Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Ny dag hjemme, nye muligheter for lunchutskeielser:

Tre stk rypebryst (rester fra 17. mai-middag) brunet i panne og litt i ovnen til de akkurat er gjennomvarme.
    Pære glasert i honning og lime
    Stekt pontebello-sopp
    Rødvinsglace (rest fra i går)

Ikke akkurat en fargeeksplosjon, men forbannet godt. Tilberedningstid like lang som å tine en brødskive i ovnen til jentungen og smøre leverpostei på den (da var rødvinssausen allerede klar fra dagen i forveien og bryststykkene var kuttet av skroget - ellers hadde det tatt noe lengre tid)
    Du er slem!

N

nb

Gjest
    Dagens tekst: Spekemat, tomater, basilikum og mozarella.

Trøffelsalami (fra Fromagerie på Majorstua), Serranoskinke (Harryhandel), Choritzo (SmartClub)
    Noen dråper god olivenolje og balsamicoeddik på tomatene, samt en runde med pepperkverna.
    Olivenolje og litt pepper på mozarellaen
    Små, søte og smaksrike tomater kjøpt på Rema 1000

Eplejuice fra Egge Gård til (fås på velassorterte dagligvareforretninger på Østlandet)

Landbrød lett stekt i kvitseidsmør og olivenolje med et par fedd hvitløk med skall i pannen.

Et par småtips som muligens er velkjente:
    - la spekemat og ost bli romtemperert før servering, da kommer smaken mye bedre frem
    - spekemat skal skjeres så tynt som mulig. Smak er et overflatefenomen og tynne skiver gir maksimal smak pr. bit
    - skjer tomatene "på tvers", dvs ikke kutt over der stilken er festet. Da ser man fruktkjøttet på begge halvdelene og det ser mye mer delikat ut.

Vedlegg

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Pølse i brød i går.

Sushi til lunsj i dag. Altså restemiddag fra gårsdagen.

N

nb

Gjest
    En rask, enekel og god pastarett til middag i går:

Stek sopp i mye smør - jeg brukte pontebello, shi-take og østerssopp, men bruk hva du får tak i. Kun sjampignon blir litt kjedelig synest jeg. Tørket sopp kan også brukes. Krydre med mye pepper og en bra dose salt. Ha i hakket sjarlottløk, hvitløk og litt choritzo (ikke nødvendig, men godt synest jeg. Har du ikke choritzo kan bacon brukes, men da ville jeg sprøstekt det separat ved siden av. Chrotizoen skal kun bli varm og myk, den blir hard om den stekes for lenge).

Ha over en dæsj fløte og smak til med salt, pepper, fungi (soppektrakt) og trøffelolje om du har. Krydre med rosmarin og hakkede persilleblader. Juster syren med lime- eller sitronsaft-.

Kok ønsket type pasta - tagliatelle eller spaghetti funker bra synest jeg - og tøm soppguffa over. Prøv å time slik at alt blir ferdig samtidig - er du kjapp rekker du å gjøre alt mens pastaen koker desom sopp, hvitløk, løk og choritzo er hakket opp på forhånd.

Bruk en god del sopp, det ser mye ut før den er stekt, men krymper betraktelig under steking.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Dagens tekst: Spekemat, tomater, basilikum og mozarella.

Trøffelsalami (fra Fromagerie på Majorstua), Serranoskinke (Harryhandel), Choritzo (SmartClub)
    Noen dråper god olivenolje og balsamicoeddik på tomatene, samt en runde med pepperkverna.
    Olivenolje og litt pepper på mozarellaen
    Små, søte og smaksrike tomater kjøpt på Rema 1000

Eplejuice fra Egge Gård til (fås på velassorterte dagligvareforretninger på Østlandet)

Landbrød lett stekt i kvitseidsmør og olivenolje med et par fedd hvitløk med skall i pannen.

Et par småtips som muligens er velkjente:
    - la spekemat og ost bli romtemperert før servering, da kommer smaken mye bedre frem
    - spekemat skal skjeres så tynt som mulig. Smak er et overflatefenomen og tynne skiver gir maksimal smak pr. bit
    - skjer tomatene "på tvers", dvs ikke kutt over der stilken er festet. Da ser man fruktkjøttet på begge halvdelene og det ser mye mer delikat ut.
    Pata Negra syntes jeg er best i biter, ikke for store. de må selvsagt ligge å svette en time eller to i romtemp. Ellers enig med skinketipset. gjelder hvis det skal maules skinke only

V

vredensgnag

Gjest
    Aha, jeg registerer at det fortæres trøffelsalami fra Fromageriet. Den er himmelsk.
    Et lite tips er å spørre om den som er hardest i skinnet, den er modnest.

Riktignok har disse fangevokterne som styrer landbruket i Norge stappet oss alle bak en høy og høyere tollbarriere, men det er da et og annet som slipper inn til oss som det er verdt å bruke noen kroner på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Aha, jeg registerer at det fortæres trøffelsalami fra Fromageriet. Den er himmelsk.

Riktignok har disse fangevokterne som styrer landbruket i Norge stappet oss alle bak en høy og høyere tollbarriere, men det er da et og annet som slipper inn til oss som det er verdt å bruke noen kroner på.
    i Bogstadveien rundt hjørnet for cafe M? hvis så skal jeg ta en tur innom i dag og få med meg litt salami

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    i Bogstadveien rundt hjørnet for cafe M? hvis så skal jeg ta en tur innom i dag og få med meg litt salami
    I Bogstadveien ja, langt oppe.

V

vredensgnag

Gjest
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:

Gruyere Etivaz anbefales også.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:

Gruyere Etivaz anbefales også.
    Takker så meget for tipsene vreden. Nå kan jeg overraske fr. fryd med snaddervarer med vin i kveld

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg pleier kjøpe en hel salami, og så skjærer jeg meget tynne halvskiver med kniv, altså ikke hele skiver, men tynne halvskiver mens jeg dreier på salamien. Det frigjør mest mulig aroma og smak.

Nam.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg pleier kjøpe en hel salami, og så skjærer jeg meget tynne halvskiver med kniv, altså ikke hele skiver, men tynne halvskiver mens jeg dreier på salamien. Det frigjør mest mulig aroma og smak.

Nam.
    Næh, det tror jeg lite på. Du skjærer dem nok slik fordi du ikke får til å skjære tynne hele skiver, enten fordi du har for dårlig kniv, eller fordi du ikke har god salamiteknikk med den. Det var dagens snåsa-bidrag fra meg. ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.318
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    4 Gilde grillpølser i lompe og en Hansa øl. Smakte fabelaktig.

N

nb

Gjest
    Dagens lunch - retten som skiller ordentlige kjøttetere fra liksom-kjøttetere: Biff tartar

Bruk mørt, rent kjøtt - indrefilet er best, men ytrefilet og mørbrad går også. Skjer bort eventuelt fett.
    Mest kosher er det nok å ha tilbehøret ved siden av, men jeg liker det best blandet i.

Jeg gjør som følger:
    Finhakk kjøttet - skal egentlig skrapes, men det gidder jeg ikke.
    Tilsett finhakket rødløk, sylteagurk, syltede rødbeter, frisk bladpersille, kapers og en rå eggeplomme
    Bland godt og smak til med sennep, worchestshire-saus, salt og pepper

Form til en klump etter eget ønske og spis

Her er det viktig med hygiene og om kjøttet lukter det minste fult så anbefales ikke denne retten. Kan også være smart å tørke kjøttet med et papirhåndkle med sterk sprit på for å kverke eventuelle basselusker på overflaten, men jeg pleier ikke å gjøre det. Har gått bra så langt.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg ser jeg må ta meg tid til å presentere Makedonsk tartar ... hmmm. Det må jeg gjøre med billedlegging, så dette krever litt planlegging.

Nå ble jeg sulten, nb. Ta deg sammen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    braaaiiiinnnsss :eek:
    Du spiser hjerner til middag? Ja ja, det er sikkert noen som nå føler at de har fått sin misstanke om at du er en mannevond zombie bekreftet med dette innlegget. Og det smakte fortreffelig, antar jeg? ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja takk, hjerne! svarte kannibalen.

Å fortære Biff Tartar oftere står høyt på to do -listen her framover

N

nb

Gjest
    Lunch i dag - rester og man tager hva man haver

Rett 1:
    Lite stykke mørbradbiff (det som ikke ble brukt til tartar i går) krydret med salt og pepper og raskt brunet på sterk varme. Skjert i tynne skiver etter den obligatoriske hvilen. Enkel saus på innkokt balsamicoeddik som monteres med litt smør. Litt bladpersille på toppen.

Rett 2:
    Penne med kokt fløte, smakt til med godt med pepper og en dæsj gressløk. Saus på pastaen og biter med røket laks oppå der.

Ble slett ikke så ille.

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    Impulskveldsmat for matmons;

Man tager hva man haver-pasta; bra jeg kom hjem med et par poser fra asiamathandlern i dag ;)

Staver av aubergine og rødløksbåter stekt i olivenolje
    deretter freses fersk hvitløk og chilli, før dette vendes inn med resten
    hadde oppi noen gode cherrytomater som var delt i båter
    en liten neve store kapers i skiver
    en neve basilikum
    en neve persille
    en generøs klunk god olivenolje.
    flaksalt
    pepper

vende inn pasta.

god kveld!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spaghetti alla carbonara

Kutte et stykke guanciale i små terninger eller strimler og stek med litt tilsatt olivenolje. Skal bli litt sprø på utsiden, men fremdels myke inni. (har man ikke guanciale kan man bruke pancetta, norsk bacon funker ikke.)

Kok spaghetti. Sil av, men ta vare på litt av kokevannet.

Hell i spagettien i sammen med oljen og guancialen. Rør godt rundt.

Ha i en god neve revet pecorino romano og kvern en god del pepper oppi. La det smelte et par øyeblikk mens du lettpisker et par egg, evt. med litt ekstra eggeplomme, og tilsetter deretter dette også. Nå skal ikke pastaen stå på varmeplaten lenger, og eggene skal bare tykne litt fra varmen på pastaen og ikke stivne! Ha i noen skjeer med kokevann slik at man tynner sausen litt.

Server. Kanskje med et drag eller to med ekstra pepper og kanskje litt mer ost på toppen.

Snadder. Tar ikke stort mer enn 10-15 minutter å lage.

Unngå fristelsen til å tilsette alt mulig annet som sikkert er godt, men ikke hører hjemme i denne retten. I likhet med en god tortilla så handler dette mer om de rene gode smakene. Less is more.

N

nb

Gjest
    Neste gang må du be om å få en ordentlig t-bone - den der veier jo ikke en kilo en gang;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.318
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Kun 6 hekto. Trøkker det i meg nå, etter 5 timer sykling. Vanskelig å fullføre etegildet med stil.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Svinenakke med chili, sitron, salt, pepper og urter.

saftig som faen. billig og DIGG.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg skulle i Grieghallen gadd jeg ikke mekke noen middag i dag. Jeg laget heller en sandwich med spansk Westfalia, fersk mozzarella og tomat. Enkelt og smakfullt. Et par omdreininger på pepperkvernen og presto - ferdig laget. Vanlig meierismør på brødet, og cola i glasset.

Etter konserten ble det nok en sandswich med samme innhold. :)

Noen dråper olivenolje hørte også med.

N

nb

Gjest
    Entrecote fra Rema 1000. Meget bra kvalitet - ikke så ille å få Hereford eller Angus - kjøtt fra Sydamerika til 175 kroner kiloen. Akkurat passe størrelse på pakken - 600 gram, så da ble det 400g til far og 200 til mor. En runde på kullkrillen og ovnsstekt gulrot og pastinakk samt en hissig peppersaus til.

Ikke langt unna en kilo kjøtt i dag tror jeg - brorparten av et bryst fra en diger Liviche-kylling til lunch og to ventebratwürster før biffen.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    nb skrev:
    Ikke langt unna en kilo kjøtt i dag tror jeg - brorparten av et bryst fra en diger Liviche-kylling til lunch og to ventebratwürster før biffen.
    :D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Struts med aubergine, sopp og rødløk. Hurtig, enkelt, godt. Krydret etter behov og en liten enkel salat til. 125g var nok til oss begge, mikrokarnevoler som vi er. Og dugelig med rødvin til.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    nb skrev:
    Entrecote fra Rema 1000. Meget bra kvalitet - ikke så ille å få Hereford eller Angus - kjøtt fra Sydamerika til 175 kroner kiloen. Akkurat passe størrelse på pakken - 600 gram, så da ble det 400g til far og 200 til mor. En runde på kullkrillen og ovnsstekt gulrot og pastinakk samt en hissig peppersaus til.
    Kjøpte et par av de søramerikanske sakene. 1.5 time sous vide på 55 grader, og en kjapp runde over hvitglødende kull på grillen. Det var stille rundt middagsbordet i dag.

N

nb

Gjest
    Ferskt lår fra dielam på Jacob's på Holtet i dag. Temmelig rimelig endatil. Blir stas.

Før det kamskjell på ertepuré,røbetterninger trenkt i appelsinsaft og chèvre-saus

Deretter en norsk og noen franske oster.

Tll slutt syndig sjokoladekake med en kule vailjeis fra Kulinaris (meget bra is- og sorbetprodusent på Oppegård, får rundomkring i Oslo i alle fall - Meny pleier å ha det)

N

nb

Gjest
    Dessert: En stk pakistansk mango og et par kuler vailjeis fra Kulinaris. Så enkelt, så godt.

Du smakløse "spiseklare" mango fra ett eller annet sted i verden distribuert av Bama: Måtte du brenne i helvete.

120 kroner for en kasse med 6 stk pakistanske mango på Grønland i Oslo. Mer velsmak pr. krone tror jeg faktisk ikke det er mulig å oppdrive.

Nyt det mens det er mulig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå merker jeg at jeg hoppet over middagen i dag. Det er ikke lurt, men noen ganger tar stresset overhånd. Derfor må det nok bli litt usunne carboer, og jeg har en pakke Åkrafjord pølsa i kjøleskapet. Det blir olivenbrød med feta og havsalt (ifølge skriften på posen), vanlig meierismør og rikelig med kongen av fårepølser.

Jeg har ikke funnet Åkrafjord i noen butikker i Bergen. Det nærmeste jeg kommer er Birkelands egen fårepølse. Derfor ber jeg alltid min mor om å kjøpe det med seg når hun skal på besøk, eller å sende med når min bror tar turen. Vane tro så sender hun med en hel pose med forskjellige basisvarer og noen frosne delikatesser som hennes ertersuppe. Det har hun gjort siden jeg var student, og har fortsatt med det selv når jeg har vært familiemann. Det er jo bare en koselig tradisjon, og fram til nå har det ikke vært truende overfor mine kvinner.

Men jeg savner de digre hjemmelagede pannepizzaene hun pleide å sende før i tiden. De var nesten mer som en pai å regne. Dessverre har hun etter at far utviklet diabetes 2 lagt om kostholdet en smule, og pizzaen har blitt mer italiensk med årene. Skjønt, den er god den også. I min generasjon på Karmøy var det nesten et privilegium å ha en mor som lagde knallbra pizza.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.255
    Torget vurderinger
    0
    I dag blir det spagetti og kjøttfarsesaus. Enkelt og greit. Store mengder parmesan setter alltid en spiss på det hele.

Litt avhengig av hva som forefinnes på butikken kan det bli stekt bacon, kjøttboller evt små pølser i tillegg til brunet kjøttdeig.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    Dessverre har hun etter at far utviklet diabetes 2 lagt om kostholdet en smule,
    Du må informere din far om lavkarboens velsignelser mhp type 2.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.255
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    Dessverre har hun etter at far utviklet diabetes 2 lagt om kostholdet en smule,
    Du må informere din far om lavkarboens velsignelser mhp type 2.
    Type 2 kan holdes i sjakk ved mosjon og kosthold, i allefall kan det hjelpe til slik at medisinbruken kan reduseres.
    Det er en stadig utvikling på dette feltet så her er det all grunn til å "lese seg opp" på nettet evt. ta kontakt/melde seg inn i Diabetsforbundet.

Moder'n fikk dignosen en gang tidlig på 70 tallet. Hun var en våken dame som fulgte med. Det vi raskt fant ut var at mange almenleger er sørgelig utdaterte på dette området. Vi fant også ut at mye skjedde innefor forskning dette, og at denne utviklingen er aksellererende. Diabetsforbundet holder kurs for folk med både type 1, type 2 og type 3.

Diabetes type 3 er pårørende til diabetikere, de er definert slik da det får en innvirkning hele familien når et familiemedlem får påvist diabetes. Omlegging av kosthold og livsstil for både pasienten og resten av familien er forøvrig bare av det gode. Diabetes kan være både genetisk arvelig og miljøfaktorbasert "arvelig".

Så moralen er: Kontakt Diabetsforbundet!

N

nb

Gjest
    Pinnekjøtt med rabbestappe. Rester etter onsdagens julebord. Godt som faen hele året.

J

J.J

Gjest
    nb skrev:
    Pinnekjøtt med rabbestappe. Rester etter onsdagens julebord. Godt som faen hele året.
    Eh .. er det noe feil med innlegget ditt nå ?? :eek: Når du postet sto det Desember i kalenderen ??
    Tok det bare liiiiitt tid før det ble publisert ? :eek:

Eller ...... ?? Ser for meg restemat som har stått siden Des. og nå varmet i mikro`en.......... ;D ;D ;D

N

nb

Gjest
    Rhesus skrev:
    Junibord, mener du vel.
    Nesten Julibord. En kompis av meg kjøpte opp et lite lass pinnekjøtt da de hadde dumpingsalg i vinter. Det er smekkfullt av salt så holder i evigheter (kan også fryses). De så litt rart på han da han var på polet for å kjøpe et par flasker juleøl for sportens skyld, men de hadde faktisk litt igjen.

Kapital misforståelse at dette kun er noe som skal spises til jul - min siste batch ble dampet for en måneds tid siden. Pinnekjøtt er snadder, ergo kan det spises nårsomhelst. Serveres med rabbestappe mettet med smør og ribbefeftt og så er det viktig å ha en potet som man glemmer å koke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn