Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    288
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Middagen er såvidt underveis. Har hørt det er viktig å ta litt vin mens man lager maten. Problemet i dag er at lårstek av kalv skal stekes i ca 1t45min. Det vil jo naturligvis si at det er fare for at vinen er drukket opp før maten er klar...var på tide med en liten amarone i dag, det er jo tross alt vorspielet til 2015 :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Aaahhh. Har auberginer i kjøleskapet. Tenkte å lage baba ganoush. Men da må jeg vel prøve å bake pita også...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.782
    Torget vurderinger
    23
    Meget enkelt i dag - lettgrillet laksefilet med finstrimlet sjalottløk i Satay saus, Feldsalat. Ti min. jobb - glimrende smak - 500 kcal. Mission accomplished.
    Ramløsa lædskende mineralvann dertil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.226
    Antall liker
    13.728
    Hjortekarbonader med rødvinssaus, stekt sopp og lettkokte gulrøtter til. Rødvinssaus fra fryseren.

    Hjort > elg.
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    idag blir det løksuppe til forrett, etterfulgt av svinefilèt marinert i hvitløk,chilli og honning,saltet med grovt limesalt, servert med salat,nystekte bageuetter og pommes frites, med tomatsalsa ved siden av. muligens med noe bær til dessert.

    IMG_20150214_135525.jpg
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.684
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    panerte seifiletene og stekte de på middels varme, og serverte kokt potet med ruccolapesto til. Skinke sprøstekt i ovn ble fint krydder.

    seiogpotet.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I dag serverte madammen bakte poteter med baconbiter, skinke, salat, hjemmelaget hvitløkssmør og rømme til.

    Hvitløksmøret var heftig nok til at jeg vurderer å gå ut en tur å puste på frontruta til bilen for å få bort trafikkfilmen... Mmmm 😊
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.087
    Lettsaltet Uer med kålrottappe og bacon.Veldig godt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.226
    Antall liker
    13.728
    Pulled pork - burger med bbq-saus og coleslaw. Svært bra, brukte rester fra svineknokemiddag. Skal definitivt gjentas.

    Value for money på svineknoke er uslåelig.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    1418501960141.jpg nok en klassiker. Indrefilet av hjort, med potet/sellerirot stappe. En bringebær rødvin reduksjon saus med hint av mørk sjokolade samt aromasopp stekt i baconfett. Litt grønn asparges er med av helsemessige årsaker;-)
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Takker, jeg tok den på 62grader. De holder seg jo bra ifra 58-65. Så da liker jeg den midt i mellom!
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    20150214_114545.jpg på lørdag serverte jeg denne desserten. En mørk sjokoladekrem med bringebærsaus, og friske bær. Funket fint den. Men den hadde blitt enda bedre om jeg hadde lagt et lite lag med panna cotta, på toppen av sjokolade kremen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.226
    Antall liker
    13.728
    ^ så lekker ut, men hadde vel hjulpet om det var sesongen for friske bær også...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.226
    Antall liker
    13.728
    Takker, jeg tok den på 62grader. De holder seg jo bra ifra 58-65. Så da liker jeg den midt i mellom!
    Har du sjekket termometeret ditt? Det der ser ikke ut som 62 grader... den ser som påpekt helt perfekt stekt ut og jeg ville tippe den er en del under de 62 som termometeret sier den er. Ser mer ut som midt/litt over midten på 50-tallet spør du meg. Den er dyp mørkerød og fin som den skal være.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 2 steketermometer. Resultatet pleier å være likt. Det som jeg brukte nå er digitalt og koblet direkte i ovnen. Personlig så ser jeg ikke forskjell på 58 og 62 grader. Den ene skal muligens vær hakket lysere enn den andre. Men når hjorten på 300 g er først brunet på pannen for og så gå i ovnen, på 125grader så er det ikke mer enn et par min forskjell på de to temperaturene. Hvor mye fargeforskjell det blir dannet da er jeg usikker på. Biffen var åpen mellom fibrene så ferdig var den. Det er lett og se når den er for tett/rå så er mulig at det er litt dårlig lys eller noe sånt. Den smakte iallefall som planlagt. Hyggelig at du var fornøyd med steikeresultatet. Jeg hadde lyst på noe frisk rosmarin eller timian oppå her, for det kosmetiske, rosmarin kunne vært "Pels" på labben her men de hadde ikke det i butikken den dagen;-) neste gang skal jeg kjøre begge termometer'ene i samme steiken så får jeg dobbeltsjekke for sikkerhets skyld.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.226
    Antall liker
    13.728
    Kjøp en Thermapen først som sist - er helt genialt. Svært presis og får måling i løpet av få sekunder og måler kun helt på tuppen så funker fint til å sjekke tynne saker også. Litt av problemet med "vanlige" termometere er at i mindre kjøttstykker så kan de bli påvirket av varmen fra ovnen som varmer opp metallet siden de ikke kommer så langt inn - men så lenge man får konsistent gode resultater så er det jo ikke så farlig.

    Får evt få en ekspertkommentar fra cruiser som er proff - men jeg er ganske sikker på at det der er godt under 62 i kjernetemp.

    Thermanpen koster 8-900 i Norge men kan fås en god del billigere fra det store landet utlandet.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    20150217_115745.jpg jeg måtte bare dobbeltsjekke med en gang, og jeg syns at det ser ganske likt ut. Men tusen takk for tipset! Jeg skal anskaffe meg en slik penn. Det høres genialt ut!
     
    Sist redigert:

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    1415474953323.jpg dette andebrystet er tatt på 62grader. Samme termometer'ene. Nå er and et lysere kjøtt enn hjort det spiller jo også inn å brystet var 350g. Dette også smakte som det skulle. Men jeg er enig i at tynne kjøttstykker kan gi et avvikende resultat. Godt at jeg tok den på 62 og ikke 58 grader da;-)
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Det er fort gjort;-) melk gjær sukker salt egg oliven olje sammalt hvetemel/ hvetemel å sesamfrø. En kan også tilsette noe favoritt krydder om en ønsker det, feks litt hvitløk timian eller muskat. Det er som nevnt fort gjort og jeg syns at det gjør det lille ekstra. Alternativt, bare lag en vanlig pizza deig, og bruke den som utgangspunkt;-)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Det er fort gjort;-) melk gjær sukker salt egg oliven olje sammalt hvetemel/ hvetemel å sesamfrø. En kan også tilsette noe favoritt krydder om en ønsker det, feks litt hvitløk timian eller muskat. Det er som nevnt fort gjort og jeg syns at det gjør det lille ekstra. Alternativt, bare lag en vanlig pizza deig, og bruke den som utgangspunkt;-)
    Takk for d. Jeg skal jaggu gjøre d neste gang jeg lager burger. Men i dag - fiskepinner og påmmfri - neida.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn