Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag blir det nok pasta og fløtesaus med bacon fra Spania og sesongens egenplukkede kantareller. Men det er først som noen få timer, tipper jeg. Hvis ikke min bror kommer løpende skrubbsulten etter den traumatiske iPhone/bombeopplevelsen... ;D
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kantareller er godt det.. Nå er det vel traktkantarellene som er igjen..
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Kantareller? Nå er det kun tre dager igjen til starten på trøffelsesongen.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kantareller? Nå er det kun tre dager igjen til starten på trøffelsesongen.
    Trøffel i Norge? Viste ikke at det fantes her, er vist griser og hunder som trenes opp til å finne sånne godbiter i utlandet.

    Jeg ble nervøs nå, viste ikke om vi hadde kantareller igjen. Men vi har vist fått en bærepose så da holder det vel en stund til..
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er lite trøffel i Norge, men det finnes noe i Sverige nærmere bestemt på Gotland. Det jeg henviser til er hvit trøffel som bare finnes i Italia. Der er det bare lov til å bruke hunder til å finne dem fordi grisene ødelegger for mye. Jeg spiser også kantareller, særlig trakt- og trompetkantareller, men i disse dager er det den hvite trøffelen vi venter på.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.373
    Antall liker
    17.116
    Torget vurderinger
    2
    OK. Noe så grunnleggende som blomkål kan være ren perfeksjon når den blir tilberedt rett. I dag kom Heinrich Jung innom med blomkål og broccoli. Jeg har aldri sett og smakt bedre av førstnevnte. I kveld ble det blomkålsuppe med grønnkål ...

    Bildet yter ikke disse blomkålene rettferdighet. Han var mektig stolt selv. Praktbonde, den gode Jung. Han er med i programmet Framtidsbonden som gikk på NRK. Der undrer han seg over at naboene hans, som også er bønder, aldri har vært innom for å se på hva han holder på med. Han er "kun" en av landets aller beste kvalitetsprodusenter av storfe, svin og diverse grønnsaker.

    14409861_1141883849235670_8631016321780752338_o.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nei, nei, nei. Hold hvitløk milevis unna trøfler, spesielt de hvite, og bruk smør til pastaen. Det er nok med pasta, litt smør og trøfler, cirka 10 gram trøffel pr. porsjon.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Den blomkålen så god ut. Det er for ofte bløt og slapp blomkål i butikkene i Norge. Gratinert blomkål er ikke å forakte.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.580
    Torget vurderinger
    23

    God venn på spontanbesøk - vi startet med fersk urtefylt fjellørret på kullgrill


    ørrets.jpg




    Så var det bare å gyve løs på hoderetten; svinecarre med salvie, timian og en
    frisk dressing dip basert få tomater, sjalottløk, honning, fivespice og s/p

    svinecarre.jpg

    Vårløk, skivet rødløk, potetgull​
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.373
    Antall liker
    17.116
    Torget vurderinger
    2
    Den blomkålen så god ut. Det er for ofte bløt og slapp blomkål i butikkene i Norge. Gratinert blomkål er ikke å forakte.
    Fasteste, fineste og friskeste blomkål jeg har sett. Og veldig smakfull.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.513
    Antall liker
    106.580
    Torget vurderinger
    23
    Ahhh.... risotto med tilsynelatende riktig konsistens.... pesto og laks stekt slik den skal stekes!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Ahhh.... risotto med tilsynelatende riktig konsistens.... pesto og laks stekt slik den skal stekes!
    Laksen burde hatt skinn, men det må rema ta ansvaret for. Svartkålpesto er veldig godt - har spist det ganske mye i år siden avlingen i hagen har vært svært bra. På Palace grill her om dagen serverte de det fritert til en fiskerett, det var også knall. Er visstnok årets trendgrønnsak.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ahhh.... risotto med tilsynelatende riktig konsistens.... pesto og laks stekt slik den skal stekes!
    Laksen burde hatt skinn, men det må rema ta ansvaret for. Svartkålpesto er veldig godt - har spist det ganske mye i år siden avlingen i hagen har vært svært bra. På Palace grill her om dagen serverte de det fritert til en fiskerett, det var også knall. Er visstnok årets trendgrønnsak.
    Minner meg på at det er tyve år siden sist jeg var innom Palace. Var i alle fall et hyggelig sted, sist gang jeg stakk innom med en kompis var det fordi vi skulle ha en siste øl før vi dro hjem og å låne en sekspakning øl til det lille nachspielet. Ypperlig service i så måte, og kjøkkenet holder som jeg ser av ditt innlegg fortsatt en bra klasse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Palace er knall - har vært der en del ganger opp gjennom årene og basert på min empiri har nivået på kjøkkenet aldri vært høyere enn nå de siste par årene. I "gamle dager" var det som regel en rett som var helt katastrofe, og det var på en måte litt av sjarmen med stedet - de varierer jo menyen daglig i motsening til de fleste steder på samme nivå. Nå kan man også bestille bord der, så det har blitt mye enklere å planlegge.

    En av de kule tingene med Palace er at det alltid har vært ett av Oslos absolutt beste spisesteder, men ingen vet hvem som er kjøkkensjef der - det bytter forsåvidt også ganske ofte, stort sett nye tryner når jeg er innom. Nina kastet også inn håndkleet etter 17 år i servicen.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    I kveld blir det ikke laget så mye som en skive med HaPå. Det blir heller en tur på Nama Sushi. Sitter her og gleder meg som en unge. De lager noen sinnsykt gode gintonic. Et par slike må fordøyes før det virkelig braker løs. Tasting-menyen på Nama er det nærmeste du kommer himmelen, fremdeles med begge bena på bakken.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Sushi er godt. Er de for øvrig noen her som var raske nok med å melde seg på tilbudet fra Alex sushi med Champagne og Sushi? I så fall forventes det en rapport her. Jeg var dessverre for sent ute.:(
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Arktisk kje smaker vel omtrent som annet kje og da kan det passe med stuede grønne bønner og ovnsbakte rotgrønnsaker. Norske bønner er i sesong fortsatt.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Idag blir det tre retters med bla and og kantarellsaus. Men først en tur i menigheten..
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bacalao. Fra hofta. Tenkte å bruke Roysens fine oppskrift, men hadde ikke ingredienser til det. Tror det blir godt likevel.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ble knallbra. Ekstra chili, og hvitløk som ikke sto i den oppskriften jeg fant på nettet. Ekstra alt, egentlig. Det blir rester, og jeg gleder meg.
     
    D

    Danke

    Gjest
    For mye fylleangst til å gå ut, så det ble toast og kakao som til frokost :mad:
    Fylleangst nicht gut, jeg spytter absolutt ikke i glasset selv og råker vel på en nyttårsfest eller et bryllup noen ganger.

    Men fylleangst bør man passe seg for, og dessuten regner jeg med at du var ute og i Norge er det dyrt.

    Så jeg anbefaler bare to øl ute, og heller kose seg hjemme eller på hytta med vin og øl, da kan man drikke litt ekstra men våkner ikke med fylleangst som etter en typisk nordisk fuktig bytur.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    Laget en greskinspirert gryte her i går. Kjøtt litt buljong og et lass ulike rotgrønnsaker i terninger i en gryte med lokk.

    Åpningen mellom gryte og lokk ble tettet med noe tilsvarende pizzadeig. Så røyk det hele inn i stekeovnen på 150 grader i nesten 5 timer. Deigen gjorde at nesten all fukten forble i gryten da dampen ikke kom ut. Det var saftig og mørt hinsides fornuft.

    Det eneste skåret i gleden var at jeg glemte å krydre før gryten ble satt inn, men litt salt og pepper gjorde susen, selv om det skulle ha vært timian og organo der fra begynnelsen av.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For mye fylleangst til å gå ut, så det ble toast og kakao som til frokost :mad:
    Du får gjøre som jeg gjør neste gang du er i Spania, finn et landsens apotek i en landsby der det ikke er mange korttidsturister og kjøp litt Cod Eferelgan mot lumbagoen. De funker også fint dagen etter spesielt kraftige sjøslag fordi de virker så raskt, det er i praksis paralgin forte-brusetabletter. Men du får dem kun i de mindre landsbyene med lav partyfaktor, for også i Spania er de egentlig på resept. 8) (Ikke si det til noen andre, da blir det fort slutt på ordningen...)

    I dag hadde vi, det vil si min pjuske bror og meg, pytt i panne med hjemmelagde karbonader. :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Lungemos er godt, men ikke spesielt sunt hvis du har høyt kolesterol. Jeg spiser det av og til selv om jeg ikke bør. Men gi det ikke til bikkja, den skal ha versjonen uten krydder.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har prøvd ferdigpakker med lungemos et par ganger .... ikke direkte vondt men heller ikke spesielt godt.

    Det er jo ramsalt som svarte helvete.

    Utelukker ikke å spise denne innvollsgrøten igjen, men da skal det være med anbefalte modifiseringer.

    Store mengder rotgrønnsaker og poteter kan kanskje virke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn