Grønn TE?Det ble en stor og saftig nakkekotelett fra frittgående hårete Mangalitza gris i dag, courtesy of Holt Gård,
velvillig skaffet til veie av autorisert matvrak @Chalshus
Snag'et er at jeg var så sulten at jeg åt opp hele greia uten å ta bilde!!!
MEN - her er en (ikke veldig) mager trøst. Liten ad hoc lunsj med ristet baguette, St. Agur, norsk DIY honning og litt melon.
Der drikkes kinesisk grønn te dertil... Enkelt men ekstremt smakfullt.
Vis vedlegget 937914
Min eminente skomaker, forsåvidt den eneste eminente skomaker i hovedstaden, hadde lunsj med en fransk forretningsforbindelse.Hehe... neida, men ikke til lunsj! Til kveldshygge blir det gjerne Sauternes eller en god Tokaj til slik ost.
Og en god grunn til at jeg unnlater å kjøre seint på kvelden i de landene.Ja, italienere, franskmenn, spanioler og andre langt syd, spiser ikke uten at de har vin. Jeg tenkte tanken at politi startet promillekontroller i disse områdene kl 21-22 hver kveld, etter at disse menneskene hadde kjørt et sted for å spise middag. Mange ville fått straff for promillekjøring og restaur.. næringen ville stoppe opp. Dette vet myndighetene så slike Alko kontroller er utelukket, selv om promillekjøring er forbudt. En form for praktisk politikk.
Sjåfør må hygge seg også og med 2-3 glass vin kan de fleste kjøre hjem. Annen kultur enn her oppe.
Alle vet at det skal minst like mye vin i kokken som i suppen eller suasen. Prinsippet gjelder også brennevin. Og en ekstra klunk for det som eventuelt gikk bort i flambering av skallene.Det synes på spor etter skvulpingen oppover tallerkensidene at kokken allerede var litt ustø i sekstiden
Det så veldig godt utBle en anstendig kremet krepsesuppe av skallene fra gårsdagens krepsemiddag i dag. Det synes på spor etter skvulpingen oppover tallerkensidene at kokken allerede var litt ustø i sekstiden
Vis vedlegget 948122
Ser godt ut, men prøv less is more en gang. Kanskje det beste som finnes er en surdeigsbrødskive med godt smør og stekt kantarell til kun krydret med salt og pepper. Litt hvitløk og bladpersille om du føler for å være litt crazy.Fikk tak i skogens gull i helgen så da ble det pizza med kantarell, løk, salami og hvit saus. Skikkelig snadder!
Bilogiæreren min på videregående (naturfag var det kanskje, men han var biolog i alle fall) kunne etter sigende hele den norske floraen. Vi var på ekskursjon en gang og jeg dro opp det som for meg var "mose" han pekte rundt på klumpen og identifiserte 4-5 ulike mosearter i neven min. Av andre grunner synes jeg fyren var en dust mens hans storhet gikk opp for meg etter hvert, dessverre lenge etter at jeg forlot hans klasserom.Det hjelper å ha proff ekspertise, men det kan bli litt mye noen ganger for min del. Kona med mikroskop , lav, nyttevekster og sopper i nerdetilstander på treff i inn og utland.
Hvit fluesopp (som vel er blant de aller giftigste som finnes i Norge) ligner visstnok veldig på en eller annen delikatessesopp i et av de asiatiske kjøkkenene så har vært noen leie tilfeller der.Vi har ingen giftige rørsopper i Skandinavia, selv om en del av dem er beske og ikke matsopper. Skivesopper, derimot, skal man være mer påpasselig (innsiktsfull) med. Der har du småjævler som tar nyrene dine etter én bit (spiss giftslørsopp, bl.a. som gjerne vokser blant kantareller).
Er det noe av disse litt mer uvanlige soppene å få tak i i butikkene i Sverige? De er jo generelt mye flinkere til slikt enn oss. Ta bare ferskvannsfisk som er godt representert i svenske butikker, tilnærmet ikke-eksisterende her til lands. Unntak finnes (f.eks. Villfisken)Vi har ingen giftige rørsopper i Skandinavia, selv om en del av dem er beske og ikke matsopper. Skivesopper, derimot, skal man være mer påpasselig (innsiktsfull) med. Der har du småjævler som tar nyrene dine etter én bit (spiss giftslørsopp, bl.a. som gjerne vokser blant kantareller).
Falsk kantarell er en skivesopp, mens ekte er en folde-/ribbesopp (slik man ser forskjell). Falsk kantarell er ikke farlig, men bidrar lite til det kulinariske.
Jeg har med denne ut i skogen, og bruker også en app. Der vi bor nå regnes som blant de beste soppstedene i Sverige, og vi fråtser.
Best pris på Cappelen Damm Soppboka Bøker - Sammenlign priser hos Prisjakt
Sammenlign priser på Cappelen Damm Soppboka Bøker. Finn tilbud fra 5 butikker, og les anmeldelser på Prisjakt.www.prisjakt.no