Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Stifado
    vel, kjerringa gjorde det

Håvard

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Restemat; svineribbe, medisterkaker, julepølse, sosisser, hvit og rød surkål og potet OG pinnekjøtt, ribbefett, dampepølse, kålrabistappe og potet !

Å Herrejemini som jeg har vondt i magen!! :-[ :D ;D ;D

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Idag er jeg upretensiøs. Så da blir det hjemmmelagd pizza.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Fersk skrei, lever og rogn. Mack Juleøl og Løiten Linie.

Multekrem og et glass Harveys Bristol Cream til dessert.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Spiste middag hos min iranske venn, suppe med favabønner, kikerter, bygg og urter\spinat. Iransk mat = nice.

N

nb

Gjest
    emokid skrev:
    Iransk mat = nice.
    Jepp, men de var ikke akkurat mye vegetarianere da jeg var i Iran (men kvaliteten på grøntforet deres var førsteklasses)

Kjørte høykarbodiett i dag: Pannekaker med mye lønnesirup, blåbærsyltetøy og bacon.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    tidlig kveldsmat/koldtbord med 2 år gamle juniors barnehagekjæreste + mor. Blir mye sånt i romjula, sene, lange luncher og middager ++ . Spiser jo ikke brødmat, så det blir mye mofling av pålegg på meg. ::)

Andebryst ligger klart i kjøleskapet. Stille og rolig nyttårsfeiring med god mat. Glasserte rotgrønnsaker, rotpurre og mos som tilbehør, saus laget med hjertet.
    Noen som har noen spennende innertiertips til andebrystene?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    tidlig kveldsmat/koldtbord med 2 år gamle juniors barnehagekjæreste + mor. Blir mye sånt i romjula, sene, lange luncher og middager ++ . Spiser jo ikke brødmat, så det blir mye mofling av pålegg på meg. ::)

Andebryst ligger klart i kjøleskapet. Stille og rolig nyttårsfeiring med god mat. Glasserte rotgrønnsaker, rotpurre og mos som tilbehør, saus laget med hjertet.
    Rødløk stekt myke og stekte asparges

N

nb

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Ja, denne er en killer - skal ikke skryte på meg at dette er en egen kreasjon, den er fra en kokebok av Eyvind Hellstrøm, jeg har laget den mange ganger og det er en sikker suksess. Veldig enkelt, men har det lille eksklusive preget.

Lag polenta (bør stå lenge, så start med det i god tid). Jeg pleier å bruke litt demi-glace av kylling / kyllingkraft i vannet for å gi litt mer smak,men det er ikke et must.

Snitt andebrystene i rutemønster på fettsiden, gni inn med salt, pepper og knuste korianderfrø
    Stek brystene med fettsiden ned i tørr panne på middels varme med et par fedd hvitløk med skall i pannen. Stek til skinnet er sprøtt. Jeg pleier å steke ferdig i ovn, men kan også ligge i pannen hele tiden. Kjernetemperatur på rundt 55 grader er fint, da er de mørkerosa/nesten røde og saftige. La hvile en 10 minutters tid.

Lag olivensaus på følgende måte:
    Smelt et par spiseskjeer honning til lys karamell
    Tilsett 3 ss worchestshire-saus, 2ss soyasaus og 1ss ketsjup
    Kok til det tykner, tilsett 2ss hakkede sorte oliven, saften fra 2 lime og skallet fra 1 lime. Monter sausen med et par ss smør og smak til med salt og pepper

Anrett med andebryst, tøm sausen over, legg over skallet fra den andre limen og litt schezuanpepper om du får tak i det. En dæsj polenta på tallerkenen og en stor skje spinatpuree (lages ved å kjapt forvelle spinat, tilsett litt følte og smør, kjør med stavmikser og smak til med salt og pepper)

----

Et alternativ som en god og mettende salat - fin til lunch, en liten porsjon som forrett

Snitt skinnet i rutemønster, gni inn med salt og pepper. Stek andebrystene med fettsiden ned i tørr panne til skinnet er sprøtt, snu og stek raskt på andre siden, inn i ovnen og ta ut på ca 55 grader kjernetemp. La hvile lenge, siden det er salat er de fint at de er lunkne.

Monter salaten med salatblader (jeg pleier å bruke ruccola hovedsaklig), kanskje noen gode skiver/båter tomater, oliven eller hva du nå måtte ha for hånden. Lett ristede valnøtter er også veldig godt til.

Så til dressingen: Smelt et par ss honning i en panne til lys karamell, tilsett eplecidereddikk eller balamicoeddik, ha i et halvt eple skåret i små terninger. La stå på svak varme til eplebitene er myke (tar bare noen få minutter), smak til med litt pepper og juster forholdet mellom søtt og surt med mer honning eller eddik.

Slå bort mesteparten av fettet fra stekepannen, ha i en dæsj honning og litt finsnittet rød chili og glaser andebrystene raskt. Skjer i skiver og legg over salaten, hell på dressingen.

---------------------------

Ellers er fingerens tips godt, jeg ville dog nok laget rødløkschutney (rødløk, honning, eddik, salt/pepper) i steden for kun rødløk.

Ellers er dette grunnleggende og sikkert kjent for deg: Ta ut fra kylan i god tid slik at brysten er romtempererte før du steker de. Stekes i tørr panne med skinnet ned, andebryst slipper store mengder fett, så å bruke smør eller olje til stekingen blir smør på fett. Fettet kan tas vare på og brukes en gang til, utmerket til å surre f.eks grønnsaker i.

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    128
    En eller annen frossenpizza som dama hadde med seg hjem fra butikken. Utrolig hvor mye annet man rekker når man slipper å bruke tid på å lage mat.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    -HP- skrev:
    En eller annen frossenpizza som dama hadde med seg hjem fra butikken. Utrolig hvor mye annet man rekker når man slipper å bruke tid på å lage mat.
    Enig i det med tidsbesparelse, men ut fra et gastronomisk ståsted er Fjordland lysår bedre enn hvilken som helst frossenpizza! Og det tar IKKE lenger tid med Fjordland!

N

nb

Gjest
    Spiralis skrev:
    Enig i det med tidsbesparelse, men ut fra et gastronomisk ståsted er Fjordland lysår bedre enn hvilken som helst frossenpizza! Og det tar IKKE lenger tid med Fjordland!
    Han som klekker ut rettene for Fjordland er faktisk tidligere kjøkkensjef på Bagatelle;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Reker på loff med majo og litt stronsaft. Og en Erdinger Weissbier ved siden av for enkelthetens skyld.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    I dag skal jeg ikke lage middag. Nyttårsaften er vi tre nabofamilier som bruker å samles til middag. Far i en av de andre familiene er "rimelig god" på kjøkkenet og han står hvert år for kalkunen. Min "hulde viv" har laget Waldorf og rundstykker så det gjør meg ganske arbidsløs i dag. Bortsett fra å spise til jeg sprekker for deretter å fyre av noe fyrverkeri. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Hiv et partre store gule s?tpoteter i stekovnen pá 200 garder og glem de der til de er litt skrunkne og svidde utenpá. Kutt dem i to og grav ut innmaten med skje, bland massen med store mengder sm?r. 100-200g er passe. Lag pure med en stavmixer. Smak til med salt, pepper og kaskje et ?rlite dryss med muskatn?tt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag gadd jeg ikke lage middag, så jeg stakk innom nabojentene for å teste ut den nye grillen deres. Ikke noe gass der i gården.

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    nb skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Ja, denne er en killer - skal ikke skryte på meg at dette er en egen kreasjon, den er fra en kokebok av Eyvind Hellstrøm, jeg har laget den mange ganger og det er en sikker suksess. Veldig enkelt, men har det lille eksklusive preget.

Lag polenta (bør stå lenge, så start med det i god tid). Jeg pleier å bruke litt demi-glace av kylling / kyllingkraft i vannet for å gi litt mer smak,men det er ikke et must.

Snitt andebrystene i rutemønster på fettsiden, gni inn med salt, pepper og knuste korianderfrø
    Stek brystene med fettsiden ned i tørr panne på middels varme med et par fedd hvitløk med skall i pannen. Stek til skinnet er sprøtt. Jeg pleier å steke ferdig i ovn, men kan også ligge i pannen hele tiden. Kjernetemperatur på rundt 55 grader er fint, da er de mørkerosa/nesten røde og saftige. La hvile en 10 minutters tid.

Lag olivensaus på følgende måte:
    Smelt et par spiseskjeer honning til lys karamell
    Tilsett 3 ss worchestshire-saus, 2ss soyasaus og 1ss ketsjup
    Kok til det tykner, tilsett 2ss hakkede sorte oliven, saften fra 2 lime og skallet fra 1 lime. Monter sausen med et par ss smør og smak til med salt og pepper

Anrett med andebryst, tøm sausen over, legg over skallet fra den andre limen og litt schezuanpepper om du får tak i det. En dæsj polenta på tallerkenen og en stor skje spinatpuree (lages ved å kjapt forvelle spinat, tilsett litt følte og smør, kjør med stavmikser og smak til med salt og pepper)

----

Et alternativ som en god og mettende salat - fin til lunch, en liten porsjon som forrett

Snitt skinnet i rutemønster, gni inn med salt og pepper. Stek andebrystene med fettsiden ned i tørr panne til skinnet er sprøtt, snu og stek raskt på andre siden, inn i ovnen og ta ut på ca 55 grader kjernetemp. La hvile lenge, siden det er salat er de fint at de er lunkne.

Monter salaten med salatblader (jeg pleier å bruke ruccola hovedsaklig), kanskje noen gode skiver/båter tomater, oliven eller hva du nå måtte ha for hånden. Lett ristede valnøtter er også veldig godt til.

Så til dressingen: Smelt et par ss honning i en panne til lys karamell, tilsett eplecidereddikk eller balamicoeddik, ha i et halvt eple skåret i små terninger. La stå på svak varme til eplebitene er myke (tar bare noen få minutter), smak til med litt pepper og juster forholdet mellom søtt og surt med mer honning eller eddik.

Slå bort mesteparten av fettet fra stekepannen, ha i en dæsj honning og litt finsnittet rød chili og glaser andebrystene raskt. Skjer i skiver og legg over salaten, hell på dressingen.

Ellers er fingerens tips godt, jeg ville dog nok laget rødløkschutney (rødløk, honning, eddik, salt/pepper) i steden for kun rødløk.

Ellers er dette grunnleggende og sikkert kjent for deg: Ta ut fra kylan i god tid slik at brysten er romtempererte før du steker de. Stekes i tørr panne med skinnet ned, andebryst slipper store mengder fett, så å bruke smør eller olje til stekingen blir smør på fett. Fettet kan tas vare på og brukes en gang til, utmerket til å surre f.eks grønnsaker i.
    NAM NAM Denne skal vi jaggu prøve!! Er glad i andebryst. 55C høres riktig ut, hadde 57C siste gang, det var bra men tror nok at 55C gir enda saftigere bryst..
    Sleiven

N

nb

Gjest
    Gåselever på ristet brioche med fikensyltetøy

Andebryst krydret med kardemomme, stjerneanis, rosepepper, svart pepper og appelsinzest. Stekte rotgrønnsaker (gulrot og persillerot) til. Saus på stekesjy, hvitvin, appelsinsaft, soyasaus, smør og kryddermixen.

Samboeren lager sjokoladetrøfeler (sjokolade, fløte, smør, honning, fersk mynte, rullet i kakopulver) as we speak.

Ikke å forakte.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    I min kvinnes fravær ble det krabbe, reker, lavkarbobrød og majones, samt en fortreffelig riesling. Alt i kombinasjon med Lou Reed på SVT2.
    Nå er kvinnen tilbake, og vi deler en XO og noen dråper kaffe. Livet leker. :)

N

nb

Gjest
    Jordskokksuppe.

Ca 1 kg jordskokker skrelles, skjeres i skiver og trekkes i fløtemelk (50/50 melk og fløte) og kyllingkraft (kan sløyfes om man spiller på vegetarianerlaget). Tar det litt på feelingen, men brukte vel en 7-8 desiliter væske totalt.

La trekke til de er møre, kjør med stavmikser og ha i en god klump smør og smak til med salt og pepper.

Vær forsiktig med saltet og saltet smør om det brukes buljong fra flaske/terning, den er ofte veldig salt i seg selv.

Har du trøffelolje er det veldig godt med en stråle av det over suppa.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Restene fra helgens indiske utskeielser.

Chana Masala, favoritten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk en sånn der stavmikser til jul.
    Den er nå testet, veldig kjekt apparat, og det ble en sjokkerende god grønnsaksuppe av brekkbønner og løk. Fløte, egg, smør, mel og finmoste grønnsaker. Blomkålsuppen er garantert etter dette.
    - tar gjerne imot oppskrifter og tips om skalldyrsuppe.

N

nb

Gjest
    Dette er garnatert feil i følge alle eksisterende kostoholdsfilosofier utover den som fokuserer på Den Gode Smak

- Andebryst krydret med salt, pepper, rosépepper, cayennepepper og stjernanis.
    - Puré på søtpoteter, mandelpoteter, fløte, melk, smør, salt og pepper
    - Chutney med rødløk, honning, balsamicoeddik og pepper.

Masse fett, masse karbohydrater og søte små ender som ender sine dager i stekepanna.

N

nb

Gjest
    Bacalao.

Ble tilberedt ved å ta en boks ut av fryseren jeg fant da jeg lette etter noe helt annet, putte innholdet i den nyoppdagede boksen i en gryte og varme på svak varme. Flatbrød med Kvitseidsmør til. Må presisere at dette ikke halvfabrikata, jeg trodde bare jeg hadde spist opp alt jeg lagde for en god stund siden.

Ellers var det datosalg på pølser fra Grøstad Gård på super'n her om dagen, kjøpte meg godt frempå. Har de siste to dagene spist italiensk landpølse derfra for å få en kraftig frokost før skiturer, men akkurat den varianten deres var terningkast to. Ordinærprisen på rundt 200 / kilo er latterlig, men når de var på salg med 50% rabatt er det jo en grei deal, da er det på nivå med andre kvalitetsleverandører som Strøm-Larsen og Brødrende Brubakken f.eks.

N

nb

Gjest
    Lagde litt junk til kveldsmat i går som ble mycket bra - Nachos. Aldri gjort det før, men gjorde som følgende:

Stekte en halvkilo kjøttedeig på sterk varme (tips, brun klumpen godt på alle sider, del den i fire og gjenta før du hakker den opp, da unngår du at varmen i pannen går drastisk ned og slipper at kjøttet blir "kokt"). Tilsatte pepper og en god dose malt spisskumin, paprikapulver og knuste korianderfrø mens jeg stekte.

Så inn med en middels stor gulrot og en stilk stangselleri knuttet i små terninger, en finhakket løk, litt finkuttet paprika og en fire-fem fedd hakket hvitløkt. Lot det surre med en stund før jeg tilstatte et par ss tomatpure, og en boks hermetiske tomater som ble finhakket - jeg foretrekker å hakke de opp selv fremfor å kjøpe ferdig opphakkede. En god dæsj oregano, hakket chili, hakkede jalapenos og tabascosaus til ønsket styrke. Lot dette putre til grønnsakene var passe møre - siste smaksjustering med litt konsentrert kjøttbuljong og litt worchestshire-saus samt litt ekstra krydder om det trengs som smaksforsterkning. Juks, men trengs når man bruker kjøttdeig eller karbonadedeig synest jeg. Til slutt en boks chilibønner eller røde bønner over. Guffa kan bli litt syrling pga kort koketid, det løses med litt sukker - ikke mye som skal til.

Legg en passe dose tortillachips i en ildfast form, tøm guffa over (jeg lagde nok guffe til fire personer), ha over godt med revet ost - har gjelder som alltid å unngå norvegiaost i alle varianter - brukt f.eks heller jarlsberg eller gruyère om du er litt fin på det. Inn i oven på 200 grader til osten er smeltet. Ta den ut med en gang osten er smeltet, chipisene blir litt for myke om den står for lenge.

Dette er jo strengt tatt en rask chili con carne servert på tortillachips og med smeltet ost på, så guffa kan godt spises i tortillalefser eller serveres med ris til eller spises som seg selv.

PS: Om du bruker kjøttdeig og buljong fra flaske, så ikke tilsett noe salt før du har smakt på sakene. Både kjøttdeig og ferdigbuljong er ganske salt, så det trengs erfaringsmessig ikke noe ekstra.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Holmestrand
    Hele familien slått ut av omgangsjuke; oppkast med fullt tilbehør. Jeg og datter #3 er nogenlunde oppe. Kyllingfilet med ris.

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    107
    Benfrie svinekoteletter stekt og surret lenge i rømme og fløte, mandelpoteter og kokte gulrøtter og blomkål. Salt og spesial peppermix. Tyttebærsyltetøy.
    Kaloriene står i kø, men det smaker like godt hver gang.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.174
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    To store nakkekoteletter og en pakke aspargesbønner. Vørterøl å drikke.

Godt for en enkel sjel som meg.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Lammefrikasse med kål og poteter,samt en NYYDELIG frikassesaus NAM..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn