Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve skrev:
    Begge jentene har fått seg helgajobb. Så kona og eg har rekesmørbrødmiddag åleine....
    Reker på et av "dine" brød? Høres farlig godt ut! ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    Fruen laget egenkomponert WOK i dag, snadder. ;)

    Slapp oppvasken også for jeg måtte løpe på jobb. ;D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Her i huset ble det servert Kamchatka-krabbe, taske-krabbe og reker. En egenkomponert hvitløk/rømmedressing samt en kledelig riesling gjorde det hele til en hyggelig opplevelse.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Karbonadedeig, bambusskudd og andre eksotiske grønnsaker surret sammen og servert med rødbeter og vann
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Her i huset ble det servert Kamchatka-krabbe, taske-krabbe og reker. En egenkomponert hvitløk/rømmedressing samt en kledelig riesling gjorde det hele til en hyggelig opplevelse.
    Nam
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    "Problemet" med kongkrabben (Kamchatka krabbe) er å finne på variasjoner så man ikke går lei av faenskapen!

    Her går vi for å overdrive litt ( men kun litt 8) ) bare ned i "fjærasteinan" og plukker dem! Seriøst så er fjorden full av dem.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    "Problemet" med kongkrabben (Kamchatka krabbe) er å finne på variasjoner så man ikke går lei av faenskapen!

    Her går vi for å overdrive litt ( men kun litt 8) ) bare ned i "fjærasteinan" og plukker dem! Seriøst så er fjorden full av dem.
    Et luksusproblem. Her koster de 250-300 kr/kg i butikken. Og selv i frysedisken er de dyre.

    Tror ikke jeg skulle sluppet opp for ideer til disse med det første. Men de er jo sykt gode bare rett på brød med litt hjemmelaget majones eller aioli også da. I salater, supper, gryter, grillet, som siderett, med alskens dips og sauser etc. Bring it on. Jeg seriøst digger disse skapningene.

    F.eks. nytrukket med rå hvit asparges overhelt med en beurre blanc og litt ristet surdeigsbrød og et par blader ruccola...

    Spise dem som fiskeboller i hvit karrisaus med gulrøter om du vil. :) Eller i en thaiwok med kokosmelk og grønn currypaste og noen brekkbønner og sukekrerter og vannkastanjer og kanskje noen bønnespirer.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.049
    Antall liker
    6.318
    Spiralis skrev:
    BT skrev:
    I dag blir det god gammaldags klubb.
    Hva slag tilbehør og hvordan lager du den??
    Rasper en pose poteter med fudprofessoren, elter den med noen dl hvetemel og byggmel og noen ts salt, til den får rett konsistens, lager snøballer som kokes i forhåndsvarmet, saltet vann i en drøy halvtime. Servert med masse sprøstekt bacon, duppe, kokt kålrot og en liten dæsj sirup.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hadde også kumle (raspeballer) i dag , men med kokt svineknoke + + + til
    Mvh Jan I
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Syltynn pizza med masse spicy digg står i ovnen.
    Fortsatt litt skjelven etter siste natts bravader. ::)
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Grillet hvalbiff med stekte poteter, salat og iskald pils.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Spiralis skrev:
    BT skrev:
    I dag blir det god gammaldags klubb.
    Hva slag tilbehør og hvordan lager du den??
    Rasper en pose poteter med fudprofessoren, elter den med noen dl hvetemel og byggmel og noen ts salt, til den får rett konsistens, lager snøballer som kokes i forhåndsvarmet, saltet vann i en drøy halvtime. Servert med masse sprøstekt bacon, duppe, kokt kålrot og en liten dæsj sirup.
    Bortsett fra kålroten er det samme utgave som brukes hos oss. ;) Snaddermat.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Pav Bhaji til middag


    Råvegan sjokoladeis til dessert.

    (ikke mitt bilde)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Raspeballer/klubb/komle/kompe eller hva det nå kalles er ikke mindre enn hærverk mot gode poteter. Tenke seg til å lage noen kleimete deigklumper ut av ellers fullt spiselig mat. :-\

    Men tilbehøret er jo heldigvis ganske godt da, saltkjøtt/røykeknoker, kålrabistappe og bacon. :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    emokid skrev:
    Pav Bhaji til middag


    Råvegan sjokoladeis til dessert.

    (ikke mitt bilde)
    Man kan både si og mene ett og annet om ditt forhold til mat Emo, men den vegankosten du presenterer ser bare helt utrolig delikat ut, det skal du i allefall ha kred for. :D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Idag ble det hel ovnsbakt laks med grønnsaker og kokte poteter. Skjokoladekrem til dessert.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.249
    Antall liker
    3.509
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sitter vakt på en stor byggeplass i Bjørvika og nyder en søt og saftig Cantaloupemelon og en drøy hekto tynnskåret Parmaskinke fra den italienske delikatessebutikken i Dronningensgate. http://www.gallo.no/

    Kan ikke klage. ;D
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Kråkerester fra tidligere søndagsmiddag. Spica det opp med ekstra hvitløk og karry ettersom den hadde ligget en periode i sola.
    Minner om at kråke og skjære lettvint fanges vha et åpentstående søppelspann med "åte" i bunnen. Når du kommer hjem fra jobb har kråka hoppet ned, men ikke kommet seg opp for egen hjelp. Gode arbeidshansker (type byggmakker el lign) når nakken knekkes. Flås som en rype. Tasty!
     
    N

    nb

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Sitter vakt på en stor byggeplass i Bjørvika og nyder en søt og saftig Cantaloupemelon og en drøy hekto tynnskåret Parmaskinke fra den italienske delikatessebutikken i Dronningensgate. http://www.gallo.no/

    Kan ikke klage. ;D
    Heter ikke den Salumeria nå? Mye snadder der åkke som og trivelig og kunnskapsrik kar som driver den.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.249
    Antall liker
    3.509
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det stemmer det.


    Laks med poteter/asparges/blomkåt og løk i dag.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.870
    Torget vurderinger
    0
    I går faktisk, vi har passert midnatt, var det stekt hyse med sitronpepper, naturris, fiskesauce Parisienne- Toro :p ( men god ) grøntsalat med mager kesam. Til dessert blåbærpai med mager vanilje kesam.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    I dag tryllet kona fram noe som skulle vært seifilet med løk,men bommet på pakken i fryseren så det ble stekt torskefilet med løk i stedet. Servert med kokt brokkoli, revne nytrukne gulrøtter og salat med cherrytomater,tørkede tomater feta ost osv. Nix potatis. Avsluttet med et halvt eple og en halv neve med assorterne nøtter(valnøtter,hasselnøtter og mandler)

    3 store glass vann til.

    Lett, godt og edruelig måltid som kroppen sikkert setter pris på, etter en lang varm sommer med mye fråtsing på mange vis. Skulle tro jeg går på Grete Rhoede kurs men det er ikke tilfelle...

    Nå tror jeg jammen jeg skal kose meg med en yoghurt naturell og tørkede aprikoser...
    Sleiven
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Parmabiff med sprøstekte auberginer og miniasparges samt hjemmelaget bernaisesaus med en rhonevin
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    jowil skrev:
    Nytrukket seibiff og pils. :)
    Godt valg :D
    Fersk sei er delig og noe helt annet enn disse frosne sammenpressed blokkene på billigsalg i kjøledisken.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Salt torsk med baconterninger, stekt løk og en rømmeklatt sammen med nypoteter. Og selvsagt en pils til.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Første skikkelige måltid i ny bopel....

    Nydelig mør filet på ny grillsteikepanne med skikkelig smør, stekte kantareller og grillede potetbåter. Alt dette med div. godt krydder.
    Å, som jeg gledet meg.
    Så...
    Full brannalarm i huset-(og her er det utvendig og innvendig sirener både på brann og innbruddsalarm), nabo fra gården 400m unna meg ringte, huseier på kino (i Oslo) sendte melding. om det var brann?, Sector Alarm ringte og lurte på det samme......joda, hadde jeg satt meg inn i systemet? Neeei...

    Kjøtt og kantarell i steikepanner, ble i hui og hast satt på trappa- i lett regn.
    Der fikk deler av gourmetmåltidet stå og godgjøre seg til det var luftet ut og alarmene nullstillt.

    Så, det viktigste...nyte maltidet etterpå.
    Maten ble PERFEKT! :)

    Så moralen er...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Spist hos mor i dag.

    Torsketunger, fisket av en onkel, og aldri mishandlet i kolonialforretningenes konsentrasjonsleire/ferskvaredisker.

    Yummy!!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.049
    Antall liker
    6.318
    emotikon skrev:
    Første skikkelige måltid i ny bopel....

    Nydelig mør filet på ny grillsteikepanne med skikkelig smør, stekte kantareller og grillede potetbåter. Alt dette med div. godt krydder.
    Å, som jeg gledet meg.
    Så...
    Full brannalarm i huset-(og her er det utvendig og innvendig sirener både på brann og innbruddsalarm), nabo fra gården 400m unna meg ringte, huseier på kino (i Oslo) sendte melding. om det var brann?, Sector Alarm ringte og lurte på det samme......joda, hadde jeg satt meg inn i systemet? Neeei...

    Kjøtt og kantarell i steikepanner, ble i hui og hast satt på trappa- i lett regn.
    Der fikk deler av gourmetmåltidet stå og godgjøre seg til det var luftet ut og alarmene nullstillt.

    Så, det viktigste...nyte maltidet etterpå.
    Maten ble PERFEKT! :)

    Så moralen er...
    Regn i maten gjør seg?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.049
    Antall liker
    6.318
    Her ble det sprengt uer...
     

    Olaf

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2002
    Innlegg
    42
    Antall liker
    0
    Tradisjonskost i dag; melkesuppe med byggryn (spises med sukker og kanel), deretter sild med flatbrød, ferske poteter rett fra åkeren (men kokte selvfølgelig), smør og løk. Med en lettøl til.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.249
    Antall liker
    3.509
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Så moralen er...
    Om det ikke kom nevneverdig mye svidd luktt eller store mengder damp/os, er nok branndetektoren overfølsom eller plassert på feil sted. Eventuelt har du feil type varsler plassert på kjøkkenet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn