Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Jeg spiser aldri på tom mage!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Jeg spiser aldri på tom mage!
    Nei, det er jo direkte usunt å spise på tom mage.Enda verre enn å bli edru før man drikker igjen. Hvorfor skal man egentlig det?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    I dag blir det rå laksebuk i tynne skiver, på hjemmelaget Ponzu saus, finklippet gressløk, ørlite revet ingefær og sesam-frø, servert på en seng av isavkjølt strimlet daikon. Glovarm sesam-olje dryppes over rett før det forsinner ned i Sluket!
    Deretter kongekrabbe, blandet med litt finhakket chili og mayonnaise, pakket inn i nori, med finstrimlet agurk og litt flyvefiskrogn på toppen.
    Drikke blir en flaske Meerlust, sydafrikansk Chardonnay, glimrende kvalitet.
    Jeg bøyer meg ydmykt i støvet, selv om jeg bare skjønner halvparten av det der.
    Og så er det jo bare torsdag, og jeg prøver å forestille meg hva som går i sluket på en høytidsdag.

Tanken på rå laksebuk dryppet med varm olje kommer til å forfølge meg, det kjenner jeg allerede nå. Gode år gir meg villaks i romslige mengder, men kokekunstene begrenser seg til proletar entry level.

N

nb

Gjest
    ottone skrev:
    Tanken på rå laksebuk dryppet med varm olje kommer til å forfølge meg, det kjenner jeg allerede nå. Gode år gir meg villaks i romslige mengder, men kokekunstene begrenser seg til proletar entry level.
    Nå skal det sies at slukets utmerkede forrett har en tilberedningstid på ca 5 minutter (10 om man somler litt) og involverer ingen kompliserte operasjoner. Det er ikke alt som er godt det tar lang tid å lage.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    ottone skrev:
    pengesluk skrev:
    I dag blir det rå laksebuk i tynne skiver, på hjemmelaget Ponzu saus, finklippet gressløk, ørlite revet ingefær og sesam-frø, servert på en seng av isavkjølt strimlet daikon. Glovarm sesam-olje dryppes over rett før det forsinner ned i Sluket!
    Deretter kongekrabbe, blandet med litt finhakket chili og mayonnaise, pakket inn i nori, med finstrimlet agurk og litt flyvefiskrogn på toppen.
    Drikke blir en flaske Meerlust, sydafrikansk Chardonnay, glimrende kvalitet.
    Jeg bøyer meg ydmykt i støvet, selv om jeg bare skjønner halvparten av det der.
    Og så er det jo bare torsdag, og jeg prøver å forestille meg hva som går i sluket på en høytidsdag.

Her vris kniven ytterligere rundt i såret, Otto!

Sjå her:

Neste gang jeg er på dine kanter så skal jeg komme innom og vise deg denne og et par andre varianter!!

Og dette er ikke OT, for jeg skal lage det samme i kveld, bare i utvidet omfang og med et par-tre flere retter.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    nb skrev:
    ottone skrev:
    Nå skal det sies at slukets utmerkede forrett har en tilberedningstid på ca 5 minutter (10 om man somler litt) og involverer ingen kompliserte operasjoner. Det er ikke alt som er godt det tar lang tid å lage.
    5 minutter er kanskje mulig dersom du:
    1. Bruker ferdig filetert laks (type SALMA f.eks) og bare spretter forpakningen og skjærer noen skiver
    2. Bruker en ferdiglaget ponzusaus-variant
    3. Kutter ut(endrer) litt av garnityren med ferdige varianter
    4. Ikke lar den romtempererte laksen ligge litt og "trekke" i ponzu før servering.

Tilberedt "Sluket style" så bruker jeg kanskje en halvtime +/- -men gjør gjerne litt andre ting innimellom.

Men da er sluttresultatet også helt annerledes, både i smak og tekstur. Kan jeg ikke gjøre det på den måten lar jeg være.

Ingen ting er vanskelig når man kan det! Men hemmeligheten i et topp resultat ligger i prossessen, detaljene og omtanken.

Forretter eksisterer ikke hos meg, mer snakk om en balansert symfoni av smaksopplevelser!

N

nb

Gjest
    pengesluk skrev:
    5 minutter er kanskje mulig dersom du:
    1. Bruker ferdig filetert laks (type SALMA f.eks) og bare spretter forpakningen og skjærer noen skiver
    2. Bruker en ferdiglaget ponzusaus-variant
    3. Kutter ut(endrer) litt av garnityren med ferdige varianter
    4. Ikke lar den romtempererte laksen ligge litt og "trekke" i ponzu før servering.

Tilberedt "Sluket style" så bruker jeg kanskje en halvtime +/- -men gjør gjerne litt andre ting innimellom.

Men da er sluttresultatet også helt annerledes, både i smak og tekstur. Kan jeg ikke gjøre det på den måten lar jeg være.

Ingen ting er vanskelig når man kan det! Men hemmeligheten i et topp resultat ligger i prossessen, detaljene og omtanken.

Forretter eksisterer ikke hos meg, mer snakk om en balansert symfoni av smaksopplevelser!
    Fair enough - men ser ikke hva som tar noe tid å lage av garnityret muligens bortsett fra isavkjøt daikon som jeg aldri har brukt selv. Klippe gressløk, rive ingefær og sesamfrø tar jo ikke noe tid.

Jeg bruker dog Salma som regel (mye jevnere kvalitet enn hva fiskedisken leverer synest jeg og slipper å filetere/nappe ben selv) og ponzu-sausen lager jeg også selv - hvordan lager du din, forresten?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Ponzu sausen lager jeg ganske enkel, varmer opp god japansk soya-saus (ikke for salt) med et par gode klyper bonito-flak, til kokepunktet, så tar jeg bort kjelen og tømmer blandingen over i en romslig glasskål, gjennom et dørslag så ikke grumset kommer med.

Blander så sitronsaft (ferskpresset) med ditto limesaft, mindre lime enn sitron da jeg syns det fungerer bedre. Vanskelig å få tak i Yuzu, og Yuzu-saft på flaske synes jeg ikke noe om. Tilsetter så litt sake (ikke mye) eller litt kinesisk risvinseddik, kan faktisk også bruke Noilly Prat, smakssetter så eventuelt med andre komponenter avhengig av hva sausen skal brukes til. F.eks. til rå kveite så tar jeg kanskje litt fersk most hvitløk, er det til fritert laklseskinn så bruker jeg gjerne lit knust peppermix av egen oppskrift.

Jeg venter ikke til soyaen er kald, hvertfall ikke hvis det skal smakssettes. Da synes jeg blandingen blir rundere og mer "komplett" dersom den mikses varm.

Er det derimot bare soya og sitron/lime spiller det ikke så stor rolle.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En tilfredsstillende fire-retter på Fleischers hotell i voss. Det beste innslaget var husets panna cotta som var sjeldent fyldig og rik. Igår en skikkelig søndagsmiddag, nemlig sosekjøtt. Bog, bryst eller høyrygg av okse brunes skikkelig i smør (og da mener jeg smør og ikke en eller annen snodig new-age variant på temaet). I mellomtiden brunes løk skikkelig i en panne ved siden av. Tilsett mel i kjøttet og stek til det er "satt". Tilsett løken, ha i ett laubærblad, samt litt salt og pepper. Fyll på vann. La putre en tre kvarters tid. På slutten tilsettes gulrøtter og purre. Smak til med sitronsaft, finhakket timian og litt salt og pepper. Server med kokte, smaksrike poteter og gjerne litt tyttebær

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lapskaus med Vossa-korv og pinnekjøtt. Det er høvelig heime-mat, før noen dager utskeielser på hotell. Da skal det etes!

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.840
    Sted
    oslo
    var lat i dag så gikk for noe som lager seg selv:
    stekte pangasius fileter med kapers og smør, servert med ovnsbakte potetbåter med sitron og hvitløk.

pangasius har kanskje et litt frynsete rykte miljømessig, men det er den eneste gode fisken jeg har funnet her i viborg, så jeg får heller vende det døve øret til 8)

pengesluk skrev:
    Ponzu sausen lager jeg ganske enkel, varmer opp god japansk soya-saus (ikke for salt) med et par gode klyper bonito-flak, til kokepunktet, så tar jeg bort kjelen og tømmer blandingen over i en romslig glasskål, gjennom et dørslag så ikke grumset kommer med.
    noe sted i norge man får tak i bonito?

P

Parelius

Gjest
    Har en svineknoke liggende i dampgryten nå for klargjøring før litt grilling i ovn i morgen. Før dampingen har det ligget to døgn i hveteølsmarinering med noe hvitløk og annet krydderier.

Hadde håpet å få tak i noe ferdiglaget tysk surkål, men det var lettere sagt enn gjort.

Vi får se hvordan det går…

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Så et program om raspeballer i går, og da var ikke veien lang til å lage slikt i dag :)
    Hadde saltkjøtt og pølsebiter til , samt hjemmelaget kålrotstappe med poteter i. NAM :)
    Forøvrig var raspeballene bare slike "pose boller" , så hvis noen har en god oppskrift på hjemmelagede raspeballer så tas det i mot med stor takk. ( MÅ være slike "ekte" vestlandskumler)
    Mvh

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.840
    Sted
    oslo
    Roberten skrev:
    bjarnetv skrev:
    noe sted i norge man får tak i bonito?
    Japantorget, Majorstua, Oslo, Norge.
    må ha vært tom sist gang jeg var innom, for da fant jeg kun bonitopulver/buljong.
    får ta meg en tur når jeg kommer tilbake til storbyen, og samtidig kjøpe opp et nytt lager med japansk curry ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    emokid skrev:
    Litt vel useriøs link et der da. At Mekong ikke akkurat er en fjellbekk er kanskje et godt argument, men etterhvert tar det jo helt av: :D

"4. There’s nothing natural about Pangas – They’re fed dead fish remnants and bones, dried and ground into a flour, from South America, manioc (cassava) and residue from soy and grains. This kind of nourishment doesn’t even remotely resemble what they eat in nature. But what it does resemble is the method of feeding mad cows (cows were fed cows, remember?) "

Oh noes!! fisk som er foret med død fisk. Det må da være det samme som kyr som er foret med andre kyr.. :eek:

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Tenkte mer på dokumentaren som det var linka til.

Hehe, fint det 4.punktet ;)

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.608
    Sted
    Nøtterøy
    Har kjøpt økologisk laks på Rema 1000. Hvor økologisk den er vet ikke jeg, men godt er det. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En enkel ertersuppe med gule erter, gulrøtter, pølse og godt saltkjøtt. Og det var også nam. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    2
    Karbis med påmmfri.

Med et stenk av ketchup og erter. (grønne, type husholdning)

N

nb

Gjest
    Har hatt sykt barn hjemme noen dager, så har kjørt lav stil et par dager:

I forrigårs:
    To kyllingfileter uten skinn fra en gul depresjonspakke på Rema 1000
    Tortillalefser
    En poste Old El Paso fajitaskrydder
    Tomater (Tasty Tom fra Rema, de var faktisk veldig bra)
    Avocado
    Ruccola
    Revet Jarlsberg
    Jalapenos og Hot Chilisaus fra Landlord. Landlord mener tydligvis noe annet med "hot" enn hva jeg gjør.

I går:
    Slo skikkelig på stortromma og kjøpe den nye "hjemmelagde" grandisen, mest av antropologisk interesse. Den var som man kunne forvente, intet å skrive hjem om. Terningkast to, på vippen til 1. La seg i magen på en merkelig måte, generelt pregløs og alt det andre man forventer seg fra den kanten. Stakkars jævler som har noe slikt som ukas kulinariske høydepunkt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.896
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stangekylling, soppsaus og gratinerte poteter med hvit burgunder til. OK; ikke helt vanlig torsdagskost, men av og til fortjener man det når uka ellers har vært stri.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lammelåret står i ovnen. Krydret slik det skal. Lett dampende i en blanding av løk, eple og guinnes...
    Rødvinen tempereres

Ratatouille med en tvist skal serveres til.

Alt dette i min nye bolig. Slekt kommer til middag ....

C

Cyber

Gjest
    bambadoo skrev:
    Lammelåret står i ovnen. Krydret slik det skal. Lett dampende i en blanding av løk, eple og guinnes...
    Rødvinen tempereres

Ratatouille med en tvist skal serveres til.

Alt dette i min nye bolig. Slekt kommer til middag ....
    Jeg skal også bare slenge sammen noe jeg finner i skapet. :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663

blir til:

Baingan Bharta.

Herlig curry, med grove naan selvfølgelig. Røket, dyp smak.

N

nb

Gjest
    En kjapp, enkel og god lunchrett:

Hvitløk, ingefær, korianderstilker og chili surres litt i olje. Et par ts honning i og steker litt til. Så soyasaus og syrent justers med sitronsaft, limesaft og riseddik. Tynne rå biter laksefilet oppi, oppi med lettstekte gulrøtter, vårløk, paprika eller hva du nå har for hånden, rør rund og hell umiddelbart over nudler kokt i kyllingkraft. Litt friske korianderblader oppå er også godt. Laksen skal være omtrent rå, så den er kun i sausen noen få sekunder for å få smaken.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Lunch i dag - entrecote med tomat- og bønneguffe (rester fra tidligere).

Fin kvoteentrecôte til rundt 135 kroner kiloen i fine stykker (750g-1kg ca) på Rimi. Fra Namibia - mørt, saftig og med god fettmarmorering. Stekes slik man steker en biff. Husk å la den hvile en 5-10 minutter.

Guffa:

Finkuttet løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og paprika surres til de begynner å bli myke. Et par ss tomatpure steker med et par minutter (fjerner råsmaken), en dæsj rødvin som kokes helt inn, så inn med en boks hakkede tomater (kjøp av merket Mutti - fås på Rema 1000 mellom annet), litt rosmarin, timian, oregano og chili. Noen hakkede blader frisk salvie og litt konsentrert oksekraft og til slutt tilsettes stekesaften fra biffen. Bønner tilsettes slik at de rekker å bli gjennomvarme (jeg brukte hermetisk bønner som allerede var bløte og kokte). Smakes til med salt og pepper.

Guffa opprinnelig laget til svinekoteletter, noe den funket strålende til. Den skal være temmelig tørr slik at den ikke flyter utover tallerkenen.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Lunch i dag - entrecote med tomat- og bønneguffe (rester fra tidligere).

Fin kvoteentrecôte til rundt 135 kroner kiloen i fine stykker (750g-1kg ca) på Rimi. Fra Namibia - mørt, saftig og med god fettmarmorering. Stekes slik man steker en biff. Husk å la den hvile en 5-10 minutter.

Guffa:

Finkuttet løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og paprika surres til de begynner å bli myke. Et par ss tomatpure steker med et par minutter (fjerner råsmaken), en dæsj rødvin som kokes helt inn, så inn med en boks hakkede tomater (kjøp av merket Mutti - fås på Rema 1000 mellom annet), litt rosmarin, timian, oregano og chili. Noen hakkede blader frisk salvie og litt konsentrert oksekraft og til slutt tilsettes stekesaften fra biffen. Bønner tilsettes slik at de rekker å bli gjennomvarme (jeg brukte hermetisk bønner som allerede var bløte og kokte). Smakes til med salt og pepper.

Guffa opprinnelig laget til svinekoteletter, noe den funket strålende til. Den skal være temmelig tørr slik at den ikke flyter utover tallerkenen.
    Nam! tror det blir middag i dag

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Karbonader/grillpølser og pose mos + sprøstekt løk blir vel servert i dag til applaus blant de to minste i husholdningen.

roarh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    6
    I dag blir det lakseskiver på purreseng med saus av fløte, chilisaus og revet sitronskall. Revet ost oppå og stekt i ovn.

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    Håper det evt falt i smak. En stor fordel med å være i pappaperm er et markant hopp i kvaliteten på lunchen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Håper det evt falt i smak. En stor fordel med å være i pappaperm er et markant hopp i kvaliteten på lunchen.
    kopierte etter beste evne. brukte Parmabiff. funket som bare det. Takker :)

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    Godt å høre! Laget litt etter innfallsmetoden og hva jeg hadde tilgjengelig. En fin variant på den mer normale "biff med en eller annen saus og noen grønnsaker til" synest jeg. Jeg har lagd lignende til koteletter, confiterte andelår og sikkert noe annet. Er jo egentlig bare en tomatsaus med bønner i og krydringen kan tilpasses hva man skal bruke den til.

Hvor kjøper du parmabiff forresten?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hurtig og brutalt, middag på 3 minutter. Omelett med pecorino og ansjos, gressløk og persille. Stort glass med isbiter og Bombay Sapphire å skylle det hele ned med.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Godt å høre! Laget litt etter innfallsmetoden og hva jeg hadde tilgjengelig. En fin variant på den mer normale "biff med en eller annen saus og noen grønnsaker til" synest jeg. Jeg har lagd lignende til koteletter, confiterte andelår og sikkert noe annet. Er jo egentlig bare en tomatsaus med bønner i og krydringen kan tilpasses hva man skal bruke den til.

Hvor kjøper du parmabiff forresten?
    en venn av broderen som bedriver matimport av den hyggelige sorten, 220 kr kg. Superkvalitet. Indrefileet

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Idag kjører jeg safe, kyllingburger, bourbon glace og fries ala Heston.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.932
    Sted
    Holmestrand
    Satt og kopte foran TV-en da Tina Nordstrøm dukket opp på skjermen. Hun serverte sashimi med kålsalat. Jeg er sjarmert av dama, og dagen etter serverte jeg retten til min kjære, som er VELDIG skeptisk til rå fisk. Det var full suksess, bomma bare med drikken, pils var ingen høydare her. Ingefær og koriander krasjer litt med ølet.
    Anbefales, greit å lage. Friskt og godt.
    http://www.newscancook.com/recipes/sashimi-on-baltic-salmon-with-coleslaw/

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.932
    Sted
    Holmestrand
    pengesluk skrev:
    ....
    Den er var sjarmerende arrogant da! ;D
    ..men det ser jo ut til at du er i stand til å dra det i land, og da er det lov.
    Blir inspirert (og sulten) når du prater om mat!

N

nb

Gjest
    Ny dag hjemme, nye muligheter for lunchutskeielser:

Tre stk rypebryst (rester fra 17. mai-middag) brunet i panne og litt i ovnen til de akkurat er gjennomvarme.
    Pære glasert i honning og lime
    Stekt pontebello-sopp
    Rødvinsglace (rest fra i går)

Ikke akkurat en fargeeksplosjon, men forbannet godt. Tilberedningstid like lang som å tine en brødskive i ovnen til jentungen og smøre leverpostei på den (da var rødvinssausen allerede klar fra dagen i forveien og bryststykkene var kuttet av skroget - ellers hadde det tatt noe lengre tid)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn