Nei, det er jo direkte usunt å spise på tom mage.Enda verre enn å bli edru før man drikker igjen. Hvorfor skal man egentlig det?pengesluk skrev:Jeg spiser aldri på tom mage!
Jeg bøyer meg ydmykt i støvet, selv om jeg bare skjønner halvparten av det der.pengesluk skrev:I dag blir det rå laksebuk i tynne skiver, på hjemmelaget Ponzu saus, finklippet gressløk, ørlite revet ingefær og sesam-frø, servert på en seng av isavkjølt strimlet daikon. Glovarm sesam-olje dryppes over rett før det forsinner ned i Sluket!
Deretter kongekrabbe, blandet med litt finhakket chili og mayonnaise, pakket inn i nori, med finstrimlet agurk og litt flyvefiskrogn på toppen.
Drikke blir en flaske Meerlust, sydafrikansk Chardonnay, glimrende kvalitet.
Nå skal det sies at slukets utmerkede forrett har en tilberedningstid på ca 5 minutter (10 om man somler litt) og involverer ingen kompliserte operasjoner. Det er ikke alt som er godt det tar lang tid å lage.ottone skrev:Tanken på rå laksebuk dryppet med varm olje kommer til å forfølge meg, det kjenner jeg allerede nå. Gode år gir meg villaks i romslige mengder, men kokekunstene begrenser seg til proletar entry level.
ottone skrev:Jeg bøyer meg ydmykt i støvet, selv om jeg bare skjønner halvparten av det der.pengesluk skrev:I dag blir det rå laksebuk i tynne skiver, på hjemmelaget Ponzu saus, finklippet gressløk, ørlite revet ingefær og sesam-frø, servert på en seng av isavkjølt strimlet daikon. Glovarm sesam-olje dryppes over rett før det forsinner ned i Sluket!
Deretter kongekrabbe, blandet med litt finhakket chili og mayonnaise, pakket inn i nori, med finstrimlet agurk og litt flyvefiskrogn på toppen.
Drikke blir en flaske Meerlust, sydafrikansk Chardonnay, glimrende kvalitet.
Og så er det jo bare torsdag, og jeg prøver å forestille meg hva som går i sluket på en høytidsdag.
Tanken på rå laksebuk dryppet med varm olje kommer til å forfølge meg, det kjenner jeg allerede nå. Gode år gir meg villaks i romslige mengder, men kokekunstene begrenser seg til proletar entry level.
5 minutter er kanskje mulig dersom du:nb skrev:Nå skal det sies at slukets utmerkede forrett har en tilberedningstid på ca 5 minutter (10 om man somler litt) og involverer ingen kompliserte operasjoner. Det er ikke alt som er godt det tar lang tid å lage.ottone skrev:Tanken på rå laksebuk dryppet med varm olje kommer til å forfølge meg, det kjenner jeg allerede nå. Gode år gir meg villaks i romslige mengder, men kokekunstene begrenser seg til proletar entry level.
Fair enough - men ser ikke hva som tar noe tid å lage av garnityret muligens bortsett fra isavkjøt daikon som jeg aldri har brukt selv. Klippe gressløk, rive ingefær og sesamfrø tar jo ikke noe tid.pengesluk skrev:5 minutter er kanskje mulig dersom du:
1. Bruker ferdig filetert laks (type SALMA f.eks) og bare spretter forpakningen og skjærer noen skiver
2. Bruker en ferdiglaget ponzusaus-variant
3. Kutter ut(endrer) litt av garnityren med ferdige varianter
4. Ikke lar den romtempererte laksen ligge litt og "trekke" i ponzu før servering.
Tilberedt "Sluket style" så bruker jeg kanskje en halvtime +/- -men gjør gjerne litt andre ting innimellom.
Men da er sluttresultatet også helt annerledes, både i smak og tekstur. Kan jeg ikke gjøre det på den måten lar jeg være.
Ingen ting er vanskelig når man kan det! Men hemmeligheten i et topp resultat ligger i prossessen, detaljene og omtanken.
Forretter eksisterer ikke hos meg, mer snakk om en balansert symfoni av smaksopplevelser!
noe sted i norge man får tak i bonito?pengesluk skrev:Ponzu sausen lager jeg ganske enkel, varmer opp god japansk soya-saus (ikke for salt) med et par gode klyper bonito-flak, til kokepunktet, så tar jeg bort kjelen og tømmer blandingen over i en romslig glasskål, gjennom et dørslag så ikke grumset kommer med.
Japantorget, Majorstua, Oslo, Norge.bjarnetv skrev:noe sted i norge man får tak i bonito?
må ha vært tom sist gang jeg var innom, for da fant jeg kun bonitopulver/buljong.Roberten skrev:Japantorget, Majorstua, Oslo, Norge.bjarnetv skrev:noe sted i norge man får tak i bonito?
Litt vel useriøs link et der da. At Mekong ikke akkurat er en fjellbekk er kanskje et godt argument, men etterhvert tar det jo helt av:emokid skrev:
Jeg skal også bare slenge sammen noe jeg finner i skapet.bambadoo skrev:Lammelåret står i ovnen. Krydret slik det skal. Lett dampende i en blanding av løk, eple og guinnes...
Rødvinen tempereres
Ratatouille med en tvist skal serveres til.
Alt dette i min nye bolig. Slekt kommer til middag ....
Nam! tror det blir middag i dagnb skrev:Lunch i dag - entrecote med tomat- og bønneguffe (rester fra tidligere).
Fin kvoteentrecôte til rundt 135 kroner kiloen i fine stykker (750g-1kg ca) på Rimi. Fra Namibia - mørt, saftig og med god fettmarmorering. Stekes slik man steker en biff. Husk å la den hvile en 5-10 minutter.
Guffa:
Finkuttet løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og paprika surres til de begynner å bli myke. Et par ss tomatpure steker med et par minutter (fjerner råsmaken), en dæsj rødvin som kokes helt inn, så inn med en boks hakkede tomater (kjøp av merket Mutti - fås på Rema 1000 mellom annet), litt rosmarin, timian, oregano og chili. Noen hakkede blader frisk salvie og litt konsentrert oksekraft og til slutt tilsettes stekesaften fra biffen. Bønner tilsettes slik at de rekker å bli gjennomvarme (jeg brukte hermetisk bønner som allerede var bløte og kokte). Smakes til med salt og pepper.
Guffa opprinnelig laget til svinekoteletter, noe den funket strålende til. Den skal være temmelig tørr slik at den ikke flyter utover tallerkenen.
Håper det evt falt i smak. En stor fordel med å være i pappaperm er et markant hopp i kvaliteten på lunchen.65finger skrev:Nam! tror det blir middag i dag
kopierte etter beste evne. brukte Parmabiff. funket som bare det. Takkernb skrev:Håper det evt falt i smak. En stor fordel med å være i pappaperm er et markant hopp i kvaliteten på lunchen.65finger skrev:Nam! tror det blir middag i dag
Godt å høre! Laget litt etter innfallsmetoden og hva jeg hadde tilgjengelig. En fin variant på den mer normale "biff med en eller annen saus og noen grønnsaker til" synest jeg. Jeg har lagd lignende til koteletter, confiterte andelår og sikkert noe annet. Er jo egentlig bare en tomatsaus med bønner i og krydringen kan tilpasses hva man skal bruke den til.65finger skrev:kopierte etter beste evne. brukte Parmabiff. funket som bare det. Takker
en venn av broderen som bedriver matimport av den hyggelige sorten, 220 kr kg. Superkvalitet. Indrefileetnb skrev:Godt å høre! Laget litt etter innfallsmetoden og hva jeg hadde tilgjengelig. En fin variant på den mer normale "biff med en eller annen saus og noen grønnsaker til" synest jeg. Jeg har lagd lignende til koteletter, confiterte andelår og sikkert noe annet. Er jo egentlig bare en tomatsaus med bønner i og krydringen kan tilpasses hva man skal bruke den til.65finger skrev:kopierte etter beste evne. brukte Parmabiff. funket som bare det. Takker
Hvor kjøper du parmabiff forresten?
Den er var sjarmerende arrogant da! ;Dpengesluk skrev:....
Forretter eksisterer ikke hos meg, mer snakk om en balansert symfoni av smaksopplevelser!