Er greit og se en bil som man ikke ser tretten av i dusinet ;DMulelid skrev:Jeg var ute og slo lens nettopp.. Mens jeg sto der og ristet småen kjørte det en slik i samme farge forbi borti veien!
![]()
|
Er greit og se en bil som man ikke ser tretten av i dusinet ;DMulelid skrev:Jeg var ute og slo lens nettopp.. Mens jeg sto der og ristet småen kjørte det en slik i samme farge forbi borti veien!
![]()
Det all grunn til å tro at den varer lengre. En 95hk motor må belastes mye kraftigere for å drive samme bilen fremover i samme fart enn en 150hk. Hvis du kjører likt vil 150hk gå på litt høy tomgang hele sin levetid mens 95hk må gå på 100% belastning ofte.Pink_Panther skrev:En topptrimmet 1,9 liter på 150 hk, med turbo og intercooler, holder ikke like lenge som en 3 liters sugediesel på 95 hk.
Tja. GM vil nok si at den ble konstruert fra scratch som en dieselmotor, men at den tilfeldigvis hadde samme sylinderdiametre og boltmønster for manifoldene som bensinmotoren. Det er sikkert mulig å konvertere den til bensin, og da får du nok en ganske skuddsikker racemotor, men "lett" vil jeg ikke kalle det. Veiv, topper, stempler, kammer, innsugsmanifold, forgasser, ... Spør du meg, er den motoren best egnet til marint bruk. Og da tenker jeg ikke på fremdriftsmaskineri, men anker. Deretter kan man sette inn en LT1 eller noe annet morsomt. Det er mye lettere.Cobra2 skrev:Nå var olds-motoren bare en konvertert bensinmotor, og kan lett tilbake-til-bensin-konverteres...
Denne sammenligningen blir feil sålenge den "svakeste" motoren har større volum/flere sylindere, har lavere kompresjonstrykk og ikke blir belastet med overtrykk fra en turbo.Voff skrev:Det all grunn til å tro at den varer lengre. En 95hk motor må belastes mye kraftigere for å drive samme bilen fremover i samme fart enn en 150hk. Hvis du kjører likt vil 150hk gå på litt høy tomgang hele sin levetid mens 95hk må gå på 100% belastning ofte.Pink_Panther skrev:En topptrimmet 1,9 liter på 150 hk, med turbo og intercooler, holder ikke like lenge som en 3 liters sugediesel på 95 hk.
Det er ikke kreftene som sliter motorer med turtall og belastning.
Bare topper (m/innsug++) Du kan beholde veiv, kam, - tror stempeler må byttes. Flere lokale kjenninger har bygget om...for 20år sidenAsbjørn skrev:Tja. GM vil nok si at den ble konstruert fra scratch som en dieselmotor, men at den tilfeldigvis hadde samme sylinderdiametre og boltmønster for manifoldene som bensinmotoren. Det er sikkert mulig å konvertere den til bensin, og da får du nok en ganske skuddsikker racemotor, men "lett" vil jeg ikke kalle det. Veiv, topper, stempler, kammer, innsugsmanifold, forgasser, ... Spør du meg, er den motoren best egnet til marint bruk. Og da tenker jeg ikke på fremdriftsmaskineri, men anker. Deretter kan man sette inn en LT1 eller noe annet morsomt. Det er mye lettere.Cobra2 skrev:Nå var olds-motoren bare en konvertert bensinmotor, og kan lett tilbake-til-bensin-konverteres...
http://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_V8_engine#LF9_Diesel
Det er spett veit du! Det må være grovt og stært ;Dnorcad skrev:En arbeidskollega av meg hadde tidligere en 1970 MB 220D som også rundet 700000 km. Fikk inntrykk av at "/8" fra Mercedes hadde vært evigvarende om det ikke hadde vært for rust. Min eks samboer hadde også en W115, men det var 220 bensin. Ikke billig i drift og absolutt ikke gode seter men "god bil".
Hadde vært drømmen for dagens ungdom idet de hadde en lei tendens til å senke seg selv med tiden. Fhv myke spiralfjærer som ikke var progresive gjorde sitt til at det ikke var uvanlig å finne disse 4-5cm lavere enn hva de var som nye ;D
Takk for det, blir litt nervøs av støtte, men det får gå. Selv om disse finnefergene overhode ikke er min greie, så er det alltid moro å se de og herlig at de finnes. Det er mangfoldet som gjør bilverdenen så morsom. Så mange i går på harrytur i sverige, men ikke si det til noennorcad skrev:Når det først er snakk om biler, så er vel vas bedre enn VAZ allikevel? ;D
Men var vas ment som betydningen vås i dette tilfellet?
I såfall må jeg for en gangs skyld si meg enig i Mulelid; større motorer har gode grunner til å holde lenger enn små. Men man MÅ jo ikke bare dra inn en gammel MB som det eneste saliggjørende. Og en annen ting er at den MB'en Mulelid linker til har egentlig havarert for lenge siden, eller faktisk har den aldri startet - sålenge den ikke bruker olje
Så ja jeg er enig med McLaren også.
OG jeg må innrømme at Trondmeg har et par gode poeng.
Jeg for min del skal ut og fyre opp Cadillacen og cruise meg en tur i finværet![]()
![]()
Vel vitende om at den HAR stor motor (6,4 L), høyt dreiemoment ved lavt turtall (583 Nm/3100 o/min), lavt forbruk (1,4-2,4 L/mil), grom lyd og kjøreegenskaper som en gammel ferje. ;D
Må bare sjekke kontoen og finregne på hvor langt jeg har råd til å kjøre ;D
Jeg har ingen planer om å reise til Australia, så om den tåler en tur ut i bushen får jeg nok aldri greie på.Mulelid skrev:God tur ut i bushen med den, Griffenfeldt.. ;D
Den X-trailen er i hvertfall noe som kunne vært laget på et spinneri ved Akerselva.. Har ikke studert Qashqai under, men den er vel bare en forsterket rokk?![]()
Tror ikke du skal satse på å få greie på det heller... Vanlig grusvei er nok det grøvst du skal satse på. Til nød en fin traktorvei, uten for mye humper og for all del ikke mye gjørme - da står du fint...Griffenfeldt skrev:Jeg har ingen planer om å reise til Australia, så om den tåler en tur ut i bushen får jeg nok aldri greie på.
Hvilken glede har du av å stille spørsmålstegn ved han behov for den bilen han har valgt? Det er helt irrelevant, i og med at vi er frie til å velge deg vi vil. Det lurer et lite forsøk på latterliggjøring bak et slik spørsmål. Personlig har jeg strengt tatt aldri hatt behov for noen av bilene jeg har hatt, men synes ikke det vører noen andre enn meg.Mulelid skrev:Hva skal man med en sånn bil i byen, Griffenfeldt? Oversikt får man jo i en Caravelle, og 4WD på den kommer nok lengre ut i skauen..![]()
kjekt at du vet hvor jeg bor og hvor jeg kjører. Er du Kongen av antagelser?Mulelid skrev:Hva skal man med en sånn bil i byen, Griffenfeldt? Oversikt får man jo i en Caravelle, og 4WD på den kommer nok lengre ut i skauen..![]()
Hva skal du med ei gammal Benz om du ikke kjører pirat taxi for å spe på trygda;-)Mulelid skrev:Hva skal man med en sånn bil i byen, Griffenfeldt? Oversikt får man jo i en Caravelle, og 4WD på den kommer nok lengre ut i skauen..![]()
Det trenger jo ikke være slik heller, men år et spørsmål om hva man trenger en slik bil til når man bor i byen er ganske tendensiøst. Spesielt når det nevnes et alternativ som ifølge spørsmålsstilleren mener er bedre egnet. Alle vet at det er litt retorisk når det spørsmålet kommer opp.Mulelid skrev:Det er vel ingen vits med denne tråden om folk KUN skal skrive hva de kjører og hvorfor??
"Heter Mulelid og kjører en 300TDT Sportline fra 1990 fordi jeg liker W124 fra Mercedes-Benz." <- Ser jævla kjedelig ut i lengden, ikke sant?![]()
Forsåvidt enig i det, ja. En slik tråd burde ha rom for mye så lenge det ikke blir personangrep av det. Smak og behag og folks valg hverken forstår jeg eller trenger jeg forstå i det store og hele så da er det bare å kose seg med det enorme mangfoldet det kan bli av det. Jeg har helt frivillig gått til anskaffelse av en såkalt drittbil. Likevel synes jeg det er helt topp å ratte denne, forstå det den som kan. "Javisst er det skit, men det er kul skit" het det i svenske Alfa-klubben tidligere. Om jeg ikke er personlig enig i det så avvæpner det ofte de som synes de vet bedre enn megMulelid skrev:Det er vel ingen vits med denne tråden om folk KUN skal skrive hva de kjører og hvorfor??
"Heter Mulelid og kjører en 300TDT Sportline fra 1990 fordi jeg liker W124 fra Mercedes-Benz." <- Ser jævla kjedelig ut i lengden, ikke sant?![]()
Blir som da en spurte meg om Spitfiren lå godt i svingene. Jeg svarte som sant er; "Nei" Han fikk et morsomt ansiktsuttrykk. ;DTrondmeg skrev:Forsåvidt enig i det, ja. En slik tråd burde ha rom for mye så lenge det ikke blir personangrep av det. Smak og behag og folks valg hverken forstår jeg eller trenger jeg forstå i det store og hele så da er det bare å kose seg med det enorme mangfoldet det kan bli av det. Jeg har helt frivillig gått til anskaffelse av en såkalt drittbil. Likevel synes jeg det er helt topp å ratte denne, forstå det den som kan. "Javisst er det skit, men det er kul skit" het det i svenske Alfa-klubben tidligere. Om jeg ikke er personlig enig i det så avvæpner det ofte de som synes de vet bedre enn megMulelid skrev:Det er vel ingen vits med denne tråden om folk KUN skal skrive hva de kjører og hvorfor??
.
Fordi den har vanvittig GOD plass til alt mulig jeg drar i hus når jeg er ute og roter bak Elkjøp, på dynga og andre steder.McLaren skrev:Hva skal du med ei gammal Benz om du ikke kjører pirat taxi for å spe på trygda;-)Mulelid skrev:Hva skal man med en sånn bil i byen, Griffenfeldt? Oversikt får man jo i en Caravelle, og 4WD på den kommer nok lengre ut i skauen..![]()
McLaren