Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

J.J

Gjest
    nb skrev:
    Rhesus skrev:
    Junibord, mener du vel.
    Nesten Julibord. En kompis av meg kjøpte opp et lite lass pinnekjøtt da de hadde dumpingsalg i vinter. Det er smekkfullt av salt så holder i evigheter (kan også fryses). De så litt rart på han da han var på polet for å kjøpe et par flasker juleøl for sportens skyld, men de hadde faktisk litt igjen.

Kapital misforståelse at dette kun er noe som skal spises til jul - min siste batch ble dampet for en måneds tid siden. Pinnekjøtt er snadder, ergo kan det spises nårsomhelst. Serveres med rabbestappe mettet med smør og ribbefeftt og så er det viktig å ha en potet som man glemmer å koke.
    Helt enig med du ;D Grille det - er det mest smakfulle jeg har hatt på Weberen noensinne !!!!!!!!!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hjemme-mekk i dag. Det er torsdag, så det var på tide å ta med Lerøys raspeballer hjem etter jobb.

N

nb

Gjest
    Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig alene hjemme i oslovarmen i kveld.

En halvkilo argentisk entrecote på kullgrillen (fra Rema 1000)
    Litt ovnsstekte poteter med olivenolje, timian, salt og pepper
    En lett tweaket (dvs tilsatt smør) peppersaus fra Jacobs utvalgte.

Blodrød argentisk rødvin til.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ferskt havrebrød, ett godt lag tzatziki, noen tynne tomatskiver oppå det, noen strimler basilikum, sprøbakt torsk på toppen. En liten skje med dressing lagd på olivenolje, sitron og hvitløk som har fått en drøy uke i kjøleskapet, avslutter det hele. Lettvin og god sommermat etter en jogge og svømmetur med bikkja.

N

nb

Gjest
    Lagde min første batch vailjeis i går. Fikk et italiensk vidunder av en iskremmaskin i bursdagsgave sammen med brødrene Hellstrøms bok med oppskriver på og med hjemmelaget is. Ble veldig bra.

Så et lite tips: For de som vil ha gode og rimelige vaniljestenger, så finnes det her
    http://www.vaniljimporten.se/sv/

Sender fraktfritt til Norge og de har pakker som går godt under den magiske 200-kronersgrensen. 79 svenske pesetas for 5 stenger fra Polynesia eller 99 svenske for 10 stenger bourbon-vanilje fra Madagaskar. Og på kjøpet får du gleden av å ha handlet fra jävla føkkings kuk Åmål.

N

nb

Gjest
    Jeg har en slik iskremmaskin

Helt genialt. Bare å gjøre grunnarbeitet (mose frukt, tilsette sukker/glukose og sile blandingen) eller koke opp melk/fløte, vispe eggedosis, tilsette smak som f.eks vanilje, blande, varme opp til ca 80 grader og avkjøle). Så er det i bollen med isbasen, trykk på en knapp og så er isen ferdig på ca en halvtime. Silkemyk konsistens. Styr langt unna iskremmaskiner som krever separate kjøleelementer eller de der bollen må settes i fryseren, de er omtrent ubrukelige i praksis.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt om jeg orker å lage middag i dag, så jeg smurte meg en bagel med ost og spekeskinke.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    356
    Torget vurderinger
    11
    Stekt pangasius med revne gulerøtter, kokte poteter og hvit saus.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716
    Lapskaus, enkelt (nåja, mye skrelling og kutting) og godt. Selvfølgelig med flatbrød inntil.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Brødskiver i går. Snart ferdig å pusse opp, nå..... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Stekte rødløk, hakket andhjerte og biter av raspeball i en blanding av smør og andefett. Krydret med sherryeddikk og Worcestershire sauce.

... ble ... interessant.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Det får bli til neste gang jeg har eisenbein.

I dag ble det chilli con carne igjen, for andre gang på en uke. Den ble på kanten mild, for jeg hadde ikke nok chilli. Sjekket ikke bestanden på forhånd, dessverre. Skulle kjøpt da jeg var innom butikken etter jobb. Men men, slik er det. Den ble jo sterk, men på grensen til det jentete.

Til kvelds har jeg hatt en bagel med godt smør, litt knust hvitløk, tomat og roastbeef. Det siste var litt tilfeldig, for det var på tilbud på Rema i dag. Går ut på dato i morgen, så det blir nok en god bagel både til frokost og kvelds i morgen også. Må jo spises opp før den 27 er over.

For de som bor i Bergen kan det nevnes at det er siste helgen i måneden. Det betyr Bondens Marked på Bryggen. Tror jeg tar turen i morgen og kjøper litt einebærrøkt ørret. Den du får kjøpt på Bondens Marked smelter på tungen, og er ikke dyrere enn den du får vakuumpakket på Meny. Kanskje det blir noe spekemat og et brød også. Det er en økologisk (?) baker som selger fra en stand også, og han/huns brød er nydelig.

Og nå venter en trappist på meg. :-*

JAND

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Antall liker
    2
    Risotto slik jeg har lært meg selv å lage det, sikker ikke etter boka...
    -Olje og smør, favoritt-løken til Brimi. (Smøret er også kvalitetssikkret av Brimi.)
    -Kyllingkraft fra Jakobs.
    -Parmesan og en skvett fløte.
    -Sale e pepe.

Tilbehør for anledningen er to skiver parma lett stekt i tørr panne og smørstekte kantareller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    JAND skrev:
    Risotto slik jeg har lært meg selv å lage det, sikker ikke etter boka...
    -Olje og smør, favoritt-løken til Brimi. (Smøret er også kvalitetssikkret av Brimi.)
    -Kyllingkraft fra Jakobs.
    -Parmesan og en skvett fløte.
    -Sale e pepe.

Tilbehør for anledningen er to skiver parma lett stekt i tørr panne og smørstekte kantareller.
    Ikke så dumt det der. Risotto kan være skikkelig snadder. Om du ikke allerede gjør det så gir det en friskere smak hvis du hiver i et godt glass med tørr hvitvin som første fuktighet og lar det trekke inn i risen før du begynner å tilsette kraft.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.986
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ....det her minner meg veeeldig om arbeidsløse damers facebookinnlegg......... ;D

mvh
    Proffen

JAND

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Antall liker
    2
    Proffen skrev:
    ....det her minner meg veeeldig om arbeidsløse damers facebookinnlegg......... ;D

mvh
    Proffen
    Vel... Jeg har ihverfall ikke lagt ut bilde med duk og nips på bordet.

På bordet er;
    -en liten lommelykt
    -et tomt vinglass(fra igår)
    -tørkerull(ikke servietter)
    -ei hel Dobra
    -Montecristo mini sigarer
    -askebeger
    -fyrstikker
    -fjernkontroll
    -PC
    -en kopp kaffe

og ett par føtter

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Fersk suppe og fersk kjøtt med pepperrotsaus. Mildt sagt pikant den sausen. Koster litt å rive pepperroten :'(, men verdt hver tåre ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    JAND skrev:
    Proffen skrev:

mvh
    Proffen
    Vel... Jeg har ihverfall ikke lagt ut bilde med duk og nips på bordet.

På bordet er;
    -en liten lommelykt
    -et tomt vinglass(fra igår)
    -tørkerull(ikke servietter)
    -ei hel Dobra
    -Montecristo mini sigarer
    -askebeger
    -fyrstikker
    -fjernkontroll
    -PC
    -en kopp kaffe

og ett par føtter
    Ingenting spiselig der, hvis du ikke er kannibal. :eek:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ArtDeco skrev:
    Fersk suppe og fersk kjøtt med pepperrotsaus. Mildt sagt pikant den sausen. Koster litt å rive pepperroten :'(, men verdt hver tåre ;D
    kokt høyrygg eller kalvemørbrad med pepperrotsaus - det blir ikke bedre enn det!

prøv det hele med sur-søt syltete plommer som prikken over i'en

(plommene syltes i en lake av sukker, vann, rødvin, litt eddik, kanelstang, svart pepper og stjerneanis)

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    slartibartfast skrev:
    ArtDeco skrev:
    kokt høyrygg eller kalvemørbrad med pepperrotsaus - det blir ikke bedre enn det!

prøv det hele med sur-søt syltete plommer som prikken over i'en

(plommene syltes i en lake av sukker, vann, rødvin, litt eddik, kanelstang, svart pepper og stjerneanis)
    Vi bruker kun høyrygg. Syltede plommer ble faktisk brukt i barndomshjemmet, nærmest som en variant av tyttebær tror jeg. Syntes dengang det var helt forferdelig. Men nå skal jeg prøve på nytt, det var et veldig godt tips.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har smuglet inn to store stykker irsk Angus entrecote, hvert på åtte kilo, og skar meg en solid biff fra samme i dag. Du milde.
    Kan ikke Nortura finne ut av dette, vær så snill? Se nå å henge kjøttet ordentlig, og sats på frittgående kveg som kun brukes til kjøttproduksjon.

Kjøtt så godt at alt jeg lagde var en chimichurro-saus ved siden av en avocado, unødvendig å ståke det til med annet.

V

vredensgnag

Gjest
    slartibartfast skrev:
    Joda, jeg har noen kjøttkilder i Norge når det kniper. Men dette var himmelsk, hinsides - og jeg er kresen når det gjelder kjøtt.

Nortura har praktfulle forutsetninger, og gidder ikke.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    problemen er

-modne kjøtt er dyrt (vekttap/lagringsplass)
    -når den begynner å bli bra er holdbarhetsdatoen utgått og det er ikke lov å selge den lenger.

nortura ... vel det blir som hos Tine - har du (nesten) monopol, kan du gjøre hva du vil. (ut ifra mine erfaringene fra restauratbransjen )

når det er sagt så mener jeg faktisk at kjøttkvaliteten i Norge som regel er veldig bra (der finns altid rom for forbedring)- sammenlignet med andre land som f.ex Tyskland hvor du må lete veldig lenge om å finne ett god stykke kjøtt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Middag i går og frokost i dag.

Syltet ørret.

Dette er en variant av avkokt laks/ørret, og er svært enkel å lage.

Kok opp en panne med vann. I den har man litt salt, noen løk i grove biter, pepperkorn, laurbærblader og masse eddik. Bruk 35% husholdningseddik, ingen poeng i å bruke dyr og god eddik til dette. Bruk mye av den som sagt. Gjerne et par desiliter hvis man har en stor panne. Man kan variere laken også hvis man vil med andre krydder (kumin, nellik, chili, karve,.. bruk hel krydder og ikke oppmalt) . Noen like å bruke sukker i, men jeg synes det er best uten.

Ha i stykker med laks, ørret, makrell eller annen fet fisk, er det mange stykker så gi vannet et nytt oppkok.

Ta det hele av platen, det skal ikke koke.. kun trekke på ettervarmen.

Sett på et lokk og la det hele stå til dagen etter. (eller i det minste mange timer til det er kaldt). Kan lages på om morgenen og være klart til middag. Utmerket innslag på koldtbord også.

Spises med poteter (eller uten hvis man er på lavkarbo da), agurker, rømme eller annet foretrukket tilbehør. (chutney, salater, sauser). Eller rett og slett helt alene og uten noen form for tilsetning.

Fisken får en deilig og frisk smak og får en fin fast konsistens, og den holder seg godt etterpå. Så man kan med fordel lage litt ekstra.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Egg\melk\kjøttfri lasagne forrige uke, lenge siden jeg hadde laget en slik. Ble fantastisk bra.

Dal Makhni i går, herregud hvor jeg elsker denne retten.

(ikke mitt bilde)

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Lettstekt indrefilet og løk, kokt søtpotet, dampede brokkoli og gulrøtter samt ekstra krydret peppersaus. Nammenam :)

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    65finger skrev:
    Hva er oppskriften på den nederste emo?
    Linsene:
    1\2ts cuminfrø
    4 kardemommekapsler
    3 sorte kardemommekapsler (kan sløyfes)
    3 nellikspiker
    1\2ts fenikkelfrø
    1 liten gul løk
    1 tomat
    1\2ts gurkemeie
    1\2ts paprika
    1.5dl urad dal
    1 boks kidneybønner
    1-1.5 dl havrefløte
    En neve fersk koriander
    1ss kasoori methi\bukhornkløver (kan sløyfes)
    Lime

Tempering:
    3-4 chilli
    4-5 fedd hvitløk
    0.5cm bit ingefær
    1\2ts pepperkorn
    1\2ts cuminfrø
    En god neve cherrytomater, delt i to (kan sløyfes)

Se etter linsene som heter "urad chilka" - disse er delt i to, men har fortsatt skall på seg. Å lage denne retten med de skallede "vanlig" urad dal funker ikke. Alternativt kan du bruke hele urad dal, men da øker koketiden til et par timer.

Ha olje i en gryte og fres cuminfrø, kardemommekapsler, fenikkelfrø og nellikspiker. Ha i løken sammen med en halv ts salt, og stek denne til den begynner å bli gjennomsiktig. Ha i paprikapulver og gurkemeie og fres et par sekunder før du har i en hakket tomat. Når denne begynner å gå i oppløsning har du i skylte linser og 6dl vann. Kok opp og kok rolig under lokk i tre kvarter-time\til linsene er helt gjennomkokt. Ha i halve boksen med bønner, og mos disse med en potetmoser sammen med linsene. Ikke mos alle linsene. Ha i resten av bønnene og spe med mestparten av fløten. Det skal være ganske tykt, men tilpass til egen smak.

Ha hvitløk, ingefær, cumin og pepperfrø i en morter og lag til en paste.
    Rens chillien og ta ut ønsket mengde frø i forhold til hvor sterk du vil ha maten. Kutt i biter\ringer.
    Varm en stor stekepanne\wok og ha i olje. Ha i chilli og fres denne. Senk varmen noe og ha i hvitløkspaste. Fres til det er gjennomstekt og ha i tomatene. Når disse begynner å bli myke begynner du å spe med et par store sleiver av linsene mens du rører. Ha i resten av linsene og la det få et godt oppkok.

Ha i koriander, evt. bukhornkløver (ha en ss mellom håndflatene og rull til det kommer ut pulver) og smak til med salt og lime.
    Ha i resten av fløten og vend forsiktig inn slik at du fortsatt kan sen mønster av hvit fløte i gryta.

Serveres med ris og\eller naan. Jeg pleier kun å ha grov naan til.

Du kan også titte på et par videooppskrifter;

http://showmethecurry.com/daalsbeans/daal-makhani.html
    http://www.manjulaskitchen.com/2008/04/18/dal-makhani/
    http://www.vahrehvah.com/popvideo.php?recipe_id=1480

Har prøvd alle tre oppskriftene og kommet frem til min egen etter mye testing. Den første er ganske forenklet og uten løk\hvitløk siden dama er hindu. Lag den etter oppskriften så smaker den som på restaurant ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Stifado med kanel og nellikspiker som hovedbærere på smak. Bog av okse, rødvinseddik, laubærblad, spisskummin, hakkede tomater, rødvin, rødvinseddik, småløk, hvitløk. Servert med villris og agurk og tomatsalat. Nydelig, fyldig høstgryte.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    emokid skrev:
    65finger skrev:
    Hva er oppskriften på den nederste emo?
    Linsene:
    1\2ts cuminfrø
    4 kardemommekapsler
    3 sorte kardemommekapsler (kan sløyfes)
    3 nellikspiker
    1\2ts fenikkelfrø
    1 liten gul løk
    1 tomat
    1\2ts gurkemeie
    1\2ts paprika
    1.5dl urad dal
    1 boks kidneybønner
    1-1.5 dl havrefløte
    En neve fersk koriander
    1ss kasoori methi\bukhornkløver (kan sløyfes)
    Lime

Tempering:
    3-4 chilli
    4-5 fedd hvitløk
    0.5cm bit ingefær
    1\2ts pepperkorn
    1\2ts cuminfrø
    En god neve cherrytomater, delt i to (kan sløyfes)

Se etter linsene som heter "urad chilka" - disse er delt i to, men har fortsatt skall på seg. Å lage denne retten med de skallede "vanlig" urad dal funker ikke. Alternativt kan du bruke hele urad dal, men da øker koketiden til et par timer.

Ha olje i en gryte og fres cuminfrø, kardemommekapsler, fenikkelfrø og nellikspiker. Ha i løken sammen med en halv ts salt, og stek denne til den begynner å bli gjennomsiktig. Ha i paprikapulver og gurkemeie og fres et par sekunder før du har i en hakket tomat. Når denne begynner å gå i oppløsning har du i skylte linser og 6dl vann. Kok opp og kok rolig under lokk i tre kvarter-time\til linsene er helt gjennomkokt. Ha i halve boksen med bønner, og mos disse med en potetmoser sammen med linsene. Ikke mos alle linsene. Ha i resten av bønnene og spe med mestparten av fløten. Det skal være ganske tykt, men tilpass til egen smak.

Ha hvitløk, ingefær, cumin og pepperfrø i en morter og lag til en paste.
    Rens chillien og ta ut ønsket mengde frø i forhold til hvor sterk du vil ha maten. Kutt i biter\ringer.
    Varm en stor stekepanne\wok og ha i olje. Ha i chilli og fres denne. Senk varmen noe og ha i hvitløkspaste. Fres til det er gjennomstekt og ha i tomatene. Når disse begynner å bli myke begynner du å spe med et par store sleiver av linsene mens du rører. Ha i resten av linsene og la det få et godt oppkok.

Ha i koriander, evt. bukhornkløver (ha en ss mellom håndflatene og rull til det kommer ut pulver) og smak til med salt og lime.
    Ha i resten av fløten og vend forsiktig inn slik at du fortsatt kan sen mønster av hvit fløte i gryta.

Serveres med ris og\eller naan. Jeg pleier kun å ha grov naan til.

Du kan også titte på et par videooppskrifter;

http://showmethecurry.com/daalsbeans/daal-makhani.html
    http://www.manjulaskitchen.com/2008/04/18/dal-makhani/
    http://www.vahrehvah.com/popvideo.php?recipe_id=1480

Har prøvd alle tre oppskriftene og kommet frem til min egen etter mye testing. Den første er ganske forenklet og uten løk\hvitløk siden dama er hindu. Lag den etter oppskriften så smaker den som på restaurant ;)
    Takk for oppskriften emo. har en tyrkerbutikk i nabolaget med godt utvalg av linser og annet

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Lykke til!

Er himmelsk om man får den til! Ikke bli skremt av mengden krydder. For meg har indisk matlaging blitt en liten hobby, utrolig når man får det til\frustrerende når man ikke skjønner hva i helvete man gjør som er feil. ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Gazpacho. Litt godt brød med smør på.

Godt og enkelt. Eller kanskje enkelt og godt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Stifadorester etter søndag. Rester er som kjent ofte best. Mye mer avrundet smak idag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn