En stor kjele med pur lykke her om dagen, Chili con carne:
Først halvannen kilo høyrygg av okse, skjeres i passende stykker (ikke for små) og brunes godt i olje.
Over i en stor kjele, litt vann og koker opp det, skummer av guffa som flyter opp.
Freser så løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og fersk chili i biter. Krydrer med pepper, oregano, spisskumin (det essensielle krydderet her). Blir ekstra godt om det brukes chipote-chili, gir en mer raffinert smak, hadde ikke det for hånden, så det ble tabasco-saus på chipote-chili denne gangen. Brukte også en rest jalapenos jeg hadde stående.
Opp i kjelen med det også og tilsetter tre bokser hermetiske tomater med saft.
Paprika i assorterte farger settes under grillelementet og flås. Kuttes opp og opp i gryta med det også.
En god dose demi-glace (konsentrert oksekraft) for å få en dypere smak på guffa.
La trekke på svak varme i noen timer til kjøttet er helt mørt.
Til slutt freses en halvkilo karbonadedeig som krydres med spisskumin, salt og pepper for å få mer fylde på guffa.
Tre-fire bokser med bønner helt til slutt lenge nok til at de blir gjennomvarme.
Smakes til med salt, pepper og chili etter behov. Jeg liker den temmelig sterk, bruker små, illsinte tørkede chili mot slutten av koketiden og tar siste finjustering med tabascosaus på tallerkenen siden jeg liker den en del sterkere enn samboeren min.
Serves au naturel, med rømme, med tortillachips, tortillalefser eller med ris. Jeg liker best au naturel med litt rømme ved siden av.