weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.715
Klassisk hjemme-alene mat: biff tartar, pommes frites og blodrød spansk rødvin.
Med kolesterol på steady 2,7-2,8 så spises det meste med god samvittighet!Lungemos er godt, men ikke spesielt sunt hvis du har høyt kolesterol. Jeg spiser det av og til selv om jeg ikke bør. Men gi det ikke til bikkja, den skal ha versjonen uten krydder.
Ok, hvor får jeg tak i disse kyllinghjertene i Oslo (rett nedenfor Lorry?) og hva er den mest spektakulære og velsmakende måten å servere dem på? (Jeg forutsetter at dette er godt, selv for normalganer. Har aldri smakt det.)Hva lager jeg til middag i dag?
Har fått Homlagarden til å levere kyllinghjerter fra økologisk, saktevokste og store kyllinger. Flotte hjerter med en liten fettrand, som nå ligger til marinering før tilberedning i kveld. Skal serveres med mandelpoteter og en puré av grønnsaker, og saus med sky fra stekingen i upasteurisert smør fra Kongsgården.
Be still my beating heart!
(Forøvrig fantastiske kyllingføtter derfra, Sluket. You know where.)
Slike tomater er ikke tillatt i Norge. Skam deg!Vis vedlegget 403507
Jeg var også innom et ysteri og kjøpte denne bøffelmozzarellaen. Utsalget har glassvegg inn mot produksjonslokalene så jeg kunne se på at osten min ble produsert. Jo ferskere jo bedre er regelen når det gjelder mozzarella. Den spises som den er uten tilbehør. Jeg har også funnet en ny type tomat; "Fondanello", som er fra Fondi. Det er en jordbrukskommune som ikke tillater genmanipulerte vekster. Tomaten er svært søt og kjøttfull og har blitt min nye favoritt-tomat.
Vis vedlegget 403508
Vis vedlegget 403509
Vis vedlegget 403510
Det blir for nordlig for meg, det er slik de spiser trøflene sine i Alba. Men godt er det helt sikkert.Høres godt ut. Enkelt er best når råvarene er topp.
Jeg er svak for god risotto der en ADHD-spastiker har gått løs med et rivjern på trøffel før det skal serveres.
Ja sikkert litt nordlendigfakter over dette. Men ikke bare så nær polarsirkelen. Fikk dette på en bra sjappe i Montepulchiano.Det blir for nordlig for meg, det er slik de spiser trøflene sine i Alba. Men godt er det helt sikkert.Høres godt ut. Enkelt er best når råvarene er topp.
Jeg er svak for god risotto der en ADHD-spastiker har gått løs med et rivjern på trøffel før det skal serveres.
Da er hjertene i hus! Skal teste ut i morgen.Måtte sjekke at butikken hadde flere inne, og det har den. Dette er store kyllinghjerter, fra kyllinger som har fått gå fritt mye lenger enn standardkyllingene. Enkelte deler hjertene i to, men det er ikke nødvendig, syns jeg.
Rundt 9 her. Er så gammel nå at statistikken snart er på min side. (Mye genetikk i dette)Med kolesterol på steady 2,7-2,8 så spises det meste med god samvittighet!Lungemos er godt, men ikke spesielt sunt hvis du har høyt kolesterol. Jeg spiser det av og til selv om jeg ikke bør. Men gi det ikke til bikkja, den skal ha versjonen uten krydder.
Har hatt mange gjester som har fått aha-opplevelser når jeg har servert "hundemat" fra storfe og annet.Det er fint at det blir populært å spise alle delene på dyret. Hjerter fra andre dyr er godt, det gjelder helt sikkert også for kylling.
Just presis, grillsesongen varer hele året også her i huset. Fyrer opp Weberen minst tre dager i uken, enten det er juni eller januar.Det enkle er ofte det beste.
Vis vedlegget 403367
Grillet fjellørret med buken full av sitron, bladpersille og gressløk.
Nypoteter, creme fraiche, olivenolje, hvitløk, rødløk, persille, gressløk, salt og pepper.
9 måneder av grillsesongen unnagjort, fortsatt nesten tre igjen. Hentet ut to nye gassflasker i dag da de gamle var tomme.
Blir mest sannsynlig en tur til Montevideo på meg i februar, mye å se frem til åpenbart.Har hatt mange gjester som har fått aha-opplevelser når jeg har servert "hundemat" fra storfe og annet.Det er fint at det blir populært å spise alle delene på dyret. Hjerter fra andre dyr er godt, det gjelder helt sikkert også for kylling.
En tur til Mercado del Puerto i Montevideo gir muligheter til en rundtur av hva storfe har å by på av store smaksopplevelser som ikke er å få til vanlig. Tok innmat-turen sist jeg var der (altfor lenge siden). Og det er noe av det fineste som har foregått i min gane. Hyperdyktige asaderos og slaktere leverer gourmetopplevelser som tilnærmet streetfood.
Vis vedlegget 403551 Vis vedlegget 403552 Vis vedlegget 403553 Vis vedlegget 403554 Vis vedlegget 403555 Vis vedlegget 403556
Har i veldig mange år hatt lyst til å dra til Uruguay. Har gode venner der jeg aldri har fått somlet meg til å besøke, og håper å ha nok tid til også å besøke venner i Buenos Aires, hvor jeg heller ikke har vært. Så Norge slå Brasil i fotball på en bar i Rio i 1998, men det er det sørligste jeg har vært på det kontinentet.Uruguay er virkelig verdt å besøke, selv galskapen i Punta del Este. Av en eller annen grunn er de mestere i å bygge hyggelige, trivelige, her-vil-jeg-bo hytter ved sjøen. Sjekk bilder på denne linken:
https://www.google.no/search?q=uruguay+sea+cabin+architecture
Du finner selvsagt også egne restauranter som serverer asado, men besøket på Mercadoen i Montevideo står som et flott minne, og be om innmat, også tarmrettene. Det ble en overraskelse for meg. Gauchodelikatesser.
Store mengder rotgrønnsaker (potet og litt gulrot) som er grovmost og som veltes/røres inn i lungemosen er oppskriften her i huset. Lages med litt innslag av eddik og eddik serveres også ved siden hvis du ønsker den mer syrlig. Jeg er av typen som tar en liten dæsj ekstra eddik. Serveres med flattbrød og gjerne godt smør på flattbrødet og smørøye midt oppå mosen. ;DHar prøvd ferdigpakker med lungemos et par ganger .... ikke direkte vondt men heller ikke spesielt godt.
Det er jo ramsalt som svarte helvete.
Utelukker ikke å spise denne innvollsgrøten igjen, men da skal det være med anbefalte modifiseringer.
Store mengder rotgrønnsaker og poteter kan kanskje virke?
Syltede rødbeter pleier vi også å ha stående på bordet. Det er optional, men jeg synes det noen ganger er fint med litt mer sødme til retten.Serveres med kokte poteter og syltede rødbeter.
Jepp, kolesterolet er det ikke noe problemer med. Kanskje fordi vi spiser såpass mye fisk i vår familie?Med kolesterol på steady 2,7-2,8 så spises det meste med god samvittighet!Lungemos er godt, men ikke spesielt sunt hvis du har høyt kolesterol. Jeg spiser det av og til selv om jeg ikke bør. Men gi det ikke til bikkja, den skal ha versjonen uten krydder.
Ja, den er jo et slags biprodukt av å kjøpe hele lammelår, men det må akkumuleres noen lår før det blir nok av de (typisk 4-6 stykker før jeg lager noe av de). Jeg pleier å kutte den av før låret går i ovnen - gjerne en nødvendighet for at det i det hele skal få plass i stekeovnen.Skank!
Lammefrikassè er definitivt bedre enn fårikål. Kanskje årsaken til at det lages mer fårikål er at folk tror det er enklere og at det kreves kokkeutdanning for å lage noe som høres så vanskelig ut som frikassè.Høstens vakreste eventyr - lammekjøttet - er som nevnt godt i gang. Kanskje den råvaren i Norge som er lettest tilgjengelig, har høyest kvalitet nesten uansett hvor man kjøper den og er rimelig. Mine favoritter er lår og bog (som dessverre nesten alltid selges oppdelt). Og selvsagt den famøst stykningsdelen "fårikålkjøtt" som til tider er å få til gi-bort-priser.
Dette er muligens å banne i kirka, men jeg kan styre min begrensning for fårikål og kan fort gå gjennom denne sesongen uten å lage det en eneste gang hjemme. Det er ikke det at jeg ikke liker det, det er bare å så mye annet man kan gjøre med lammekjøtt jeg setter større pris på. Om man først skal lage norsk grytebasert tradisjonsmat synest jeg god, gammeldags lammefrikasse er bedre enn fårikålet også.