Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.768
    Torget vurderinger
    2
    Det høres mer ut som Presa.

Vis vedlegget 469791
    Det er to forskjellige stykker. Begge er markert på tegningen du viser. Greie priser på disse og definitivt noe å legge i kofferten. Kikk også etter lagarto eller lagartillo iberico. Det er et lite og langt kjøttstykke som skjæres vekk fra ytrefileten. Også godt marmorert og herlig mørt.

D

Danke

Gjest
    Laget ikke mat idag men var på julebord.. Svensk sådan på hotell.

Uff svensk julemat er kjedelig, masse koldtbord mat og en dårlig ribbe.

Elgsalami var ok men all skinke maten smakte dårlig.

Altså skinker jeg kjøper i kjøttdisken på Coop og kjøtt handelen smaker mye bedre.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Risotto, stekt shitake-sopp med hvitløk og bladpersille , stekte kyllinglår.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.255
    Sted
    '
    Elg og Champagne

E10660.JPG

Moutardier synes jeg er en av de bedre musserende til viltkjøtt, syrlig, tørr og mineralsk.

E20667.JPG

Siden jeg ikke er tilhenger av søte bobbler bøtter jeg innpå Moet til Edel Frue og Kraftkar.

6

65finger

Gjest
    Her blir det rakfisk fra noraker med lefse fra leira, løk, rømme m.m drikke, champagne. Beste drikk til rakfisk

C

cruiser

Gjest
    Her er det grillhelg. Igår var det tomahawk på grillen og idag har ungene bestillt döner kebab. Bare kjip farsebasert kebab med dårlig metervare saus fra storcash å få kjøpt her i byen. Da blir det egenprodusert på rotisserien i snøværet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Perfekt grillvær i Oslo i dag. Rundt 0 grader og opplett. Epletrerøykt svineribbe med pommes frites, bbq-saus, guacamole og coleslaw.

gris1.JPG
    gris2.JPG
    gris3.JPG

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Faren til samboeren min lager ved av tær folk gir bort i Oslo ifm felling på tomten. Jeg nevnte at det var vanlig å grille / fyre med epletre i det store landet utlandet, så han hentet et nedsagd epletre, lagde ved av det og leverte et par sekker på døren. Jeg har surret med de røykeflisene til weber en stund, men det funker fint å bare legge noen tynne stykker på gassberennerene, vente til de tar fyr, slukke de og lukke lokket. Må gjentas noen ganger, men røyk blir det i alle fall.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    I mørket er alle lammeribber grå eller hvordan nå ordtaket var. Salat med ymse blader, fetaost, tomat, agurk, oliven og syrlig dressing, nanbrød og hummus, yoghurtsaus og svidd paprika til.

IMG_1679.JPG

Grillet (eller stekt) lammeribbe er veldig, veldig godt og koster nesten ingen ting. Type en hundrings pr. kilo. Ett kilo holder fint til to voksne. Vær litt sprø og konsumer dette stykket i annen form enn pinnekjøtt.

For de som bor i mer urbane strøk har ofte innvandrerslaktere dette til gibort-pris. I dag betalte jeg 70 kroner kiloen. Et par timer på lav varme (125 grader) og en strafferunde under grillelementet så er man good to go. Krydre som lammelår, dvs salt, pepper, rosmarin og gni med hvitløk. Alternativt grill som selvsagt er det beste eller sousvide med påfølgende tur under grillelementet eller gassbrenneren eller på grillen. Her må, i motsetning til svineribbe, svoren være sprø.

Bææææææ

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    I mørket er alle lammeribber grå eller hvordan nå ordtaket var. Salat med ymse blader, fetaost, tomat, agurk, oliven og syrlig dressing, nanbrød og hummus, yoghurtsaus og svidd paprika til.

Vis vedlegget 471076

Grillet (eller stekt) lammeribbe er veldig, veldig godt og koster nesten ingen ting. Type en hundrings pr. kilo. Ett kilo holder fint til to voksne. Vær litt sprø og konsumer dette stykket i annen form enn pinnekjøtt.

For de som bor i mer urbane strøk har ofte innvandrerslaktere dette til gibort-pris. I dag betalte jeg 70 kroner kiloen. Et par timer på lav varme (125 grader) og en strafferunde under grillelementet så er man good to go. Krydre som lammelår, dvs salt, pepper, rosmarin og gni med hvitløk. Alternativt grill som selvsagt er det beste eller sousvide med påfølgende tur under grillelementet eller gassbrenneren eller på grillen. Her må, i motsetning til svineribbe, svoren være sprø.

Bææææææ
    Gleder meg over at det også er andre som bare avbryter grillsesongen for å sprette sjampisen på nyttårsaften, og at det ikke finnes dårlig grillvær, bare uforsvarlig bardunerte griller.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har vært noen dager på sykkeltur i Danmark.
    Som vanlig ble det endel god mat, men fordi det ble mer sykling i år, ble det ikke så mye som tidligere.

Ene dagen hadde vi ribbe med variert tilbehør. Italienske syltete ferskener fra Jacobs med krem til dessert. I tillegg hadde jeg bakt en drøss kanelboller som fant veien ned i sultne mager.
    Andre dagen hadde vi Grøstad Gris julepølse og sosisser med en wokmiks med tilsatt sopp, fløte, chili mer mer. Små mandelpoteter til. Syltete kirkebær (kjøpt i Frankrike) med krem som dessert.
    Tredje dagen ble det indisk dal med røde linser. Brød med Rørossmør til. Og god øl. Dessert var noe god konfekt og kaffe. Ardbeg 10 og sigar til de som ønsket det.

Alt i alt bra matmessig. Uten å ta helt av.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Verdsens raskeste og enkleste varm middag?

Kok opp litt vann, ha i en passelig mengde med slike:

gn.jpg

Kok i 2 minutter og hiv vannet.

Smelt og rør i en god kladd med gorgonzola.

Ferdig rett.

Vil man variere så hva med enten
    a en kladd med smør og litt finhakket salvie,
    b olivenolje, hvitløk og litt hvit pepper,
    c en klask med lettrømme og litt finhakket rakørret,
    d fløte gressløk og litt hakket skinke.
    Så lett så enkelt og under 5 minutter inkludert tiden det tar å koke opp litt vann.

Sist redigert av en moderator:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Verdsens raskeste og enkleste varm middag?

Kok opp litt vann, ha i en passelig mengde med slike:

Vis vedlegget 471471

Kok i 2 minutter og hiv vannet.

Smelt og rør i en god kladd med gorgonzola.

Ferdig rett.

Vil man variere så hva med enten
    a en kladd med smør og litt finhakket salvie,
    b olivenolje, hvitløk og litt hvit pepper,
    c en klask med lettrømme og litt finhakket rakørret,
    d fløte gressløk og litt hakket skinke.
    Så lett så enkelt og under 5 minutter inkludert tiden det tar å koke opp litt vann.
    Dette var kjempegreier for sånne som meg, oppskrifter også, men hvor får jeg kjøpt dette produktet, Coop? Kiwi?

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^Skeptisk til ferdig-gnocchi på pose. De har konsistens som gamle lakrisbåter. Gnocchi kan være luftige og myke, samtidig som de tar opp sausen de slutt-tilberedes i. Det gjør ikke disse ferdig-gnocchiene.

Men det er en kjapp middag.

The Secrets to Soft, Fluffy Gnocchi - FineCooking
    De er myke og gode, men ikke luftige som hjemmelagde. Men vel så god som mye annen pasta. Ja det er jo bedre å lage selv og det hender jeg gjør det, men kjappere middag enn dette er det vanskelig å finne med mindre du varmer opp noe Fjordland i mikroen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Lammegryte fra 1,5 års gamle lam rett borti høgget. Kjøpte åtte kilo. Nydelig smak på kjøttet.

Smalt sammen en gryte tidligere i dag med bog og fårikålkjøtt, ferske og hermetiske tomater, krydder, løk, hvitløk, tomatbønner, portvin, olje og gulrot. Putret i 3 timer. Farlig godt.

Vedlegg

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Work in progress. Kan ta et par timer til og skal ikke spises før i morgen.

PC210007.jpg

PC210008.jpg
    Ingefær, hvitløk og chili - utenom salt og pepper, naturligvis.

Har sortert ut små poteter som jeg tenker skal få godte seg i steikefettet.
    Rødkål, svisker og kokt eple - og saus. Da tror jeg vi har det.

C

cruiser

Gjest
    Vet ikke hvor nøyaktig ovnen din er, men jeg ville redusert til 80-85 ved så lang steketid(hvis jeg leser displayet på ovnen din riktig)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg og madammen var bedt til en kamerat av meg for knapt to uker siden. Han hadde vitløksspekket ribba, og det var knallgodt...

Johan-Kr

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.595
    Det går også an å tenke «baby back ribs» i tilberedningen her. Bare kjøre på med fukt og varme til ribba er indere med å falle fra hverandre. Funker som bare det.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.668
    Ja. Den blir sprø omtrent uten at man prøver på det. En liten runde på høyere varme evt og så er man i mål.

Jeg legger ribba med svoren ned en kort tid på grillen så er den knasende sprø. Med mindre jeg har skjert bort hele svoren først da. Jeg er svært lite opptatt av sprø svor.

C

cruiser

Gjest
    Man trekker mye fuktighet ut av svora på ribba med "low and slow" da blir den fin og sprø. Jeg foretrekker dog endel høyere temperatur og kortere steketid, vil gjerne beholde litt mer struktur i kjøttet samtidig som den fortsatt er veldig saftig. Skal man få dansk fleskesvær kvalitet på svoren da kan det være greit med noen kinatriks. Altså trekke fuktighet ut før steking. De bruker gjerne salt, bakepulver og eddik jevnlig noen dager i forveien.

G

Gjestemedlem

Gjest
    "Hobbykokken" har brukt mye tid på å prøve ut svineribberelaterte ting. Verdt å lese om man spiser slikt til jul.

https://hobbykokken.no/2014/12/20/juleribbe/

Her er litt av det svorrelaterte ..

--

Sprø svor
    For å lage den perfekte ribba må vi første sette oss inn i hva som gjør svoren sprø, kjøttet saftig og hvordan man kan oppnå dette samtidig. La oss gå rett på det forgjettede land først som sist, nemlig sprø svor.

For å få sprø svor må du bryte ned det massive bindevevet i svoren, som altså er huden på grisen. Ja, helt enig, det høres bedre ut når man sier svor. Skinnet på grisen er tykt og evolusjonen har gjort den tøff og motstandsdyktig slik at den kan beskytte grisen for vær og vind, men også fra angrep fra andre dyr. Ingen lett materie å tak i der, altså.

Det er vanlig å tro at svor inneholder veldig mye fett, og det er forsåvidt sant, ihvertfall rett under svoren. Men svor inneholder også vann og først og fremst mye bindevev, og det må brytes ned over lang tid på lav temperatur. Salt hjelper også veldig her. I tillegg til at bindevevet må mykes opp, så må mest mulig av vannet i svoren drives ut og bindevevet må varmes opp slik at det koagulerer og blir stivt, noe som igjen blir til sprø svor.

Hvis vi skal sammenlikne bindevevet med noe annet vi kjenner fra kjøkkenet så kan det f. eks. være gjærbakst og proteinnettverket som dannes når vi tilsetter vann i mel og det dannes glutennettverk av proteinene glutenin og gliadin. Her er det ikke CO2 som fanges inne i glutennettverket mens gjæren vokser, men vann i svoren som utvider seg når det gjøres om til gass og er med å utvider svoren.

Og nå kommer nemlig trikset som egentlig ikke er noe triks, men en konsekvens av det som har skjedd i alle timene som har gått siden du satt herligheten i ovnen og ikke minst det som skal til å skje de neste 20 minuttene. Ved å øke temperaturen fra 120 til 260 grader vil vannet og lufta som er fanget inne i proteinnettverket i svoren begynne å utvide seg i de tusenvis av boblene som har oppstått. Luftboblene vil vokse seg større og større og til slutt vil varmen fra ovnen gjøre at boblene stivner og den supersprø svor er herved i boks – hver eneste gang.

For det er nemlig dette nettet av proteiner som er nøkkelen til suksess og det er også derfor du trygt kan slutte å koke ribba med svorsiden ned for så å snu det glovarme stykket med kjøtt. For hvis du skrur ned temperaturen i ovnen og lar ribba langtidssteke vil du ikke bare få et saftigere kjøtt og en sprøere svor, og du vil også fjerne noe av det mest stressende man gjør på kjøkkenet hele året sett under ett.

For det er jo egentlig ikke så gøy å stå der i finstasen, kanskje til og med med høye hæler eller i den nye dressjakka, å skulle manøvrere en 5 kilo tung og glovarm ribbe som når som helst kan glippe ut av klypene og ned i et lite basseng av glovarmt vann og fett.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.358
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvor nøyaktig ovnen din er, men jeg ville redusert til 80-85 ved så lang steketid(hvis jeg leser displayet på ovnen din riktig)
    Har dytta inn et steketermometer og stilt det inn på 83 grader.
    Då är den riktigt död, kör min julskinka till 62 grader och den går upp till 65 grader när jag plockat ut den från ugnen, saftig och god.

D

Danke

Gjest
    I Sverige ska det va julskinka, och lite olika sildsorter... [emoji4]

Och Hej, tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara!
    Hej, tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara!
    En liten tid vi leva här, med mycket möda och stort besvär.
    Hej, tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.670
    I Sverige ska det va julskinka, och lite olika sildsorter... [emoji4]
    Det fikk jeg erfare på en restaurant i Sverige før jul. Gikk på en smell da jeg bestilte juletallerken og fikk en stor plett med sild i alle varianter og kjøttbullar. Glemte i farten at det er en smule forskjell i mattradisjonene i Norge og Sverige.
    Åkkesom, her står ribben i ovnen, pølser, medisterkaker og alt det andre står på vent. Gleder meg.

D

Danke

Gjest
    Deph...

koker jo ribba dagen før eller tidligere på dagen.

Blir utmerket resultat, når kona eller mor mi lager det..

Tror de begge bruker den metoden, jeg har vært på resturang der det var gjort med gassbrenner huff...

Ribbe er noe jeg aldri tør prøve meg på, stek og skinke tror jeg at jeg får til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn