Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    400g Findus "Fransk fiskegrateng" (alaska pollock, m.smørsky eller noe greier)
    Mandelpoteter
    Toro "Kremet peppersaus med hvitløk", varmet i mikro'en

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.041
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Bacalao....har i det siste hatt en tendens til å være ønsket som søndagsmiddag...

mvh
    PRoffen

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Sjølfanga middag i hardangerfjorden,torsk på 2,5kg.

Fast og fin i fisken på denne tida.

Mvh.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Joika boller med nudler ble det valset opp med i dag etter 1time ute i frisk luft

N

nb

Gjest
    I disse dietthysteritider kan det være befriende å trykke i seg noe som garantert ikke er anbefalt i noen diett og garantert ikke kommer til å bli det noensinne. Jeg spiste et slik en til frokost i dag - den franske klassikeren Croque Monsieur:

Man gjør som følger:

Sett ovnen på 250 grader eller sett på grillelementet.

Ha godt med olivenolje og smør i en stekepanne go sleng i et par fedd hvtøk med skallet på og la det surre en stund for å la fettet trekke til seg hvitløkssmaken. I mens tager man to loffskiver, smører sennep på den ene, gir den en par gode runder med pepperkverna go legger på noe god, kokt skinke. Gjerne av den typen man ikke får kjøpt i en vanlig dagligvarebutikk, men konseptuelt funker jo det meste. Nuvel.

Riv godt med ost, ha ca halvparten oppå skinka og legg den andre loffskiven oppå. Læreboken sier gruyére, men får du ikke tak i det går det også med Jarlsberg. Her - som alltid - gjelder det å holde seg langt unna Norvegia og andre smakløse ostetyper.

Stek på ene siden til den har trekt til seg mye av guffa i panna og blitt gyllen. Snu og ha på resten av den revne osten på den siden som er stekt. Stek til andre siden også er gyllen og sett i ovnen til osten på toppen er smeltet.

Spis. Masse fett, masse karbohydrater, lagt unna vegetarisme og raw food. Rett og slett håpløst utrendy. Men veldig godt.

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hjemmekveld med 1/2års prinsessa, Da fikk jeg akkurat tid til og lage etpar ostesmørbrød mellom slagene ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.203
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    samlanes skrev:
    Sjølfanga middag i hardangerfjorden,torsk på 2,5kg.
    Fast og fin i fisken på denne tida.
    Mvh.
    Liker !

Her: frosenfisk frå Rimi.
    Blei berga av ein soave i glaset og brioche til dessert.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Enkelt idag :) - alene på Lørdags kvelden. Ingen planer. Spille musikk og super enkel gryterett godgjør seg.. Skal spises sammen med aass fatøl

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Risotto på Jacobs hønsekraft og hvitvin med litt soltørket tomat sammen med kyllinglår og bryst fra Stange landkylling. Litt artig; kjøper man ferdige bryst fra samme produsent med Provence-krydder på, koster det over tre hundre kroner for kiloen. Kjøper man hel landkylling, er det litt over hundre kroner kiloen. Da får man med lår og hele skroget og kan lage kraft i tillegg. Krydringen tar man selv.

N

nb

Gjest
    MaKi skrev:
    Risotto på Jacobs hønsekraft og hvitvin med litt soltørket tomat sammen med kyllinglår og bryst fra Stange landkylling. Litt artig; kjøper man ferdige bryst fra samme produsent med Provence-krydder på, koster det over tre hundre kroner for kiloen. Kjøper man hel landkylling, er det litt over hundre kroner kiloen. Da får man med lår og hele skroget og kan lage kraft i tillegg. Krydringen tar man selv.
    Prisforskjellen på hel kylling og kylling i "reservedeler" er morsom. I praksis får man lårene (som er det som smaker best på en kylling synest jeg) og skroget til kraft/suppe gratis på kjøpet. Parteringsjobben tar maks fem minutter.

Jeg liker dog best å helsteke - synest det blir saftigere da. Kok en sitron og hvitløk i 10 min, stikk noen hull i sitronen med en kniv og dytt det i ræva på kyllingen så går stekingen fortere. Setter også god smak selvsagt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.315
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    For et par uker siden kjøpte jeg Dorade Royal på Centra Colloseum. Helstekt i panne, mer enn lenge nok. God fisk, men merkverdig nok ville den opp igjen etter 4-5 timer. :-X

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    443
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Bortelagde hjemmelagde glutenkaker med grønnsaker og brun saus. Namnam..

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Ny variant.. Det smakte dessverre omtrent som forventet :-X det verste var at junior likte det pokker ikke heller, og det var jo hele clouet :eek:

jaja.. det var kanskje den minst vonde grandisen jeg har smakt (hvis man skal forsøke å tenke positivt) Det som er synd er at jeg har fortsatt en igjen.. lurer på om jeg skal brenne den i peisen?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    C. Alshus skrev:
    For et par uker siden kjøpte jeg Dorade Royal på Centra Colloseum. Helstekt i panne, mer enn lenge nok. God fisk, men merkverdig nok ville den opp igjen etter 4-5 timer. :-X
    den var nok langreist

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Første middag sammen med dama, hjemmelagd pizza med kjøttdeig.

Nå er det Sushi Maki fra Rema1000 sammen med Bowmore 12yo og Tuborg Green, har gitt opp spisepinnene etter andre biten.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.739
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Breiflabb, fisket her ute i fjorden av en kompis, servert med en grønn risotto (ertepure står for grønnfargen)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    Litt arkeologi i fryser´n avdekket en tynnribbe fra jula. Den smakte eldig godt i dag, med resten av juleakeviten.

God jul.

:) Bokstavelig talt.

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.779
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Forrett :Asparges snurret inn i spekeskinke og surret i pannen.
    Hoverett: Kokt, lettsaltet torsk med kokte poteter, gulrotstuing og stekt bacon. Og selvfølgelig faltbrød.
    Dessert: Ikke sjangs.

J

J.J

Gjest
    Stekt kveite ..... det er ikke feil ....

Bare ovnsstekte potet ved siden av ... litt seterrømme

Fantastisk nydelig ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Nå er det enorme mengder torsk nordpå, og den kommer fersk og feit også ned til oss her nede. Så det har gått i torskerogn, torskelever, torsketunger og torskefileter. Her om dagen lagde jeg hel ovnsstekt torsk, men i dag ble det torsketunger.

Først smelte smør, så surre finhakket hvitløk i samme, lage en tomatsaus som blandes i dette, og til sist surre torsketungene i pannen. Svak varme, og tenke mellomting mellom kamskjell og østers i konsistens.

Helle over på tallerkenen og innse at det er godt nok i seg selv. Men jeg skar et par skiver kokt torskerogn som jeg surret i sausen som var igjen i pannen, og brukte som "potetsubstitutt".

Ahhhh.

Jeg ser at Breiflabb var på menyen lenger oppe. Tips: breiflabbhalser. Spør fiskehandleren!

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Pinnekjøtt med rotmos, øl og akevitt.

Går aldri av moten og nytes året rundt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    min mors merkverdige orientalske gryterett (50 år siden hun lagde den første gang) oksekjøtt kokt i en snodig saus med ris og bananer, ananas, ingefær, rosiner osv

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    nb skrev:
    Pinnekjøtt med rotmos, øl og akevitt.

Går aldri av moten og nytes året rundt.
    hyggelig at det er fler som skjønner at jula varer helt til - neste jul ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Pinnekjøtt kan med hell gjentas - egentlig merkelig å bare servere det i julen, så godt som det er.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Vi skippa middagen ( frua på reise, og yngstetøtta i stallen heile dagen ), men kokte ei gryte god risgrøt nå i kveld. Den gikk ne dpå høykant!

T

TT.

Gjest
    Fiskepinner med surkål og potetmos pluss en dæsj med rømme = Snadder :p

C

Cyber

Gjest
    Laks og båtpoteter stekt i ovnen med assorterte grønnsaker og en klatt rømme til - enkelt og meget godt.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Hjemmelagde burgere av karbodeig med leftover Parmesan i deigen, med rå løk. Hellstrøm hadde svimt av i lykkerus ;D

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Potetball, kjøtt, pølse, kålrabistappe og bacon! DET er søndagsmiddagen sin det! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn