther skrev:
    oyvind skrev:
    ]

Det er sidene i ett dekk som er det viktigste. Med de enorme belastningene et F1 dekk blir utsatt for så er det umulig å bake de nødvendige egenskapene inn i et lavprofildekk.
    Fordelen med lavprofil er at da kan man gå opp i felgdimensjon og dermed få plass til større bremseskiver og dermed bedre kjøling av bremsene.
    Det har vært et ønske fra dekkprodusentene om å gå over til lavprofildekk slik at det skulle ligne mere på alminnelige dekk. Men sjefene i F1 har ikke vært villige til å endre regelverket som vel bl.a. sier at det skal være 13" felg. Årsaken kan kanskje være at de ikke ønsker mere plass til bremser. Bedre bremser er vel noe av det siste man ønsker innen F1.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Det sparer uansett ikke noe drivstoff. ;)
    Det var "en av våre" som testet dette, men jeg husker ikke resultatet. :-[

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    LowQ fylte litt aceton på tanken ved hver fylling for en stund siden..

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    1
    Mulelid skrev:
    Endrer man bredde på dekk og har større felger, må man endre ET (innpress) på felgen og endrer dermed sporvidden. På biler med SKIKKELIG forstilling og ikke lekegreier som andre enn Mercedes-Benz og Citroên har går det ikke å endre særlig mye på innpress. De to merkene har nemlig noe som ikke alle har, og det heter nullpunktstyring. Aksen hjulet dreier rundt er MIDT på dekkets trykkflate på bakken. På en annen bil svinger man hele navet med akse innunder bilen som det var en dør med hjulet plassert ute i enden. Volvo 240 er slik... Fordelen med nullpunktopplegget er at man ikke merker at vannplaning trekker i rattet, punktering ender ikke i grøfta osv osv.. Så tullinger som tror en MB blir bedre med 18" hjul vet ikke hva de roter med.. Nå har dere fått svaret på hvorfor en MB er dårlig på glatta. FEIL felger!!

Feil…… innpress forteller hvordan felgsenter havner i forhold til anleggsflaten på navet og denne må ikke endres selv om man bytter til større dekk/felger. Alle biler blir levert med en ønsket ET og i Norge har man bare lov til og endre denne med 15mm pr aksel. Bruker man feil innpress vil dette føre til endring av kjøreegenskapene og større slitasje på hjuloppheng.

Vi som kjører Mercedes med 20” må da være helt idioter :p

Og feile felger har ingenting med vinteregenskapene til Mercedes å gjøre, skal de bedres kjører man 4matic.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Dess større felg, dess lavere profil, dess mindre kontaktflate på grunn av mindre "flexure" i dekket.

Større felg -> Mindre gummi -> Mindre grep.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Vet godt HVA innpress er, men tror neppe du vet hva nullpunktstyring går ut på. Har forøvrig "halv" 4-matic på bilen min; ASD. Du tror vel at bilen din har 4-hjulsdrift også? Ha ha ha.. Du har ETT hjul mer med drift enn meg. :) 4-tallet betyr ikke 4WD, men 4 ulike trinn i prosessen. Det siste heter faktisk utkobling, og det styrer du med foten.. :)

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Pink_Panther skrev:
    Mulelid skrev:
    Når begynte Formel 1-folka å spare på drivstoffet? ;D
    Den dagen det ikke lenger var lov å fylle drivstoff ved depotstopp.
    Drivstofføkonomi har alltid vært viktig i F1. Å dra med seg ekstra drivstoff koster tid samt øker dekkslitasje.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    1
    Påstanden om at et lavprofildekk har bedre kurveegenskaper er bare tull

Jeg foreslår at fotgjengere slutter og uttale seg om bil og dekkombinasjoner

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    1
    Mulelid skrev:
    Vet godt HVA innpress er, men tror neppe du vet hva nullpunktstyring går ut på. Har forøvrig "halv" 4-matic på bilen min; ASD. Du tror vel at bilen din har 4-hjulsdrift også? Ha ha ha.. Du har ETT hjul mer med drift enn meg. :) 4-tallet betyr ikke 4WD, men 4 ulike trinn i prosessen. Det siste heter faktisk utkobling, og det styrer du med foten.. :)

Så jeg har trehjulsdrift på min ::) har du startet tidlig på påskedrammen eller sitter du bare på gutterommet å preker piss, en ting er sikkert og det er at du ikke har greie på bil.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Roald skrev:

Det er snakk om vinterføre her, sant?

Og uansett, hadde størst mulig felg vært alfa-omega hadde faen meg både F1-teams og dragstere byttet bort fra masse unødvendig gummi for lengst.

Hvis ikke dekket kan flexe nok til å utøve kraft på underlaget spinner du, det er ren fysikk. Det er derfor gummiblandingen i piggfrie dekk er mykere enn sommerdekk.

Hvis du virkelig tror du får best grep med å tralte rundt med 20" på en normal personbil, ja så tar du grundig feil.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Ja, Roald har helt rett.. :p

Bare å si til han her at 20" og 30-profil er bedre, Roald. ;D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    I F1 og andre motorsportklasser er det et regelverk som styrer dekk og felgdimensjoner. Det er ikke nødvendigvis maks grep som er motivet der.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Selv om jeg liker Mercedes og påstår mye rart skal jeg være ærlig nok og påstå at 4-Matic er noe ustabilt møkk - som er mer egnet for kakser med råd til verkstedbesøk enn trygda meg..

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    Roald skrev:

Det er snakk om vinterføre her, sant?

Og uansett, hadde størst mulig felg vært alfa-omega hadde faen meg både F1-teams og dragstere byttet bort fra masse unødvendig gummi for lengst.

Hvis ikke dekket kan flexe nok til å utøve kraft på underlaget spinner du, det er ren fysikk. Det er derfor gummiblandingen i piggfrie dekk er mykere enn sommerdekk.

Hvis du virkelig tror du får best grep med å tralte rundt med 20" på en normal personbil, ja så tar du grundig feil.

Nei det er snakk om sommer…..

Som noen har nevnt tidligere har dette med regler å gjøre, jeg vet ikke.

Det er fjæringene til bilen og ikke ufjæret masse som står for bakkekontakten om man skulle følge din logikk måtte man kjøre rundt på ballongdekk som flekser muligens 20cm eller mer noe som ville økt drivstofforbruket dramatisk.

At det gir bedre grep er det ingen tvil om…

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    1
    Mulelid skrev:
    Selv om jeg liker Mercedes og påstår mye rart skal jeg være ærlig nok og påstå at 4-Matic er noe ustabilt møkk - som er mer egnet for kakser med råd til verkstedbesøk enn trygda meg..
    Nok en gang feil……..

Skal du kritisere mercedes ta nå noe som stemmer, jeg kan foreslå rust……

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Ikke mye feil, nei.. Ta en 88-modell med 4-matic og spør hvor mye de har byttet. Allerede i 1990 vil jeg anta at noe køddet.. Rusta skyldes mer eieren enn bilene. Pottetette gummimatter på gulvet avler rust. Bruker å kaste dem på dynga når jeg finner slike i en MB. Passer best der.. Nok kondens fra før på dynga, liksom.. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.877
    Mulelid skrev:
    Ikke mye feil, nei.. Ta en 88-modell med 4-matic og spør hvor mye de har byttet. Allerede i 1990 vil jeg anta at noe køddet.. Rusta skyldes mer eieren enn bilene. Pottetette gummimatter på gulvet avler rust. Bruker å kaste dem på dynga når jeg finner slike i en MB. Passer best der.. Nok kondens fra før på dynga, liksom.. :)
    Særlig. Så MB er så generøse at de bytter dører og bærebroer an mass bare for å være greie mot udugelige eiere?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn