Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    I dag ble det "Rett i Søpla"-fisk.

Hadde blingsa på datoen på sprengt torsk. Alt var klart, bare å pakke ut fisken og la den trekke.
    Glad jeg har luktesansen i behold. Selv en blind ville ikke vært i tvil, men min gamle far, som mistet luktesansen etter en ulykke for noen år siden, ville nok tilbrakt kvelden på dass.

Noen ganger er det greit å ha en slik i bakhånd....
    7035620019746.jpg

Til ferdigmat å være er den slett ikke værst.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Janix

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Antall liker
    107
    Hviledag i går, så da ble det åpnet en boks med brun lapskaus. Krydret godt med salt, pepper og revet muskat og tilsatt litt amerikansk grønnsaksblanding og tyttebærsyltetøy. ;)

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.440
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Sen middag i dag. Kjører følgende:
    Kortreist Pizza Eboli Hot fra den lokale pizzabakeren, levert med elbil på 185/55-15 Firestone Fuel saver, stålfelg og ladet fra solcelleanlegg levert fra Rec Porsgrunn, sjåføren, tyrkisk for anledningen, kjekk, 173cm høy, atletisk, men med kulemage og kun B førerkort på åttende året. Tørr asfalt og dugelige kjøreforhold i nærområdet jmf 0175
    Påsmurt pizzabakeriets håndlagde hvitløksrømmedressing. Servert med NRK1 lørdagsunderholdning. Verdict: Pizzaen var best!
    Og det sier ikke så mye om kvaliteten på maten........

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg har aldri likt kalkun, mest fordi jeg som regel får den servert tørr og uinteressant.

Men Homlagarden innledet et prosjekt en tid tilbake der de med støtte fra Innovasjon Norge trålte Europa på jakt etter en godt egnet kalkunrase som var i stand til å være ute, hadde instinkter til å fø seg selv og som ga god kjøttkvalitet. I forrige uke fikk jeg to lår som prøve.

Disse var så store at man kunne bedt inn til middag på ett lår. Jeg delte låret ved kneet og utbente overlårene. Det ga et kjøttstykke som kunne deles i to gode porsjoner. Rødt og fast i kjøttet. Smurte inn stykkene med en blanding olivenolje og salt og lot dem stå. Deretter et dryss med en urtesaltblanding jeg har og så inn i panne i ovnen, på 125 grader, til kjernetemperatur var straks over 60.

Hadde klargjort en jernpanne der jeg sluttbrunet stykkene slik at ytterhuden ble sprø og fin og stykket nådde rett under 70 grader. Lot det hvile litt og så var det servering.

Stor begeistring rundt bordet. Saftig, smakfullt, ga overhodet ikke assosiasjoner til vanlig kalkunkjøtt. Dette er et knallprodukt. Vi kan, her i Norge, om vi vil. I kveld er det resten av låret som skal fortæres.

Ett lår veier 800-900 gram.

Her er Homlagardens beskrivelse av prosjektet:

Homlagarden | Black Turkey

BT-i-plommerhage-1.jpg

T

TT.

Gjest
    Sen middag i dag. Kjører følgende:
    Kortreist Pizza Eboli Hot fra den lokale pizzabakeren, levert med elbil på 185/55-15 Firestone Fuel saver, stålfelg og ladet fra solcelleanlegg levert fra Rec Porsgrunn, sjåføren, tyrkisk for anledningen, kjekk, 173cm høy, atletisk, men med kulemage og kun B førerkort på åttende året. Tørr asfalt og dugelige kjøreforhold i nærområdet jmf 0175
    Påsmurt pizzabakeriets håndlagde hvitløksrømmedressing. Servert med NRK1 lørdagsunderholdning. Verdict: Pizzaen var best!
    Og det sier ikke så mye om kvaliteten på maten........
    det gjør ei heller mat som tituleres med: fra Ditt og Datt!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvor får jeg tak i plast til vakumeringsmaskinen i Oslo sør/øst på vei til jobb i morgen? Begynner 1230, så jeg trenger ikke noen som åpner i gryotta.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.562
    XXL på Alnabru har gjerne flere varianter inne.

Tommy

H

Hardingfele

Gjest
    Driver og samler ingredienser til denne. All-in British cooking til helgen.

Instruksjonen for Rump Steak begynner ved 4:45. Faktisk verdt å se.

(Fikk tilsendt episoden, med beskjed om at The Galloping Gourmet alltid var unykter under sending. Ser det ikke så tydelig i denne episoden. Men lage mat, det kan han. Har aldri behandlet et kjøttstykke slik han gjør i denne videoen, men det ser ut til at resultatet er upåklagelig).

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.723
    Fransk løksuppe. Relativt mye lykke for svært lite penger og lite innsats. Prisen blir dog potensielt blåst opp av at den bør gratineres med gruyére eller comté - ost...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.723
    Keema.

Lammekjøttdeig, pasta av ingrfær, chili og hvitløk. Stekes med løk og krydres med gurkemeie, litt garam marsala, tilsettes tomater samt brunt sukker og eddik, evt litt yoghurt. Smak til med salt og pepper, server med erter, godt med koriander, ris eller bulgur og naanbrød. Klassikeren skal også ha stekt egg, men det droppet jeg.

Kjapt og godt.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.203
    Her på nordvestlandet er det ball hver torsdag, potetball, (komper,) saltkjøtt, bacon og kålrotstappe, får kjøpt ferdig kr 129,- pr. person
    Oppvokst med denne retten, populært og godt, bilde er unødvendig

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.203
    Jeg har aldri likt kalkun, mest fordi jeg som regel får den servert tørr og uinteressant.

Men Homlagarden innledet et prosjekt en tid tilbake der de med støtte fra Innovasjon Norge trålte Europa på jakt etter en godt egnet kalkunrase som var i stand til å være ute, hadde instinkter til å fø seg selv og som ga god kjøttkvalitet. I forrige uke fikk jeg to lår som prøve.

Disse var så store at man kunne bedt inn til middag på ett lår. Jeg delte låret ved kneet og utbente overlårene. Det ga et kjøttstykke som kunne deles i to gode porsjoner. Rødt og fast i kjøttet. Smurte inn stykkene med en blanding olivenolje og salt og lot dem stå. Deretter et dryss med en urtesaltblanding jeg har og så inn i panne i ovnen, på 125 grader, til kjernetemperatur var straks over 60.

Hadde klargjort en jernpanne der jeg sluttbrunet stykkene slik at ytterhuden ble sprø og fin og stykket nådde rett under 70 grader. Lot det hvile litt og så var det servering.

Stor begeistring rundt bordet. Saftig, smakfullt, ga overhodet ikke assosiasjoner til vanlig kalkunkjøtt. Dette er et knallprodukt. Vi kan, her i Norge, om vi vil. I kveld er det resten av låret som skal fortæres.

Ett lår veier 800-900 gram.

Her er Homlagardens beskrivelse av prosjektet:

Homlagarden | Black Turkey

Vis vedlegget 455590
    Ja, enig, vanlig kalkun smaker og har konsistens som tørr papp. De kalkunene på bilde ligner vill- kalkun, som vi skjøt noen av under storviltjakt i Montana.. Ranch-frua fikset de og de var veldig saftig og gode, nesten et sjokk at kalkun kunne være så godt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Lønsj, egentlig, men Spare ribs fra Svea, inspirert av Welds skriverier her inne. 82 grader mens jeg var på jobb, 9 timer eller noe, rub av paprika (både røkt og urøkt), løk, hvitløk, koriander, cajenne, oregano, timian, salt, pepper, til og med litt ingefær. Det falt i smak på jobben, for å si det sånn.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    lønsj? LØNSJ?

Tar man tæksi kan man drikke sjampanje på brønsj, kjører man selv må man nøye seg med jus.

Ka bli de næste? Å skriv sånn så æ villa ha snakka om æ va norlænning?

D

Danke

Gjest
    Har spist stor wienersnitzel fra konas resturang med krydrede mandelpotet og berneus som de har lagd selv.

Farlig mett og godt med en dobbel folkesnus etter maten... Godt ale og et par glencairn glass med single malt...

Ikke mat det jeg skal nevne nå men etter morrakaffen og jeg kom tilbake fra svømmetrening etter å ha vært i barnehagen smakte det godt med en solid stor fin kopp grønn Kencha te med honning og enskvett melk..

Når jeg kom hjem fra barnehagen før jeg spiste og tok et par øl så smakte det genialt med en sterk beroligende SAGE te også kalt salvia, Kizda røyker det lovlig i mangel av cannabis, for det er futt i legalisert te den nyter jeg uten melk men en skett hånning i den også.

Høst er tevær, og en strerk dram... Gleder meg til vi får inn fårikålkjøtt av svensk lam..... Mye å se framtil..

Over til musikkenn på blåtann høytalerne er en personilghetspaltet fyr med Jokke nykter, Europeiske orkester vivaldi 2 cello, litt Bellman ,litt Avicii de rolige låtene, litt Amy, litt Nick Cave, og litt Ane brun.. utrolig hva man kan nyte ut at en buddy jensen, men er på jakt etter en enda bedre. sånne småhøytalerer i stereo ogmed sub er redningen der kona kommer hjem og ser på såpe fra filippinene på Honor 8 og hun har nær arvet BW p5 klokkene mine som hun synes er beghageligheten selv. :)

Alice in chains blir nok kult å spille igjen. håper anlegget er ledig fra barnetv 24-7

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.723
    Matauk i dag. 7 liter svineragu.

3.5kg bog på benet skjært i store biter og brunet. 4 løk, 3 store gulrøtter, 4 stilker stangselleri en purre, en halv sellerirot, en del chili og store mengder hvitløk Brunes i stekepanne. En flaske cider (evt hvitvin) og ca en liter vann kokes inn sammen med det andre. 9 bokser hermetiske tomater. 4 laubærblad.

Putre i seks timer. Ta ut kjøtt og riv fra hverandre. Ut med laurbærblader. Smak til mer basilikum, salvie, fennikelfrø, salt og pepper. Kjør evt med stavmikser (kg gjør det for å lure ungene). Inn med kjøttet. Juster evt smaken.

Veldig godt - server til pasta eller polenta.

IMG_1604.jpg

C

cruiser

Gjest
    Ikveld ble det en angus strip og fondantpoteter. Ble også klargjort lammebog til rogan josh imorgen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Var og hentet nok en bestilling på dram i Strømstad i dag. Rett ved er det opprettet et galleri Strømstad, med matbutikken Strømstad Mat. Fin sjappe, og der hadde de noe som het Shoulder Tender av okse i serveringsstykker. Aldri vært borti det før, men ved guder hvor det smakte. Mørt som en indrefilet! 200 pr. kg. Anbefales når en nå likevel skal hente sprit.

C

cruiser

Gjest
    Det er en bra stykningsdel, flott av noen tar seg bryet med å skjære de ut. Et stykke man gjerne ikke ser kostnytte i på et industrianlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.415
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I dag vert det heimelaga fiskekaker. Med blomkål, steikt lauk, brun saus. Det er fiskekakene som står i fokus. Laga av rein lyr, utan den aller minste speing, og med salt, pepar, muskat og Gastromat som krydder.
    Kunsten er å la fisken henge litt etter sløgiga, slik at han er dødsstiv når du skjer ut filetane. Og så bruke foodprocessor - ikkje kjøkkenkvern til farsen. Vert langt smidigare då, og speing vert unødvendig.
    Passeleg mat på ein valdag, når ein veit kva eg skal stemme på....

C

cruiser

Gjest
    I dag vert det heimelaga fiskekaker. Med blomkål, steikt lauk, brun saus. Det er fiskekakene som står i fokus. Laga av rein lyr, utan den aller minste speing, og med salt, pepar, muskat og Gastromat som krydder.
    Kunsten er å la fisken henge litt etter sløgiga, slik at han er dødsstiv når du skjer ut filetane. Og så bruke foodprocessor - ikkje kjøkkenkvern til farsen. Vert langt smidigare då, og speing vert unødvendig.
    Du er klar over at vi står klar med sabelen når gastromat nevnes? :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.415
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du er klar over at vi står klar med sabelen når gastromat nevnes? :D
    Høh! Gastromat er 50% salt, og passeleg med umami, pluss ørlite paprika.
    Du får ikkje fiskekaker av meg. Denne gongen, iallfall!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Amatører. Fysikk på Roteloftet og kemi på kjøkkenet.

20170911_201843.jpg

Enhver jallasjappe har da dette i bulk. Biodynamisk MSG.

D

Danke

Gjest
    Jeg bryr meg bare om smaken på det jeg spiser og at jeg ikke blir akutt forgiftet.

Egg var det snakk om at ikke var bra engang, jeg har alltid spist egg.

Honning var plutselig ikke bra jeg spiser det også...

Bacon og stekeskorpe på kjøtt var jo kreftfarlig som bare rakkern... Bryr meg ikke til norrmalt forbruk.

Jeg er fornøyd med at jeg nesten aldri røyker sigar mer, det tror jeg er smart i så måte....

C

cruiser

Gjest
    Har reist endel rundt i kina, tror ikke jeg har vært borti ei eneste gatesjappe/holeinthewall hvor de ikke var meget rause med msg'n.. litt trist egentlig.

Personlig er jeg ikke noe glad i å bli forgiftet over tid.. ikke bare akutt

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja den er jo ikke nødvendig, men den gir en autensitet til en bolle nudler eller en stirfry. Det er dog bare en smakstilsetning, den er ikke giftig som redde amerikanere frykter. Ikke mer enn natriumklorat. Jeg ser på det som et rart krydder.

C

cruiser

Gjest
    Det oppstår helt naturlig i produksjonen/gjæringen av soyasaus og endel andre av disse chilibønne pastaene osv som er flittig brukt. Ser ikke poenget med å alltid røre inn en knivsodd ren msg i hver bolle nudler osv

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det oppstår helt naturlig i produksjonen/gjæringen av soyasaus og endel andre av disse chilibønne pastaene osv som er flittig brukt. Ser ikke poenget med å alltid røre inn en knivsodd ren msg i hver bolle nudler osv
    Helt enig. Men er de er en snarvei for dem som ikke ser hvor smakene kommer fra.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.723
    Så valgsending på iPad og tappet ca 80 liter øl på fat.

Middag var pasta carbonara.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jeg så mett på valgflesk at til lunch i dag ble det en stor kopp latte og brødskiver med årets hjemmelagde jordbærsyltetøy.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn