Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Det med bruktprisen og lyst skinn ble vel nevnt i en artikkel i Dagens Næringsliv. Der skrev de om hva som trakk opp/ned prisen på bruktbiler. Det som trakk pris opp var grå eller svart bil med mørkt, helst svart skinn. Ned var hvit lakk (eller en farge annet enn grå og svart) samt lyst skinn.

    Ellers er jeg uenig i dette med sittekomforten. Skinn blir varmt om sommeren og kaldt om vinteren, og det er glatt, slik at hvis du ikke har "bøtteseter" sklir du rundt på setet hvis du kjører litt hardt i en sving.
    Det mest behagelige er stoffseter, men det er ikke populært, og de slites selvfølgelig fortere.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12
    Det med at skinn er glatt, kaldt om vinteren og varmt om sommeren er for meg en uforståelig myte jeg aldri selv har erfart etter flere år med skinnseter på indre østlandet. Til og med uten varmetråder og 25 minus. Men man må styre unna enkelte bilpleiemidlee og enkelte bilmerker som virker å plastforsegle skinnet.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Kjenner meg heller ikke igjen i dette, jeg har to biler med skinn og har aldri vært plaget med dette.
    Personlig bruker jeg å ha klær på meg i bilen, så det vil alltid være stoff mellom setene og kroppen.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.449
    Antall liker
    5.232
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Kan det være fordi mange "skinnseter" er laget av kunststoff og ikke av skinn?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Kjenner meg heller ikke igjen i dette, jeg har to biler med skinn og har aldri vært plaget med dette.
    Personlig bruker jeg å ha klær på meg i bilen, så det vil alltid være stoff mellom setene og kroppen.
    Det er i hvert fall slik i min BMW 530, men det kan være at de bruker dårlig skinnkvalitet. Forsetene har sportsseter, så man glir ikke, men i baksetet glir man godt når man kjører på litt svingete veier. Kaldt er ikke så farlig for da har man godt med klær på, men prøv å sette deg inn med shorts hvis bilen har stått ute i solen noen timer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12
    Har BMW med skinnseter selv og har satt meg inn med shorts i solvarmen jeg. Det gikk fint.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Javisst går det fint - etter en stund. Det er stort sett ikke noe problem her oppe i Trondheim. Når jeg er i Praha, derimot, og bilen står ute i solen i over 30° og du omtrent kan steke egg på panseret, er det definitivt ikke behagelig å sette seg i svarte skinnseter. Mørke stoffseter, derimot.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Kjenner meg heller ikke igjen i dette, jeg har to biler med skinn og har aldri vært plaget med dette.
    Personlig bruker jeg å ha klær på meg i bilen, så det vil alltid være stoff mellom setene og kroppen.
    Det er i hvert fall slik i min BMW 530, men det kan være at de bruker dårlig skinnkvalitet. Forsetene har sportsseter, så man glir ikke, men i baksetet glir man godt når man kjører på litt svingete veier. Kaldt er ikke så farlig for da har man godt med klær på, men prøv å sette deg inn med shorts hvis bilen har stått ute i solen noen timer.
    Ved aktiv svingkjøring vil man gli rundt i baksetet selv med stoffseter. Hvilken modell er 530en? Jeg hadde en E39 530D med comfort skinnstoler, denne hadde noe glattere skinn enn mine nåværene E91 325i og E87 118d, men jeg hadde ingen problemer med å sitte stille i dem.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Lurer også litt på om skinnkvaliteten kan ha noe å si på opplevd kulde. Hatt mange biler med enten stoff eller delskinn, og back in the days vinylseter, og har egentlig vært delvis avhengig av setevarme. Kjøpte en 1990 Range Rover Vogue med grått skinn uten varme for etpar år siden og grudde meg til første vinter men har aldri opplevd setene som kalde på vinteren.
    Kan ikke tro annet enn at det kommer av Britisk kvalitet på skinnet, og det er trivelig å bli møtt av golukten av kvalitet hver gang jeg åpner døra på bilen :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12
    Vi reagerer nok forskjellig for jeg har hatt både stoff og skinn og delskinn, men aldri opplevd ubehag uansett temperatur.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert mange grunner til skinn, men personlig vil jeg ha det fordi det er pent og godt å sitte på. Speket bilen selv sist og endte opp med mørk grå metallic, sorte lister overalt, svart piano dashbord (custom) og gråsvarte skinnseter. Bare fordi jeg likte det best. Har aldri angret på det. Alternativet kunne evt vært svart skinn. Det med prisen på lyst skinn er første gangen jeg hører
    Du sitter på skinn selv om det er stoff i setene.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12
    Det er sikkert mange grunner til skinn, men personlig vil jeg ha det fordi det er pent og godt å sitte på. Speket bilen selv sist og endte opp med mørk grå metallic, sorte lister overalt, svart piano dashbord (custom) og gråsvarte skinnseter. Bare fordi jeg likte det best. Har aldri angret på det. Alternativet kunne evt vært svart skinn. Det med prisen på lyst skinn er første gangen jeg hører
    Du sitter på skinn selv om det er stoff i setene.
    Ikke på. Mere i?
     

    custin

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    14
    Komfortabel på dårlige veier, god til å trekke tilhenger, men kanskje ikke helt politisk korrekt? :confused:

    exterior-right-front.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.345
    Antall liker
    17.466
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det med bruktprisen og lyst skinn ble vel nevnt i en artikkel i Dagens Næringsliv. Der skrev de om hva som trakk opp/ned prisen på bruktbiler. Det som trakk pris opp var grå eller svart bil med mørkt, helst svart skinn. Ned var hvit lakk (eller en farge annet enn grå og svart) samt lyst skinn.

    Ellers er jeg uenig i dette med sittekomforten. Skinn blir varmt om sommeren og kaldt om vinteren, og det er glatt, slik at hvis du ikke har "bøtteseter" sklir du rundt på setet hvis du kjører litt hardt i en sving.
    Det mest behagelige er stoffseter, men det er ikke populært, og de slites selvfølgelig fortere.
    For ikke å nevne at skinn ikke puster. Dermed er skjorta og buksa di bløt av svette når du kommer frem.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Komfortabel på dårlige veier, god til å trekke tilhenger, men kanskje ikke helt politisk korrekt? :confused:
    Du nevnte nettopp de to eneste akseptable argumentene i SUV for å kjøre SUV. Gitt at du kjører en del på dårlige veier, og trekker henger en gang i blant da.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det med bruktprisen og lyst skinn ble vel nevnt i en artikkel i Dagens Næringsliv. Der skrev de om hva som trakk opp/ned prisen på bruktbiler. Det som trakk pris opp var grå eller svart bil med mørkt, helst svart skinn. Ned var hvit lakk (eller en farge annet enn grå og svart) samt lyst skinn.

    Ellers er jeg uenig i dette med sittekomforten. Skinn blir varmt om sommeren og kaldt om vinteren, og det er glatt, slik at hvis du ikke har "bøtteseter" sklir du rundt på setet hvis du kjører litt hardt i en sving.
    Det mest behagelige er stoffseter, men det er ikke populært, og de slites selvfølgelig fortere.
    For ikke å nevne at skinn ikke puster. Dermed er skjorta og buksa di bløt av svette når du kommer frem.
    Du må selvsagt ha perforert skinn med kjøleanlegg i setene, slik som jeg hadde i Merc'en min en gang i tiden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12
    Det med bruktprisen og lyst skinn ble vel nevnt i en artikkel i Dagens Næringsliv. Der skrev de om hva som trakk opp/ned prisen på bruktbiler. Det som trakk pris opp var grå eller svart bil med mørkt, helst svart skinn. Ned var hvit lakk (eller en farge annet enn grå og svart) samt lyst skinn.

    Ellers er jeg uenig i dette med sittekomforten. Skinn blir varmt om sommeren og kaldt om vinteren, og det er glatt, slik at hvis du ikke har "bøtteseter" sklir du rundt på setet hvis du kjører litt hardt i en sving.
    Det mest behagelige er stoffseter, men det er ikke populært, og de slites selvfølgelig fortere.
    For ikke å nevne at skinn ikke puster. Dermed er skjorta og buksa di bløt av svette når du kommer frem.
    Det har etterhvert blitt veldig vanlig med aircondition i nyere biler etter år 2000. Da blir dette en veldig konstruert problemstilling. En annen ting er at jeg tror det er greit å diskutere biler som benyttes i Norge da klimaet i Death Valley og slike steder er lite relevant. Jeg har hvertfall kjøpt min bil for stort sett å bruke den i Norge. Skinn har erfaringsmessig ingen ulemper ift stoff (bortsett fra høyere pris), men flere fordeler (utseende, lukt, komfort, slitasje, rengjøring (for de som spiser i bilen....)). Hva er det som er så behagelig og flott med de glatte nylonaktige setene som f.eks. VW group er så glade i da? Da snakker vi glatte og kalde seter.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det er en høyst reell problemstilling. Såpass reell at det er en deal breaker for min del. Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil med skinnseter. Jeg vil være særdeles nølende med delskinn som jeg har nå. Jeg foretrekker å kunne kjøre fra A til B uten å måtte skifte klær etterpå.

    komfort er en massiv negativ side ved skinnseter.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12
    Det er en høyst reell problemstilling. Såpass reell at det er en deal breaker for min del. Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil med skinnseter. Jeg vil være særdeles nølende med delskinn som jeg har nå. Jeg foretrekker å kunne kjøre fra A til B uten å måtte skifte klær etterpå.

    komfort er en massiv negativ side ved skinnseter.
    Jeg anser dette temaet som høyst subjektivt da jeg faktisk HAR en bil med skinnseter (OG stor takluke i glass) og aldri opplever det du beskriver. Da stryker jeg deg av listen over mulige kjøpere når den skal selges ;).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Min bil med skinnseter brukes over 50% i utlandet. Heldigvis har jeg garasje i Praha slik at den ikke behøver å stå i solsteken når jeg er der. Jeg har flere ganger brent meg når jeg har satt meg inn når den har måttet stå ute. I fjor sommer var det en uke med temperaturer mellom 35° og 40°, så at dette med at skinn blir varmt om sommeren og kaldt om vinteren er udiskutabelt. Hvorvidt dette er et problem for de som bare kjører bilen sin i Norge er nå en ting, men at det er en egenskap ved skinn er utvilsomt. For meg er det et problem.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Ellers har jeg 2 biler:

    Til daglig kjøring:


    Fordeler: Mye bil for pengene, kjapp når man vil, lavt forbruk, hengerfeste, tar liten plass, perfekt for 2, ingen rekkeviddeangst
    Ulemper: Mye teknologi som kan gå galt, drar med seg en del ekstra vekt, potensielt dyr service etter hvert

    Til langkjøring:



    Fordeler: Nedbetalt (for lenge siden), god plass, god å kjøre, behagelig på langtur
    Ulemper: Begynner å bli gammel, mangler hengerfeste
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12
    Vi har 2 møkkete biler:

    IMG_9154.jpg

    En for frakt av folk og henger (320i manuell) og en som er morsommere å kjøre. Drømmer om Alfa Giulia Quadrifoglio supplert med en 135i generasjon 1.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.449
    Antall liker
    5.232
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du må selvsagt ha perforert skinn med kjøleanlegg i setene, slik som jeg hadde i Merc'en min en gang i tiden.
    Dersom det er MB-Tex du snakker om, så er det et høykvalitets vinylmateriale og ikke ekte skinn.
    Ikke noe galt med det, i og for seg. Det har lengre levetid, er mer formstabilt og er enklere å vedlikeholde. Men følelsen er ikke den samme.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Nå hadde vel erato en S-klasse, så sjansen for at det ikke var ekte skinn er vel relativt liten...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.449
    Antall liker
    5.232
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå hadde vel erato en S-klasse, så sjansen for at det ikke var ekte skinn er vel relativt liten...
    Det er nok korrekt. Dersom jeg ikke tar helt feil, er MB-Tex standard opp til og med E-klassen.
    Forøvrig hevder Mercedes-Benz at MB-Tex puster bedre enn ekte skinn...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    828
    Med Webasto app'en er det bare å starte kjøling når man vet bilen har stått i sommersola hele dagen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn