Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Tok noe enkelt siden kjøkkenfasilitetene er noe reduserte om dagen...

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Tradisjonell søndagsmiddag. Svinestek, potetmos ( min egen spesial ) erter, babygulerøtter, rosenkål, surkål og brun saus.

Man ble mett! :D

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    "Hybelmat med lavkarbovri" Hjemmelagde lammeburgere og avokado!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.668
    Haggis, tatties and neeps. Helt sant!

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    OAlex skrev:
    Tysk surkål er undervurdert. Jeg anbefaler:
    jeg anbefaler å lage den selv ;)

Hengstenberg er veldig godt, men prisen de tar her i Norge er latterlig...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppvarma kylling og pommes frittes med ketchup.
    smakte omtrent som i 1980

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    heimelaga chorizo, bratwurst og chilipølse. 6 timer på kjøkkenet vel anvendt.

J

J.J

Gjest
    Brasse skrev:
    RESPEKT :D

Om du har bilder eller vil fortelle mer - så er du velkommen til det ;D

Lagd pølser flere ganger selv - selvom det er en stund siden sist - og du verden så godt det blir :p

U

Utgatt11378

Gjest
    ...tomt kjøleskap...

Brødskive m smør til lørdagskos!

Vh

S

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    J.J skrev:
    Brasse skrev:
    RESPEKT :D

Om du har bilder eller vil fortelle mer - så er du velkommen til det ;D

Lagd pølser flere ganger selv - selvom det er en stund siden sist - og du verden så godt det blir :p

Det blei knallgodt. 4 kilo pølser. Blei ei bratwurst til kvelds, med sennep og sauerkraut.
    Var ganske mett etter å ha prøvesmaka undervegs :D

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ingen pølser er bedre enn hjemmelagt :)

lagte 30kg den forrige dagen - bruker du rent kjøtt eller har du noe stivelse/melk i?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    kverna nakkekotelett + ekstra spekk + krydder + grisetarm

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    bra - skikkelig pølse !

har hatt noen rester med pølsefarse i sylteglass og kokt den- utmerket som pålegg med en god brød og grovt sennep til.

skal prøve meg på å røyke grove bratwurst snart, de forblir da rå- en slags salami på en måte- men da må jeg kjøpe meg litt nitritsalt først.

hva med en pølsefest? ;D

har nettopp fyllt en gjærgryte med 25kg sauerkraut - ferdig om 14 dager - :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fransk løksuppe. Masse løk surres i smør og olivenolje til gyllent. På med salt, pepper, timian og laurbærblad samt litt hvetemel. Blandes godt før hvitvin og kyllingkraft helles på. Syder under lokk i ca en halvtime. Hell over i passende former, ha på loff uten skorper, gjerne litt ost i bunnen før det og ost på toppen som skal gratineres til lett brunet. Gruyere funker muligens best. Hadde ikke det for hånden og brukte en blanding av vellagret sveitser og parmesan. Neste gang skal jeg ha i litt worcestersauce eller sherryeddik da det er mye sødme i løk og kraft. Ble veeeeldig godt og perfekt på en kjølig høstkveld.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    høres bra ut, prøv den med rødvin istedet for hvitvin en gang :)
    ridderost eller blåmugg funker veldig bra også

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips :)

slartibartfast skrev:
    høres bra ut, prøv den med rødvin istedet for hvitvin en gang :)
    ridderost eller blåmugg funker veldig bra også

J

J.J

Gjest
    slartibartfast skrev:
    bra - skikkelig pølse !

har hatt noen rester med pølsefarse i sylteglass og kokt den- utmerket som pålegg med en god brød og grovt sennep til.

skal prøve meg på å røyke grove bratwurst snart, de forblir da rå- en slags salami på en måte- men da må jeg kjøpe meg litt nitritsalt først.

hva med en pølsefest? ;D

Pølse fest er alltid bra ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    Jøsses! Er det kosher for deg, da? Håper det smakte. Sist gang jeg spiste haggis var i Glasgow for over 20 år siden, så jeg har få minner igjen i dag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    emokid skrev:
    Jøsses! Er det kosher for deg, da? Håper det smakte. Sist gang jeg spiste haggis var i Glasgow for over 20 år siden, så jeg har få minner igjen i dag.
    Regner med han sikter til en variant der en gammel teddybjørn er stuffet med havregryn, løk og bønner og dampkokt. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    emokid skrev:
    Regner med han sikter til en variant der en gammel teddybjørn er stuffet med havregryn, løk og bønner og dampkokt. :)
    ;)

Her putrer en lapskaus. Gjør det enkelt på en søndag uten barn, serru. Lapskaus er godt det, serru. Ligger en liten røkt kotelett på toppen.
    Dette blir yummi nok for meg. Synd jeg ikke har flattbrød og bedre drikke enn gul saft.

JØSSES! Se ut av vinduet, Deph. Sol!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.668
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    emokid skrev:
    Omtrent der, ja ;)

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.405
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Lammecarrè i dag, opprinnelig innkjøpt til helgen. Lager den med gulrotpurè, selvplukkede kantareller og en eller annen form for poteter. Blir snadder, lammetid nå, virkelig mye bra i ferskvarediskene for tiden. Plukket soppen i går, veldig mye å finne nesten rett utenfor stuedøra.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.964
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir lettsalta torsk idag. Med ertestuing, blomkål/brokkoli pure, smørdampede asparges, stekt flesk etc. Får "damebesøk" :)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    slartibartfast skrev:
    bra - skikkelig pølse !

hva med en pølsefest? ;D

Lett med på pølsefest!
    Skal ha ein sjølv, saman med min venn hobbykokken.
    Då saman med 2-3 nye sortar heime-øl.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Pizza

Ferdiglaget pizzabunn i rull
    400g Karbonadedeig
    Liten boks oppdelt sjampignon, hvor jeg plukker ut de største bitene og kaster resten.
    En rød paprika, delt i lange strimer.
    En pakke Taco hot krydder.
    En boks hele tomater uten skinn.
    En liten boks tomatpure
    Et halvt glass grønn pesto
    En stk. oppskjært rød pepper
    200g Mozarella ost

Det meste lages i stekepanne og legges på pizzabunnen og så legges all osten på. Til slutt legges på biter med sjampignon, paprika og rød pepper. Stekes i 20 min på 200 grader C.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært i basjen form i går og i dag, så jeg har ikke orket å lage middag siden søndag. Men noe må jeg ha, så nå står det tre stykker torskerogn og putrer på stekepannen. Bare det, tenkte jeg. Orker ikke noe annet. ;)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.137
    Sted
    Holmestrand
    Alene hjemme: Speilegg og tur med hund etterpå. Det enkle er av og til det beste.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Du slår meg i dag. I morgen skal jeg reise sydover. Først Haugalandet, så videre til den spanske solkysten. Typisk meg har jeg ikke forberedt en skitt på slike sløve sydenbesøk til våre foreldre, så i dag ble det et krafttak for å bli ferdig med alt. Satser på å reise sydover rundt klokken to i morgen, slik at jeg får landet skikkelig i Kopervik kvelden før avreise til endelig reisemål.

Derfor ble det et lunch med frukt og en spansk potetrett/omelett jeg ikke husker navnet på i farten, som vår spanske kantine-vikar hadde laget i dag. To many potatoes, I have to use some sa hun til meg. Og siden hun er så hyggelig, og jeg visste at dagen ville bli stressende, så ble det masse karbs til lunch. Rundstykke med mårpølse senere, og nå skal jeg bare stappe i meg litt lakris. Boksen med salt Pingvin er nesten tom, noe som er perfekt timet siden jeg går gjennom en taxfree allerede på lørdag morgen. Jeg begynner å få taket på det å planlegge lakrisforbruket mitt. Total kontroll er helt nødvendig, for jeg er nok ganske avhengig av det dopet.

Ren lakris ser jo ut som opium, så det er kanskje ikke så rart? 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min favoritt, unge mann. Den reneste av de rene. Men det er også ok med Tabu, ja til og med Saila går glatt inn i gapet på meg. Sistnevnte er en artig sak, for Saila har litt tilsetninger som de ikke ønsker å innrømme på esken. God smak, men litt nybegynnerlakris. Det er liksom ikke en avansert lakris. Litt lite kompleks smak, glattere og søtere. Men absolutt noe jeg kjøper med meg når jeg ser noen bokser.

Btw: Det er viktig at lakrisen kommer i metallboks. Ikke for estetikken, men fordi pappeskene inneholder Forte lakris. Det betyr egentlig bare store biter. Jeg har alltid et par esker av den typen liggende, men det er sjelden det er så mye konsentrert lakris jeg ønsker meg. Siden det er flere lakrisentusiaster enn meg her på forumet så er vel dette noe de fleste kjenner til, tror jeg. Men kanskje det er nyttig info for de som er nybegynnere.

Hvis du er nybegynner kan det anbefales at du prøver en av disse boksene først, men vil du ha det beste kjøper du de som Deph viser fram.

Boksene med lakris er som oftest skikkelig fine designobjekter. Definitivt tradisjonelt.
    Har du sett de søte små boksene til Amarelli med motiver fra forne tider (bilder av barn etc), Deph?

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    hvor fåru taki sånn lakkris a? heromkring er jei heldi om jæj får tak i Panda lakris..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn