Mener å huske at det var tegneseriefiguren "Hårek" som uttalte de bevingede ord:Snickers-is skrev:Spaghetti
"Livet er som spagetti, et fryktelig søl men du verden så godt"
Mener å huske at det var tegneseriefiguren "Hårek" som uttalte de bevingede ord:Snickers-is skrev:Spaghetti
Det er da ikke et fryktelig søl så lenge man er over 3 år gammel.... dog er det en vanlig feil å bruke altfor mye saus, bedre med mindre mengde men mer konsentrert smak.Spiralis skrev:"Livet er som spagetti, et fryktelig søl men du verden så godt"
Noe som beviser at vikingene var i Kina før italienerne. Hurra!Spiralis skrev:Mener å huske at det var tegneseriefiguren "Hårek" som uttalte de bevingede ord:Snickers-is skrev:Spaghetti
"Livet er som spagetti, et fryktelig søl men du verden så godt"
Det er en vanlig misforståelse - særlig blant de som akkurat har kjøpt seg pastamaskin og har brukt den for første og ofte siste gang - at fersk pasta alltid er å foretrekke, det er det ikke. Nå ville jeg ikke akkurat valgt Sopps tørket pasta heller, men skal det være barndomsmiddag så skal det vel være barndomsmiddag.Espen R skrev:Sikkert noen som nå kommer opp med at man kan lage ... spaghetti ... fra grunnen av, men da blir det ikke min bardoms middag.
Lag bacalaoGodalive skrev:Har fått tak i klippfisk av meget god kvalitet. Skal vanne behørig ut og fryse i porsjonsstykker, etter råd fra "leverandøren". Har tenkt å ovnsbake i fløte, chili og hvitløk. Tips til gode oppskrifter?
Når jeg lager spaghetti med kjøttsaus, Toro altså, tar jeg en liten dæsj matfløte, en halv teskje sukker og et par skvisa hvitløksbåter i den ferdig kjøttsasuen for så å helle hele herligheten over spaghettien og lar den trekke noen minutter før servering.. Et must å la sausen trekke i spaghettien noen minutter, løfter smaken mange etasjer!Espen R skrev:Hatt en klassisk bardomsmiddag 2 dager på rad: Kokte poteter, røkte kjøttpølser fra Strøm Larsen i oslo, Sopps spaghetti og Toro spaghettisaus! Nam....
Sikkert noen som nå kommer opp med at man kan lage både spaghetti og spaghettisaus fra grunnen av, men da blir det ikke min bardoms middag. Så det så!
I dag er det fredagspilsing på Sosialen i Møllergata, får se hva de kan friste med av middag...
God helg!
Takk for tipset på tomatsausen fra Mutti, nb.nb skrev:Det er en vanlig misforståelse - særlig blant de som akkurat har kjøpt seg pastamaskin og har brukt den for første og ofte siste gang - at fersk pasta alltid er å foretrekke, det er det ikke. Nå ville jeg ikke akkurat valgt Sopps tørket pasta heller, men skal det være barndomsmiddag så skal det vel være barndomsmiddag.Espen R skrev:Sikkert noen som nå kommer opp med at man kan lage ... spaghetti ... fra grunnen av, men da blir det ikke min bardoms middag.
Et lite tips: Om du vil ha kjapp saus på boks, prøv den fra italienske Mutti, koster ikke særlig mer enn alternativene og er faktisk ganske så god. Får den på ordinære dagligvareforretninger i Oslo eller på innvandrersjapper. Koster kanskje 15 kroner pr. boks. Jeg har alltid noen bokser slike som backup i skapet.
Brandade.Godalive skrev:Har fått tak i klippfisk av meget god kvalitet. Skal vanne behørig ut og fryse i porsjonsstykker, etter råd fra "leverandøren". Har tenkt å ovnsbake i fløte, chili og hvitløk. Tips til gode oppskrifter?
Takk for tipset! Selv erstattet jeg 0,5 dl av vannet med H-melk for å gjøre den litt rundere i smaken. Men hvitløk som tilsetning tror jeg nok gjør susenhifiguru skrev:Når jeg lager spaghetti med kjøttsaus, Toro altså, tar jeg en liten dæsj matfløte, en halv teskje sukker og et par skvisa hvitløksbåter i den ferdig kjøttsasuen for så å helle hele herligheten over spaghettien og lar den trekke noen minutter før servering.. Et must å la sausen trekke i spaghettien noen minutter, løfter smaken mange etasjer!Espen R skrev:Hatt en klassisk bardomsmiddag 2 dager på rad: Kokte poteter, røkte kjøttpølser fra Strøm Larsen i oslo, Sopps spaghetti og Toro spaghettisaus! Nam....
Sikkert noen som nå kommer opp med at man kan lage både spaghetti og spaghettisaus fra grunnen av, men da blir det ikke min bardoms middag. Så det så!
I dag er det fredagspilsing på Sosialen i Møllergata, får se hva de kan friste med av middag...
God helg!
Jeg bruker stort set Barilla eller hvordan det nå staves - de blå pakkene du finner over alt. Det er pasta med egg i, enkelte typer er jo kun mel og vann. Den kommer i mange ulike fasonger, det er jo litt avhengig av hva man har til hvilken fasong som er best egnet.Espen R skrev:Når det gjelder tørket pasta syns jeg ikke det er så stor smaksforskjell mellom de ulike typene. Og fersk pasta som man kjøper syns jeg ofte er litt "deigete" i konsistensen. Hva bruker du?
Ja, nettopp. Har brukt den mye, og det den jeg kommer tilbake til. Bruker som regel å kjøpe båndpasta.nb skrev:Jeg bruker stort set Barilla eller hvordan det nå staves - de blå pakkene du finner over alt. Det er pasta med egg i, enkelte typer er jo kun mel og vann. Den kommer i mange ulike fasonger, det er jo litt avhengig av hva man har til hvilken fasong som er best egnet.Espen R skrev:Når det gjelder tørket pasta syns jeg ikke det er så stor smaksforskjell mellom de ulike typene. Og fersk pasta som man kjøper syns jeg ofte er litt "deigete" i konsistensen. Hva bruker du?
Om den er stor (dvs over 2 kilo) er det muligens litt snaut om den kom rett fra kjøleskapet.bambadoo skrev:Idag er det rå "gourmet kylling" som står på menyen. Står etter krydring etc. i oven nå. Tenker nesten 1.5 t. på 150 grader. - 15 min hvile. En tomatsalat er klar.
Ok, da er jo alt i orden (går betydelig kjappere når den er såpass liten som 1.3-1,4 kg).bambadoo skrev:den ble rett og slett nydelig. Eller "perfekt" som vi sier.
1.3-1.4 kg.
Høres rimelig ut - er tross alt torsdag. Såpass må det være.pengesluk skrev:I dag blir det rå laksebuk i tynne skiver, på hjemmelaget Ponzu saus, finklippet gressløk, ørlite revet ingefær og sesam-frø, servert på en seng av isavkjølt strimlet daikon. Glovarm sesam-olje dryppes over rett før det forsinner ned i Sluket!
Deretter kongekrabbe, blandet med litt finhakket chili og mayonnaise, pakket inn i nori, med finstrimlet agurk og litt flyvefiskrogn på toppen.
Drikke blir en flaske Meerlust, sydafrikansk Chardonnay, glimrende kvalitet.
Det er lov å håpe.bambadoo skrev:Svigermor lager middag idag. Aner ikke hva det er. Torsdag idag så kanskje komle?