Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Taco - som i motsetning til den norske fredagsvarianten i alle fall har en link til latinamerikansk mat:
    Kjøttguffe med karbonadedeig, chortizo, svidd paprika, ymse typer chili, løk, gulrot, tomatpuré,hvitløk, spisskumin, merjam, cayennepepper, salt, pepper og vann
    Sint tomatsalsa med finhakkede tomater, hvitløk, mye fersk chili, sherryeddik, koriander, limesaft og olivenolje
    Guacamole med avokado, vårløk, olivenolje, limesaft og limeskall
    Mangosalsa med finhakket mango, vårløk, litt chilisaus, brent grønn paprika og koriander.
    Tortillalefser fra pakke

40-45 minutter svært effektiv jobbing og ekstremt mye bedre enn Old El Paso/Santa Maria/hjemmelagde vrier på norsk fredagstaco. Fritt etter hukommelsen fra Hellstrøms taco på "Hellstrøm rydder opp - hjemme" for noen få uker siden. Anbefales!

taco.jpg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Taco - som i motsetning til den norske fredagsvarianten i alle fall har en link til latinamerikansk mat:
    Kjøttguffe med karbonadedeig, chortizo, svidd paprika, ymse typer chili, løk, gulrot, tomatpuré,hvitløk, spisskumin, merjam, cayennepepper, salt, pepper og vann
    Sint tomatsalsa med finhakkede tomater, hvitløk, mye fersk chili, sherryeddik, koriander, limesaft og olivenolje
    Guacamole med avokado, vårløk, olivenolje, limesaft og limeskall
    Mangosalsa med finhakket mango, vårløk, litt chilisaus, brent grønn paprika og koriander.
    Tortillalefser fra pakke

40-45 minutter svært effektiv jobbing og ekstremt mye bedre enn Old El Paso/Santa Maria/hjemmelagde vrier på norsk fredagstaco. Fritt etter hukommelsen fra Hellstrøms taco på "Hellstrøm rydder opp - hjemme" for noen få uker siden. Anbefales!

Vis vedlegget 168487
    forsøkte meg på den samme for en ukes tid siden. Fantastisk bra! neste gang blir det å lage egne tortillalefser

N

nb

Gjest
    forsøkte meg på den samme for en ukes tid siden. Fantastisk bra! neste gang blir det å lage egne tortillalefser
    Ja, skal prøve det selv en gang, men når jeg kommer hjem fra jobb 17:20 er det ikke tid til elting og heving (samt at min bakekompetanse begrenser seg til pizzabunner - er stort sett samboeren som står for bakingen). Funker også bra å bruke nanbrød faktisk, innvandrerbutikker på Grønland selger en variant fra Grønland Bakeri som kun er lagt på mel, vann og salt så da introduserer man ikke youghurtaspekter (som forsåvidt er godt, men jentungen tåler ikke melkeproteiner).

Kjøpelefsene har et visst syntetisk preg over seg synest jeg, så blir nok bedre å gjøre det selv.

Dannede mennesker spiser selvsagt ikke tacoskjell.

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Storproduksjon i går, delvs pga at termometeret tilsa at halvsyke barn ikke bør være ute. Lagde følgende:
    - 7 porsjoner lys lapskaus på salte svineknoker og ymse rotgrønnsaker
    - 4 porsjoner sosekjøtt/kjøtt i mørket på høyrygg og rotgrønnsaker
    - 6 porsjoner bolognaise
    - 3 porsjoner lammefrikasse

Greit å ha i bakhånd i fryseren når man har dårlig tid.

N

nb

Gjest
    Så lenge man ikke lager pepperkaker fra ferdigdeig er vel alt i orden. Merkelig at produsentene ikke kan arresteres for forgiftningsforsøk. :eek:

Slemme mannen - Aftenposten
    Selvsagt prinsipielt enig, men det er neppe pepperkaker (som spises en begrenset tid på året) som er det store problemet, men heller all hverdagsmaten som inneholder palmeolje.

Edit: Som far til et barn med en liten cocktail av matvareallergier har jeg blitt veldig god til å lese varedeklarasjoner på alt mulig. Og det er ganske deprimerende å se alt man putter i seg om man lever på en diett av halvfabrikata og ferdigmat.

V

vinyl-jønki

Gjest
    Idag var det levergryte med hjemmelaget potetstappe, kokt på andre dagen.

N

nb

Gjest
    Siden det er Norges store taco-dag i dag:

Ordentlig guacamole:
    Et par avokadoer
    Et par hvitløksfedd
    Litt chili
    Limesaft og limeskall
    Litt rødløk

Old El Paso Guacamole:
    Vann, avokado (14 %), tomat (10 %), løk (7 %), kremost, fløte, fortykningsmiddel (modifisert maisstivelse), rapsolje, potetflak (inneholder sulfitter), hvetemel, hvitløkspuré (inneholder sulfitter), myseekstrakt, mysepulver, salt, krydder, limejuicekonsentrat (inneholder sulfitter), sukker, tørket glukosesirup, surhetsregulerende midler (glukono-delta-lakton, sitronsyre), tørket jalapeno, urter, druesukker, antioksidant (askorbinsyre), fargestoffer (klorofyllin, lutein), gjærekstrakt, kaseinat, hvitløkspulver

Kims guacamoledip:
    Vann, løk, tomat, solsikkeolje, paprika, modifisert stivelse (E 1442), mysepulver, avokado, salt, jalapanopepper, sukker, hvitløk, konserveringsmiddel (melkesyre), surhetsregulerende middel (glukono-delta-lakton, E 338), aroma, smaksforsterker (natriumglutamat), krydder, maltodekstrin, fortykningsmiddel (xantangummi, E 472, E 450a), fargestoff (E 141, E 100), antioksydant (sitronsyre).

Santa Maria guacamoledip:
    Vand, løg, tomat, solsikkeolie, paprika, modificeret stivelse (tapioka), valleprotein, avocado (1,5 %), salt (1,5 %), jalapeno, sukker, hvidløg, syre (mælkesyre, citronsyre), surhedsregulerende middel ( E575), aroma (bl.a. avocado, lime), smagsforstærker (E621), andre krydderier, maltodextrin, fortykningsmiddel (E415), antioxidant (E33, emulgatorer (E450a, E472), farvestoffer (E141, E100)

Stakkars jævler sier jeg bare.

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Utrolig at folk gidder å kjøpe den dritten. Det er så enkelt å lage. Tar knapt 3 minutter

N

nb

Gjest
    Utrolig at folk gidder å kjøpe den dritten. Det er så enkelt å lage. Tar knapt 3 minutter

Jepp. Stilig med "guacamole" der det er mer melk enn avokado (valleprotein er det samme som myseprotein for øvrig). Eller den som inneholder like mye salt som guacamole - 1.5% av begge deler.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har du en god oppskrift på Crispy duck nb? skal til Nice og har planer om å lage det der nede. Tar med rislomper i tilfelle

N

nb

Gjest
    Nei, har prøvd en gang med begrenset suksess (dvs det ble jo godt, men ikke helt Dinner-klasse over det akkurat....). Lagde en plommesaus til som ble ganske bra forsåvidt, elllers er det en retning jeg ikke har bevegd meg særlig når det gjelder and. Du kan jo se på youtube e.l. hvordan Heston Blumental gjør det for den optimale fremgangsmåten, men da bør du sette av noen dager;)

Jeg fulgte denne oppskriften:
    crispy peking duck in pancakes | Jamie Oliver | Food | Recipes (UK)

Edit: Man må vel nesten bruke helstekt and for at det skal bli noe schwung over det - jeg synest det er ganske klissete å håndtere en hel and så jeg pleier å holde meg til enten å lage noe av bryst eller noe av lår.

Men crispy duck er jo veldig godt, så kanskje jeg skal prøve en gang til. Normalt grei skuring å få tak i en hel and i Norge.

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Takker nb. I nice er det et fabelaktig utvalg av and men jeg er litt mere usikker på rislompene. Problemet er "tørkeprosessen" den skal ligge tørt og varmt noen timer tror jeg (etter steking)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Skal ikke du på Lokk i dag? Jeg kan lære deg crispy Duck da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Brød og ost i kveld.

Taleggio DOP fra Marks & Spencer. Skikkelig vellagret nå med myglet rand. Nydelig italiensk smaksbombe.

Renard Gillard Brie de Meaux. Riktig moden den også, og kjøpt over dato. Godt med en påminnelse om hvor fantastisk godt brie kan være.

Roquefort Vernieres. Det er så godt at det er nesten litt morsomt.

Godt smør fra Lurpak og passe grovt brød med fin sprø skorpe.

Mat trenger ikke være mer komplisert enn dette.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.618
    Torget vurderinger
    2
    Capture.JPG
    Storproduksjon i går, delvs pga at termometeret tilsa at halvsyke barn ikke bør være ute. Lagde følgende:
    - 7 porsjoner lys lapskaus på salte svineknoker og ymse rotgrønnsaker
    - 4 porsjoner sosekjøtt/kjøtt i mørket på høyrygg og rotgrønnsaker
    - 6 porsjoner bolognaise
    - 3 porsjoner lammefrikasse

Greit å ha i bakhånd i fryseren når man har dårlig tid.
    Imponerende
    You make me want to be a better man!
    Balle

Jeg lagde bare en porson stekt sei, men den var fersk direkte fra den lokale 100% fiskebutikken. Grønnsaker og en hel stor løk med salt,pepper, cayennepepper,karri, og litt sukker for karammelisering. En middag for 20-30kr, og mye bedre enn pølse i brød fra gatekjøkkenet. 15 minutter.

Sist redigert:
    V

vinyl-jønki

Gjest
    Kalkunfilee stekt i ovn i folie,appelsinsaus,ovnstekte poteter og blancherte grønnsaker
    med hvitvin til. IMG_0335.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.856
    Sted
    oslo
    "mini-julaften" i kveld med enorme mengder pinnekjøtt og creme brulee til dessert.
    ægir skumring til pinnekjøttet, royal tokaji 5 puttonyos 2007 til desserten, og en liten Nikka from the barrel til kaffen.
    lyxig mandag :cool:

C

Cyber

Gjest
    Potetstappe fra pose og wienerpølser. Ja, jeg var litt flau, men noen ganger blir det bare slik...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ristet brød med ekstra vellagret Gamle Ole.

Herlig ost med smak som gjør en nesten nummen i munnen etter et par skiver.

Benytt anledningen nå før osteforbudet trer i kraft og slike delikatesser forsvinner fra det norske markedet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ristet brød med ekstra vellagret Gamle Ole.

Herlig ost med smak som gjør en nesten nummen i munnen etter et par skiver.

Benytt anledningen nå før osteforbudet trer i kraft og slike delikatesser forsvinner fra det norske markedet.
    gamle Oles far og farfar er de beste hardostene

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    her i Nice er utvalget overveldende. forsøkte noen stykker av villsvinnakke i går med rotmos, sjysaus og løkkompott. plukket noen oster og et snes fiken til dessert

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    her i Nice er utvalget overveldende. forsøkte noen stykker av villsvinnakke i går med rotmos, sjysaus og løkkompott. plukket noen oster og et snes fiken til dessert
    Dæven, det er mange år siden jeg smakte det. Må si jeg liker villsvin veldig godt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.430
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I dag: Hjemmelaget fiskegrateng med mandelpoteter, grov sennep og smeltet smør. Denne oppskriften er fra min oldemor.

Fiskegrateng.jpg

I utgangspunktet kan en bruke all slags fisk, og det er en fin måte å bruke opp rester. Om en ikke har det, kan en kjøpe Coop Extra 400g blokkfryst torsk. Det blir den billigste varianten. Jeg bruker to slike pakker (totalt 800 g) på en porsjon fiskegrateng som rekker til 3-4 personer (avhengig av hvor storspist en er).

Sett stekeovnen på oppvarming på 200 grader.

Kok opp 1/2 liter van med en teskje eller så salt. Når vannet koker, skru av plata ha i den tinte fisken og la trekke i 10-12 minutter. Ta fisken ut av vannet med fiskespade, og sett til side i en stor bolle.

Kok 3 dl makaroni som anvist på pakken. Du kan godt benytte snarkokt. Trikset her er å bruke akkurat nok vann til at når makaronien er ferdig er vannet borte. Om du ikke får til dette, må du "jukse lite granne," senere. Om du hadde for mye vann, sil av vannet og ha makaronien tilbake i kjelen. Sett kjelen tilbake på plata.

Sett plata på full guffe. Tilsett 2-3 ss melange (evnt smør) og rør hele tida. Hvis du bomma på vannmengden i stad, ha i 1 -2 ss mel mens du rører. Når smøret er smeltet har du i litt og litt helmelk under omrøring. Dette skal koke godt hele tiden, og melken skal koke inn mellom hver gang du tilsetter mere melk, slik at du ender opp med en fast makaronistuing etter å tilsett ca 1/2 liter melk. Ha i godt med hvitpepper og rikelig (nesten 1 ts) med muskat. Skru av varmen og sett gryta til sides når du er ferdig.

Smør en form grundig (ca størrelse ribbesteker) - enten ildfast eller metallform. Metallform gir bedre skorpe på sidene og i bunnen.

Bland fisken og makaronistuingen. Rør i 4-5 egg. Ha dette i den smurte formen, sett midt i ovnen og la steke i 45-50 minutter.

Server med kokte mandelpoteter og evnt dampede grønnsaker, grov sennep og smeltet smør.

Johan-Kr.

V

vinyl-jønki

Gjest
    Ikveld,Panerte Kalvekoteletter med ovnstekte poteter og glaserte grønnsaker.
    Paneringen:Vendes først i hvetemel,deretter egg for så vendes i en blanding av
    brødsmuler,parmesan,sitronskall og finhakka kruspersille. Serveres med klaret smør
    og sitroner.En god ripasso til.

N

nb

Gjest
    Lunch i går: Lammetartar. Hadde noen rester fra en lammecarré fra middagen på lørdag. Tartaren krydret med salt, pepper, sennep, litt frisk timian og rosmarin. Klassisk tilbehør, dvs sjarlottløk, rødbeter, sylteagurk og kapers. Ble temmelig bra, men foretrekker nok fortsatt tartar på storfekjøtt.

lammetartar.jpg

V

vinyl-jønki

Gjest
    IMG_0451.jpg IMG_0449.jpg
    Min variant av pasta penne med kjøttsaus.
    Bruker kjøttdeig,freser løk,chilli og hvitløk blanke, freser litt tomatpure.
    Har i tomat på boks,gulrøtter og stangselleri.
    Smaker til med palmesukker,salt,pepper,HP-saus,worcestershiresaus,saft fra sitron,
    oregano og basilikum. Servert med en chianti 2011.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    15 fiskepinner, 2 vårløk og en rød paprika... + en boks med cambells kyllingsuppe. + en stekeform som jeg varmet en grillet kylling i fra igår (uvasket... Nydelig karamellisert kylling... smatt smatt!! YEah! )

Dander fiskepinnene i stekeformen, sett de i ovnen på 225 grader. La alt komme opp til temperatur, og akkurat når det er tilfelle helle kyllingsuppa med ferdig
    snitta vårløk og paprika (som alt har småputtra en 2-3 minutter i en gryte) oppi stekeforma i stekovnen der fiskepinnene ligger å gleder seg.

Så får dette bli i ovnen i en 25 -30 minutter på 175 grader (satte ned tempen da jeg hellte oppi suppa.

TA DEN HELLSTRØM!!! Det ble helt fantastisk bra! + Ris... (Amerikanerne kaller dette for " Fish Stick Casserole" )

mvh

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Selvutpakket "First price" Pizza varmet i lun microbølgeovn og dandert med ditto sprøstekt løk før servering. Nytes akkurat nå med selvimpotert Pepsi Max fra Töcksfors Shoppingsenter

V

vinyl-jønki

Gjest
    IMG_0476.jpg
    I disse opphetete Helstrøm tider.;)
    Woket kylling med grønnsaker,cashewnøtter,nudler
    i øster,s/soyasaus

N

nb

Gjest
    Man tager en stk svinenakke fra en glad gris. Mitt eksemplar er spansk, fra Belotta-gris og oppholdt seg sist i frysedisken på Jacobs på Holtet. 300 kroner kiloen - verdt hver en krone.

IMG_0134.JPG

Så tager man litt krydderier og lager en dry rub som de sier i Amerikas Land. Mitt eksemplar av sorten bestod denne gang av paprikapulver, chilipulver, cayennepepper, brunt sukker, løkpuler, hvitløkspulver, salt og nykvernet pepper.

Så bruner man nakken godt i panne, gnir den inn med litt sterk sennep og smører ruben på.

IMG_0135.JPG

Pommet Frites skal det være til. Et par knep i den retning: Etter at potetene er skjert opp, skyll de lenge i rennende vann for å få ut stivelsen. Deretter må de tørke, og det gjøres mest effektivt i varmluftsovn med døren åpen.

IMG_0136.JPG

Etter noen timer på lav varme (steker på 65 grader ovnstemperatur) har velduften virkelig begynt å bre seg i heimen og kjøttet nærmer seg ønsket kjernetemperatur.
    IMG_0137.JPG

I mellomtiden er det god tid til å lage BBQ-saus. Ganske enkel og klassisk variant. Upgangspunktet er to deler tomatketchup og en del brunt sukker. I tillegg har jeg i litt finkuttet hvitløk, litt Worchestshire-saus, litt tabasco, litt pepper og en dæsj sennep. Her er det bare å prøve seg frem med smakstilsteninger. Kan spises kald eller varmes opp. Mot slutten smører jeg litt over kjøttet og kjører tempen kraftig opp for å få en fin glaze på det.

IMG_0138.JPG

Så over til pommes frites mens kjøttet hviler: Dette er etter første friteringsrunde. Greia er at fritering må skje i to omganger, første gang med oljen på ca 120 grader. Potetene friteres til de er gyllne uten å ha tatt farge. De er i prinsippet møre nok til å spise etter denne friteringen, men ikke sprø. De aller galneste legger de i kjøleksap lenge (helst til neste dag visstnok) etter denne friteringen, men det gidder jeg ikke. Det er viktig at de er godt tørket før fritering og at de får rent godt av seg og tørket av overskytende olje før andre fritering.
    IMG_0140.JPG

Da er det klart for andre friteringsrunde:
    IMG_0142.JPG

Den skjer ved 180 grader eller så. Det er lurt å kjøre tempen litt høyere siden den faller en del når potetene helles i. Dette gjelder også ved første friteringsrunde - da er temperaturfallet enda større.

Når du lager pommes frites - så er det hva du gjør da. Det er ikke tidspunktet for å følge med litt på TV, gå i kjelleren for å hente noe, gå ut med søpla eller lignende aktiviteter. Oljen kan fort blr SVÆRT varm om den står på sterk varme, og det er ikke så lett å se på oljen om den er 150 eller 250 grader. Ett eller annet sted over 300 grader begynner den å brenne og det er skummelt. Ryker det av oljen er den for varm - det lønner seg virkelig å ha et termometer for å kunne følge med tempen.

Så er alt ferdig og slenges på tallerken sammen med en stekt maiskolbe:
    IMG_0143.JPG

Som den observante seer vil oppdage så er dette langt under norsk standard for stekegrad for svinekjøtt. Med så godt kjøtt som dette er det ingen grunn til å steke det ihel - det er veldig mørt og har svært mye smak.

Så er det dags for dessert - vaniljeis. Ekspertisen følger nøye med på om pappa gjør en ordentlig jobb:
    IMG_0145.JPG

Vaniljeis lages vanligvis som følger:
    5dl H-melk og 2.5 dl fløte kokes opp sammen med de utskrapte frøene og stengene fra to vaniljestenger. Ta av kjelen og la trekke under lokk en 15-20 minutter. Imens piskes 6 eggeplommer og 200g sukker til eggedosis. Så helles melk/fløte - blandingen over og alt blandes. Tilbake i en kasserolle og varm opp under opprøring til det tykner, det skjer rundt 80 grader. Følg nøye med (bruk helst termometer). Koker det er det game over og guffa vil skille seg.
    Avkjøles og kjøres i ismaskin til det er ferdig.

Siden matinspektøren på bildet er melkeallergiker må jeg gjøre en vri: For det første bruker jeg soyamelk. For å unngå soyafløte lager jeg en emulsjon av den ene eggeplommen og 1 dl nøytral olje og blander i eggedosisen. Dette gir samme mengde fett som 5 dl h-melk og 2.5 dl følte. Det funker faktisk bra, selv om melk og fløte selvsagt er de ønskede produktene. Jeg bruker da 6.5 dl soyamelk.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn