Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Lagde en asiatisk suppevariant i dag som ble ganske bra:

Surret hvitløk, ingefær, chili, stjerneanis og korianderfrø i olje. Tilsatte ca en liter kyllingkraft, sitrongress og limeblader. Mens det putret marinerte jeg mørbradbiff i tynne skiver i soyasaus, sukker og limesaft. Skjerte en rød paprika, en gulrot, et par stilker vårløk og en squashrest i tynne staver og la på serveringsfat sammen med bønnespirer. Nudler i suppa de siste minuttene av kokingen og stekte biffstrimlene på sterk varme. Suppa smakes til med salt, pepper, limesaft og fishsauce. Så er det bare å putte i det man ønsker av de finsnittede grønsakene og kjøttet.
    Høres godt ut. Hvis du har godt kjøtt, f.eks. et stykke fra en god filet eller mørbrad som du bruker her, så kan jeg anbefale en variant som brukes til vietnamesiske nudlesupper (pho bo). Skjær kjøttet i tynne skiver og legg dem i rå bunn av suppeskålen. Lag ellers suppen som vanlig, og så heller du den over kjøttstykkene når de er ferdige. De trenger bare 20-30 sekunder før de er ferdige. Blir litt som kjøttfondue i smaken. Utrolig mørt, smaksrikt og delikat og etter min smak i alle fall, bedre enn stekt kjøtt i en slik suppe.

N

nb

Gjest
    Høres godt ut. Hvis du har godt kjøtt, f.eks. et stykke fra en god filet eller mørbrad som du bruker her, så kan jeg anbefale en variant som brukes til vietnamesiske nudlesupper (pho bo). Skjær kjøttet i tynne skiver og legg dem i rå bunn av suppeskålen. Lag ellers suppen som vanlig, og så heller du den over kjøttstykkene når de er ferdige. De trenger bare 20-30 sekunder før de er ferdige. Blir litt som kjøttfondue i smaken. Utrolig mørt, smaksrikt og delikat og etter min smak i alle fall, bedre enn stekt kjøtt i en slik suppe.
    Ja, enig. Men litt av konseptet mitt var at snart-tre-åringen skulle synest det var stas å få "bygge" sin egen suppe og dermed smake på alle grønnsakene. Noe som forsåvidt fungerte sånn tålelig bra...

T

TT.

Gjest
    Dobbel Pommes frites med ketchup og majones på Shell og en Krone Is til dessert + coca cola

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Flesk i duppe med erter, blomkål, poteter og tyttebærsyltetøy.til dessert: tilslørte bondepiker

N

nb

Gjest
    Kylling med choritzo, hvitvin og oliven. Fra "Familiekokeboka" til Gausdal & Alfsen. Dette var, om jeg skal si det selv, jævla godt. Kan ikke si det samme om opplevelsen av å skulle ta i håndtaket på stekepanna men ha glemt at den har stått i ovnen på et par hundre grader ganske lenge.

kylling.jpg
    Gjør som følger:
    Brun kyllinglårene godt i panne på sterk varme. Ta ut lårene og legg de til side. Skru ned varmen og stek raskt hvitløk (tre-fire fedd), ca en ss spisskumin og en god snabb sterk choritzopølse skåret i skiver eller terninger. Slå i en god klunk hvitvin (et par dl eller så), en boks tomater, et par krydderkvaster om du har (jeg brukte rosmarin og timian) evt tørket krydder. Et par gode drag med pepperkverna. Legg kyllingen over med skinnet opp og sett i ovnen på 180 grader så lenge det tar at lårene blir ferdige - en times tid eller så. Ha i en god neve sorte oliven de siste 5-10 minuttene og dryss over hakket bladpersille, juster evt salt og pepper, skvis over saften fra ca en halv sitron og server. Godt med ris til f.eks. Jeg brukte en salat av fennikel og reddik som tilbehør denne gangen.

Sist redigert:
    V

vinyl-jønki

Gjest
    Kylling med choritzo, hvitvin og oliven. Fra "Familiekokeboka" til Gausdal & Alfsen. Dette var, om jeg skal si det selv, jævla godt. Kan ikke si det samme om opplevelsen av å skulle ta i håndtaket på stekepanna men ha glemt at den har stått i ovnen på et par hundre grader ganske lenge.

Vis vedlegget 160094
    Gjør som følger:
    Brun kyllinglårene godt i panne på sterk varme. Ta ut lårene og legg de til side. Skru ned varmen og stek raskt hvitløk (tre-fire fedd), ca en ss spisskumin og en god snabb sterk choritzopølse skåret i skiver eller terninger. Slå i en god klunk hvitvin (et par dl eller så), en boks tomater, et par krydderkvaster om du har (jeg brukte rosmarin og timian) evt tørket krydder. Et par gode drag med pepperkverna. Legg kyllingen over med skinnet opp og sett i ovnen på 180 grader så lenge det tar at lårene blir ferdige - en times tid eller så. Ha i en god neve sorte oliven de siste 5-10 minuttene og dryss over hakket bladpersille, juster evt salt og pepper, skvis over saften fra ca en halv sitron og server. Godt med ris til f.eks. Jeg brukte en salat av fennikel og reddik som tilbehør denne gangen.
    Dette så veldig godt ut,skal prøves.
    Uten oliven,ikke min favoritt.

N

nb

Gjest
    Litt over gjennomsnittelig fancy kveldsmat i går.
    Indrefilet stekegrad "bloody as hell" skåret i tynne skiver på focaccia med tomatskiver. Spicy mayo til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjapp middag i går. Noen ferdiglagde tynne flak av filodeig. Et lår av kyllingconfit, en portobellosopp, litt strimlet kål og tabasco. Laget noen ruller av dette og hev det i ovnen en liten stund. Ble ganske så vellykket. 5 minutter å lage + tiden i ovnen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ingen varm middag i dag, men en liten engelsk godbit.

Ristede crumpets med geitesmør og Wensleydale.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nytrukket brisling, poteter og rømme. Og en flaske Beaujolais Noveau.

Ikkje gale.

V

vredensgnag

Gjest
    Torsketunger, pastinakkpuré som er lett å lage, arabiata-saus som også er lett å lage, surret i sætersmør av den ekte sætertypen laget på syrnet rømme. Pastinakkpuré er en fin poteterstatning, og passer utmerket til fisk. Dampede stangbønner til.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.682
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hvalbiff, settes inn med timian, salt og pepper, brunes sakte som helt stykke i gryte med hvitløk, gryta kokes ut med rødvins- og sherryeddik, før creme fraiche og grønn pepper tilsettes og blir til saus. Serveres med karamellisert løk (brunsukker og balsamico) rosenkål og potet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hvalbiff, settes inn med timian, salt og pepper, brunes sakte som helt stykke i gryte med hvitløk, gryta kokes ut med rødvins- og sherryeddik, før creme fraiche og grønn pepper tilsettes og blir til saus. Serveres med karamellisert løk (brunsukker og balsamico) rosenkål og potet.
    Dæve'n steike - det der virker å være en smakfull sak! Oppskriften MÅ prøves!!! Du steiker biffen som heilstek? Hvor stort stykke, og hvordan ettersteiker du biffen?
    Jeg har ikke prøvd å krydre hvalbiff sånn, men baconspekket heilsteik har jeg servert flere ganger - med skikkelig viltsaus og masse kantareller, er det ikke noe anna vilt som kan slå kvalen! Godt pepperkrydret roastbiff, er også fantastisk godt.

Her begrensa vi oss til ei stor gryte med risengrynsgraut i dag, etter ei strevsom, stressende uke.. I morra blir det derimot godt stuffa kalkun, i godt lag. Tips angående rødvin som passer til kalkun? Jeg foretrekker øl, men frua vil servere rødvin....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvalen høres snadder, ut men man må være veldig veldig forsiktig med å steke den for mye. Den er usannsynlig god om den er blodig og rå inni, og kjedelig og trist om den er gjennomstekt. Mye mer enn om vi hadde snakket om okse.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.682
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Trikset er å brune den sakte, men klare å beholde den "rosa" inni. Overgangen kommer veldig brått, i tillegg kan kjøttet bli tørrere og mørkere i kontakt med luft når du skjærer det opp (hva som gjør dette vet jeg ikke) så det skal være litt blodigere enn du tror er fornuftig. jeg pakker kjøttet inn i folie og lar det hvile mens jeg koker inn sausen før jeg skjærer det i tynne skiver og serverer.

Enig med Gjestemedlem i at hvalkjøtt som er for mye stekt er bare sorgen; tørt og trevlete.

Noe annet som er godt med hval er å skjære det i tynne finnbiff aktige biter, brune det raskt i smør, og tilsette litt eddik og soya i panna og vende kjøttet i dette de siste sekundene. Så kan man for eksempel lage en finnbifflignende gryte, men vente med å tilsette kjøttet til like før servering.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trikset er å brune den sakte, men klare å beholde den "rosa" inni. Overgangen kommer veldig brått, i tillegg kan kjøttet bli tørrere og mørkere i kontakt med luft når du skjærer det opp (hva som gjør dette vet jeg ikke) så det skal være litt blodigere enn du tror er fornuftig. jeg pakker kjøttet inn i folie og lar det hvile mens jeg koker inn sausen før jeg skjærer det i tynne skiver og serverer.

Enig med Gjestemedlem i at hvalkjøtt som er for mye stekt er bare sorgen; tørt og trevlete.

Noe annet som er godt med hval er å skjære det i tynne finnbiff aktige biter, brune det raskt i smør, og tilsette litt eddik og soya i panna og vende kjøttet i dette de siste sekundene. Så kan man for eksempel lage en finnbifflignende gryte, men vente med å tilsette kjøttet til like før servering.
    Da er vi på linje. Har ikke prøvd den siste varianten, men den høres ikke dum ut.

Vil du prøve noe nytt og anderledes med hval en gang, så prøv en hval vindaloo. Husker ikke oppskriften i hodet men kan finne den frem om det høres spennende ut. Man trekker hvalen i eddikk, og lager en hot currypaste og saus av den som koker lenge.. så har man store biter med potet som trekkes til de er mørei og til siste hvalterningene en liten stund.

Crossover mat så det rekker, men snadder om man liker litt hot indisk... og hval. :)

T

TT.

Gjest
    Fiskeboller tatt på sluk i Glomma med maskinplukkede poteter fra Hedmark, samt hvit saus utvinnet av maskinert hvetemel, potetmel og Q Lettmelk og en liten dasj Black Boy fabrikktørket persille, med RØD saft til ! GOSH, det er godt!!!

V

vinyl-jønki

Gjest
    Hva med å putte den i ovnen og langtidsteke den?

N

nb

Gjest
    Årets store pølsemakerseanse i går kveld. Lagde en seks-syv ulike varianter basert på svin og lam. Brukte rundt 20 meter tarm, så det ble noen pølser av det. Ble veldig bra.

V

vinyl-jønki

Gjest
    Idag fikk jeg servert svin indrefilet med blåmuggelost og bacon på en seng av
    rotgrønnsaker, ovnsbakte poteter og en rødvinssaus. Drikke til var en Italiensk
    Salice Salentino fra Puteus.Taffelmusiken var Rod Stewart: Stardust The great american songbook IMG_0183.jpg IMG_0190.jpg Dessert: Calvados og espresso

Vedlegg

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Dagens nedtur; da komfyren takket pent for seg lørdag kveld, måtte undertegnede reise sporenstreks til nærmeste velrennomerte komfyrforhandler mandag morgen. Valget falt på en induksjonsovn i den høyere ende av prisklassen og det ble avtalt levering nå i aften. Kvelden opprant og leveringen fant sted med en komfyr med knust stekeovnsglass. Sjåføren oppga at han måtte bråbremse for en katt og dermed hadde komfyren kommet flygende i varerommet i bilen hans.... Jeg takket pent nei til den knuste komfyren og sa at han skulle komme sporenstreks med en ny, noe han lovet (med levering FØR jul!) så her går det pt i Fjordland sitt middagssortiment... Bon apetit! (Det gikk bra med katten!)

T

TT.

Gjest
    Ny komfyr ankom allerede kl 17 i ettermiddag, så middagen ble reddet, og ja du gjettet riktig; Grandis! :rolleyes:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ny komfyr ankom allerede kl 17 i ettermiddag, så middagen ble reddet, og ja du gjettet riktig; Grandis! :rolleyes:
    var nykomfyren av en slik klasse at skorpen på grandis fikk den rette gråfarven?

• Liker
    Reaksjoner: TT.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    I dag ble det ovnsbakt laks med dill, soppsmør, fersk brokkoli og båndspaghetti.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.682
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    satser på kortvokst mat i dag; minigulerøtter, babymais, cherrytomater, smakjøtt osv..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    I dag ble det stekt rogn, poteter og revet gulrot. Smør til potetene, sitron til rogna evt remulade for de som foretrekker det, og dressing til gulroten.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    stekte ferske rødspettefileter med poteter,remulade og gulerøtter

N

nb

Gjest
    Pizza med parmaskinke, ruccola og spicy olje.

Lunch var en slem burger av entrecote på loff med litt salat, aioli, bbq-saus og en tykk skive roquefort som rant nedover burgersidene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn