K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Risgrøt med smørøye, kanel og sukker
Jepp, men de var ikke akkurat mye vegetarianere da jeg var i Iran (men kvaliteten på grøntforet deres var førsteklasses)emokid skrev:Iransk mat = nice.
Rødløk stekt myke og stekte aspargesErosLoveking skrev:tidlig kveldsmat/koldtbord med 2 år gamle juniors barnehagekjæreste + mor. Blir mye sånt i romjula, sene, lange luncher og middager ++ . Spiser jo ikke brødmat, så det blir mye mofling av pålegg på meg. :
Andebryst ligger klart i kjøleskapet. Stille og rolig nyttårsfeiring med god mat. Glasserte rotgrønnsaker, rotpurre og mos som tilbehør, saus laget med hjertet.
Noen som har noen spennende innertiertips til andebrystene?
Ja, denne er en killer - skal ikke skryte på meg at dette er en egen kreasjon, den er fra en kokebok av Eyvind Hellstrøm, jeg har laget den mange ganger og det er en sikker suksess. Veldig enkelt, men har det lille eksklusive preget.ErosLoveking skrev:Noen som har noen spennende innertiertips til andebrystene?
Enig i det med tidsbesparelse, men ut fra et gastronomisk ståsted er Fjordland lysår bedre enn hvilken som helst frossenpizza! Og det tar IKKE lenger tid med Fjordland!-HP- skrev:En eller annen frossenpizza som dama hadde med seg hjem fra butikken. Utrolig hvor mye annet man rekker når man slipper å bruke tid på å lage mat.
Han som klekker ut rettene for Fjordland er faktisk tidligere kjøkkensjef på BagatelleSpiralis skrev:Enig i det med tidsbesparelse, men ut fra et gastronomisk ståsted er Fjordland lysår bedre enn hvilken som helst frossenpizza! Og det tar IKKE lenger tid med Fjordland!
Hiv et partre store gule s?tpoteter i stekovnen pá 200 garder og glem de der til de er litt skrunkne og svidde utenpá. Kutt dem i to og grav ut innmaten med skje, bland massen med store mengder sm?r. 100-200g er passe. Lag pure med en stavmixer. Smak til med salt, pepper og kaskje et ?rlite dryss med muskatn?tt.ErosLoveking skrev:Noen som har noen spennende innertiertips til andebrystene?
NAM NAM Denne skal vi jaggu prøve!! Er glad i andebryst. 55C høres riktig ut, hadde 57C siste gang, det var bra men tror nok at 55C gir enda saftigere bryst..nb skrev:Ja, denne er en killer - skal ikke skryte på meg at dette er en egen kreasjon, den er fra en kokebok av Eyvind Hellstrøm, jeg har laget den mange ganger og det er en sikker suksess. Veldig enkelt, men har det lille eksklusive preget.ErosLoveking skrev:Noen som har noen spennende innertiertips til andebrystene?
Lag polenta (bør stå lenge, så start med det i god tid). Jeg pleier å bruke litt demi-glace av kylling / kyllingkraft i vannet for å gi litt mer smak,men det er ikke et must.
Snitt andebrystene i rutemønster på fettsiden, gni inn med salt, pepper og knuste korianderfrø
Stek brystene med fettsiden ned i tørr panne på middels varme med et par fedd hvitløk med skall i pannen. Stek til skinnet er sprøtt. Jeg pleier å steke ferdig i ovn, men kan også ligge i pannen hele tiden. Kjernetemperatur på rundt 55 grader er fint, da er de mørkerosa/nesten røde og saftige. La hvile en 10 minutters tid.
Lag olivensaus på følgende måte:
Smelt et par spiseskjeer honning til lys karamell
Tilsett 3 ss worchestshire-saus, 2ss soyasaus og 1ss ketsjup
Kok til det tykner, tilsett 2ss hakkede sorte oliven, saften fra 2 lime og skallet fra 1 lime. Monter sausen med et par ss smør og smak til med salt og pepper
Anrett med andebryst, tøm sausen over, legg over skallet fra den andre limen og litt schezuanpepper om du får tak i det. En dæsj polenta på tallerkenen og en stor skje spinatpuree (lages ved å kjapt forvelle spinat, tilsett litt følte og smør, kjør med stavmikser og smak til med salt og pepper)
----
Et alternativ som en god og mettende salat - fin til lunch, en liten porsjon som forrett
Snitt skinnet i rutemønster, gni inn med salt og pepper. Stek andebrystene med fettsiden ned i tørr panne til skinnet er sprøtt, snu og stek raskt på andre siden, inn i ovnen og ta ut på ca 55 grader kjernetemp. La hvile lenge, siden det er salat er de fint at de er lunkne.
Monter salaten med salatblader (jeg pleier å bruke ruccola hovedsaklig), kanskje noen gode skiver/båter tomater, oliven eller hva du nå måtte ha for hånden. Lett ristede valnøtter er også veldig godt til.
Så til dressingen: Smelt et par ss honning i en panne til lys karamell, tilsett eplecidereddikk eller balamicoeddik, ha i et halvt eple skåret i små terninger. La stå på svak varme til eplebitene er myke (tar bare noen få minutter), smak til med litt pepper og juster forholdet mellom søtt og surt med mer honning eller eddik.
Slå bort mesteparten av fettet fra stekepannen, ha i en dæsj honning og litt finsnittet rød chili og glaser andebrystene raskt. Skjer i skiver og legg over salaten, hell på dressingen.
---------------------------
Ellers er fingerens tips godt, jeg ville dog nok laget rødløkschutney (rødløk, honning, eddik, salt/pepper) i steden for kun rødløk.
---------------------------
Ellers er dette grunnleggende og sikkert kjent for deg: Ta ut fra kylan i god tid slik at brysten er romtempererte før du steker de. Stekes i tørr panne med skinnet ned, andebryst slipper store mengder fett, så å bruke smør eller olje til stekingen blir smør på fett. Fettet kan tas vare på og brukes en gang til, utmerket til å surre f.eks grønnsaker i.