Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.430
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Joda, men mindre enn ved chilipulver eller cayennepepper;)
    Sånn apropos - engangshansker er veldig kjekt å bruke når en skal skjære opp fersk chili... Capsicum-olje er tøft både for hud og slimhinner.

Johan-Kr

N

nb

Gjest
    Sånn apropos - engangshansker er veldig kjekt å bruke når en skal skjære opp fersk chili... Capsicum-olje er tøft både for hud og slimhinner.
    Fullt klar over det. Kommer mest til sin rett når det skal skrelles rødbeter - den guffa er faen meg umulig å få av hendene. Kan gni inn litt planteolje i hendene først også - det hjelper om man ikke har engangshansker. Ellers lager jeg hovedsakelig mat som også skal kunne spises av en treåring om dagen så kan ikke ta helt av med chilien. Får heller innjustere min egen tallerken i etterkant.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    Soyafløte er noe herk, men har du testet havrevarianten?

N

nb

Gjest
    Soyafløte er noe herk, men har du testet havrevarianten?
    Nei... det må i alle fall være veldig lenge siden. Jeg etterstreber egentlig å ikke bruke "substitutter" men heller lage noe annet som hun tåler slik det skal lages. På isfronten lager jeg normalt ymse former for sorbeter og da bruker jeg jo bare frukt (+vann, sukker og glukose), men tenkte vi skulle prøve vaniljeis - delvis for å se hvordan det går med delvis varmebehandlet egg. Hun tåler varmebehandlet egg (hardkokt, brukt i bakverk, stekt osv) men reagerer litt på rå egg (i praksis når hun spiser kakedeig o.l.). Jeg liker egentlig ikke smaken på soyamelk noe særlig, men det funker greit til baking og slikt. Samboeren min har etter hvert et ganske bra reportoar av bakerk i ymse former som ikke inneholder melk, så det meste ordner seg. Men til tross for å være melkeallergiker får min datter i det minste vailjeis med ordentlig vanilje og ikke vanilin som er utvunnet fra råttent tømmer.

Men som vi var innom i en annen tråd - i Norges land brukes melk og melkeprodukter svært mange steder hvor det er fullstendig unødvendig, så da er det lett å kutte det ut. Var på ferie i Frankrike i våres og første dag forklarte jeg saken for den lokale bakeren og lurte på om han hadde smør/melk i brødene sine. Han så bare rart på meg og sa "hvorfor skulle jeg ha det?". Unntak selvsagt for croissanter og enkelte spesiabrød som inneholder svært store mengder smør.

Siden vi er inne på vaniljeis kan jeg anbefale denne nettsiden for de som vil ha ferske vaniljestenger til en latterlig lav pris:
    http://www.vaniljimporten.se/sv/

Fraktfri forsendelse til Norge og batchene koster under 200 kroner så da blir det ikke noen gebyrer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fullt klar over det. Kommer mest til sin rett når det skal skrelles rødbeter - den guffa er faen meg umulig å få av hendene. Kan gni inn litt planteolje i hendene først også - det hjelper om man ikke har engangshansker. Ellers lager jeg hovedsakelig mat som også skal kunne spises av en treåring om dagen så kan ikke ta helt av med chilien. Får heller innjustere min egen tallerken i etterkant.
    Ja, også helt helt nødvendig om man skreller turmeric. Dæven det er saker som får en til å se ut som en blanding av gulsottjunkie og kreftrøyker på nevene i ukesvis etterpå. "Skal være forsiktig og bare ta på skallet" funker IKKE.

N

nb

Gjest
    Lagde tempura for første gang med svinekjøtt (rester fra nakken for noen få poster siden), scampi, paprika og gulrøtter. Sursøt chilisaus og en soyasaus til å dippe i. Tenkte at det ville falle i smak hos jentungen, men det gjorde det på ingen måte. Ble ganske bra til tross for å være første gang, men det må nok litt trening til før jeg er klar til å bli tempurakonge på en japansk restaurant.

Kjøpte ferdig mix jeg bare tilsatte isvann - las en sak på nettet der en av kokkene på Nodee sa at det var bedre enn å lage røra selv hjemme, så da valgte jeg å stole på han.

N

nb

Gjest
    Rakfisk med lauk og lefse. Og mandelpoteter, rømme og hardkokte egg. Selv synest jeg ikke det bør være for mye tilbehør til rakfisken, men samboeren vil gjerne ha litt reisefølge til fisken.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Var hos mine foreldre og spiste lutefisk med bacon, poteter og potetlefser.
    Det er egentlig fast middag på julaften, men siden både mine foreldre og jeg skal på besøk der det blir servert pinnekjøtt i morgen (eller senere i dag) ble det lille julaften i stedet. Godt var det uansett.:)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.918
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Nakkekoteletter i sø eller fløte som bare har surret og kokt med de siste 15 minuttene, hjemmelaget surkål ble testet ut og vanlige kokte potiter og gulerøtter, eldsta dattera ville ha ris ved siden av og det fikk hun........ ingen orket og reise seg fra sofaen på over en time etterpå...... så det var meget vel lykket ;)......... er ikke så vanskelig og lage god mat til hele familien bare man tar seg litt ekstra tid.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.618
    Torget vurderinger
    2
    Ristet brød med gåselever og litt fiken kompott:)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    I dag tidlig skar jeg ut bryststykkene av en diger kalkun og lemma av føttene. Sistnenvte ble kappa ved kneleddene, og selve lårene ble beina ut, marinerte og laga to pene ruller av. For å skape litt variasjon, ble det ene bryststykket marinert med barbecue oil + kalkunkryddermix, det andre med appelsinjuice og samme kalkunkrydder- mix'en. Det samme med lår-rulladene. Disse ble lagt i hver sin steikepose og lå og godgjorde seg i marinaden i noen timer. Deretter ble kjøttstykkene hurtig bruna i varm steikepanne, og så plassert inn i sine repaektive steikeposer igjen. Jeg "lura" steiketermometeret i den ene brystfileten, satte steikovnen på 125 grader, og lot kjøttet stå i ovnen inntil kjernetemperaturen var +65 grader. Så ble steikeposene tatt ut, krafta silt fra og kjøttstykkene lagt for å hvile i aluminiumsfolie ca. 30 minutter.

I mellomtida ble fløtesausen gjort ferdig ved hjelp av steikeskyen fra posene, tilsatt en skvett rødvin, passe mengde kantarell og gressløk, noen skiver geitost og bittelitt skarp sennep. Perfekt!!

Kalkunfiletene og lår-rullene ble skåret opp i passe tynne skiver, og servert sammen med god mandelpotet, smørdampet rosenkål, blomkål- og broccollitopper. Det er den saftigste kalkunen jeg noengang har servert! Appelsinjuice-marinaden satt som et skudd - akkurat passe friskhet på kalkunbrystet. En anna fordel med å tilberede kalkunen på denne måten, er at steiketida er svært kort, sett i forhold til å steike en heil kalkunskrott. Det tok ca. 1, 5 timer før kjernetemperaturen var på +65 grader C. Og med en hviletid på 25 - 30 min., bør ikke kjernetemperaturen bli særlig høyere før kjøttet tas ut av ovnen.

Utfordringa med tørrsteikt kalkun er herved løyst. Det samme gjelder hvordan få plass til to svære kalkuner i steikovnen - kutt drågene opp i biter, mariner delene, putt de i steikeposer og steik i vei! Bruk av steiketermometer anbefales, og garanterer suksess..

Dere finner ikke akkurat denne varianten, men liknende og kanskje meir eksotiske varianter på bl.a. Matprat.no

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ovnsbakt ørretfilet, kokte poteter og rømme. Og Chablis.
    Magen trenger hvile, derfor har vi alltid fisk på 1.dag. Helst selvfisket, men det ble ikke sånn i år. Pinnekjøtt julaften og ribbe 2.dag. Faktisk er hele julemenyen fast fra år til år, ingen diskusjon eller planlegging. Anbefales.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Reste"middag" / spis-når-du-vil dag i dag. Vanligvis er det fisk som gjelder, helst kveite. Trur vi skal vurdere den ørreten som Ottone nevner, det hørtes utrolig fristende ut med ovnsbakt ørret - helst sjølfiska, så har man et mål å gå etter. Det samme gjelder molta til moltekremen på julaften. I år måtte jeg kjøpe molte.... året ble et elendig innhøstingsår. Har ikke plukka bær, ikke fiska ferskvannsfisk og heller ikke skutt ei eneste rype. Jeg sparer...

I morra blir det boknafisk - jippikaiei!!

N

nb

Gjest
    Raspeball med ymse rester fra julemiddagen til, dvs pinnekjøtt og svineribbe, samt medisterkakene jeg glemte å lage på juelaften. Medisterkakene var fra Grøstad Gård og sånn ca terningkast tre, men da skal det sies at medisterkaker i min verden knapt kan oppnå mer enn terningkast tre da det er en matvare jeg ikke synest veldig mye om.

Raspeballen ble temmelig vellykket med god kostistens. Kun andre gang jeg lager ball selv når jeg tenker meg om. Dott av italiensk panchetta gav retten et visst internasjonalt tilsnitt;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    I dag var det dampet og "grillet", dvs oppsprødd, pinnekjøtt, med ribbefett, poteter, kålrabistappe, mørpølse og tyttebærsyltetøy!
    Munkholm juleøl å drikke til for de voksne og julebrus til ungdommen. Fruktsalat (englelapskaus) med vaniljeis til dessert.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.492
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I dag er det den store dagen, og bukkeribba har vore i vatn over natta. Dvs den eine. Den andre skal i vatnet no, for den treng berre 3 timar.
    Trur eg må lage meir dessert - ungane vil ha fromasj, og er leie av den tradisjonelle karamellpuddingen. På kona og min sin store dag skal alle få det så godt som råd.
    Ungane er sosialiserte til å elske bukkeribbe, og to av dei har med seg kjærast heim denne gongen. Det skal bli hyggjeleg.
    Så, til verket. Dessertar, pinnekjøt, kålrabistappe (det lagar vel Moderen), hente blomsterbukett (og Moderen vil også ha henta ei diger marsipankake ho spanderer)
    Reknar med at de skyt opp rakettar til oss til kvelden.....

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Middag og middag. I det nye året blir det garantert fisk 5 ganger i uken, fordi det klarner hjernen.

N

nb

Gjest
    Gjester i dag (par med jevnaldrede barn) så da ble det

- toast med røykt andebryst (fra Holte Gård) med mangochutny (fra glass) og rødløkscutney (selvmekket)
    - indrefilet med honningglasert gulrot, persillerot og patinakk, samt pommes frites og bbq-saus og chimicurri (alt DIY)
    - rød og gul is som jentungen sier, dvs bringebærsorbet og mangosorbet (DIY)
    - deretter noe dessertsnacks samboeren hadde mekket som var mycket godt
    - og riving av pepperkakehus siden vi glemte det på juleaften

Om jeg skal få lov til å bemerke det så har jeg etter hvert blitt en jævel til å steke biff. Jeg prelunker i ovn og steker i tørr grillpanne med biffene penslet med olje, da blir det bra grillstriper og tynn, men hard stekeskorpe.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    en fredagsgjenganger her i huset: andebryst

P1020625 (Medium).JPG P1020626 (Medium).jpg

N

nb

Gjest
    I tørr panne med skinnet ned sammen med et par hvitløksfedd til skinnet er sprøtt på moderat til høy varme. Så et minutt eller to på andre siden. Så ferdigsteking i ovn. Bruker du termometeret er 52-54 grader passe. La hvile i ca 10-15 min og skjer opp like før servering. Ta vare på fettet fra panna og bruk til å steke grønnsaker i.

For en variant er det godt å glasere i honning og finhakket chili helt til slutt

Som alltid bør kjøttet være romtemperert før steking. Det er veldig mye enklere å rute fettet mens de fortsatt er kjøleskapkalde. Og har de vært fryser må de tine langsomt i kjøleskap.

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Korleis steikjer du andebrysta for å få dei perfekte? Eg likar veldig godt and, men det endar ofte som kinamatinspirert, fordi det elles vert anten for blodig eller for tørt...

avhengig av størrelsen på brystet.
    normalt er brystet ca. 350-400g, og da steker jeg i ildfast form i ovn (med skinnsiden ned) ca. 20-25min. på 220c, før jeg snur brystet og setter formen øverst i ovnen på noen minutter grill. (samme prosedyre som svineribbe).

litt rosa er ok, det viktigste er at kjøttet ikke blir tørt.

alt det med marinering, kjøtt i romtemperatur, tilbehør, etterbruk av fett, etc. regner jeg med du har kontroll på.

Sist redigert:
    V

vinyl-jønki

Gjest
    Ikke for å virke skitviktig(gud forby:rolleyes:) å la kjøttet hvile etter
    steking er vel også noe å tenke på?
    Så saftene ikker renner ut når du deler det.:)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.318
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grønnsaksuppe med ferske grønnsaker etter en to timers tur i marka. Jula har satt sine spor kan man si, her må det restitueres. Jeg har til og med latt vinkjelleren ligge denne helgen (bortsett fra en flaske strålende Muscadet til ferske blåskjell på fredag......).

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ikke for å virke skitviktig(gud forby:rolleyes:) å la kjøttet hvile etter
    steking er vel også noe å tenke på?
    Så saftene ikker renner ut når du deler det.:)

absolutt, men dette regner jeg med at alle vet

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn