Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1
    Ribbe minutt for minutt, ikke veldig spennende på TV, men live performance skaper vel behov for personlig engasjement og involvering?
    Jeg sier som Jonas Fjeld: Svært nok for meg.

    Årets juleribbe var min debut. Improvisert langtidssteking. Hadde nybegynnerflaks. Resultatet ble såvidt bra at oppdraget nå er permanent, iflg min kone.
    Eneste problem var alt fettet. Ribba veide 6kg, men mye rant av i ovnen. Når vi skar vekk resten av fettet på tallerkenen, så ble det bare kjøtt til 6 personer. Det var riktignok det saftigste kjøttet i manns minne, men svinnet ble ekstremt.
    Dette var "økologisk gris" fra nystartet småbruk til premium pris. Mulig de bruker "feil" rase?
    Neste år blir det trolig tynnribbe fra REMA1000.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Dette var "økologisk gris" fra nystartet småbruk til premium pris. Mulig de bruker "feil" rase?
    Du er neppe den første i nasjonen som oppdager hva som skjer med fettinnholdet i den feteste stykningsdelen til en gris som i betydelig grad har styrt sitt eget kosthold.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1
    Du er neppe den første i nasjonen som oppdager hva som skjer med fettinnholdet i den feteste stykningsdelen til en gris som i betydelig grad har styrt sitt eget kosthold.
    Interessant. Så vi fikk en dårlig sortering? Det var trolig andre stykker fra samme gris, som var magrere?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Interessant. Så vi fikk en dårlig sortering? Det var trolig andre stykker fra samme gris, som var magrere?
    Nei, det er helt normalt at ribba på en slik gris er i feiteste laget for en normal ribbemiddag. Nå er jeg ikke noen ekspert på svinerøkting akkurat, men de gangene jeg har kjøpt halve slakt av (ung)gris som har hatt en trivelig oppvekst så har ribbestykket vært temelig hvitt.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. Så vi fikk en dårlig sortering? Det var trolig andre stykker fra samme gris, som var magrere?
    Du fikk førstesortering! Ribbe skal være fet, mager ribbe er en uting og kommer av at fabrikkprodusert gris fores feil og slaktes for tidlig for å gjøre det billig. Hvis du absolutt skal ha mager julemiddag så kan du jo spise rype eller reinsdyrstek.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Pedal gjør noe han ikke kan:
    Vis vedlegget 980851

    Pass på at svoren ikke brennes. Komfyren på hytta har ikke lys.
    Vis vedlegget 980852
    Ble det bra?

    Husker første gangen jeg laget ribbe til julekvelden.
    Hadde absolutt null peiling, men fant et hefte på nærbutikken hvor det bl.a. var oppskrift på ribbe, og med bilder til. Så jeg fulgte den slavisk og serverte for storfamilien, som bl.a. består av en kresen, fordomsfull gammel dame som har jobbet med mat hele livet. Men jeg gjorde mitt beste og syntes det så bra ut da jeg satte maten på bordet. Og da folket begynte å spise ble det helt stille en stund før hun damen utbrøt: -Dette er jo den beste ribba jeg har smakt! Det var naturligvis en tabbe, for jeg fikk selvfølgelig den jobben fast etter det.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1
    ^Takk for innspill. Mye å lære for en førstereisgutt.
    Som sagt, selve kjøttet var vanvittig saftig og smakelig.
    Men jeg stusset over mengden. Ymse oppskrifter anbefaler 300gram ribbe pr person. Vi hadde altså 1000gram pr person. Allikevel var det ikke noe igjen. Vi skar bort det tykke fettet, men spiste jo en del fett i form av sprø svor og fettet som ligger oppunder svoren. Man klarer jo ikke skjære bort alt fettet, noe følger jo med over på tallerkenen.
    Den ene enden av ribba var BARE fett, ingenting kjøtt.

    Ribba på 6kg var så stor at jeg måtte legge den på skrå, for å få plass i langpanna. Med så stort "fett-svinn" og bare en komfyr, så kan man da ikke være flere en 6-7 personer på julaften, med mindre man supplerer med medisterkaker og pølser?

    -------------
    Ble det bra?
    Stor suksess, og ganske parallelt utfall som hos deg :) .Hadde ikke tid til alt dette dillet med 3 dagers saltlake og damping. Skar opp svoren kvelden før, og gned inn godt med salt/pepper. Kniven var sløv, så rutene ble dobbelt så store som anbefalt. Langtidsstekte i 7 timer. Hadde ikke termometer, men husket nøkkelbokskoden til nabohytta, så tjuvlånte og kom i mål til slutt.

    EDIT: De som solgte oss ribba, hadde også laget kjøttfarse av samme grisen. Vi stekte kjøttkaker, med nydelig (og mager) smak. I motsetning til medisterkaker/pølser som jeg personlig ikke er så begeistret for.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Tradisjonen med ribbe ble til da Norge var et fattig land og kosten var mager og flesk var det beste man kunne få i seg.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sier som Jonas Fjeld: Svært nok for meg.

    Årets juleribbe var min debut. Improvisert langtidssteking. Hadde nybegynnerflaks. Resultatet ble såvidt bra at oppdraget nå er permanent, iflg min kone.
    Eneste problem var alt fettet. Ribba veide 6kg, men mye rant av i ovnen. Når vi skar vekk resten av fettet på tallerkenen, så ble det bare kjøtt til 6 personer. Det var riktignok det saftigste kjøttet i manns minne, men svinnet ble ekstremt.
    Dette var "økologisk gris" fra nystartet småbruk til premium pris. Mulig de bruker "feil" rase?
    Neste år blir det trolig tynnribbe fra REMA1000.
    Jeg kan dele noen erfaringer jeg har gjort meg med ribbesteking. Som velbefaren ribboman og matelsker generelt, med omtrent 50 års ribbesteke-erfaring, vil jeg sterkt fraråde tynnribbe. Jeg vil anbefale den som har kotelettrand, såkalt midtribbe. Ikke kjøp familieribbe som er i prinsippet en midtribbe, men bena er skåret fra. Husk smaken sitter i svor, fett og ben, men midtribbe har mye mer kjøtt også, og smaker derfor best fordi den ikke oppleves bare som et stort stykke stekt fett. Husk også at Ribbe skal tilberedes i god tid for å bli aller best, der oppruting påsalting, pepring og annet krydder skal skje flere dager før steking (jeg bruker en blanding av MYE rosmarin, salvie og timian i tillegg til salt og pepper). Legg ferdig krydret ribbe med svoren ned i tørr langpanne eller lignende i 2 døgn i kjøleskap før steking. Før du sender den i ovnen, så snu ribba med svoren opp og hell sakte kokende vann på den ferdig opprutede krydrede rutede svoren over det hele slik at "den spriker" godt (fettet skal få renne vekk i disse "rute-rennene" i svoren og må derfor være skikkelig åpne). Snu ribba, og legg den med svoren ned i langpanna slik at vannet du helte på rekker 2 cm opp på ribba (vannet vasker også vasker svoren fri for krydderet som nå har gjort sin funksjon i 2 døgn, og gjør svoren god å spise og ikke for salt eller krydret, og så slipper du at krydret tar fyr og blir brent når du skal sprøsteke den helt til slutt). Så inn med en i forvarmet ovn 200 grader i 40-45 minutter slik at den får blåst seg skikkelig opp. Ta den så ut og snu med svoren opp og legg på rist med en "pølse" av sølvfolie under midten slik at ribba blir høyest på midten og fettet kan renne vekk, legg folie over (det skal være tett for å holde på væsken) og inn i ovnen på 160 grader til den er ferdig. Det tar ca 45 min -1 time steketid pr. kg. ribbe. Sjekk at bena løsner lett etter beregnet korteste ferdig steketid. Løsner bena da, så er ribba ferdig, hvis ikke stek lenger, men sjekk hvert kvarter. Når den så er ferdig, så tar du av folien og la svoren bli sprø f.eks. under grillelementet i ovnen på ca250 grader, men du kan også bare øke temperaturen til ca 260-270 grader. Nå må du vokte den som en smed for at det ikke bli brent (som jeg ser du gjør på bildet, med ovnsdøra litt på gløtt så går det raskere). Ribbesteking er ikke så mye oppskriftsbasert som erfaringsbasert. Alle ribber er forskjellig, men felles er at bena skal løsne før den er ferdig. Da er den skikkelig mør, saftig, og alt overflødig fett har smeltet bort. Fettet og kraften som har samlet seg i bunnen av langpanna lager du selvsagt saus av. Lykke til, Ribbe smaker godt hele året.
    PS: Jeg ser svaret du har gitt ovenfor: oppruting er lettest med en tapetkniv. Etter oppdampingen kan du fullføre oppruting som ikke ble god nok med en vanlig kjøkken kniv for da er svoren helt myk. Du kan selvsagt leve med kortere tid enn 2 døgn påsalting, men smaken blir ikke helt den samme.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1
    MEMO TIL JULEN 2024
    1. Bokmerke innlegget over
    2. Bestille midtribbe på Høvikveien Kjøtt & Kolonial (et steinkast unna)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    T.O. Jeg har kjøpt både Nordfjord og Gilde sine ribber. Den første virker til å ha mer kjøtt. Den forhandles på REMA1000. Men det er viktig å se på kjøttstykket også. Fersk ribbe er ingen garanti for at den er noe bedre enn dypfryst. REMA ribba er alltid dypfryst. Morsomste opplevelsen var da jeg kjøpte ribbe hos en slakter i Jackson Tennessee (Jeg var student i USA). Han kom først med spareribs. Men det var ikke det jeg skulle ha selvsagt, så etter mye frem og tilbake spurte han om jeg kunne få tegne på grisen det stykket jeg ville ha .Jeg ble med bak disken og inn på selve slakteriet. Der tegnet jeg med en tildelt tusj på en hel gris som hang i en kjetting med krok fra en skinne i taket. Slakteren bare smilte bredt, løfta ned slaktet fra kroken og la rett på saga og skar ut nøyaktig stykket jeg hadde bedt om. Det ble nesten 7 kg. Han spurte hva jeg skulle lage av det, og jeg gav forklaring og oppskrift som ovenfor. Hvorpå han resolutt saget ut samme stykke på motsatt stykke av grisen, dette skulle prøves ut. Dette var det fineste kjøttstykket jeg noen gang har fått. Påfølgende ganger hos den slakteren ble det alltid en lang prat om mat, og gjett om han var fornøyd med tipset. Han var jo også av norsk avstamming, så dette skulle spises flere ganger i hans hushold tatt i betraktning at det var Norsk tradisjonsmat. Det havnet også i kjøledisken i salgslokalet med tydelig skilt: Norwegian style pork-rib etterfulgt av "jule-ribbe".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Om man vil ta det hele til neste nivå så bør man innse at svineribbe kan og bør spises året rundt og ikke bare til jul.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Svineribbe er da lett som en plett å lage og selvsagt skal man ha med fett. Det er der magien ligger. Tynnribbe er også gode saker - til Porchetta. Jeg kjøper tynnribbe fra min hoffleverandør på Jæren som jeg skjærer i to tynnere deler uten å kutte den helt opp. Inn med masse godsaker, rull og bind sammen - DIGG!

    IMG_4440.jpeg IMG_4297.jpeg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Første gang jeg skulle være ribbekoker fant jeg Arne Brimi her:
    https://www.dagbladet.no/tema/oppskrift-pa-brimis-saftige-ribbe-med-spro-svor/60915904 (krever innlogging these daze)

    Om du ikke vil logge inn er essensen som følger:
    Krydre ribba (mer enn du tror) et par dager før tilberedning, legg den i langpanna med svoren ned , pakk inn i alufolie og glem den.

    Når det blir alvor:
    Rut opp svoren
    Våt langpanne (ca1 liter vann)
    Legg i ribba, svoren ned, alufolie over
    200C i 1 time (oppå rist for å berge folien)
    ta ut
    ribba oppå tallerken/alufolieball oppå rist oppå våt langpanne
    185C i minst 2 timer
    la hvile i 15 min når ferdig

    Selv en kjøkkenkløne som meg har aldri greid å mislykkes med denne metoden 😁
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Å steke en ribbe er omtent umulig å føkke opp, spesielt om man ikke er veldig opptatt av sprø svor. Derfor finnes det også ca 400 veier til rom og folk klarer sette selv uten gullmedalje i ribbe og uten å bruke flere dager på prosessen. Å steke en biff er mye vanskeligere siden der er ingen vei tilbake fra overstekt.

    ellers kan man gjøre som vanlige folk, om det i løpet av kvelden går opp for en at ribben ikke er kortreist, økologisk, man vet navnet på svinerøkteren og prosessen ikke er eksakt som man mener den skal være så kan man be verten dra til helvete som enhver normal matbevisst person ville gjøre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Du fikk førstesortering! Ribbe skal være fet, mager ribbe er en uting og kommer av at fabrikkprodusert gris fores feil og slaktes for tidlig for å gjøre det billig. Hvis du absolutt skal ha mager julemiddag så kan du jo spise rype eller reinsdyrstek.
    Helt enig. Det skal være et skikkelig tykt fettlag på ribben, og tilberedt rett blir dette som å sette tennene i en skydott på blå himmel, i strålende sommersol, mens fugler kvitrer og det kommer lyder av fiskevak og surrende øyenstikkere.

    Og det som måtte være av overskuddsfett bruker vi for å lage ulike pålegg, med rester fra lever, kylling, o.a., vi måtte ha for hånden.

    Disse to ble servert i går. Tilberedt i hver sin Römertopf. Kjøttet vi skraper av skroget, etter at lår, vinger og bryst er skåret av og spist, blander vi med ribbefett og tilbyr i en krukke det har vært Stilton i. Smøres på brød, toast eller kjeks/knekkebrød med stor iver her i huset.

    Og selvsagt er man opptatt av sprø svor, weld. Den skal poppes perfekt, over hele ribben, mot slutten av tilberedningen.

    IMG_3286.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Og selvsagt er man opptatt av sprø svor, weld. Den skal poppes perfekt, over hele ribben, mot slutten av tilberedningen.
    Nei det er ikke selvsagt. De fleste i Norge spiser svineribbe i sin nonenlunde opprinnelige form en gang i året - på juleaften. Det finnes et lass av ulike måter å tilberde svineribbe på og det er sjeldent veldig sentralt med sprø svor. Selv på juleaften utgjør svoren en ganske marginal del av måltidet så om man mener at kvelden er ødelagt om svoren ikke blir sprø så bør man muligens gå i seg selv.

    Når jeg lager ymse varianter av svineribbe så skjerer jeg ofte bort svoren før tilberedning siden den ikke har noen funksjon og er i veien.

    Det er ganske vanlig å få en eller annen variant av svineribbe som kjøttrett på topprestauranter i Oslo. Fritt etter hukommelsen kan jeg aldri huske å ha fått den servert med sprø svor, eller svor i det hele. Sprø svor kan kanskje være en snack eller noe slikt, men det er sjeldent et sentralt element i retten.

    Jeg vet hvordan jeg får sprø svor om det er viktig. Det er ikke vanskelig. Hvorfor man mener at suksessen til måltidet står og faller på den øverste centimeteren av kjøttstykket har jeg aldri skjønt men så har jeg heller ikke gullmedalje i ribbe så hva vet vel jeg?
     
    • Love
    Reaksjoner: I_L

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Svor or not to svor, it's a matter of taste. Juleribbe kan godt serveres med og uten, men tradisjon tilsier med for veldig mange. Jeg kan godt klare meg uten, men det er godt som en snack ved siden av. Det jeg selv synes setter en fin spiss på det hele er å legge noen svisker og epler skåret i båter inn under ribba de siste 20 -25 minuttene. Dette serveres til kjøttet, og blir en slags julechutney, der de ligger å simrer i fett, kraft og krydder de siste minuttene. Eple og sviske til svinekjøtt er en højdare i min bok, men det blir som svor, en smakssak. Det man ihvertfall oppnår med svor er å grise til ovnen så inni hæ.... innvendig, så har man ikke pyrolyseovn, så må man til med skikkelig elbow-grease og en masse ukvemsord for å rengjøre etterpå. Pluss lukta som sitter i huset en måneds tid...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.446
    En dårlig unnskyldning å si at sprø svor ikke er viktig når man ikke klarer å få sprø svor på ribben.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1
    På tallerkenen: Grandis Delux med kjøttdeig, bacon & skinke.
    I glasset: Nydelig Tysk Burgunder, ufiltrert.
    På platetallerkenen: Gino Vanelli, Ry Cooder, Genesis og andre 70-talls favoritter.

    Perfekt alenemiddag på hytta, etter dagens lange skitur. Kommer meg ikke hjem før i morgen. Viktig å kose seg, husk!
    IMG_0652.jpeg
    IMG_0653.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    En dårlig unnskyldning å si at sprø svor ikke er viktig når man ikke klarer å få sprø svor på ribben.
    Sikkert derfor man kan få svineribbe uten svor på steder som Palace Grill og Bon Lio - fordi kjøkkenet dessverre ikke fikk til svoren den dagen til tross for iherdige forsøk og mislykkede redningsaksjoner med varmluftspistol, blåselampe og grillelement men til slutt måtte melde pass.

    Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor folk er så forbannet opptatte av denne svoren. Og som nevnt av flere er det ikke akkurat rakettforskning å få det til om man vil ha sprø svor på ribba.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Ribbe uten sprø svor som overgår det meste som serveres på julaften rundt om

    1000005150.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Tja - ser jo absolutt godt ut, det der... men smaken er som baken, - noen liker mora, andre liker dattera...:cool:
    Det er sikkert fordi at ingen av de 1.3 milliarder kineserene har skjønt hvordan man får sprø svor så de må dikte opp dårlige unnskyldninger og alternative retter for å skjule det.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    På tallerkenen: Grandis Delux med kjøttdeig, bacon & skinke.
    I glasset: Nydelig Tysk Burgunder, ufiltrert.
    På platetallerkenen: Gino Vanelli, Ry Cooder, Genesis og andre 70-talls favoritter.

    Perfekt alenemiddag på hytta, etter dagens lange skitur. Kommer meg ikke hjem før i morgen. Viktig å kose seg, husk!
    Vis vedlegget 986261
    Vis vedlegget 986262
    Spätburgunder har nok dessverre ingenting med Burgunder å gjøre. Burgund er et distrikt omtrent midt i og litt øst i Frankrike. Dijon ligger i Burgund, og var gammel regionshovedstad i Burgund, eller Bourgogne som de selv sier der nede. Nå er det Orelèans rett syd for Paris, så området er ganske røslig. Spätburgunder eller også Blau Burgunder er det tyske navnet på druen vi vanligvis kaller Pinot Noir.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    1

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Det er ingenting i veien med Tysk vin basert på Pinot Noir, da ville jeg blitt overrasket, det samme gjelder for Østerriksk(?) vin også. Den er ihvertfall undervurdert. Alsace er et annet område med fantastiske viner, men jeg vil ikke innlede en diskusjon på om Alsace er tysk eller fransk altså...:ROFLMAO: Men at det er polets beste kjøp for 500 spenn, se det er en helt annen sak. Jeg har da funnet meget drikkbar vin til en pris der du kan få 4 flasker for den prisen. Men smak og behag kan jo diskuteres. Om man blir enige er en helt annen skål...
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg vil våge å påstå at det må være en kveld hvis verdi ikke kan måles i penger, men gjør livet verd å leve. Eneste ankepunktet som er å se på bordet der er cola og øl... men det blir for bagateller å regne i det store bildet. Men jeg ville selv holdt en knapp på en overveiende tørr chardonnay fra alsace/burgougne. God mat, pisspreik og god musikk - aaahhhhhhh!
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.489
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøkkenbordet til Sluket var ikke ryddet for anledningen. Jeg skulle tilbake til Horten.
    Da er ikke vin det optimale. Men vi tar en revansje siden. Da er blir det nok noen skjell med også.
    Iskald glasscola er da nydelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn