Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    Andebryst på menyen her idag, med potet gulrot og kantarellsopp fløtesaus.

Kan en Rioja rødvin typ Montecillo passe til dette?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Skal lage hummus i ettermiddag, la kikertene i bløt med en skje natron i går kvel. Hva er forventet koketid til de er myke nok til hummus i hhv vanlig gryte og i trykkoker?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    ^ han svarer ikke på spørsmålet (jeg vet hvordan man lager hummus), og når han sier at man kan bruke tahini "om man ønsker" så har man på en måte diskvalifisert seg fra hummus i utgangspunktet. Jaja, jeg vet at han er mye flinkere enn meg til å lage mat, men tahini er en nøkkelingrediens i hummus. Spisskumin er det ikke.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    ^ han svarer ikke på spørsmålet (jeg vet hvordan man lager hummus), og når han sier at man kan bruke tahini "om man ønsker" så har man på en måte diskvalifisert seg fra hummus i utgangspunktet. Jaja, jeg vet at han er mye flinkere enn meg til å lage mat, men tahini er en nøkkelingrediens i hummus. Spisskumin er det ikke.
    Ok, sorry.

C

cruiser

Gjest
    Skal lage hummus i ettermiddag, la kikertene i bløt med en skje natron i går kvel. Hva er forventet koketid til de er myke nok til hummus i hhv vanlig gryte og i trykkoker?
    En drøy time pleier å holde for meg. Trykkoker er nok vesentlig kortere, men jeg har ikke prøvd.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Ok, las at natron skulle korte ned koketiden en god del / gjøre de mykere - en time er inkl natron?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Holdt med ca 40 minutter for min del, men da var de bløtlagte i rundt 20 timer først. Hummusen ble bra den, til kebab med grillet kylling, grillet paprika, oliven, feta, rødløk, agurk, salat og fermentert chilisaus. Ett eller annet flatt brød å rulle i fra innvandrersjappa, tror det var libanesisk. Ganske grovt til slikt å være.

Rullet i matpapir og alt. Skal gjentas.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    Tja, men du kjøpte noe ferdig?

Jeg hadde ferdig bacalao, ikke veldig god men brukbar for enslig mann

C

cruiser

Gjest
    Holdt med ca 40 minutter for min del, men da var de bløtlagte i rundt 20 timer først. Hummusen ble bra den, til kebab med grillet kylling, grillet paprika, oliven, feta, rødløk, agurk, salat og fermentert chilisaus. Ett eller annet flatt brød å rulle i fra innvandrersjappa, tror det var libanesisk. Ganske grovt til slikt å være.

Rullet i matpapir og alt. Skal gjentas.
    Hørtes digg ut!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Langtidskokt hjemmelaget rømmegrøt basert på geitemelk fra Drammen, syrnet med Tine spesial yoghurt og Q kesam light . En dasj vilkårlig valgt risgryn fra Uncle Bens «Boil in bag», litt pastavann fra Sopps spaghetti, kokt før jul med Imsdal vann, nedfrosset selvfølgelig, en håndplukket Maroc clementinbåt og to ts håndrevet Hindu kanelbark. Servert med en klype sukker og rød selvblandet First Price light rød sukkerfri saft. Grei torsdagsmiddag

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det har vore ei beinhard veke:
    - måndag: Kokt, sjølvfanga torsk
    - tysdag: Wok a la audiophile
    - onsdag: Bukkeribberestar (måtte ete opp alt, og det var ein del....)
    - torsdag: Pannekaker
    - fredag: reker
    laurdag vert det husbygging med nistepakke. Gidd ikkje lage mat då.
    søndag er det lenge til.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.240
    Sted
    '
    Fredags-starter: Røde og hvite bobler:

AA00740b4.JPG

AA0843.JPG

Og litt pasta med konfilerte tomater, ruccula og parmesan får smørret hjernevindingene..

AA08452.JPG

Deretter: slem pike og bobler i badekaret.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.240
    Sted
    '
    2006 Bollinger Rose syntes jeg faktisk ikke var mye å skryte av, den virket flat og med et snev av bedervet sødme, omtrent som om den hadde vært lagret ved feil temperatur. Men hva skal en forvente når skjenken ble handlet på et tilfeldig taxfree-utsalg?

Vel, tror jeg må forsøke å rekonstruere gårsdagen og finne ut hvor David ligger begavet.
    Ny dag, nye muligheter:
    Bb20852.JPG

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.573
    Har ikke noe bilder, men i dag lagde jeg rypebryst og det ble skikkelig bra..

Råvaren var av typen frossen, fra Scotland. Fantastiske halvkilospakker med rene bryststykker til en overkommelig pris. Amandine poteter, chalottløk og helt vanlig champignon.

Gjorde det på Brimi-vis med en liten twist. Brimi er no-nonsense her. Steke poteter, sopp og chalottlauk - og steke rypebrystet i masse smør. jeg gjorde alt det, men hadde andefett til overs - og fersk hvitløk, så potetene ble stekt i andefett og med fersk hvitløk. Pommes sarlaidese type greie. Og så skar jeg opp brystene i tynne skiver ved servering og helte stekesmør over. Dett ble - i all beskjedenhet - dritgodt. Det blir nok ikke lenge før jeg sjekker om det var flaks eller om det er en gjentakbar suksess.

6

65finger

Gjest
    I dag kyllingsuppe, på kraft med kokosmelk, ingefær, chilli, hvitlauk og gullauk, koriander m.m, ris og rester etter en kyllingmiddag

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Viltgryte med dampede poteter og rosenkål til.

Ganske standard opplegg, reinskav + en pakke viltkjøttdeig, bacon, løk, hvitløk, gulrot, sellerirot, fløte, creme fraiche, rødvin(!), knutste enebær, brunost, sennep(!), stekt sopp, bladpersille, rosmarin, timian, salt og pepper.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Holdt julebord for åtte kolleger i kveld. Lagde surkål, ribbe, medisterkaker av ungarsk ullgris, div tilbehør, krumkaker, ris og multekrem. Fy fasan jeg har stressa rundt etter jobben i to dager nå. Holder på med oppvasken. Men hyggelig var det, og maten ble god.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.748
    Torget vurderinger
    23
    Du skulle dengt på med Fjordland - ignorantene hadde sikkert ikke merket forskjell og du hadde spart penger og tid som kunne vært brukt til bedre ting, for eksempel. musikk eller.... eh... matlaging :cool:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Holdt julebord for åtte kolleger i kveld. Lagde surkål, ribbe, medisterkaker av ungarsk ullgris, div tilbehør, krumkaker, ris og multekrem. Fy fasan jeg har stressa rundt etter jobben i to dager nå. Holder på med oppvasken. Men hyggelig var det, og maten ble god.
    ungarsk ullgris?

• Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn