Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Italiensk salcissia er et av noe som begynner å bli enklere å få tak i her til lands, og den vil fungere godt som bangers. Tror jeg skal teste en slik oppskrift med salcissia.
    jepps, du får noen gode på Meny, i deres Jacobsserie.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.316
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Elgstek med poteter, rotgroennsaker og en fin viltsaus. Den var moer og fin.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Elgstek med poteter, rotgroennsaker og en fin viltsaus. Den var moer og fin.
    det er søndag når som helst for deg Christian

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Brødskive med harsk makrell i tomat , døyvet med saften fra en nesten muggen sitron...

Snadddr

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Matmesterens halvstekte grove baguetter
    Skinkeskiver
    Osteskiver
    En løk, skjært opp i ringer
    Peppes pizzasaus

To baguetter varmet på 200 grader C i ovenen i tja 3-4-5 minutter, hver baguette skjært i to deler, med to skiver skinke på bunn og to skiver ost over, samt ringer av løk med litt pizzasaus til slutt.

Hvordan i all verden kan jeg finne løk som garantert er fersk og frisk? Dette er et mysterie som jeg ennå ikke har fått løst. Fersk løk skal visst få øynene til å renne, mens den mindre ferske er harmløs i så henseende og synes å gi fra seg væske når en skjærer i den.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.014
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Bangers & Mash...Keef style...
    Resten av bandet og publikum i salen må pent vente til Keith Richards har laget ferdig sin favorittrett, innen han går på scenen. Nåde den som tar en smakebit. Endte nesten med sabeldrap i datterens bryllup da en av ungfolene stakk av med løken da Keith skulle lage seg nattmat. I det hele tatt en anbefalelsesverdig biografi!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.576
    Torget vurderinger
    4
    pedal skrev:
    Trane skrev:
    Bangers & Mash...Keef style...
    Resten av bandet og publikum i salen må pent vente til Keith Richards har laget ferdig sin favorittrett, innen han går på scenen. Nåde den som tar en smakebit. Endte nesten med sabeldrap i datterens bryllup da en av ungfolene stakk av med løken da Keith skulle lage seg nattmat. I det hele tatt en anbefalelsesverdig biografi!
    Heldigvis fant Keef'ern igjen løken bak øret og den unge håpfulle kunne puste lettet ut. Uansett; - man kødder ikke med folk på tom mage.

Det var vel en oppspiste Sheppards Pie som forsinket en konsert, - han kan jo ikke rocke på tom mage heller ?!

Ja, så absolutt en lesverdig biografi.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.576
    Torget vurderinger
    4
    Lutefisksesongen er heldigvis her !
    + mandelpoteter, ertestuing, bacon, ribbefett, Aass juleøl (F) og Gammel Oppland.

Herlig !

G

Gjestemedlem

Gjest
    God middag av 3 ingredienser.

lettsaltet torsk, kokte cheriepoteter, smør

Yummy

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    Bagare Baingan.

Hele, små aubergin i saus av ristede peanøtter, sesamfrø og kokos. Blei jævlig bra.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.431
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Enkelt i dag (les: går):

"God gammeldags" fiskegrateng. Dampkokte poteter, der grønnsakene fikk dampe med de siste 12 minuttene.

Remulade og grov sennep til.

Johan-Kr

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    I dag var det min tur - så da valgte jeg hjemmelagde hamburgere til hele 5-er banden. :) Det smaker godt. Ser godt ut. Og, ungene elsker det.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bangers & mast med onion gravy. Hadde noen Frankfurter-overliggere i fryseren fra i sommer, de funket bra i panna selv om man strengt tatt bør ha kvalitetspølser fra slakteren til dette. Hjemmelagd stappe og en skikkelig løksaus. Naturligvis Colman's mustard til, jeg hadde det på tallerkenen istedet for i sausen, som mange liker. Neste gang skal jeg ha litt worcestersauce i sausen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Steikt kveite med mos av potet og sellerirot og en beurre blanc.

Det hele tar ikke mer enn 20 minutter å lage fra man skrur på komfyren.

Sett vann til oppåkok, skrell potet og seleri og kutt biter og hai i. Kok til møre og bruk stavmikser med salt, pepper, masse smør og litt melk.

Steik kveite med litt salt og pepper i smør.

Finhakk (eller enda bedre bruk rasp) en eller to sjalottløk og blank dem i litt olje, hiv i en dl eller to med hvitvin og reduser til det er 1/3 eller så igjen. Ta av platen og rør i noen spisesjeer med kaldt smør.

Det var det hele, og det smaker ganske godt.

Kanskje bare kokte småpoteter hadde vært like greit, men det ble nå slik i dag.

En liten statshemmelighet er at det er mulig å kjøpe vin i butikkene, men den er tilsatt salt og pepper slik at den ikke er drikkenes som vin. Må være litt forsiktig med reduseringen slik at det ikke blir for salt. Koster ikke mer enn 35 kr for en halvliter og er helt greit til matlaging. Har laget saus av både den røde og hvite varianten nå.

torhaavard

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    0
    - Stekt torsk med sitronpepper og sitronolje
    - Mandelpotetmos med hvitløk, eggeplomme, parmesansmør og litt stekt bacon.
    - paprika og vårløk surra sammen i panna med litt sopp
    - avokado og agurk.

på toppen ble det en liten dæsh med hjemmelaga trøffelkrem\dip.

Dette var veldig godt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøttkaker med gulrøtter og poteter. Glemte helt ut å planlegge erterstuing eller kålstuing, så det ble litt amputert. Men godt for det, og mett ble jeg da.  :)

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Det ble pizza enda en gang. Kjøpte såkalt fersk paremesan på Rimi, som ble blandet i pizza sausen for litt bedre smak. Kun prislappen hvor det stod "parmesan" indikerte at dette skulle være parmesan, så hva slags ost dette egentlig er tør jeg ikke være ikke sikker på: "Biraghi, 50g, Gran Biraghi, Freshly grated cheese".

Ville egentlig bare nevne at jeg kjøpte en pose med hvitløk for et par dager siden. De så litt rare ut og jeg tenkte ikke mer over det før jeg i dag gikk og lurte på om jeg skulle finne på å spise en hel hvitløk. Et søk på internett viser at det jeg kjøpte var såkalt "kinesisk hvitløk", som er en eneste stor klump hvitløk som er spesielt grei å skrelle skallet av.

Noe av guffa i hvitløken (når den blir tygget) skal visst fungere som blodfortynnende middel, så det å spise rå hvitløk hørtes for meg litt skummelt ut hvis en tenkte at en begynte å konsumere mengder av dette. Det gikk helt greit å spise en stk. hvitløk av denne sorten, mild var den i alle fall. Det kommer vel til å lukte litt av dette er jeg redd for.

Edit: Uæh, de første gangene jeg skjærte hvitløk opp i skiver og spiste dem så var det helt greit og smaken var mild, men jeg lurer på om kanskje hvitløken (liksom vanlig løk) kan variere i sterkhet, for de siste bitene jeg har skjært opp river skikkelig på tunga som om det var rød pepper eller noe sånt. :O Knust hvitløk er visst kjent for å kunne føre til noe som likner på brannskadet hud. Jeg må forsøke å kutte hvitløken i enda mindre biter slik at det ikke blir for ille.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Øl og pølser. Helt riktig tradisjonsmat. Kultur, rett og slett.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.642
    Sted
    Hus
    Ishavsrøye med creme fraiche og vårløk stekt i folie i ovnen med agurksalat og poteter til :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Biffsnadder ala Kabeldragern:

Til 4 personer

300g strimlet biffkjøtt
    6 store ferske sjampinjonger
    1 rød paprika
    1 glass sølvløk
    2 bokser ananasbiter
    1 fedd hvitløk
    1 stor løk

- Steik kjøttet med kviteseidsmør, flytt kjøttet over i en kasserolle
    - Sølvløkene inkl veske fra glasset OG ananasen inkl veske fra boksene i stekepanna med stekekraften fra kjøttet. Kok nesten helt inn. Legg dette over kjøttet
    - Fres løk og hvitløk, ha det over kjøttet
    - Stek sjampinjongene i store biter i kviteseidsmør og litt soyasaus. Ha det over kjøttet.
    - Fres kort paprikaen som er skåret i terninger. Ha det over kjøttet.
    Bland forsiktig sammen i stekepannen igjen - alt sammen!

Serveres med varme hvitløksbrød.

Retten passer best for de som liker syrlige smaker...ala kinamat.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.019
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    hjemmebanka schnitzel så stor som en dolokk ;D

sammen med sautert knutekål

--- til våre vegetarister der ute: det blir faktisk veldig bra å lage schnitzel av knutekål skjær den i skiver og blancher den litt før paneringen --

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Schnitzel nach Das Loch Art.. ;D ;D ;D

Bartis, du som er skikkelig oppfostret, har du en spesialoppskrift på panerinegn av schnitzelen?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    slartibartfast skrev:
    hjemmebanka schnitzel så stor som en dolokk ;D

sammen med sautert knutekål

--- til våre vegetarister der ute: det blir faktisk veldig bra å lage schnitzel av knutekål skjær den i skiver og blancher den litt før paneringen --
    Hm, ikke så dumt... takk for tips....

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg angrer litt på at jeg forsøkte spise rå hvitløk, selv i små biter. :-X

Det virker som om at dette er for sterke saker. Ble sår og øm i munnen, men dette var ikke så ille som da jeg for noen år siden brukte tannpasta som inneholdt "natriumlaurylsulfat", en type såpestoff i tannkremen, noe som visstnok er kjent for å irritere slimhinnene.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    701
    Sted
    Oslo
    Noen med forslag til frossenlaks for barn idag? Sliter litt med inspirasjonen om dagen.

N

nb

Gjest
    gwh skrev:
    Noen med forslag til frossenlaks for barn idag? Sliter litt med inspirasjonen om dagen.
    1) Kjøp fersk laks heller.
    2) Laks er glad i soya, ingefær, hvitløk, chili og vårløk for å nevne noe.

Du sier ikke noe om alder eller hvor eventyrlystne barna dine er, men noe som er godt, kjapt og enkelt er følgende:

Stek laks (skal ikke være gjennomstekt om du vil bevare den gode smaken)
    Lag saus ved å surre hvitløk, chili og fersk ingefær. Tilsett honning som du varmer til lys karamell. Tilsett soyasaus. Juster inn balansen mellom søtt og syrlig med lime- og/eller sitronsaft.

Server med eggnudler.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    296
    Fårikål igår, idag, imorgen, og kanksje på fredag hvis det er noe igjen!
    Har man stor gryte, så har man stor gryte... ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    La meg banne litt i kirka: First Price sin frossenlaks er faktisk ikke så verst. Riktig nok lenge siden jeg har smakt den, så jeg kan huske feil....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lag hjemmelagde fishfingers av laksen, med noe bra dip.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    701
    Sted
    Oslo
    Takker for tips, må ta meg selv i nakken litt og bruke litt mere ferske råvarer enn i dag.
    Blir kanskje å bruke godtlevert.no for bedre variasjon, samt legge littt mere innsats i de egenkomponerte.
    Tid er ikke alltid like lett med 3stk mellom 5 og 11 og diverse aktiviteter, men ser det er mange 30minutters niddagsforslag der ute.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Siden det går mot jul må det bli en sånn i dag. Selv om det bare er mandag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn