Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Snickers-is skrev:
    Mener å huske at det var tegneseriefiguren "Hårek" som uttalte de bevingede ord:

"Livet er som spagetti, et fryktelig søl men du verden så godt"

N

nb

Gjest
    Spiralis skrev:
    Det er da ikke et fryktelig søl så lenge man er over 3 år gammel.... dog er det en vanlig feil å bruke altfor mye saus, bedre med mindre mengde men mer konsentrert smak.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Snickers-is skrev:
    Mener å huske at det var tegneseriefiguren "Hårek" som uttalte de bevingede ord:

Noe som beviser at vikingene var i Kina før italienerne. Hurra! :D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    Hatt en klassisk bardomsmiddag 2 dager på rad: Kokte poteter, røkte kjøttpølser fra Strøm Larsen i oslo, Sopps spaghetti og Toro spaghettisaus! Nam....
    Sikkert noen som nå kommer opp med at man kan lage både spaghetti og spaghettisaus fra grunnen av, men da blir det ikke min bardoms middag. Så det så!

I dag er det fredagspilsing på Sosialen i Møllergata, får se hva de kan friste med av middag... :)

God helg!

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    Sikkert noen som nå kommer opp med at man kan lage ... spaghetti ... fra grunnen av, men da blir det ikke min bardoms middag.
    Det er en vanlig misforståelse - særlig blant de som akkurat har kjøpt seg pastamaskin og har brukt den for første og ofte siste gang - at fersk pasta alltid er å foretrekke, det er det ikke. Nå ville jeg ikke akkurat valgt Sopps tørket pasta heller, men skal det være barndomsmiddag så skal det vel være barndomsmiddag.

Et lite tips: Om du vil ha kjapp saus på boks, prøv den fra italienske Mutti, koster ikke særlig mer enn alternativene og er faktisk ganske så god. Får den på ordinære dagligvareforretninger i Oslo eller på innvandrersjapper. Koster kanskje 15 kroner pr. boks. Jeg har alltid noen bokser slike som backup i skapet.

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Ren Findus-torsk, ovnsbakt, nedsenket i en blanding av creme fraiche og helmelk. Smaksatt med fersk dill, pepper og salt. Ost på toppen. Kokte poteter og frisk salat til. Ikke hyper-populært hos minstemann på 10, men sunt og godt.

Har fått tak i klippfisk av meget god kvalitet. Skal vanne behørig ut og fryse i porsjonsstykker, etter råd fra "leverandøren". Har tenkt å ovnsbake i fløte, chili og hvitløk. Tips til gode oppskrifter?

N

nb

Gjest
    Godalive skrev:
    Har fått tak i klippfisk av meget god kvalitet. Skal vanne behørig ut og fryse i porsjonsstykker, etter råd fra "leverandøren". Har tenkt å ovnsbake i fløte, chili og hvitløk. Tips til gode oppskrifter?
    Lag bacalao

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Hatt en klassisk bardomsmiddag 2 dager på rad: Kokte poteter, røkte kjøttpølser fra Strøm Larsen i oslo, Sopps spaghetti og Toro spaghettisaus! Nam....
    Sikkert noen som nå kommer opp med at man kan lage både spaghetti og spaghettisaus fra grunnen av, men da blir det ikke min bardoms middag. Så det så!

I dag er det fredagspilsing på Sosialen i Møllergata, får se hva de kan friste med av middag... :)

God helg!
    Når jeg lager spaghetti med kjøttsaus, Toro altså, tar jeg en liten dæsj matfløte, en halv teskje sukker og et par skvisa hvitløksbåter i den ferdig kjøttsasuen for så å helle hele herligheten over spaghettien og lar den trekke noen minutter før servering.. Et must å la sausen trekke i spaghettien noen minutter, løfter smaken mange etasjer!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    Sikkert noen som nå kommer opp med at man kan lage ... spaghetti ... fra grunnen av, men da blir det ikke min bardoms middag.
    Det er en vanlig misforståelse - særlig blant de som akkurat har kjøpt seg pastamaskin og har brukt den for første og ofte siste gang - at fersk pasta alltid er å foretrekke, det er det ikke. Nå ville jeg ikke akkurat valgt Sopps tørket pasta heller, men skal det være barndomsmiddag så skal det vel være barndomsmiddag.

Et lite tips: Om du vil ha kjapp saus på boks, prøv den fra italienske Mutti, koster ikke særlig mer enn alternativene og er faktisk ganske så god. Får den på ordinære dagligvareforretninger i Oslo eller på innvandrersjapper. Koster kanskje 15 kroner pr. boks. Jeg har alltid noen bokser slike som backup i skapet.
    Takk for tipset på tomatsausen fra Mutti, nb.

Når det gjelder tørket pasta syns jeg ikke det er så stor smaksforskjell mellom de ulike typene. Og fersk pasta som man kjøper syns jeg ofte er litt "deigete" i konsistensen. Hva bruker du?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.505
    Godalive skrev:
    Brandade.
    Klippfiskekaker.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    hifiguru skrev:
    Espen R skrev:

God helg!
    Når jeg lager spaghetti med kjøttsaus, Toro altså, tar jeg en liten dæsj matfløte, en halv teskje sukker og et par skvisa hvitløksbåter i den ferdig kjøttsasuen for så å helle hele herligheten over spaghettien og lar den trekke noen minutter før servering.. Et must å la sausen trekke i spaghettien noen minutter, løfter smaken mange etasjer!
    Takk for tipset! Selv erstattet jeg 0,5 dl av vannet med H-melk for å gjøre den litt rundere i smaken. Men hvitløk som tilsetning tror jeg nok gjør susen ;)

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    Når det gjelder tørket pasta syns jeg ikke det er så stor smaksforskjell mellom de ulike typene. Og fersk pasta som man kjøper syns jeg ofte er litt "deigete" i konsistensen. Hva bruker du?
    Jeg bruker stort set Barilla eller hvordan det nå staves - de blå pakkene du finner over alt. Det er pasta med egg i, enkelte typer er jo kun mel og vann. Den kommer i mange ulike fasonger, det er jo litt avhengig av hva man har til hvilken fasong som er best egnet.

Jeg har også prøvd enkelte "jålemerker" fra delikatessebutikker til femdobbel pris uten at jeg synest det har forsvart merkostnaden nevneverdig i mange tilfeller.

Når det gjelder tomatprodukter er Mutti en sikker vinner, de hermetiske tomatene derfra og tomatpuréen osv holder jevn og høy kvalitet synest jeg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.370
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    Jeg bruker stort set Barilla eller hvordan det nå staves - de blå pakkene du finner over alt. Det er pasta med egg i, enkelte typer er jo kun mel og vann. Den kommer i mange ulike fasonger, det er jo litt avhengig av hva man har til hvilken fasong som er best egnet.
    Ja, nettopp. Har brukt den mye, og det den jeg kommer tilbake til. Bruker som regel å kjøpe båndpasta.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    I dag blir det Pizza, har hatt helt hekta et par uker.

God deig; mel, gjær, vann, salt. Resultatet ligger i arbeidet og lang heving. Bruk relativt lite gjær. Jeg elter med litt olje på henda for å ikke gni for mye mel inn i deigen, og bruker ikke noe olje ellers.

Bruker knuste eller passerte tomater "uten smak" på deigen.

Legger på finskivet hvitløk (masse)

Overgineskiver, skråsnittet i tynne skiver, stekt møre i olivenolje. dekker mesteparten av pizzaen.

Oliven.

Cherrytomater av god kvalitet.

Spinat, finhakket

Basilikum, finhakket.

Litt god olivenolje over.

Salt

Pepper

Inn i stenovn/pizzaovn/grill og pizzasten.

Litt ekstra olivenolje over før servering.

Ost : ::)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Idag er det rå "gourmet kylling" som står på menyen. Står etter krydring etc. i oven nå. Tenker nesten 1.5 t. på 150 grader. - 15 min hvile. En tomatsalat er klar.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Idag blir det hjemmelaga burger med båtpottiter, har besøk av en sulten 13åring så da må det litt enkelt til.

N

nb

Gjest
    bambadoo skrev:
    Idag er det rå "gourmet kylling" som står på menyen. Står etter krydring etc. i oven nå. Tenker nesten 1.5 t. på 150 grader. - 15 min hvile. En tomatsalat er klar.
    Om den er stor (dvs over 2 kilo) er det muligens litt snaut om den kom rett fra kjøleskapet.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    den ble rett og slett nydelig. Eller "perfekt" som vi sier.
    1.3-1.4 kg.

N

nb

Gjest
    bambadoo skrev:
    den ble rett og slett nydelig. Eller "perfekt" som vi sier.
    1.3-1.4 kg.
    Ok, da er jo alt i orden (går betydelig kjappere når den er såpass liten som 1.3-1,4 kg).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg halvsovet meg gjennom en hel omgang 4-stjerners middag på TVN. Og jeg kommer til å huske Camilla Herrem i etterkant, for hun er det mest irriterende jeg har sett i den programserien. I matveien er hun betydelig yngre enn min egen tiåring.

Beklager Camilla, men en voksen kvinne som har så primitiv fjortissmak som deg er bare pinlig. Du er i tillegg et idrettsforbilde, men har samme matsmak som en 17 år gammel gutt som får bestemme selv. Fisk er vondt, og mat lages med posesaus når man deltar i en kokkekonkurranse.

Maten hun serverte var gjennomsyret av Piffi og poser, og desserten bestod av Tress-is med Dajm-kuler og sauser på spruteflaske. Ingen alternativer for den sukkersyke Alnæs. Hun begikk faktisk den pinligste deltakelsen i hele programserien, ja tildels på tv i det hele tatt i år. Jeg kan ikke finne noe sjarmerende i en kvinne som mentalt er en tenåringsgutt. Og da mener jeg også slike ting som sosiale antenner etc.

Jeg glemte å handle noe middagsmat til i dag, og fryseren er tom etter at jeg måtte kjøpe ny for et par uker siden. På tide å fylle opp igjen, for søndag uten varm mat er ikke ok. Kjøkkenskapet har aldri vært så tomt som nå. Ikke engang en pakke pasta er det, men når jeg tenker meg om står det en nudlepakke igjen siden sist guttungen var her.

V

vredensgnag

Gjest
    Fredag var helindisk, men ville passet godt nå. Ser en indisk film.

I kveld blir det torsketunger, lett marinerte i chili, surret over svak varme i setesdalsmør og spansk hvitløk og servert med egenlaget ravioli med spinatfyll. Jeg lager eggerøre til tungene, og legger en spiseskje røre ved hver porsjon på et rektangel dansk mørkt rugbrød som er dyppet i Cointreau.
    Finhakket vårløk drysses over torsketungene.

Serveres med kald Chablis.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har ikke laget middagen ennå, men skreimølje står på menyen.

Torsk, lever, rogn og O-skjell som en joker. Serveres med cheriepoteter og gulrøtter, samt smeltet smør.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Her har vi nettopp fortært baconwrappede kyllingfileeter med basilikumsaus og tagliatelle. Freset raskt endel champinong, løk, paprika, brokkolitopper og spedde pannen med fløte iom det dukket opp et par ekstra gjester i siste liten. Masse deilig krydder og hvitløk samt blader fra en hel basilikumplante i sausen. Yammi ;D ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    I dag ble det pinnekjøtt med alt tilbehør :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag blir det skikkelig tradisjonell bondemat på gamle far. Deilige spanske poteter, et par søte gulerøtter to koteletter med en passe mengde fett. Toppet med en god, brun saus naturligvis. Gravy train is on the tracks. :-*

Jeg vet at potet ikke lenger en pk for mange på forumet, men selv synes jeg det er rart at vi bruke så lite poteter i Norge. Italienerne bruker flere kilo mer per person i året enn nordmenn, og også spanjolene spiser mer potet enn oss. Kanskje de rett og slett har bedre poteter. Disse som jeg koker nå er i alle fall veldig gode. Dessverre har jeg glemt hva de heter, men jeg klarer nok å finne noen gode poteter for det.

Italia satser forresten stort på eksport av poteter til Norge. Potetrådet deres har erklært Norge som et satsingsområde, og de har hatt agenter på potet-turne i landet. Det er nesten utrolig at et land som er kjent for mat laget av deig satser på å bli en stor leverandør av poteter til et land som ofte kalles Pottit-Norge. ::)

Nå må jeg ut på kjøkkenet og sjekke potetene. De er neppe ferdige, men jeg er utålmodig.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Mens familien ( meg inkludert!! ) og irsksetter'n, dro ut på en flott 1,5 mil skitur - som en lita oppvarming til 5-mila på tv'n, sto nærmere tre kilo salt fårekjøtt og godgjorde seg i gryta. Nå har kjøttet blitt supplert med lauk,poteter, kålrabi og gulrot i terninger, litt pepper, bittelitt ingefær - det blir en heidundranes lapskaus..

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Mørbrad av okse med småpoteter, rødvinsaus, sopp, løk, brokoli, sukkererter og div spirer.
    Veldig godt! ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.505
    I dag blir det utbenet svinenakke, langtidsstekt i ovnen, med diverse tomatiserte rotgrønnsaker.

N

nb

Gjest
    Så at de solgte Liveche-kyllinger til 50 kroner kiloen på butikken ved jobben, så da skal jeg ta meg meg en av sorten og finne på noe med den.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    I dag blir det rå laksebuk i tynne skiver, på hjemmelaget Ponzu saus, finklippet gressløk, ørlite revet ingefær og sesam-frø, servert på en seng av isavkjølt strimlet daikon. Glovarm sesam-olje dryppes over rett før det forsinner ned i Sluket!

Deretter kongekrabbe, blandet med litt finhakket chili og mayonnaise, pakket inn i nori, med finstrimlet agurk og litt flyvefiskrogn på toppen.

Drikke blir en flaske Meerlust, sydafrikansk Chardonnay, glimrende kvalitet.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Svigermor lager middag idag. Aner ikke hva det er. Torsdag idag så kanskje komle?

N

nb

Gjest
    pengesluk skrev:
    I dag blir det rå laksebuk i tynne skiver, på hjemmelaget Ponzu saus, finklippet gressløk, ørlite revet ingefær og sesam-frø, servert på en seng av isavkjølt strimlet daikon. Glovarm sesam-olje dryppes over rett før det forsinner ned i Sluket!

Deretter kongekrabbe, blandet med litt finhakket chili og mayonnaise, pakket inn i nori, med finstrimlet agurk og litt flyvefiskrogn på toppen.

Drikke blir en flaske Meerlust, sydafrikansk Chardonnay, glimrende kvalitet.
    Høres rimelig ut - er tross alt torsdag. Såpass må det være.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.855
    Torget vurderinger
    2
    Panert sei fra First Price. Nam, nam.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bulgur kokt lenge med smør, sitron og grønnsakskraft. Ovnsstekte tomater med timian og ovnsstekte kyllingbryst sammen med det. Kokt broccoli til. Helt suverent

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn