Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Jeg var ute og slo lens nettopp.. Mens jeg sto der og ristet småen kjørte det en slik i samme farge forbi borti veien!

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    For min del kan Mulelid klemme igjen brødhølet ang disse elgamle w124'ene han messer om i samtlige tråder hvor det er hjul involvert.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Detv er helt greit ettersom påsken skal benyttes til jobbing og rydding av loft/kjeller;-)

McLaren

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    1
    Det var altså ingen som hadde noen formening om hvor skille gikk, da sier vi at alt under 40 er lavprofil.

Her er bilde av et f1 og et drag, så får dere vurdere sånn cirka hvordan forholdstallet er mellom bredden og høyden på dekkveggen.

Jeg vil påstå at begge disse er under 40 profil

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.135
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Det var altså ingen som hadde noen formening om hvor skille gikk, da sier vi at alt under 40 er lavprofil.

Her er bilde av et f1 og et drag, så får dere vurdere sånn cirka hvordan forholdstallet er mellom bredden og høyden på dekkveggen.

Jeg vil påstå at begge disse er under 40 profil
    Nei, ikke under 40. Bare nesten.

Fra FIA sitt F1 regelverk:

12.4 Wheel dimensions :
    12.4.1 Complete wheel width must lie between 305mm and 355mm when fitted to the front of the car and between 365mm and 380mm when fitted to the rear.
    12.4.2 Complete wheel diameter must not exceed 660mm when fitted with dry-weather tyres or 670mm when fitted with wet weather tyres.
    12.4.3 Complete wheel width and diameter will be measured horizontally at axle height, with the wheel held in a vertical position and when fitted with new tyres inflated to 1.4 bar.
    12.4.4 Wheel dimensions and geometry must comply with the following specifications :
    - the minimum wheel thickness is 3.0mm ;
    - the minimum bead thickness is 4.0mm (measured from hump to outer edge of the lip) ;
    - the ETRTO standard bead profile is prescribed ;
    - the tyre mounting widths are 12” (304.8mm +/-0.5mm) front; 13.7” (348.0mm +/-0.5mm) rear ;
    - the wheel lip thickness is 9mm (+/-1mm) ;
    - the outer lip diameter is 358mm (+/-1mm) ;

<...>
    Ca. 40-profil bak og 45-profil framme, med andre ord.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.994
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Felgdiameter 358 mm = 14"

Omtrent 355/45R14 foran og 385/40R14 bak. :)

Mulelid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Har vært 14 3 ganger i oktober.. Mer dere lurer på når dere først er så feige? ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Nå synes jeg dere ble vel utidige, noen og enhver! Det er altså god kotyme å hause opp både Alfa'er og gamle, ikke kjørbare amerikanske bensinslukere her, men å bejuble slitere som Mercedes W-124 serien kan man altså ikke gjøre uten å bli overhøvla?

Både Corvette og Mustang er pene biler å se på, men der stopper det. Resten er jo bare reinspikka møkk!! La nå for all del entusiaster trekke fram positive ting både med Merc'er, SAAB'er og ha det måtte være. Det er da i det minste skikelige bruksbiler, som kan kjøres en vinterdag også.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.565
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sånn en:

Grunnet plassen først og fremst, ville ha syvseter.
    Synes også den er pen til syvseter å være.
    Plass er det plenty av!

Etter 40kkm må jeg si det har vært en bra bil.
    Den ødelegges dessverre totalt kjøremessig på vinterdekk.
    215/60-16 kontra 225/50-17 på sommeren.
    Den myke vintergummien gjør bilen helvetes vinglete og den slipper lett på tørr asfalt....
    Men sommerdekkene på har jeg fått godbilen tilbake igjen. 8)

Neste gang vurderer jeg Zafira (ny modell i 2012), Peugeot 5008, Qashqai+2 og kanskje Touran hvis de klarer å komme med noe nytt og ikke bare gulpe på modellen fra 2004..

S-Max
    Stor innvendig plass, bakerste seterad nødløsning som på alle andre og greit for barn, smarte og fleksible seteløsninger, kjører uforskammet bra (med rette dekk) moro å kjøre, ikke veldig høy kvalitet når det gjelder knirk og skrammel, en del dyrere enn Zafira/5008/Touran, kjørecomputer og cruisekontroll laangt bak f.eks VW på brukervennlighet og litt for høyt forbruk (0,63l/mil på 115kh diesel)

Ford neste gang? Tja, kan godt hende det.

Mvh
    Rolf

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Skoda Octavia stasjonsvogn. Omtrent like morsomt som en kjele med kokende poteter, men den tar meg greit fra A til B og det har ikke vært noe tull med den så lenge jeg har eid den (kjøpte brukt 2006-modell som var gått 68k for nesen to år siden, har gått 82k nå). Digg med firehulstrekk og stort pluss av forrige eier hadde hatt visdom til å installere GSM-styrt Webasto. Beholder den nok et par år til. har kostet meg en rutineservice + en EU-kontroll utover daglig drift.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Skal ut og hente den nye jobbilen, en brand ny Octavia med 4x4, kan bli spennende og se hvor langt de har kommet på 10 år.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    motoren skrev:
    ottone skrev:
    For min del kan Mulelid klemme igjen brødhølet .....
    + 1
    ja det er ikke for tidelig,lurer på hvor mye han er over 14

mvh
    I likhet med de fleste her inne er han i en skikkelig midtlivskrise. Det har sterke likhetstrekk med det å være tenåring (også jfr de fleste her inne), og skyldes akutt angrep av rabies (som også kan jfr med de fleste andre her inne). Når biler diskuteres på sentralen så er det med et engasjement for ens egen som barna til deltakerne ville misunt dem. Det ligger åpenbart mye frustrasjon i å være i en midtlivskrise, og siden jeg selv er i samme alder så tror jeg at hjertet mitt holder lenger hvis jeg venter med å kjøpe ny bil til etter jeg er kommet over den farlige alderen. Makan til kompromissløshet enn det bildebattene i OT viser finnes kun et annet sted i samfunnet, kabelhjørnet.

Hva noen jobber med, eller om de jobber i det hele tatt, har ikke noe å si her. Her har vi nok alt fra uføre til altfor føre blant oss.

cybervision_ skrev:
    AlabamaRodeoStar skrev:
    Kjører den ene av disse to og drømmer om den andre.
    Hvorfor? Fordi jeg er materialist...

Mvh,
    Olav
    Er jo ikke så gal den merca, klarer deg lenge med den ;)
    NEI, NEI, NEI! Olav skal kjøre amerikansk pickup (helst gammel Dodge Ramcharger slik at det er plass til utstyr) eller Eldorado med bøffelhorn i grillen. Ingenting annet er akseptabelt for Olav i mine øyne. Basta! 8)

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.919
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    A Boy Named Sue skrev:
    baluba skrev:
    A Streetcar Bound For Glory. ;D
    Funicular
    Splitte fluefittehår...
    Jepp. Kokt tre ganger i sterkt lutvann og banket med hammer

Tror jeg har en av landets vakreste utsikkter på vei til jobb, selv om tåken kan virke noe tåkete til tider

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Når er tåken ikke tåkete?

Jeg kjører vanligvis en SAAB 9000CD 1994 modell.

Hvorfor?
    Fordi det må være den mest behagelige bilen jeg noen gang har vært borti. Romslig (den eneste bilen jeg har prøvd der jeg - 191 cm - sitter behagelig i alle seter - god hodeplass og lårstøtte i baksetet - det er det ikke mange biler som har), solid, problemfri, god å kjøre.
    Det har aldri vært noen problemer med den (jo forresten - den hadde litt startproblemer for 2 år siden. Etter litt jobbing fant vi ut at det var et relé i bensinpumpen som måtte skiftes). Måtte skifte clutch nå (etter 220 000 km), men det er stort sett det jeg har måttet gjort med den i de 15 årene jeg har hatt den (kjøpte den brukt i 1996).
    Den eneste ulempen er at motoren er litt for liten (130 hK) og den blir dermed litt tørst på småkjøring, men den holder seg fremdeles på 0,65 på langkjøring.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    pahf skrev:
    Skal ut og hente den nye jobbilen, en brand ny Octavia med 4x4, kan bli spennende og se hvor langt de har kommet på 10 år.
    Skuffelsen ble stor når det viste seg og være en liten 1.6 tdi som skal trekke alle fire hjulene. Skal bli noe og trekke avgårde med.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Og til glede for noen / irritasjon for andre? Mer W124!
    En traust sliter...behagelig på langtur, og passe tørst som f...
    (230E & aut)
    (Min gal-trimmede Mustang pleide være mer økonomisk!)

Arne K

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.894
    En av Taxiene som kjører junior til skolen var en 124 250D En dag strålte sjåføren som en sol da han ankom for å hente avkommet. "Der runda`n 700.000 gitt" jublet han. Det er nok ikke så mange andre biler som greier det, og fremdeles er "like gode"
    Eldre Mercer var utvilsomt gode biler.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    En arbeidskollega av meg hadde tidligere en 1970 MB 220D som også rundet 700000 km. Fikk inntrykk av at "/8" fra Mercedes hadde vært evigvarende om det ikke hadde vært for rust. Min eks samboer hadde også en W115, men det var 220 bensin. Ikke billig i drift og absolutt ikke gode seter men "god bil".

Hadde vært drømmen for dagens ungdom idet de hadde en lei tendens til å senke seg selv med tiden. Fhv myke spiralfjærer som ikke var progresive gjorde sitt til at det ikke var uvanlig å finne disse 4-5cm lavere enn hva de var som nye ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.994
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

http://www.allbusiness.com/transportation/aerospace-product-parts/892802-1.html

Etterhvert gikk det nok opp for Daimler-Benz at dette ikke var noe særlig til butikk. Ikke ble det verkstedinntekter, og det tok årevis før kunden kjøpte ny bil. Dessuten var det dyrt å bygge biler på denne måten. Det måtte man gjøre noe med. Og det gjorde man.

Jeg vet forresten om en Citroën DS med noe sånt som 1,4 millioner kilometer på telleren. Sist jeg så den, var den på vei til Frankrike med campingvogna på slep.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.436
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hehe - spesielt de gamle femsylindra mercedesdieslene er bra skuddsikre.

300D (OM617) kjører du en million, overhaler, og kjører en milion til.
    300TD (OM617A) må du overhale etter ca 650'.

Putter du en sånn i en Geländewage, så varer de ikke fullt så lenge, da bilen er vesentlig tyngre (min er 2,4 tonn med bare sjåføren i), og trenger mere turtall for å funke.

Johan-Kr

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.613
    Kjører en Volvo V50, 2005 modell.
    Bilen er 6 år i disse dager. Kjører lite, bilen har såvidt rundet 70 000 km.

Vært svært godt fornøyd med den. Så nettopp i avisen at 2004/2005 modellene av denne bilen er kåret blant de mest feilfrie bilene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:

http://www.allbusiness.com/transportation/aerospace-product-parts/892802-1.html

Etterhvert gikk det nok opp for Daimler-Benz at dette ikke var noe særlig til butikk. Ikke ble det verkstedinntekter, og det tok årevis før kunden kjøpte ny bil. Dessuten var det dyrt å bygge biler på denne måten. Det måtte man gjøre noe med. Og det gjorde man.

Jeg vet forresten om en Citroën DS med noe sånt som 1,4 millioner kilometer på telleren. Sist jeg så den, var den på vei til Frankrike med campingvogna på slep.
    I Oslo gikk det en DS drosje som for omtrent ti år siden hadde gått så langt. Er det samme bil som har blitt pensjonert?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.994
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yep, det er den bilen. Både eieren og bilen er pensjonister, men i riktig god form.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.958
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    En av Taxiene som kjører junior til skolen var en 124 250D En dag strålte sjåføren som en sol da han ankom for å hente avkommet. "Der runda`n 700.000 gitt" jublet han. Det er nok ikke så mange andre biler som greier det, og fremdeles er "like gode"
    Husk at disse Taxiene får fortløpende oppfølging og vedlikehold. Alle dieselmotorer holder 700 000km med regelmessig vedlikehold og få kaldstarter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.894
    Voff skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Husk at disse Taxiene får fortløpende oppfølging og vedlikehold. Alle dieselmotorer holder 700 000km med regelmessig vedlikehold og få kaldstarter.
    En topptrimmet 1,9 liter på 150 hk, med turbo og intercooler, holder ikke like lenge som en 3 liters sugediesel på 95 hk.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Forskjellen i levetid på diesel og bensinmotor er nok minimal i dag ifht for 20-30 år siden. I hvertfall når man tenker på folke-motorene under 2L.

Og det er ikke bare MB som laget biler med lang levetid. Under en julemiddag på slutten av 80-tallet satt jeg sammen Pehr Gyllenhammer (datidens Volvo direktør), hvor han fikk spørsmålet om hvorfor de ikke laget holdbare biler når de skrøt av all den hypermoderne teknologien og metallurgien de hadde hos Volvo. Svaret var at det hadde de allerede gjort, men fant ut hvor lite lønnsomt det var.
    Det var snakk om en forlenget (drosjeversjon) av PV, som fortsatt rullet i trafikken bl.a. i India. De ble vel produsert tidlig på 50-tallet om jeg husker rett.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.994
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Øh, nei. GM (Oldsmobile) lagde en smallblock diesel V8 på slutten av 70-tallet en gang, og siden har det vært tilnærmet umulig å selge dieselmotorer for personbil i USA. En del av problemene skyldtes nok dårlig drivstoffkvalitet og inkompetente eiere og mekanikere, men den motoren var intet høydepunkt i dieselhistorien.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Nå var olds-motoren bare en konvertert bensinmotor, og kan lett tilbake-til-bensin-konverteres...

Arne K

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn