Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    audionut skrev:
    Brasse skrev:
    Hjelper ikkje med køyreglade biler når ein ikkje tør køyre dei fordi ein er redd det skal oppstå nye feil  ::)
    Riktig.
    Alfafansen nekter å innse realiteten og forsvarer bilene sine med nebb og klør. Sier man noe negativt om disse drittbilene, så blir man umiddelbart beskyldt for å mangle kjennskap til Alfa. Rimelig patetisk.
    Som Alfaeier har jeg veldig lite problemer med å innse hva Alfa er og står for. Jeg har aldri forstått hvorfor man skal måtte forsvare driftskostnadene når dette aldri har vært motivet for å kjøpe Alfa. Som andre her er inne på så er ikke et Alfa-eierskap innledet med rimelig bilhold som argument, derimot kvaliteter jeg ut i fra dine innlegg tror du aldri vil kunne forstå hva innebærer. Det eneste patetiske jeg har sett i denne tråden er dine innlegg som florerer med usaklige og upassende kraftuttrykk og jeg mistenker deg for ikke å vite en døyt om disse bilene. Og akkurat DER mistet du din injurierende kraft og videre innlegg vil bli behandlet for det de er verdt; NADA. Ellers skal du ha en riktig god kveld, men ikke bry deg med Alfa, det fortjener de ikke ;)
    Nå må dere ikke krangle fra forskjellige ståsteder. De som ikke har råd til en kostnadskrevende bil, enten den er kostnadskrevende i form av nyinnkjøp eller vedlikehold, vil alltids pepre slike biler hvor fokus er på aspekter forbi praktiske og økonomiske, og gjerne kalle de søppelbiler.
    Det er stort sett alltid med bakgrunn i at de 1) ikke har råd, eller 2) ikke er autofilt anlagt. De med gledesspredere til biler, som gladelig ser mellom fingrene på det upraktiske og fordyrende aspektet, vil på sin side fnyse av tåpene som ikke skjønner hva livet dreier seg om.
    Men disse motsetningene er alltid med bakgrunn i at noen ikke evner å se mangfoldet i folks ønsker og behov.

Det praktiske aspektet med en anelse økt servicebehov (levere på verksted mot lånebil) krever mindre tid pr år enn den daglige avlevering i barnehagen krever på noen få dager, så det er et dårlig argument.

Vi har jo sågar typer her på forumet, hififorumet om man skal tilføye, som hardnakket argumenterer for at dyr hifi er bortkastede penger og billig hifi er like bra for dem. Nuff said.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.733
    Alfaer er sikkert morsomme biler, men de jeg har sett er for små.
    Og for plæstikk.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det er stort sett alltid med bakgrunn i at de 1) ikke har råd, eller 2) ikke er autofilt anlagt. De med gledesspredere til biler, som gladelig ser mellom fingrene på det upraktiske og fordyrende aspektet, vil på sin side fnyse av tåpene som ikke skjønner hva livet dreier seg om.
    Men disse motsetningene er alltid med bakgrunn i at noen ikke evner å se mangfoldet i folks ønsker og behov.
    Synes dette blir litt feil i denne sammenhengen. Alfa kom frem via diskusjonen om Ford Mondeo. Nå er det slik at Mondeoen er noe med det mest kjøreglade du kan kjøpe for de pengene en Mondeo faktisk koster - og jeg er ikke engang Ford-mann. En samlet motorpresse mener forøvrig det samme. Jeg prøvd Alfa, både vintage og nye. Dagens Alfaer skiler seg ikke nevneverdig fra andre sammenlignbare forhjulsdrevne biler og de færreste mener de er det ypperste av kjøreegenskaper. Greit nok at Mondeo går 14 av på dusinet, men Alfa er noe naboen ikke har og at noen av dem er svært pene å se på.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.916
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen ting i veien med en Mondeo som ikke kan fikses med litt mer motor. Det finnes en variant med Volvo's 2,5 liters femmer med turbo (som i de hotteste Focusene) og sekstrinns manuell girkasse. Selges ikke i Norge, merkelig nok. :-\

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Synes dette blir litt feil i denne sammenhengen. Alfa kom frem via diskusjonen om Ford Mondeo. Nå er det slik at Mondeoen er noe med det mest kjøreglade du kan kjøpe for de pengene en Mondeo faktisk koster - og jeg er ikke engang Ford-mann. En samlet motorpresse mener forøvrig det samme...
    Synes jeg ikke blir noe feil. Det er imo du som her antar at kjøregladhet er jamførbart med eieglede; og snevrer dermed eieglede inn til kjøreegenskaper her. Det er så langt mer enn det for mange, men sikkert ikke for alle.

Ingen tvil om at Ford'er i rett tapning byr på underholdende kjøreegenskaper, men det er langt mer enn det ved eieropplevelsen av en unevnelig masse biler, nye som gamle. Derfor blir det ikke feil å si at folk har så forskjellige forventninger til og opplevelser med så forskjellig type biler. Det er vel eksempelvis ingen med vettet i behold som kjøper en 70-talls Cadillac Eldorado hverken for problemfrihet, ytelser eller økonomisk befordring. Allikevel er det relativt lettsolgte biler. Det blir rett og slett heller feil å si at det blir feil å understreke mangfoldet med bileierskap.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Synes jeg ikke blir noe feil. Det er imo du som her antar at kjøregladhet er jamførbart med eieglede; og snevrer dermed eieglede inn til kjøreegenskaper her. Det er så langt mer enn det.
    Hva jeg prøvde å si var at kjøpe Mondeo ikke behøver å bety at man ikke er bilinterresert, ikke skjønner eierglede eller har dårlig råd. Det var konteksten som var uheldig - hadde man sagt Corolla hadde saken stillt seg noe annerledes.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    Mulelid skrev:
    Biler med drift foran er uansett noe herk! :mad:
    Tull. Ypperlig på dårlig føre. Gode kjøreegenskaper på glatte veier+ feeling med underlaget.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Litt mer artig med sperre i diffen og bare ose forbi opp bratte bakker med slapseføre, mens trynetrekkerne prøver å unngå at rattet drar armene tvers av pga momentet fra drivhjula.. Moment de ikke får pga Traction Control som kveler motoren.. Oh yeah! :D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Mulelid skrev:
    Litt mer artig med sperre i diffen og bare ose forbi opp bratte bakker med slapseføre, mens trynetrekkerne prøver å unngå at rattet drar armene tvers av pga momentet fra drivhjula.. Moment de ikke får pga Traction Control som kveler motoren.. Oh yeah! :D
    Hva er det du har kjørt? Fantasimobil? Verden er nyansert mister.Vi som kjører entusiastbiler type BMW og Alfa ser som regel tingene litt anderledes.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Det er nok ingen klubb, men det kan være snakk om andre verdier og målestokker enn pris/service og kostnad/km. Forstå det den som kan :).

oyvind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    audionut skrev:
    Brasse skrev:
    Hjelper ikkje med køyreglade biler når ein ikkje tør køyre dei fordi ein er redd det skal oppstå nye feil ::)
    Riktig.
    Alfafansen nekter å innse realiteten og forsvarer bilene sine med nebb og klør. Sier man noe negativt om disse drittbilene, så blir man umiddelbart beskyldt for å mangle kjennskap til Alfa. Rimelig patetisk.
    Som Alfaeier har jeg veldig lite problemer med å innse hva Alfa er og står for. Jeg har aldri forstått hvorfor man skal måtte forsvare driftskostnadene når dette aldri har vært motivet for å kjøpe Alfa. Som andre her er inne på så er ikke et Alfa-eierskap innledet med rimelig bilhold som argument, derimot kvaliteter jeg ut i fra dine innlegg tror du aldri vil kunne forstå hva innebærer. Det eneste patetiske jeg har sett i denne tråden er dine innlegg som florerer med usaklige og upassende kraftuttrykk og jeg mistenker deg for ikke å vite en døyt om disse bilene. Og akkurat DER mistet du din injurierende kraft og videre innlegg vil bli behandlet for det de er verdt; NADA. Ellers skal du ha en riktig god kveld, men ikke bry deg med Alfa, det fortjener de ikke ;)
    For så vidt enig! Jeg var veldig nære å kjøpe en 159 når jeg skulle handle ny bil sist høst, men endte opp med en E92 320. Skulle jeg hatt Alfaen ville jeg hatt V6'eren og den ville blitt litt for kostbar, samt at jeg ikke er spesielt glad i forhjulstrekk. Så det ble fortsatt BMW for min del. 159 er dog meget lekker, så vi får se neste gang det blir bilbytte ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hva er det som er så galt med forhjulstrekk, nå da? Nesten heile bilverden har jo gått fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk på biler til normalt, sivilt bruk. Har bilprodusentene tatt så feil i sin bilutvikling? Tror nesten jeg må dra den klassiske om hesten: Har dere noen sinne sett en hest som har skjøvet vogna foran seg? Riktig, hesten drar vogna foran seg, så allerede der er forhjulstrekk best!!!

Men for entusiastene, og wannabe- rallykjørere, er det jo fint at alternativet med bakhjulstrekk fortsatt finnes. ;D

C

Cyber

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Mulelid skrev:
    Hva er det du har kjørt? Fantasimobil? Verden er nyansert mister.Vi som kjører entusiastbiler type BMW og Alfa ser som regel tingene litt anderledes.
    Er BMW en entusiastbil? Er jo like vanlig som kjøttkaker...

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    cybervision_ skrev:
    Trondmeg skrev:
    Mulelid skrev:
    Jeg sa ingenting om antallet, men en del av de som kjøper BMW synes å være rimelig entusiastiske. Entusiasme er ikke en måleenhet for antall.

C

Cyber

Gjest
    Trondmeg skrev:
    cybervision_ skrev:
    Trondmeg skrev:
    Mulelid skrev:
    Jeg sa ingenting om antallet, men en del av de som kjøper BMW synes å være rimelig entusiastiske. Entusiasme er ikke en måleenhet for antall.
    Skjønner, da er jo min Toyota fra 91 også en entusiastbil da... For meg er entusiastbil mer en Citroen fra nitten-pil-og-bue der man må lappe og fikse støtt og stadig og har 4 turer i året. :D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    VilhelmW skrev:
    Hva er det som er så galt med forhjulstrekk, nå da? Nesten heile bilverden har jo gått fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk på biler til normalt, sivilt bruk. Har bilprodusentene tatt så feil i sin bilutvikling? Tror nesten jeg må dra den klassiske om hesten: Har dere noen sinne sett en hest som har skjøvet vogna foran seg? Riktig, hesten drar vogna foran seg, så allerede der er forhjulstrekk best!!!

Men for entusiastene, og wannabe- rallykjørere, er det jo fint at alternativet med bakhjulstrekk fortsatt finnes. ;D
    Hovedårsaken til at de fleste produserer biler med forhjulstrekk er at det er rimeligere å produsere, det har lite med kjøretøyets egenskaper å gjøre, men siden det er billigere og godt nok blir det slik. Ellers lurer jeg hva slags hester med vogn du er vant til å se siden du skriver at de "drar vogna foran seg" ;). Drar du eller skyver du naboen når han har kjørt seg fast da :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    cybervision_ skrev:
    Trondmeg skrev:
    cybervision_ skrev:
    Trondmeg skrev:
    Mulelid skrev:
    Skjønner, da er jo min Toyota fra 91 også en entusiastbil da... For meg er entusiastbil mer en Citroen fra nitten-pil-og-bue der man må lappe og fikse støtt og stadig og har 4 turer i året. :D
    Hvis du er entusiastisk over en -91 Corolla så må du gjerne kalle det entusiastbil :) Entusiasmens beveggrunner kan riktignok bli et interessant tema. Hvis det er rimelig bilhold det er snakk om så er vel entusiasmen knyttet til penger og ikke til bilen . . . .

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    VilhelmW skrev:

Prøv å spenn en hest bak en vogn. Hvordan i all verden skulle du fått det til å gå?

På den tiden man drev med hest og vogn visste man ikke bedre.Kjører selv både forhjulstrekk og bahjulstrekk hver dag og foretrekker bakhjulstrekk pga fremkommeligheten om man er en dyktig sjåfør.

En annen ting er at da ville du fått svinghjulene bak. Det var ett lite gjennomtenkt argument du kom med.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var den gamle, misvisende klisjeen fra Honda da de skulle forsøke å markedsføre FWD som et fremskritt, som noe bedre enn RWD, for over 30 år siden. Honda hadde sågar reklamer med illustrasjonsbilder av denne hesten og vogna.

De fleste skjønner jo imidlertid at det ligger økonomisk motivasjon, og evt plasshensyn, bak produsentenes valg av FWD. Tross noen fordeler så har FWD altfor mange ulemper til at man kan kalle det bedre enn RWD.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vidar P skrev:
    Det var den gamle, misvisende klisjeen fra Honda da de skulle forsøke å markedsføre FWD som et fremskritt, som noe bedre enn RWD, for over 30 år siden. Honda hadde sågar reklamer med illustrasjonsbilder av denne hesten og vogna.

De fleste skjønner jo imidlertid at det ligger økonomisk motivasjon, og evt plasshensyn, bak produsentenes valg av FWD. Tross noen fordeler så har FWD altfor mange ulemper til at man kan kalle det bedre enn RWD.
    Ja, den med hesten kom opprinelig fra Honda - men også Audi har brukt den. Auto-Union ( forgjengeren til Audi ) og SAAB var også skikkelig frempå med forhjulstrekk, og VW har jo sverga til FWD siden gamlebobla og den gamle folkevognbussen forlot oss.

Det med økonomisk motivasjon, skjønner ikke jeg. Hva er vel enklere enn en langs-stilt motor og gearkasse, en akslingsstump bakover, en differensial og heilt vanlige akslinger? Med FWD må man enten ha komplisert og effekt- slukende 90-graders vendingsdifferensial, eller tverrstilt motor, som jo er nokså vanlig i dag.

Men at det til en viss grad er plassbesparende både under og bak på bilene, det kan jeg se. Man får et meir komplisert fremhjulsoppheng, og et enklere bak. Dette med kreftene som river og sliter i rattet, har jeg knapt merket - sjøl ikke med SAAB turbo'n - den gamle, råe - som var preppa til 225 hk. Men, som sagt, rallycrossere og racingkjørere, foretrekker bakhjulsdrift, fordi bilene "setter seg" bedre. De egenskapene har hverken jeg eller dere andre som kjører på offentlig vei, særlig bruk for.

Fremkommelighet? Min erfaring er at dekkene teller 90% uansett om man har for- eller bakhjulstrekk. kommer jeg ikke opp siste kneika med fronten først, snur jeg og rygger. Det er faktisk den eneste "ulempen" jeg opplever med forhjulstrekk, bratte bakker og litt dårlig feste ved tung henger eller campingvogn.

Hvis jeg kunne velge på øverste hylle, ville jeg valgt AWD av den riktige solten, a la Subaru. Ikke sånn surrogat-AWD som de fleste bilfabrikanter opererer med, som kopler inn og ut når det er aller mest ugunstig. I kombinasjon med automatgir, er mange av disse skikkelig skumle! F.eks. Volvo....

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Forhjulstrekk vil av natur slite med understyring, overstyring er både morsommere og for de fleste enklere å hanskes med. Når Honda er nevnt flere ganger her, så stemmer jo det med heste reklamen, men Citroen bør nevnes iom at de fra tidenes morgen satset kun på forhjulstrekk, det samme gjorde vel Saab et par ti-år senere?

Hvordan dagens situasjon er skal jeg ikke uttale meg om, men Citroen og Saab stillte i en klasse for seg når det gjaldt forhjulsdrift og kjøreegenskaper for 20-30 år siden.

Når det gjelder det økonomiske for bilfabrikkene så er det feil å tenke på antall komponenter, men derimot spart tid ved monteringen. Det er TID som koster mest penger når det kommer til produksjon i de fleste vestlige land.

Med tverrstillt motor, girkasse inkl diff, drivaksler, hjuloppheng, styring, motor og girfester osv montert på en hjelperamme eller travers, tar det kun sekunder å montere dette på bilen. "Tradisjonelle" løsninger med bakhjulstrekk er langt mer tidkrevende i så måte.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Min bakhjulstrekker MB 300TDT har ASD - automatisk diff-sperre. Spinner ett hjul kobles det andre inn før man rekker tenke. Da er det artig å kjøre opp glatte bakker og forbi andre biler uten å bryte fartsgrensa.. Hehe.. Systemet er nemlig ikke 100% sperre, men ca 25-30% diffbrems tilgjengelig før sperra blir koblet inn. Slipper ballast, for de her stasjonsvognene er 50/50 vektfordeling med full tank. Pga nivåregulering bak bør man ikke ha ekstra lass bak, for da blir de bare stivere avfjæret og verre.. Det er mye derfor enkelte påstår at disse bilene er dårlige på vinterføre. Saken er at svært få vanlige personbiler uten 4WD slår dem i fremkommelighet, men de er forbanna sære på dekk!! :mad:

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Norcad: Å bytte motor på en Mercedes-Benz 300TDT fra 1984 tar deg 5 timer om du har løftebukk og greit med verktøy. Prøv det med en Citroen XM. ;D

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    Mulelid skrev:
    Sliter det i rattet med en forhjulstrekker er den sånn ca 40år gammel....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Hvis jeg kunne velge på øverste hylle, ville jeg valgt AWD av den riktige solten, a la Subaru. Ikke sånn surrogat-AWD som de fleste bilfabrikanter opererer med, som kopler inn og ut når det er aller mest ugunstig. I kombinasjon med automatgir, er mange av disse skikkelig skumle! F.eks. Volvo....
    Jeg har kjørt Subaru Legacy på holkeføre i èn uke. Bilen har for dårlige kjøreegenskaper på glatt underlag for min smak, forøvrig i likhet med samtlig bakhjulsdrevne biler. Mine krav er større. Riktignok er framkommerligheten god. Men bilen har lite feeling med underlaget, slipper brått og er vanskelig å ta inn. Jeg er ikke Petter Solberg....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Forhjulstrekk vil av natur slite med understyring, overstyring er både morsommere og for de fleste enklere å hanskes med.
    Overstyring er langt vanskeligere å hanskes med. Understyring er intuitivt og kun førerens dumskap kan få en tydelig understyrt bil av veien. Overstyring kan gå av veien på millisekunder; har sett det to ganger live da jeg har blitt forbikjørt av BMW tre serie som umiddelbart etter har gått i grøfta på vinterføre. Flaks at jeg ikke gikk med.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Vel.. Det kan jo være den forbanna tannstangmøkka som gjør at rattet trekkes i på sporete underlag. Presis styring har jo sine ulemper av og til...

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    At den BMW-en kjørte utfor tyder bare på at bilen har fått seg nyere blingfelger type 17" og med feil innpress. BMW er vel stort sett en tanke understyrt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Mulelid skrev:
    Litt mer artig med sperre i diffen og bare ose forbi opp bratte bakker med slapseføre, mens trynetrekkerne prøver å unngå at rattet drar armene tvers av pga momentet fra drivhjula..  Moment de ikke får pga Traction Control som kveler motoren.. Oh yeah! :D
    Sliter det i rattet med en forhjulstrekker er den sånn ca 40år gammel....
    Nåja, jeg tviholdte godt i rattet på Audi TT jeg hadde etpar måneder for noen år siden. Bra bil på mange måter, men tragisk med FWD og med denne "stasjonsvognmotoren" (1.8 turbo) som var sterk på mellomturtall, men som døde hen på litt turtall. Det burde vært versjon med 4WD og NA motor, mye mer stas.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    I Top Gear sa han lange staken med krøllet hår at forhjulsdrevne biler med mer enn ca 170 hk ville trekke i rattet når man ga gass. :p

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.916
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    VilhelmW skrev:
    Jeg har kjørt Subaru Legacy på holkeføre i èn uke. Bilen har for dårlige kjøreegenskaper på glatt underlag for min smak, forøvrig i likhet med samtlig bakhjulsdrevne biler. Mine krav er større. Riktignok er framkommerligheten god. Men bilen har lite feeling med underlaget, slipper brått og er vanskelig å ta inn. Jeg er ikke Petter Solberg....
    Legacy'en er fin, den. Veldig god fremkommelighet på glatt føre, veldig bra og velbalanserte kjøreegenskaper på tørr vei. Understyrer littegranne, men ganske nøytral. Kjøpte min for bare noen uker siden, så jeg har ikke den helt store vintererfaringen med den ennå, men jeg kan lett forestille meg at den kan slippe med enten forhjulene, bakhjulene eller begge på en gang hvis den presses for langt, avhengig av vektfordeling og situasjon. I USA snakker mannskapene på bergingsbiler om "Quattro-føre": Det er når eiere av firehjulsdrevne biler luller seg selv inn i overmodighet på grunn av fremkommeligheten, men oppdager i en skarp sving at fysikken fortsatt gjelder. Så må noen dra dem opp igjen.

Derimot er det morsomt å kjøre en Mazda MX-5 som vinterbil. Den vil gå ut med bakparten ved minste provokasjon, så den er riktig så forutsigbar, og det skjer allerede i moderate hastigheter, så det er ikke noe vanskelig å hente den inn igjen heller, men det kan se litt uryddig ut. Citroën'en min, Xantia Activa turbo, vil gjerne slippe på alle hjul samtidig når den først slipper, selv om den understyrer litt i svingene. Den tenderer også til å ville dra litt til venstre når turboen kommer opp på fullt ladetrykk. Ikke noe vanskelig å håndtere, men man skal være oppmerksom når det skjer. De viktigste grunnene til det er at drivakslene vil få ulik lengde på hver side med tverrstilt motor (eventuelt at den ene drivakselen får et ekstra ledd hvis man bruker en mellomaksel), og at motoren vrir seg på motorfestene med nok dreiemoment, sånn at vinkelen på drivakslene blir ulik. Hvordan dekkene er konstruert har også mye å si for hvor kontrollerbart dette blir. Det finnes ganske nye 250-hesters forhjulstrekkere med dramatisk "torque steer", og det finnes 300-hestere som nesten ikke har denne effekten i det hele tatt.

Vi bør forresten skille mellom over- og understyring mens bilen fortsatt har veigrep på den ene siden, og hvilken ende som først vil slippe taket når den mister veigrepet på den andre siden. Det er ikke det samme. Når føreren merker at "oisann, dette går litt for fort i svingen" er den naturlige reaksjonen å lette på gassen. Hvis du letter på gassen i en sving, vil du overføre litt vekt til forhjulene (nesen setter seg), og forhjulene får bedre grep, samtidig som bakhjulene får mindre vekt og mindre grep. Det fører til en mer eller mindre tydelig dreiing innover i svingen, avhengig av geometrien på hjulopphengene og dekkdimensjonene. I MX-5'en er dette markant; jeg grovstyrer med rattet og finstyrer med gassen. En forhjulsdreven Acura Integra jeg hadde for mange år siden kunne reagere på samme måte hvis det var ulike dekk foran og bak. De fleste andre biler har mindre markerte reaksjoner, men retningen er den samme: Lett på gassen, og snuten dreier inn i svingen. I en understyrt bil er dette riktig respons. Det går for fort, jeg letter på gassen, bilen går tilbake til riktig linje gjennom svingen. I en overstyrt bil er dette oppskriften på en skogstur. Det går for fort, bakenden trekker utover, jeg merker at bilen ikke lystrer og letter på gassen, vekten overføres til forhjulene, bakparten får enda mindre grep, snuten drar enda mer innover og overstyringen øker, og vips, der snurrer du.

Hvis du vil gjøre en bil ekstra giftig, utstyrer du den med hjuloppheng som endrer karakteristikk med fjæringsbevegelse. Pendelaksler, som på VW boble og en del gamle Mercedeser er omtrent det verste, for da kan karakteren endre seg fra understyrt til overstyrt midt i svingen. Den typiske fadesen starter med understyring, så slipper man litt opp på gassen, får mer vekt på forhjulene, men bakhjulsopphenget sakser innover under bilen når det avlastes, og veigrepet bak blir plutselig dramatisk redusert, så bilen endrer seg radikalt fra understyrt til overstyrt. And there she goes... Gamle Porsche 911 turbo var også beryktet for dette, ettersom karakteristikken vanligvis var understyrt med så mye vekt og dekk på bakhjulene, men når det begynte å gå unna kunne den endre seg til overstyrt når f eks turboen kom opp på ladetrykk og fjæringsbevegelsen endret vinklene mellom hjulene og veien. Her for et par år siden ble jeg forbikjørt av en veldig pen hvit 911 Targa på svingete småveier. Senere på dagen så jeg den igjen på en bergingsbil med alle fire hjørner innstuket. Klassisk.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Asbjørn skrev:
    En forhjulsdreven Acura Integra jeg hadde for mange år siden kunne reagere på samme måte hvis det var ulike dekk foran og bak. De fleste andre biler har mindre markerte reaksjoner, men retningen er den samme: Lett på gassen, og snuten dreier inn i svingen. I en understyrt bil er dette riktig respons. Det går for fort, jeg letter på gassen, bilen går tilbake til riktig linje gjennom svingen.
    Samme med min Peugeot 106. Kjørte med forskjellige dekk foran og bak og det var forholdsvis skummelt første gangen den gikk ut med ræva.

F

fjellvåk

Gjest
    Voff skrev:
    VilhelmW skrev:
    Jeg er ikke Petter Solberg....
    Er ikke ofte man ser; man kan diskutere forhulsdrift, bakhulsdrift, 4WD, AWD, sperrer i hytt og vær, overstyring, understyring, type dekk, kvaliteten på bilene generelt, men aldri kvaliteten på sjåføren...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.916
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Samme med min Peugeot 106. Kjørte med forskjellige dekk foran og bak og det var forholdsvis skummelt første gangen den gikk ut med ræva.
    Så kort som den er, skjer ting fort. Jeg kjøpte Integraen brukt med halvslitte sportsdekk foran og nye økonomidekk bak. Jeg syntes det var grisegøy, men etter at fruen snurret den på tørr asfalt med barn i baksetet, byttet jeg til orntli' klebrige dekk hele veien rundt. Deretter var det bare snakk om små gradsforskjeller av understyring. Breisladd med Xantia'en (forhjulstrekk) lar seg gjøre, men da er det enten å slippe gassen brått midt i svingen, eller å kjøre så hardt at hjulopphengene flekser. (Legg merke til Ferrarien som blir forbikjørt på videoklippet...)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Porsche Carrera er en skikkelig morsom bil. Har ikke prøvd eldre utgaver, bare to av nyere dato. Kunne godt tenkt meg en sånn, men så var det dette med plass og pris, da.... :-\

Ellers overransker det meg at enkelte er såpass negative til Subaru. Forester'n er vel noe av det artigste innen passe rimelige SUV'er som går an å få fatt på, og jeg trives bedre med både Legacy og Outback enn f.eks. Volvo XC70. Men man må heller ikke glemme at det er familiestasjonsvogner, ikke sportsbiler.

Audi Allroad er også en kjempebra bil, men skal man ha skikkelig maskin og litt utstyr, koster det desverre så innmari mye mer enn det smaker. Det samme gjelder biler som BMW X5, Porsche Cayenne, Audi Q5 og Q7, samt VW Touareg, som jeg har siklet meg fiolett etter. Hadde gleden av å prøve de tre sistnevnte i tur og orden i Arjeplog for et år siden, bl.a. på isbane. De bilene er heilt konge, og dekker mitt behov i rikt monn. Volvo XC60 virker også å være ok, men jeg har ikke fått anledning til å prøve en - enda! XC90 er til sammenligning direkte stygg, spør dere meg.

Felles for alle disse, er at man a) bør ha en høvelig velholdt bankkonto, b) eller et firma som man enten kan lease disse gjennom, eller c) et firma som man kan kamme utbytte med 28% skatt ut av.. jeg har ingen av delene, og derfor vil nok disse forbli drømmer. Men det er flotte biler.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Gleder meg til at folk skjønner at det ikke er forhjula som styrer bilene deres..

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Mulelid skrev:
    Gleder meg til at folk skjønner at det ikke er forhjula som styrer bilene deres..
    Det er vel fremdeles sjåføren?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn