Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mulelid skrev:
    Gleder meg til at folk skjønner at det ikke er forhjula som styrer bilene deres..
    I tilfellet 300 TDT så er det vel neppe noen av hjula. Sorry at jeg sier det, men det er vel helst de høyere makter man bør henvende seg til dersom bilen mot formodning går dit den burde gå. Og ja, har personlig kjennskap til W124 (riktignok 230E) via eierskap nok til å forstå hvilken bil dette er på vinterføre.

    Bare for å unngå kommentarer om at "du vet ikke hva du snakker om" så vil jeg skyte inn at jeg gjør det med god margin faktisk; har sikkert hatt en slik lengre enn deg; da vi kjøpte en ny slik i 1988 og hadde den helt til 2010 (som sekundær bil selvsagt) i 22 år. Helt original, og med alt av stash dengang. God bil på mange måter for sin tid (80-tallet), men med sine helt klare begrensninger, og selvsagt totalt utdatert pr idag hva angår alt fra fremkommelighet til kjøreegenskaper.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.081
    Antall liker
    42.917
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler ingen å kjøre slik, men som et lite svar på hvorfor jeg fortsatt holder liv i den franskmannen. Sjekk vinkelen mellom dashbordet og horisonten når det går unna som verst gjennom rundkjøringer etc:


    Helt flat. Ikke spor av dramatikk, selv ikke når den drifter som i det forrige videoklippet.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    For å si det enkelt: Stasjonsvogna er ca 800.000 ganger pluss mva bedre på vinterføre enn sedanen til W124. Og billigdekk bare MÅ man skygge unna på de her bilene. Har felger med feil innpress på bilen min, og bare pga det merker jeg at bilen er helt sau å kjøre. "Feilen" er at hjulopphenget er så avansert at selv den minste error som endrer noe vekk fra standard = katastrofe. Så det blir å surfe seg i hjel på Finn.no og lete opp rette felger til bilen.. :-\ Med de felgene som er der nå ligger framhjula med toppen innover slik at hjula står i A-form. Dette fordi innpress er for lavt slik at bilen har for stor sporvidde. Helt forferdelig å kjøre.. Skulle fått tak i den soppen som rotet vekk originalhjula!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn; for det første var det vel en Volvo og ikke en Saab (den grå iallefall), for det andre er det vel slik at villmann kan alle kjøre om de er dumme nok, og det er ikke noe tøft å være død. Sjansene for slikt utfall synes påfallende høye i denne Xantiaen. De fleste skjønner vel omtrent nivået av aktiv og passiv sikkerhet i denne vs dagens modeller.

    Mulelid; dream on.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Helt klart, Vidar. Har jo en Sportline!!! Det er rene himmelen i forhold til en vanlig versjon! :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.081
    Antall liker
    42.917
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Asbjørn; for det første var det vel en Volvo og ikke en Saab (den grå iallefall), for det andre er det vel slik at villmann kan alle kjøre om de er dumme nok, og det er ikke noe tøft å være død. Sjansene for slikt utfall synes påfallende høye i denne Xantiaen. De fleste skjønner vel omtrent nivået av aktiv og passiv sikkerhet i denne vs dagens modeller.
    Ja, det klippet er ren galskap (og det var ikke meg som kjørte, og om jeg hadde gjort det, ville jeg definitivt ikke filmet det og postet på YouTube!). Jeg så heller ingen Saab på videoen, men den var visstnok bak til høyre et sted ifølge teksten. Volvoen var visst bare i veien.

    Den aktive sikkerheten er riktig god. Du får ingen overraskelser fra kjøreegenskapene, og den har de beste bremsene av noen bil jeg noensinne har kjørt. At den greier älgtesten i 85 km/t er en indikasjon på de dynamiske egenskapene og evnen til å komme seg ut av trøbbel. Den passive sikkerheten hvis det først smeller er forferdelig, så det er ganske lurt å unngå det. Netto går dette sånn omtrent opp-i-opp, tror jeg. Jeg har forresten en spesiell forsikringsklausul på Xantiaen: Kan ikke kjøres av andre enn meg selv og fruen. Kan ikke lånes ut til noen, aller minst til husets tenåringer. Men den er et usannsynlig effektivt redskap for å komme fra A til B på kort tid uten å bli lagt merke til. Da kjører man ikke sidelengs som på videoklippene...

    En av fordelene med MX-5'en er forresten at den er morsom å kjøre allerede i moderate hastigheter, 60-70 km/t kjennes fort med kalesjen nede. Jeg byttet til smalere sommerdekk på lettere felger for å fremheve den egenskapen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg støtter deg med lovord omkring MX-5 (på mange måter en blåkopi av Lotus Elan), som jeg selv har kusket et ikke ubetydelig antall mil i; men Xantia, som i passiv form er noe av en vannseng, uten noen form for ESP o.l. (eller er det jeg som ikke visste at den hadde det?) kan jeg umulig forstå har noen form for god aktiv sikkerhet. Du får gjerne utdype hvorfor denne har så god slik sikkerhet vs dagens well-equipped modeller. Man vet jo ellers at ting som ESP (gode sådanne) etc er en revolusjon innen aktiv sikkerhet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Asbjørn snakker vel om biler som har iboende naturlige glimrende egenskaper uten krykker og støttebandasje. Der regnes activaen som suveren selv om den ikke har rette merket til å få anseelse som fortjent. Activa er konge.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å kalle slikt utstyr "krykker og støttebandasje" er vel imo rimelig synonymt med å gå baklengs inn i fremtiden. Jeg er tidvis en inspirert fører selv, men hadde ikke for alt i verden valgt slikt bort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.081
    Antall liker
    42.917
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Jeg støtter deg med lovord omkring MX-5 (på mange måter en blåkopi av Lotus Elan), som jeg selv har kusket et ikke ubetydelig antall mil i; men Xantia, som i passiv form er noe av en vannseng, uten noen form for ESP o.l. (eller er det jeg som ikke visste at den hadde det?) kan jeg umulig forstå har noen form for god aktiv sikkerhet. Du får gjerne utdype hvorfor denne har så god slik sikkerhet vs dagens well-equipped modeller. Man vet jo ellers at ting som ESP (gode sådanne) etc er en revolusjon innen aktiv sikkerhet.
    Forsåvidt enig i det. ESP er et "må ha" på de fleste biler. Xantia har det ikke. Nå er min Xantia spesialmodellen Activa med en god del andre elektroniske og hydrauliske fiksfakserier på undersiden, så den er ikke helt sammenlignbar med en vanlig Xantia. Det som gjør den aktive sikkerheten på Activa'n såpass god (i min oppfatning, som har kjørt den 130000 km) er nettopp veigrep og bremser. Den ligger alltid flatt på veien og har hele tiden maksimal dekkflate i kontakt med bakken. Hjulopphengene endrer ikke vinkel med lastveksel eller G-krefter, det hele er stabilt og forutsigbart hele tiden. Den drar ca 1 G sidelengs og enda mer når den bremser. Ikke dårlig for en gammel familiebil på 205/55R15-dekk.

    "Envelope'n" for stabilitet og veigrep er så stor at hvis du ikke kjører som en tulling, er det enorme sikkerhetsmarginer før den slipper. Og når den først slipper, er det en udramatisk drifting som er lett å hente inn ved å lette litt på gassen. Den berømte älgtesten er en god indikator på aktiv sikkerhet: Om du må gjøre en dobbel unnamanøver, vil du beholde kontrollen over bilen, eller vil du velte eller sladde ukontrollert inn i hindringer og møtende trafikk? Activa'n vil bare bite seg fast og smette gjennom uten noen dramatikk som krever elektroniske inngrep (bortsett fra Activa-fiksfakseriene, da).

    Se denne offisielle listen, og legg merke til hvem som tar de neste plassene: http://www.teknikensvarld.se/algtest-snabbaste-bilarna/

    Legg også merke til at forskjellen mellom Activa og Porsche 996 GT2 er like stor som forskjellen mellom en Porsche 996 GT2 og en Boxster - den hårdaste hårdingen og sekretær-roadsteren. :) Det som til slutt begrenset Activa'n i denne øvelsen var ikke veigrepet, men utvekslingen på rattet som gjorde at føreren ikke greide å dreie rattet fort nok til å komme gjennom unnamanøveren i enda høyere hastighet. Min Activa har forøvrig 2-liters turbomotor, noe som gjør den 30 kg lettere på fronten enn den V6-modellen som ble testet her. Det burde ikke være noen ulempe i denne øvelsen, akkurat.

    En NCAP krasjtest med en Xantia (Activa eller ikke Activa) er derimot dyster lesning, så det er greit å holde ganske mye av de sikkerhetsmarginene i reserve.

    Her er litt teknisk info om hva denne tingen er:
    http://www.citroen.mb.ca/citroen_quarterly/vol13-3/activa.html
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Testet en Ford Escort RS på veiene her.. Dekka hylte og bar seg i svingene. Citroên hadde demonstrasjon samme dag. Xantia'en gaula ikke mye i skarpe svinger.. NB. Det heter vel hydropneumatisk? :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Å kalle slikt utstyr "krykker og støttebandasje" er vel imo rimelig synonymt med å gå baklengs inn i fremtiden. Jeg er tidvis en inspirert fører selv, men hadde ikke for alt i verden valgt slikt bort.
    Neida, jeg har ESP selv og ville aldri velge bort det. Poenget er jo bedre utgangspunkt, dess bedre sluttresultat. Activa har fantastiske egenskaper in natura. Dette har ingenting med bortvelgelse av elektroniske støttesystemer å gjøre.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Stikkordet for bilen din er nullpunktstyring, Trondmeg.. Dette kom Citroên med på Padda om jeg ikke husker feil. Sammen med hydropneumatisk fjæring er dette er fryd på veien. :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Activa er flotte greier, men har sett den gi vel svære skulderputer på enkelte. Var bla. ein som rulla på Peugeottreff i 2008 på Vålerbanen. Sjølvsagt kun sjåføren sin feil, men likevel var det muligens det at den føltes uendelig stabil som gjorde at han satsa over evne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.081
    Antall liker
    42.917
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, fjæringssystemet er nok hydropneumatisk, eller oleopneumatique for de som har frankofone tilbøyeligheter. Activa-systemet, SC.CAR, er derimot et elektronisk/hydraulisk styringssystem som først åpner og stenger noen hydrauliske ventiler og så bruker rå hydraulisk makt ved behov. Det er ren høytrykkshydraulikk ved 80 bar og elektronisk styring.

    Om det er in natura eller elektroniske støttesystemer kommer litt an på øyet som ser. Xantia har OK kjøreegenskaper i utgangspunktet, men Activa-systemet gjør den til noe helt annet enn den ser ut til. Dette videoklippet viser bilen som teknologien egentlig ble utviklet for, men det var visst ingen som ville ha en supercoupé med Citroën som varemerke. At teknologien ble puttet i en mellomklassebil som Xantia var nok mest et forsøk på å redde litt av stumpene fra utviklingsprosjektet:


    Ja, det var en som trillet en Xantia Activa på Vålerbanen. Han fikk den til å skjære ut på innsiden av svingen. Da kjører man ganske entusiastisk, ja. Jeg var ikke til stede, men fra bildene og videoklippene har jeg aldri helt skjønt hvordan det gikk til. Mulig han helt enkelt feilberegnet linjen gjennom kurven og foretok en "controlled flight into terrain"? Potensialet for oljelekkasjer gjør forøvrig Activa'n lite populær som banebil. Det drypper ganske ofte på bestemte steder på grunn av et par dårlig gjennomtenkte detaljer i konstruksjonen.

    Edit: Henger på et klipp til som vektlegger nettopp den aktive sikkerheten i en slik:

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.404
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Legacy'en er fin, den. Veldig god fremkommelighet på glatt føre, veldig bra og velbalanserte kjøreegenskaper på tørr vei. Understyrer littegranne, men ganske nøytral. Kjøpte min for bare noen uker siden, så jeg har ikke den helt store vintererfaringen med den ennå, men jeg kan lett forestille meg at den kan slippe med enten forhjulene, bakhjulene eller begge på en gang hvis den presses for langt, avhengig av vektfordeling og situasjon. I USA snakker mannskapene på bergingsbiler om "Quattro-føre": Det er når eiere av firehjulsdrevne biler luller seg selv inn i overmodighet på grunn av fremkommeligheten, men oppdager i en skarp sving at fysikken fortsatt gjelder. Så må noen dra dem opp igjen.
    Jeg har prøvd forrige modell av Legacy; ikke den helt nye. Quattroføre er jo en kjent sak. Bare se på biler som har kjørt av veien. Jeg talte i fjor vinter. 9 av 10 hadde firehjulstrekk. De fleste SUV'er.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.430
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Mulelid skrev:
    For å si det enkelt: Stasjonsvogna er ca 800.000 ganger pluss mva bedre på vinterføre enn sedanen til W124. Og billigdekk bare MÅ man skygge unna på de her bilene. Har felger med feil innpress på bilen min, og bare pga det merker jeg at bilen er helt sau å kjøre. "Feilen" er at hjulopphenget er så avansert at selv den minste error som endrer noe vekk fra standard = katastrofe. Så det blir å surfe seg i hjel på Finn.no og lete opp rette felger til bilen.. :-\ Med de felgene som er der nå ligger framhjula med toppen innover slik at hjula står i A-form. Dette fordi innpress er for lavt slik at bilen har for stor sporvidde. Helt forferdelig å kjøre.. Skulle fått tak i den soppen som rotet vekk originalhjula!
    Hva er forskjellen mellom stasjonsvogn og sedan rent teknisk utenom noe mer vekt på stasjonsvogna?

    Jeg har tidligere hatt W124 230E med automat og det er ikke en bil man parkerer i bakke vinterstid men bortsett fra det og for lav utveksling for kjøring på motorvei i utlandet var det en meget god bil.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Det er jo faktisk pga det opplegget jeg har Mercedes stv. og ikke sedan. Hydropneumatikken er rett og slett helt rå på å sluke ujevnheter i veibana, og i tillegg til dette krenger bilen mindre i svinger fordi nivåreguleringa pøser på med mer trykk når bakenden senker seg på yttersida i svinger. Folk som putter vanlige dempere på eldre stv. fordi nivåreguleringa er gåen vet ikke hva de roter med. Det blir ikke helt det samme da, nei! :)
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Anonym: Stasjonsvogna har nivåregulering bak, noe som er helt konge når det gjelder å få veigrep på glatta. Sedan har dette kun som ekstrautstyr, men mangler også et par hundre kg trykk på drivhjula. Ikke i ren vekt, men som veigrepsvekt for å si det sånn. W124 sedan er ikke noe til vinterbiler med dårlige dekk, så en med ASD-diff er uansett å foretrekke. I tillegg er foringene som regel ferdige bak, og med dårlige fjærer, dempere og høy alder......
    Ja, da har man problemer.. Sier seg i grunn selv.. Når de var nye var de nemlig meget gode, men før i tida var ikke dekka det helt store. Det har skjedd MYE på vinterdekkfronten! :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.430
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde gode piggfrie dekk på originale stålfelger på min E124 for 3-4 år siden, grepet under kjøring var greit men bakkestart med automatgir var ikke bilens sterke side.

    Bare så du ikke misforstår meg så synes jeg W124 er en fenomenal bil, kvalitetsmessig var den nok beste bilen på markedet i den perioden den ble produsert.

    Ellers er jeg ikke helt med på hvorfor nivåregulering skal bedre fremkommeligheten, har kjørt en del tunge kjøretøy med luftfjæring men det å heve eller senke bilen bak er aldri noe jeg har brukt for å bedre fremkommeligheten.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi hadde bilen (W124) fra ny, dvs ingen slitte ting; den hadde det som var av vinterutstyr og alltid nye dekk av beste sort. Dårlig vinterbil allikevel helt fra første dag, stasjonsvognene jeg har prøvd var stort sett enda verre med sin sladde-tendens, og jeg tør påstå at jeg hadde sammenlikningsgrunnlag. Stasjonsvogna var ikke bedre enn sedanen.

    Tror vi (familien totalt) har passert 300k km i vår W124. Så det er jo også selvsagt grunner til at den ble beholdt. Men det er idag en totalt passé bil, som er naturlig utdatert på alt fra kjøreegenskaper via komfort til sikkerhet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.475
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mulelid skrev:
    Rene veggen å prate til visse her..
    Prøv heller et og annet innlegg om musikk og hifi, gjerne med litt positiv tone, så skal du se det kommer seg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.276
    Antall liker
    10.868
    Fremkommelighet på vinterføre er 50% fører og 50% bil.
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Trondmeg skrev:
    audionut skrev:
    Brasse skrev:
    Hjelper ikkje med køyreglade biler når ein ikkje tør køyre dei fordi ein er redd det skal oppstå nye feil ::)
    Riktig.
    Alfafansen nekter å innse realiteten og forsvarer bilene sine med nebb og klør. Sier man noe negativt om disse drittbilene, så blir man umiddelbart beskyldt for å mangle kjennskap til Alfa. Rimelig patetisk.
    Som Alfaeier har jeg veldig lite problemer med å innse hva Alfa er og står for. Jeg har aldri forstått hvorfor man skal måtte forsvare driftskostnadene når dette aldri har vært motivet for å kjøpe Alfa. Som andre her er inne på så er ikke et Alfa-eierskap innledet med rimelig bilhold som argument, derimot kvaliteter jeg ut i fra dine innlegg tror du aldri vil kunne forstå hva innebærer. Det eneste patetiske jeg har sett i denne tråden er dine innlegg som florerer med usaklige og upassende kraftuttrykk og jeg mistenker deg for ikke å vite en døyt om disse bilene. Og akkurat DER mistet du din injurierende kraft og videre innlegg vil bli behandlet for det de er verdt; NADA. Ellers skal du ha en riktig god kveld, men ikke bry deg med Alfa, det fortjener de ikke ;)

    Tullprat. Hva du mistenker og tror er ikke interessant. Heller ikke dine tanker om min "injurierende kraft". Jeg har kjørt min dose Alfa, og kjenner også mange som har kjørt Alfa.
    Drittbil med masse feil, og oppskrytt "kjøreglede".
    Bil for bleikfeite nordboere som tror de blir kjekke italienere bare de kjører italiensk bil, men som egentlig bare ser dritteit ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.430
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    audionut skrev:
    Trondmeg skrev:
    audionut skrev:
    Brasse skrev:
    Hjelper ikkje med køyreglade biler når ein ikkje tør køyre dei fordi ein er redd det skal oppstå nye feil ::)
    Riktig.
    Alfafansen nekter å innse realiteten og forsvarer bilene sine med nebb og klør. Sier man noe negativt om disse drittbilene, så blir man umiddelbart beskyldt for å mangle kjennskap til Alfa. Rimelig patetisk.
    Som Alfaeier har jeg veldig lite problemer med å innse hva Alfa er og står for. Jeg har aldri forstått hvorfor man skal måtte forsvare driftskostnadene når dette aldri har vært motivet for å kjøpe Alfa. Som andre her er inne på så er ikke et Alfa-eierskap innledet med rimelig bilhold som argument, derimot kvaliteter jeg ut i fra dine innlegg tror du aldri vil kunne forstå hva innebærer. Det eneste patetiske jeg har sett i denne tråden er dine innlegg som florerer med usaklige og upassende kraftuttrykk og jeg mistenker deg for ikke å vite en døyt om disse bilene. Og akkurat DER mistet du din injurierende kraft og videre innlegg vil bli behandlet for det de er verdt; NADA. Ellers skal du ha en riktig god kveld, men ikke bry deg med Alfa, det fortjener de ikke ;)

    Tullprat. Hva du mistenker og tror er ikke interessant. Heller ikke dine tanker om min "injurierende kraft". Jeg har kjørt min dose Alfa, og kjenner også mange som har kjørt Alfa.
    Drittbil med masse feil, og oppskrytt "kjøreglede".
    Bil for bleikfeite nordboere som tror de blir kjekke italienere bare de kjører italiensk bil, men som egentlig bare ser dritteit ut.
    Alfa var tøffe før de ble ren Fiat, 155 Q4 Widebody er en av 90 tallets råeste biler og GTV916 er en av 90 tallets peneste.

    159 og Brera som er minner meg om en 28 fots båt med flybridge, altfor jåte etter min smak og hva de har med stil å gjøre aner jeg ikke. Når det gjelder kjøreegenskaper og driftskostnader når de neppe opp sine tyske konkurrenter eller deres japanske.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    audionut skrev:
    Tullprat. Hva du mistenker og tror er ikke interessant. Heller ikke dine tanker om min "injurierende kraft". Jeg har kjørt min dose Alfa, og kjenner også mange som har kjørt Alfa.
    Drittbil med masse feil, og oppskrytt "kjøreglede".
    Bil for bleikfeite nordboere som tror de blir kjekke italienere bare de kjører italiensk bil, men som egentlig bare ser dritteit ut.
    Ja der fikk vi så det svei av en som vet hva han snakker om, gitt :). Dokument saklig god kunnskap av en fagmann. Eller er det bare rablende skvalder?
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Trondmeg skrev:
    audionut skrev:
    Tullprat. Hva du mistenker og tror er ikke interessant. Heller ikke dine tanker om min "injurierende kraft". Jeg har kjørt min dose Alfa, og kjenner også mange som har kjørt Alfa.
    Drittbil med masse feil, og oppskrytt "kjøreglede".
    Bil for bleikfeite nordboere som tror de blir kjekke italienere bare de kjører italiensk bil, men som egentlig bare ser dritteit ut.
    Ja der fikk vi så det svei av en som vet hva han snakker om, gitt :). Dokument saklig god kunnskap av en fagmann. Eller er det bare rablende skvalder?
    Ikke grin bare fordi jeg synes Alfa lager drittbiler. Lev med det. Kjør rundt i skraphaugen med massevis av "kjøreglede" og føl deg som en kjekk italiener på vei til bunga-bunga party. Vær fornøyd. Jeg elsker alle mennesker og vil at folk skal være fornøyde. :-*
    Selv middelaldrende menn som ikke har filla peil på bil og kjøper skraphauger basert på fikse ideer og midtlivskrise.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Mulelid skrev:
    Norcad: Å bytte motor på en Mercedes-Benz 300TDT fra 1984 tar deg 5 timer om du har løftebukk og greit med verktøy. Prøv det med en Citroen XM. ;D
    Unnskyld uttrykket; men du får jammen sagt mye dumt!
    Her var det snakk om den økonomiske innbesparelsen bilfabrikken har ved montering av komplett drivenhet kontra enkeltdelene på en bakhjulstrekker.
    Hvor lang tid det i ettertid tar å ta ut eller sette inn EN av delene hadde mildt sagt fint lite med saken å gjøre.

    Har forøvrig skrudd lite på XM, men skiftet cluch på min CX 25 GTI Turbo på 7 timer, og det var en jobb jeg aldri har gjort verken før eller siden.
    Forøvrig den samme tiden et VAG verksted nå forventer å bruke på å skifte oljepumpe på Passat og A6.................

    Men litt tilbake til topic:
    Jeg har gjenom årene eid Audi 100 GL5E, Audi 100 GLS, Ford Capri 3.0 Ghia, Citroen CX25 GTI Turbo, Citroen GSA X3, Nissan 100A, Mercedes 220, Nissan Cherry 1.4, Ford Fiesta XR2, Cadillac Coupe DeVille, Opel Manta, Fiat Croma Turbo, Opel Rekord, Nissan Sunny, Nissan Sunny Coupe, Opel Vectra, Nissan Cherry GT Turbo, Skoda Octavia 1,8 og Skoda Superb 1,8T.

    Så hvorfor ende på Skoda?
    Vel slagordet er: Skoda Auto - simply clever! ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Audionut: du har overbevist meg. Du skriver overhode ingen ting som skal tillegges verdi og din injurierende kraft er som bekjentgjort historie. Lykke til videre, men det MÅ ikke være her vettu .... :)
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Trondmeg skrev:
    Audionut: du har overbevist meg. Du skriver overhode ingen ting som skal tillegges verdi og din injurierende kraft er som bekjentgjort historie. Lykke til videre, men det MÅ ikke være her vettu .... :)
    Injurierende kraft? Hva fabler du om? Griner du fremdeles fordi jeg ikke liker drittbilen Alfa? Jeg tror hverdagen din blir lettere hvis du rett og slett bare aksepterer at jeg og eventuelle andre ikke liker møkkamerket Alfa.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.809
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Uenig eller ikke. Vanlige kjøreregler for hvordan man ferdes på nett og HFS gjelder fortsatt. Dette kalles netikette og er tydligvis en mangelvare for noen. Det går an å ha en gemyttelig tone selv om en er uenige.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Holder du på enda? Det er bortkastet tid min venn :). Hva du mener om noe som helst er meg likegyldig.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Til audionut og Anonym: Dette er en tråd for de bilene vi kjører, ikke for de bilene vi ikke kjører. Jeg kjører denne fordi jeg blir i godt humør hver gang jeg ser den, og fordi den er god og kjøre. Smaken er som baken. Og ja, min forrige 166 (RIP) var dyr i drift.
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    bambadoo skrev:
    Uenig eller ikke. Vanlige kjøreregler for hvordan man ferdes på nett og HFS gjelder fortsatt. Dette kalles netikette og er tydligvis en mangelvare for noen. Det går an å ha en gemyttelig tone selv om en er uenige.
    Ingen problem. Provokatøren scorer kun selvmål. Her
    smiler man kun i påskesolen.
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    Trondmeg skrev:
    bambadoo skrev:
    Uenig eller ikke. Vanlige kjøreregler for hvordan man ferdes på nett og HFS gjelder fortsatt. Dette kalles netikette og er tydligvis en mangelvare for noen. Det går an å ha en gemyttelig tone selv om en er uenige.
    Ingen problem. Provokatøren scorer kun selvmål. Her
    smiler man kun i påskesolen.

    Hehe, ja, jeg ser det. Du smiler såpass i påskesolen at du må logge deg inn her hele tiden for få siste ordet og passe på at ingen sier noe stygt om drittbilen Alfa. 8)

    Til Bambadoo: Er det mangel på nettetikette å kalle Alfa for det den er - en drittbil?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Alfa har hvertfall beholdt sin injuriende kraft siden den kan provosere så mye kun med sin eksistens :)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    audionut skrev:
    Hehe, ja, jeg ser det. Du smiler såpass i påskesolen at du må logge deg inn her hele tiden for få siste ordet og passe på at ingen sier noe stygt om drittbilen Alfa. 8)

    Til Bambadoo: Er det mangel på nettetikette å kalle Alfa for det den er - en drittbil?
    På seg selv kjenner man andre ;D
     

    audionut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    346
    Antall liker
    0
    gormj skrev:
    audionut skrev:
    Hehe, ja, jeg ser det. Du smiler såpass i påskesolen at du må logge deg inn her hele tiden for få siste ordet og passe på at ingen sier noe stygt om drittbilen Alfa. 8)

    Til Bambadoo: Er det mangel på nettetikette å kalle Alfa for det den er - en drittbil?
    På seg selv kjenner man andre ;D

    Ja, det er du et godt eksempel på.

    Alfafansen blir som vanlig helt rabiate så snart noen sier noe stygt om drittbilen deres, derfor er det så gøy å provosere dem. :-*
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    I rest my case

    Hilsen bleikfeit, rabiat, wannabe italiener
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn