Ludo
Hi-Fi freak
Mistenker at nb er kokk...
Nope Kun habil amatør.Ludo skrev:Mistenker at nb er kokk...
takker! skal steke et til helgennb skrev:Kjører ned temperaturen i ovnen og lar det stå på rundt 50 grader.65finger skrev:Siden det er i sesongen, fin tempertaur for lammelår er ca 60 grader, og la det hvile leeeege. På 70 grader+ er det grått og har mistet magien. En av naturens fineste råvarer, så ikke stek den til døde,
Hvordan hviler du låret nb? pakket inn? eller nakent?
I min forrige leilighet (og min neste bopæl) hadde jeg/skal ha to ovner akkurat for dette formål + å varme tallerkener.
Edit: Steker du lenge på lav temperatur er det ikke noe problem i praksis. Det er jo den beste måten å steke på synest jeg - først brune på høy temperatur,enten i panne, ovn eller på grill og så langsteke.
Det er helt utrolig hvilken råvarekvalitet man får for 70-100 kroner kiloen nå i sesongen. Litt salt&pepper, hvitløk, rosmarin og noen rotgrønnsaker til, og du har en sikker vinner.65finger skrev:takker! skal steke et til helgen
Fantastisk Kjøttnb skrev:Det er helt utrolig hvilken råvarekvalitet man får for 70-100 kroner kiloen nå i sesongen. Litt salt&pepper, hvitløk, rosmarin og noen rotgrønnsaker til, og du har en sikker vinner.65finger skrev:takker! skal steke et til helgen
Gudhjelpeogtrøste! det må prøvesnb skrev:Siden vi er inne på lam, vil jeg drikke en skål til lammelårets utskjelte fetter - lammeskanken. Et fantastisk stykke kjøtt. Krever lang trekking for å bli mørt, men når det er det er smaken fantastisk. En fin variant er å gni inn salt, pepper, rosmarin, korianderfrø og drysse litt mel over, brune i jerngryte, tilsette et utvalg rotrønnsaker, hermetiske tomater, løk, vin, balsamicoeddik og hermetiske tomater og ansjosfileter (for salting av sausen) og la det putre lenge og vel. Server f.eks på en seng av puré på pastinakk/sellerirot/mandelpoteter.
hvorfor på død og liv ute? hva med innendørs som folk flest? snasen mat forrestenC. Alshus skrev:Pasta(farfalle) med pesto fra glass, en skive nøkkeost og litt fløte. Litt stekt chorizo til og en øl. Helt greit på primusen.
Igår ble det grillet lammekoteletter, stampede poteter og kokte gulrøtter. Kullgrill og primus.
Nå er det senga (Sovepose, ullundertøy, boblejakke.) Kjølig ute i det fri.
Å alle veit at de heite ball, og ikkje kumle, klubb og alt de rare folk kalla retten.oddgeir skrev:I dag fyller jeg heimen med gode venner og serverer potetball på ekte sunnmørsvis.
I tillegg till ballen serveres det kokte poteter, kålrabi, gulrøtter, kokt sau og bacon.
Der drikkes tysk weissbier og Gammel Opland, som er et perfekt følge til ballen.
Det følges opp av nystekt eplekake med krem, før vi runder av med kaffe avec og Kypros - Norge.
Kultur.
Ja det burde dei gjer i alle fall.nb skrev:Å alle veit at de heite ball, og ikkje kumle, klubb og alt de rare folk kalla retten.
Det var fritt etter hukommelsen fra en oppskrift, tror kanskje det var fra en Jamie Oliver - bok. Det er i alle fall veldig godt kjøtt. Nå for tiden er det lett å få tak i siden mange butikker kutter skanken av lammelårene før de selger de, ellers på året kan det kreve litt planlegging, men alle kjøttdisker bør fikse det om du gir de et par dager på jobben.65finger skrev:Gudhjelpeogtrøste! det må prøvesnb skrev:Siden vi er inne på lam, vil jeg drikke en skål til lammelårets utskjelte fetter - lammeskanken. Et fantastisk stykke kjøtt. Krever lang trekking for å bli mørt, men når det er det er smaken fantastisk. En fin variant er å gni inn salt, pepper, rosmarin, korianderfrø og drysse litt mel over, brune i jerngryte, tilsette et utvalg rotrønnsaker, hermetiske tomater, løk, vin, balsamicoeddik og hermetiske tomater og ansjosfileter (for salting av sausen) og la det putre lenge og vel. Server f.eks på en seng av puré på pastinakk/sellerirot/mandelpoteter.
Skulle gjerne vært en god venn da...oddgeir skrev:I dag fyller jeg heimen med gode venner og serverer potetball på ekte sunnmørsvis.
I tillegg till ballen serveres det kokte poteter, kålrabi, gulrøtter, kokt sau og bacon.
Der drikkes tysk weissbier og Gammel Opland, som er et perfekt følge til ballen.
Det følges opp av nystekt eplekake med krem, før vi runder av med kaffe avec og Kypros - Norge.
Kultur.
65finger skrev:hvorfor på død og liv ute? hva med innendørs som folk flest? snasen mat forresten
Hvis det er en "krisemiddag" så skulle jeg gjerne sett den vanlige ukemenyennb skrev:Rester:
En rest av en lammestek fra fryseren
En rest av en lammecarré fra fryserenn
Varnet i ovn (begge deler var stekt før jeg frøs de ned). Bruning i panne til slutt.
En selleriot jeg fant i kjøleskapet, et par gulrøtter. Ble stekt al dente i andefett
Dampede mandelpoter som fikk kost seg litt i andefettet etter damping. Med litt frisk persille oppå
En rest av en sausbase jeg frøs ned etter forrige lammelårmekking.
Ikke så ille på en dag man måtte ta hva man har grunnet sykt barn og manglende tid til butikkbesøk.
Ikke krisemiddag på noen måte,men rester fra tidligere mer tidkrevende matlaging. Fersk persille hadde jeg fordi jeg lagde kryddersmør med hvitløk og persille til entrecote i helgen,ellers holder persille seg ganske så godt i fryseren også. Andefett har jeg alltid (brukes mye til confitering av andelår, fettet siles og fryses til neste runde med andelår). Veldig godt å steke grønnsaker i - andefett fås på Smart Club, velassorterte dagligvareforretninger og delikatesseforretninger - ofte veldig dyrt på sistnevnte steder, men det kan som sagt brukes flere ganger.65finger skrev:Hvis det er en "krisemiddag" så skulle jeg gjerne sett den vanlige ukemenyen
Jepp. Det er vel omtrent bare desserter og syltetøy som ikke kan kombineres med en tomatsausGjestemedlem skrev:Scampipasta høres godt ut. En annen variant som er knas over tomatsausen din er å dampe litt blåskjell på vanlig måte, kanskje hive i et par kapers og noen sorte oliven, og så overhelle den varme tomatsausen og røre det litt rundt og servere straks. Yummy.
En bekjent som er kokk har følgende utsagn:nb skrev:Jepp. Det er vel omtrent bare desserter og syltetøy som ikke kan kombineres med en tomatsaus
Jeg og noen kompiser har stiftet "ordenen av det sprøstekte bacon". For å være medlem må manGjestemedlem skrev:En bekjent som er kokk har følgende utsagn:
Det fines ikke noe mat som ikke kan kombineres med enten sjokolade eller bacon.
Ser man det. Kanskje noen biter med mørk sjokolade er den manglende brikken da. De fleste desserter blir jo også hevet av sjokolade. Kanskje man bør stige litt i gradene i ordenen før man blir introdusert til sjokoladen? Chocolatus Minor 5=6 (samt bikke 90 .. )nb skrev:Jeg og noen kompiser har stiftet "ordenen av det sprøstekte bacon". For å være medlem må man
1) veie minst 80 kilo
2) være av den oppfatning at all mat, bortsett fra desserter, blir bedre om man tilsetter bacon. Vi sliter litt med en del curry-retter.