Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe av disse litt mer uvanlige soppene å få tak i i butikkene i Sverige? De er jo generelt mye flinkere til slikt enn oss. Ta bare ferskvannsfisk som er godt representert i svenske butikker, tilnærmet ikke-eksisterende her til lands. Unntak finnes (f.eks. Villfisken)
    Er bortskjemt med tilgang til sopp, så jeg har ikke kartlagt hva som er å finne i butikker. Malin Mobrandt, derimot, plukker sopp til restauranter og butikker og er nok personen å ta kontakt med. Hva hun ikke vet om sopp, etc ...

     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    25 cm i diameter, vet inte vilken sort.
    Vis vedlegget 948870
    Ser kanskje ut som en slags Sjampingjong, men trenger skarpe bilder på stilk og underside for å stadfeste dette.
    Forøvrig og dette gjelder ikke deg Figge, er min kone som sitter i soppkontroller mildt sagt litt oppgitt over folk som sender inn uskarpe bilder av sopptyper i vill blanding og ønsker å vite om hva kaoset er, og om det er spiselig.
    Ikke bland sopparter hvis man ikke vet hva det er.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.085
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Ser kanskje ut som en slags Sjampingjong, men trenger skarpe bilder på stilk og underside for å stadfeste dette.
    Forøvrig og dette gjelder ikke deg Figge, er min kone som sitter i soppkontroller mildt sagt litt oppgitt over folk som sender inn uskarpe bilder av sopptyper i vill blanding og ønsker å vite om hva kaoset er, og om det er spiselig.
    Ikke bland sopparter hvis man ikke vet hva det er.
    Kommer nya imorgon.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    ... min kone som sitter i soppkontroller mildt sagt litt oppgitt over folk som sender inn uskarpe bilder av sopptyper i vill blanding og ønsker å vite om hva kaoset er, og om det er spiselig.
    Ikke bland sopparter hvis man ikke vet hva det er.
    Meget viktig. Får du én bit av (for eksempel) en spiss giftslørsopp med i kurven skal du kaste all soppen. Og du må ikke bare plukke soppen du kommer over, for så å få den sortert etterpå. Plukk sopp du kjenner og la annen sopp være og øk repertoaret gradvis.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.085
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Ser kanskje ut som en slags Sjampingjong, men trenger skarpe bilder på stilk og underside for å stadfeste dette.
    Forøvrig og dette gjelder ikke deg Figge, er min kone som sitter i soppkontroller mildt sagt litt oppgitt over folk som sender inn uskarpe bilder av sopptyper i vill blanding og ønsker å vite om hva kaoset er, og om det er spiselig.
    Ikke bland sopparter hvis man ikke vet hva det er.
    Nya bilder.
     

    Vedlegg

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Det kan se ut som et litt eldre eksemplar av en kongesjampingjong. Du kan brekke av en bit fra hatten og lukte, lukter det godt er det i alle fall ikke en giftsjampingjong. Giftsjampingjonger lukter vondt og i Norge vokser de stort sett i Oslo/Bærumsområdet på plener og i parker. Står denne i Sverige? Og er det flere på samme sted? Ser grus, gress og singel/småstein på bakken og det kan tyde på sjampingjong.
    Sjampingjonger kan forandre utseendet en del etter hvor gamle de er.
    Viktig å få med seg at jeg bare anslår hva jeg tror det er, ingen fasit eller skråsikkerhet i fra meg.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.085
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Det kan se ut som et litt eldre eksemplar av en kongesjampingjong. Du kan brekke av en bit fra hatten og lukte, lukter det godt er det i alle fall ikke en giftsjampingjong. Giftsjampingjonger lukter vondt og i Norge vokser de stort sett i Oslo/Bærumsområdet på plener og i parker. Står denne i Sverige? Og er det flere på samme sted? Ser grus, gress og singel/småstein på bakken og det kan tyde på sjampingjong.
    Sjampingjonger kan forandre utseendet en del etter hvor gamle de er.
    Viktig å få med seg at jeg bare anslår hva jeg tror det er, ingen fasit eller skråsikkerhet i fra meg.
    Ser inte lika fjällig på toppen så jag avstår.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.085
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Ser kanskje ut som en slags Sjampingjong, men trenger skarpe bilder på stilk og underside for å stadfeste dette.
    Forøvrig og dette gjelder ikke deg Figge, er min kone som sitter i soppkontroller mildt sagt litt oppgitt over folk som sender inn uskarpe bilder av sopptyper i vill blanding og ønsker å vite om hva kaoset er, og om det er spiselig.
    Ikke bland sopparter hvis man ikke vet hva det er.
    Den här ser bättre ut.
    IMG_5168.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Brunch.

    Guatemalan Blue er en ypperlig matsquash, kanskje vår favoritt. Grillet til den blir myk i kjøttet. Liguria-tomat skåret til "biffer". Begge fra egen hage, sammen med en "cattlesteak" som de kaller det, på Kustcharken.

    Her kan man kjøpe frø.


    IMG_2803.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det ser digg ut, men for meg er fransk en god nr tre.

    Spansk er imo best, italiensk en god nr 2. Jeg var litt i tvil om rangeringen mellom spansk og italiensk, men så var vi en liten uke i San Sebastian i sommer. Et sted der gatekjøkkenmat er bra nok til å bli servert på Michelin-restauranter😍😍😍
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    Takk takk - det var godt også! Greit med fersk pasta, takter bra med tilberedningstiden på sausen. 15 min. totalt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    @Cash 63
    Vel... porsjonen var 400 gr. pasta, 12 store (8-12) reker, sausen besto av 2 ss. smør og 3,5 dl. kremfløte... 100 gr. revet Parmesan. Nok kcal. til en murer/tømmerhogger dette! Eller en betongsvenske..😆
    Men vi har jo folk i OVK som sikkert hadde "asked for seconds, and then some"
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    @Cash 63
    Vel... porsjonen var 400 gr. pasta, 12 store (8-12) reker, sausen besto av 2 ss. smør og 3,5 dl. kremfløte... 100 gr. revet Parmesan. Nok 😍kcal. til en murer/tømmerhogger dette! Eller en betongsvenske..😆
    Men vi har jo folk i OVK som sikkert hadde "asked for seconds, and then some"
    Jeg syns du kan by på den retten til 5G😋😍
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    5G er jo snart bare 1G - nemlig meg!!! Andre sløfokkene er jo fulle av unnskyldninger, hytta, litt pjusk i dag etc. etc. 🙁
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.448
    @Cash 63
    Vel... porsjonen var 400 gr. pasta, 12 store (8-12) reker, sausen besto av 2 ss. smør og 3,5 dl. kremfløte... 100 gr. revet Parmesan. Nok kcal. til en murer/tømmerhogger dette! Eller en betongsvenske..😆
    Men vi har jo folk i OVK som sikkert hadde "asked for seconds, and then some"
    Trodde det var en gaffel på tallerkenen, nå ser jeg at det er en greip.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    IMG_1649.jpeg og reinsdyr indrefilet… med pære, tyttebær , rosenkål og sopp, aller får sitt favorittrilbehør…
     
    Sist redigert:

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Ribbe,,men til neste jul Indisk eller noe som ikke er typisk norsk julemat 🎅 🥳siste julen med Norsk juletradisjonsmat her i heimen;)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Andeconfit med kålrotmos etterfulgt av multekrem. Aass vellagret juleøl passer godt til dette. Vi pleier å ha ryper til jul, men i år er det ikke norske ryper å få tak i.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Julaften: Ribbe, potet og hjemmelaget surkål og rødkål samt tyttebær. Spesiellt i år for svigersønn fra sørvestlandet, et tillegg av pinnekjøtt med hjemmelaget kålrotmos.

    1.te dag, kalkun med Waldorfsalat potet og spesialsaus.

    2.re dag, stekt laks, potet og revet gulrot og agurksalat. ( Skivet agurk i eddik lake )

    Helt i henhold til familietradisjonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn